Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi

Vierailija
13.09.2024 |

YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html

Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.

Kommentit (420)

Vierailija
221/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evvk. Jos ei sen verran viitsi opetella pysymään mukana kehityksessä niin kuolkoon pois.

Katsotaan sitten kun olet 80v. 

Osaatko käyttää holografisekundaattoria pendicon laitteellasi ja furgeroida sen oikeaan taajuuteen.

Vierailija
222/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .

Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.

60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.

Noin vanhojen systeemien muistamisesta on vain harmia. Pitäisi ensin opetella pois niistä vanhoista jutuista. Sama se on tulevaisuudessakin. 2050-luvun digimaailmassa pärjää paremmin, jos ei ole rasitteena 2020-luvun taitoja ja kokemusta.

Mitä tarkoitat? Luuletko että näpytän vielä 80-luvun vehkeellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole mitään ilmaissiivoojia. 

Kodin siivous ostetaan siivousyritykseltä, myös eläkkeellä, vaikka saisi aivoinfarktin.

Vierailija
224/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekkin 80 vuotiaalle jo aivan turha ostaa mitään uutta kun sitten millään enään opi ja lähinnä löytää ehjää sitten vanhan tilalle.Taas turhaa vaivaa läheisille kun telkkareiden pakko ostot sitten lähestyy.

Riippuu ihan 80-vuotiaasta. Jos on vaikka 79-vuotiaaksi saakka opiskellut avoimessa yliopistossa ja matkustellut, niin tuskin sitä heti täysin uusavuttomaksi muuttuu

Jep. Tuo varmasti paljolti kiinni ihmisen omasta henkisestä vireydestä mikä ei tosin edellytä että pitäisi tehdä TikTok-videoita ja laittaa lippis väärinpäin päähän.

Tästä tulikin mieleeni, että olen lukenut yksittäisiä uutisia, jotka on kertoneet diginatiivien digi-taidottomuudesta. Eikä se ole olankohautuksella ohitettava ongelma tiktokkaaja-sukupolvenkaan kohdalla, jonka ongelmaa syventää uuslukutaidottomuus ja vaillinainen luetun ymmärtämisen puute, joka koskee n. 15%:a ikäluokista. Heillä on pelaamistaidoista, tiktokista ja surffaustaidoistaan huolimatta osaamisessaan järjettömiä aukkoja, jonka takia heidän ei odoteta edes selviävän koko ajan laajenevan yhteiskunnallisen digitalisaation (+ palvelut/pakolliset asioinnit) eteen tuomista velvoitteista. Siis ei edes nykynuorten. Eivät osaa liikkua netin virallisella puolella, eikä toimia siellä. Eikä johdu äidinkielestä, vaan koskee myös valtakielen edustajia. Vähemmistökielille on monille ihan oman kieliset palvelut tarjolla jo nyt. Siis samoin, kuin ei osa vanhuksistakaan osaa. Monilla vanhoilla on kognitioita tukemaan moninaisia kädentaitoja, mutta isolta osalta nuorista nekin puuttuu. Eli ylisukupolvista tarvetta on hillitä käsistä lähtenyttä digitalisaatiota ja vaihtoehdottomuuksien tarjontaa.

Vierailija
225/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihmisen  Suomessa pakko omistaa tietokone ja älykännykkä, jotta saa laskunsa maksettua ja tilattua lääkärille aika.

Vierailija
226/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että nykyään avataan uusia hoitokoteja sinne sun tänne. On siis itselläkin toivoa päästä hoitokotiin kun tarve ilmaantuu. "Isolla" rahalla tietenkin saa ostettua itselleen hoitopaikan luksushoitokodista niin halutessaan. Sieltä sitten eutanasiajonoon.

Ihmisillä on ilmeisesti ajatus, että hoitokodissa saa kaikki palvelut. Nykyisin joka paikassa on käytössä kuntouttava työote, niin paljon tehdään itse kuin pystytään. Ja vaikka olisi edunvalvoja, niin ei edunvalvojakaan ihan kaikkea voi hoitaa. Ihminen ei siis voi heittäytyä täysin avuttomaksi vaikka kuinka haluaisi (ei nyt puhuta dementoituneista). 

Mitä halusit viestilläsi kertoa, en ihan ymmärtänyt? Voihan vanhus itse hakea yksityiseen hoitokotiin ja kunnalliseen pääsee, jos toimintakyky on olennaisesti huonontunut.  

En ole ed, mutta kun me selitettiin hoitajille ettei äiti pärjää enää omillaan, meille sanottiin vain ettei hoivapaikkoja ole eikä niihin pääse "pelkän iän" perusteella, ja testien järjestäminen vie kuukausia aikaa. Ja vaikka sitten tosissaan täyttäisit kriteerit, niin ei niitä paikkoja välttämättä ole, ei kotikunnassa ainakaan,

Vierailija
227/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evvk. Jos ei sen verran viitsi opetella pysymään mukana kehityksessä niin kuolkoon pois.

Saattaa käydä niin, että nuoremmilla ei ole kohta enää kotimaata, eikä kotia. Evvk. Eläkeläiset vähät välittää kusipäistä.  

Vierailija
228/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta vain osittain. Ei se ihan noin yksoikoista ole.

Tämän päivän 60-70-vuotiaista suurin osa käyttää nettiä. Monet ovat työkseen käyttäneet ja osa edelleen työssä käyttää. Yli 80-vuotias sukulaiseni osaa käyttää nettiä tarpeeksi hyvin hoitaakseen omat ja toisenkin henkilön nettiasioinnin. Sitten on toinen 80-vuotias, joka ei osaa. Hänelläkin olisi ollut jo pari-kolmekymmentä vuotta aikaa opetella, mutta ei ole halunnut tai viitsinyt. Ei varmasti enää opikaan. 

Appikin osasi, anoppi ei opetellut kun miehensä hoiti kaikki. Sitten pari verenkiertohäröä aivoihin, eikä appi osannut enää mitään. Mun 95 v äiti osaa lukea puhelimesta tekstiviestit eikä muuta. 

Vierailija
229/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja lisätään kotihoitoa.

Vierailija
230/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että nykyään avataan uusia hoitokoteja sinne sun tänne. On siis itselläkin toivoa päästä hoitokotiin kun tarve ilmaantuu. "Isolla" rahalla tietenkin saa ostettua itselleen hoitopaikan luksushoitokodista niin halutessaan. Sieltä sitten eutanasiajonoon.

Ihmisillä on ilmeisesti ajatus, että hoitokodissa saa kaikki palvelut. Nykyisin joka paikassa on käytössä kuntouttava työote, niin paljon tehdään itse kuin pystytään. Ja vaikka olisi edunvalvoja, niin ei edunvalvojakaan ihan kaikkea voi hoitaa. Ihminen ei siis voi heittäytyä täysin avuttomaksi vaikka kuinka haluaisi (ei nyt puhuta dementoituneista). 

Mitä halusit viestilläsi kertoa, en ihan ymmärtänyt? Voihan vanhus itse hakea yksityiseen hoitokotiin ja kunnalliseen pääsee, jos toimi

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Vierailija
231/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan sitten kun olet 80v. 

Osaatko käyttää holografisekundaattoria pendicon laitteellasi ja furgeroida sen oikeaan taajuuteen.

Olen toiveikas sen suhteen (ei ehkä enää omana elinaikanani), että vielä uudelleen syntyy kollektiivinen käsitys siitä, että aito on parempaa kuin keinotekoinen.

Eliitti tietenkin pitää aidon käyttöoikeuden mielellään vain itsellään, koska arvokkaampaa. Suuntaus on melko selvä.

Vierailija
232/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia.

Rahat ei meinaa riittää enää eläkeläisten hoitoon, omaisten vastuuta ollaan lisäämässä.

Vierailija
233/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on vain laiskoja paskoja, jotka haluaa passuuttaa itseään muilla. Ei onnistu, olkoot ilman palveluja jos ei itse osaa/viitsi mitään tehdä

Järkyttävää, että sinunlaisiasi ihmisoletettuja on olemassa. Syvästi häpeäisin, jos olisit minun lapseni. Onneksi näin ei ole, olen kasvattanut omani kunnioittamaan muita kanssakulkijoita. Ilmeisesti sinun kasvatuksessasi joku on mennyt pahasti pieleen.

Vierailija
234/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te jankutatte tuota eipäs yleistetä mantraa joka toisessa kommentissa ja tuotte esiin kuinka on ihmisiä joilla ei ole ongelmia. Kyllä me sen tiedämme, mutta tiedätkö sinä mistä me keskustelemme? Isosta joukosta ( ei kaikki ihmiset, kukaan ei ole sellaista väittänyt, lukee jopa otsikossa 'Iso Joukko') eläkeliiton kyselyyn vastanneista iäkkäistä jotka kokivat että jäävät paitsi palveluista koska ne digitaalisia.

Miksi sinä jatkuvasti jankutat ihmisistä joilla ei ole ongelmia, kun kukaan ei ole sitä kieltänyt, hienoa on olemassa iäkkäitä jotka osaavat käyttää palveluita, niin mitä sitten. Etkö ymmärrä mistä täällä keskustellaan?

Vierailija
235/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta sinänsä, mutta minusta tämä on valtiotasolla aika häpeällistä kuinka iäkkäitä kohdellaan. Tosiaan esim. Italiassa ja monessa muussakin paikassa maailmassa meno on yhteisöllisempää ja ihmisistä välitetään aivan eri tasolla. Suomessakin oli vielä 90-luvulla tai sen alkupuolella ainakin yhteisöllistä meininkiä, mihin se katosi ja miksi? Tässä maassa moni on yksin ja yksinäinen vaikka meillä on moni asia muuhun maailmaan verrattuna hyvin. Mutta sen sijaan esim. Italiassa, joissain Aasian maissa, Lähi-Idässä ja Afrikassa joissain paikoin olisi hirveää jättää ihmisiä yksin ja huomiotta kuten me teemme, joissain paikoin kaikki otetaan ja kutsutaan mukaan ja ihmisten luona kyläillään ja seurustellaan ja välitetään eikä jätetä yksin. Miksi Suomesta on tullut mitä se on nykyisin? Minusta vanhusten kohtelu tässä maassa on aivan jär

Suomalaisista aika moni kärsii yksinäisyydestä ja moni haluaisi yhteisöllisyyttä, lisää ystäviä ja kuulua johonkin porukkaan. Suomessa yksinäisyys on valtavan iso sosiaalinen ongelma jo nuorista lähtien, ja se on hyvinkin ikävä suuntaus verrattuna moniin muihin maihin joissa enemmän välitetään ihmisistä, ollaan sosiaalisia ja otetaan mukaan ja kutsutaan juhliin kaikki jne. Moni aivan ihana ihminen on yksinäinen ilman omaa syytään, ja sitten joillain ongelmaisilla murhailijahuumediilerityypeillä kyllä kavereita riittää... Onhan se omituista, mihin tämän maan yhteisöllisyys ja toisista välittäminen katosi? Toki pienillä kylillä tätä vielä löytyy, naapuriapua jne mutta koko maan tasolla suunta on alaspäin. 

Vierailija
236/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelut pitäisi olla saatavilla myös vanhanaikaisella tavalla niin kauan, kuin on elossa ihmisiä, jotka ei osaa käyttää digipalveluita. Ja muutenkin olisi hyvä säilyttää varulta ne vaihtoehtoisetkin asiointitavat. Itse olen vasta nelikymppinen, mutta en käytä älypuhelinta periaatteellisista syistä, vaikka osaan sitä käyttää. Tietokoneella asioin siis kyllä, mutta sekin tehdään koko ajan entistä vaikeammaksi, kun kaikki pakotetaan älypuhelimen taakse.

Vierailija
237/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa käydä niin, että nuoremmilla ei ole kohta enää kotimaata, eikä kotia. Evvk. Eläkeläiset vähät välittää kusipäistä.  

Sama koskee silloin eläkeläisiä. Nuoremmat haistattaa paskat laiskoille loisille ja antaa sodan tullen heidän joutua keskitykseen kuolemaan.

Vierailija
238/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 37 miljardia.

Rahat ei meinaa riittää enää eläkeläisten hoitoon, omaisten vastuuta ollaan lisäämässä.

Ei voi lisätä, koska se ei ole lakisääteistä.

Vierailija
239/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on vain laiskoja paskoja, jotka haluaa passuuttaa itseään muilla. Ei onnistu, olkoot ilman palveluja jos ei itse osaa/viitsi mitään tehdä

Järkyttävää, että sinunlaisiasi ihmisoletettuja on olemassa. Syvästi häpeäisin, jos olisit minun lapseni. Onneksi näin ei ole, olen kasvattanut omani kunnioittamaan muita kanssakulkijoita. Ilmeisesti sinun kasvatuksessasi joku on mennyt pahasti pieleen.

Ai, tarkoitat että juoksutat ja passautat itseäsi lastesi kustannuksella? Aika typeriä jos toimivat henkilökohtaisina palvelijoinasi, maksutta luonnollisesti. Häpeäisin noin ahnetta ja itsekästä vanhempaa.

Vierailija
240/420 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo että tänä päivänä joudut netin kautta tekemään asiointia mihin ennen odotti tiskin takaa sitten henkilökohtaista palvelua.Myös maksat pankki asioinnista vaikka olet omalla kustannuksella sitten hankkinut laitteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan