Iso joukko iäkkäitä ei saa palveluita, koska ne ovat muuttuneet digitaalisiksi
YLI 60-vuotiaiden kokema ikäsyrjintä on lähes kaksinkertaistunut Suomessa 30 vuodessa
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010695133.html
Joudun hoitamaan iäkkään äitini asioita jatkuvasti, ilman minua häneltä jäisi laskut maksamatta, asiat hoitamatta ja ruuat tilaamatta. Moni ei ymmärrä sitä, että me emme pysty opettamaan heitä enää käyttämään nettiä. Ei ole olemassa mitään keinoa millä minä saisin äitini ymmärtämään miten se toimii, asia jota monet nuoremmat eivät tunnu ymmärtävän.
Kommentit (420)
Aloitus kertoo kaiken oleellisen "ikäsyrjinnästä". Vanhempia ei huvita opetella uusia asioita, minkä vuoksi heitä ei myöskään työpaikoille haluta palkata.
Muutama pointti tulee mieleeni tästä ketjusta:
-nykyään elävät vanhukset ovat lähes kaikki olleet työikäisiä tietokoneiden ja netin tullessa, joten aikaa opetella on ollut, eikä pelkkä ikä ilman muistisairautta tms ole suora perustelu osaamattomuudelle
-tietokoneen käyttöä vaikeuttavia sairauksia, niin ymmärtämisessä kuin fyysisiä esim. näköön tai sormien käyttöön liittyviä, voi olla kaikenikäisillä ja tietokoneissa on myös erilaisia mukautustoimintoja ja lisäosamahdollisuuksia fyysisten rajoitteiden avuksi - nuorelle näkövammaiselle kun ei helposti kelpaa se ratkaisu, että omainen hoitaa asioinnit
-huonosti liikkuville, huonosti ymmärtäville tms. huonokuntoisille vanhuksille itsenäinen asiointi olisi vaikeaa ilman nettiäkin, ja monessa tapauksessa jopa vielä vaikeampaa, jos pitäisi aina käydä jossain fyysisellä tiskillä paikan päällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAIKEETA TUNTUU 60-KYMMISENÄKIN KUN KAIKKI ON DIGINÄ , VAATII TUNNISTAUMISEN JA KAIKKI PITÄISI TIETÄÄ JA OSATA ITSE.MYÖS RAHAA MENEE KONEISIIN JA MUUHUN MITÄ TARVITSEE .
Osaat kuitenkin kirjoittaa tänne. Ota capslock pois.
60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.
Joo, mutta kun ne ohjelmat ja käyttötavat ja koneet muuttuvat koko ajan. Sama juttu muuten työpaikalla. Olisipa uusi työohjelma yhtä helppo ja nopea käyttää kuin se, jolla teimme töitä vielä 10 vuotta sitten. Ollaan puolison kanssa ihmetelty samaa: miksi ohjelmia pitää kehittää koko ajan monimutkaisemmiksi? Word-ohjelmakin oli näppärä, kun se oli uusi. Sillä oli paljon helpompi kirjoittaa kuin kirjoituskoneella. Mutta viime vuosina siihen on lisätty paljon toimintoja, jotka tuntuvat vain sekoittavan käyttäjää.
T. 60+
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kertoo kaiken oleellisen "ikäsyrjinnästä". Vanhempia ei huvita opetella uusia asioita, minkä vuoksi heitä ei myöskään työpaikoille haluta palkata.
Kuinka vanhoja ei huvita opetella uusia asioita? 40 v.? 50 v? 55 v.? 57 v.? 60 v.? 62 v.? 65+v.? Onko jokin tietty ikä, kun ei enää huvita?
Vierailija kirjoitti:
-nykyään elävät vanhukset ovat lähes kaikki olleet työikäisiä tietokoneiden ja netin tullessa, joten aikaa opetella on ollut, eikä pelkkä ikä ilman muistisairautta tms ole suora perustelu osaamattomuudelle
-tietokoneen käyttöä vaikeuttavia sairauksia, niin ymmärtämisessä kuin fyysisiä esim. näköön tai sormien käyttöön liittyviä, voi olla kaikenikäisillä ja tietokoneissa on myös erilaisia mukautustoimintoja ja lisäosamahdollisuuksia fyysisten rajoitteiden avuksi - nuorelle näkövammaiselle kun ei helposti kelpaa se ratkaisu, että omainen hoitaa asioinnit
-huonosti liikkuville, huonosti ymmärtäville tms. huonokuntoisille vanhuksille itsenäinen asiointi olisi vaikeaa ilman nettiäkin, ja monessa tapauksessa jopa vielä vaikeampaa, jos pitäisi aina käydä jossain fyysisellä tiskillä paikan päällä
Asioiden hoitamisesta: noin 30 vuotta sitten huolestuin, kun iäkäs asiakas kertoi tuovansa selvityksiä ja sanoi samalla sairastavansa alzheimeria.
Mietin, saanko niistä selvityksistä mitään tolkkua.
Yllätyksekseni hänen selvityksensä olivat selkeämpiä ja ymmärrettävämpiä kuin monien nuorempien ja tervemuististen laatimat vastaukset.
Muistan ajan, kun kännykkä mahtui farkkujen taskuun. Oli niin kätevä, kun oli kooltaan peni. Sen jälkeen sitten kännyköiden koot alkoivat taas kasvaa, koska niistä tuli puhelimien sijasta pienoistietokoneita.
Tiedän, että on olemassa monenlaista puheen tunnistavaa vempainta. Ja muutakin nk älylaitetta. Mulla on uusi älyjääkaappi mutta en ole vielä perehtynyt sen älyyn. Käsittäkseni voisin kaupassa jotenkin kännykälläni katsoa, mitä jääkaapissani on. Vielä toistaiseksi olen osannut avata ennen kauppaan lähtöä jääkaapin oven ja tehdä ostoslistan.
Ihan mielenkiinnosta olen menossa nyt lokakuun alussa Helsingin Messukeskukseen Hyvä ikä -messuille. Siellä kun esitellään myös vanhustenhoitoon suunniteltua teknologiaa. Oletan, että suurin osa siitä on jo laitoshoidossa oleville vanhuksille, mutta koska kotihoito ja yhteisöllinen asuminen on tulevaisuuden vanhustenhoidon tavoite, toivottavasti siellä messuilla esitellään teknologiaa, jonka avulla vanhus pärjää entistä paremmin kotona. Työkavereiden kanssa eilen jo huumorilla hieman visioitiin, miten näppärää olisi, jos voisi vaan ääneen sanoa "missä hitossa mun sakset on" ja sitten älykoti vastaisi, että "tällä hetkellä ne on yöpöydän alemmassa laatikossa edess' vasemmalla".
Kävin pankissa ajanvarauksella, kun oli raha-asioita sinne. Olin aivan äimistynyt, koska nuori virkailija ei oikein osannut etsiä/löytää tietoa sieltä tietokoneestaan. Tuntui olevan hyvin monimutkaista, vaikka yksinkertaisista asioista kysymys. Ennen aikaan pankkivirkailija osasi vastata suullisesti asioihin, tietotaito oli kohdallaan. Nykyään sieltä koneelta on vaikea löytää sitä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset taas vaatimassa että muiden tulisi taipua heidän ehtoihinsa. Opetelkoot käyttämään sähköisiäpalveluita tai sitten ovat käyttämäti.Ei pidä taipua noiden tyrannien tahtoon.Ovat jo tuhonneet suomen yli isoilla eläkkeillään jotka revitään nuorien selkänahasta.
Opettele sinä kirjoittamaan.
Mitö väliä miten jossain netissä kirjoitat anonyymisti?oletko ihan idiooootti.
Onhan sillä väliä. Kirjoitustaito kertoo jotakin ihmisen älykkyydestä.
Kirjoitustaito kertoo lähinnä koulutuksesta, eiks noi mummelit ja papparaiset käyneet yleensä kansakoulun tai jotkut jopa kiertokoulun.
Minä olen "vähemmän" kouluja käynyt mummeli, mutta osaan kirjoittaa suomen kieltä jokseenkin sujuvasti. Äidinkieli oli lempiaineeni koulussa, rakastin ainekirjoitusta, kielioppia ja tietenkin lukemista. Opin lukemaan neljävuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Joo on ollut aikaa opetella, mutta ei kaikilla ole ollut varaa hankkia tietokoneita ja - yhteyksiä, eivätkä läheskään kaikki ole joutuneet työelämässä tietokoneiden kanssa tekemisiin, eikä vanhempana kaikilla kapasiteetti riitä enää uusien asioiden oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen "vähemmän" kouluja käynyt mummeli, mutta osaan kirjoittaa suomen kieltä jokseenkin sujuvasti. Äidinkieli oli lempiaineeni koulussa, rakastin ainekirjoitusta, kielioppia ja tietenkin lukemista. Opin lukemaan neljävuotiaana.
Olet siis mielestäsi älykäs
Vanhuksista (ja muistakin) myös osa on pudonnut täysin kauppojen äpeistä, koska heillä ei ole älypuhelinta. On iso iso kusetus, ettei tarjouksia saa ilman älyluuria.
Vierailija kirjoitti:
No harvemmin 80-vuotiaista käydään kauhean kovaa kiistaa työpaikoilla. Pois lukien Usan pressan virka.
satavuotias tätini opetteli käyttämään tietokonetta 80-vuotiaana ja osaa maksaa sillä laskut ja hoitaa asiansa. Autettiin häntä alussa todella paljon ja tehtiin kuvalliset ohjeet. Nyt opettelee käyttämään älypuhelinta. Ollaan opetettu turvallisuusnäkökohtia ja ettei pidä vastailla mihinkään viesteihin, jossa lapsenlapsi pyytää taksirahaa tai joku viranomainen ilmoittaa, että lasku on erääntynyt ja sellaista mitä nyt olemme huomanneet arjessa, että menisi läpi hänelle. Opettelee nyt, kun uskoo, että lähivuosina loppuu mahdollisuus maksaa tietokoneella samoin kuin loppui menneisyydessä mahdollisuus käydä pankissa maksamassa lasku. Ihan hyvä, että hän suhtautuu positiivisesti uuden oppimiseen ja haluaa itse hoitaa vielä asioitaan. On myös sanonut, etät kun hän ei joskus sitten enää osaa tarpeeksi hyvin, niin te sitten hoidatte ne, hän on tehnyt edunvalvontavaltuutukset jo valmiiksi lakimiehen kanssa. Epäilee ettei hän kuole koskaan, koska koko ajan tuntuu terveys paranevan, että pitää valmistautua siihen, että hän on maisemissa vielä ainakin 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksista (ja muistakin) myös osa on pudonnut täysin kauppojen äpeistä, koska heillä ei ole älypuhelinta. On iso iso kusetus, ettei tarjouksia saa ilman älyluuria.
Tämä on ihan totta. Olen tilannut jo vuosikausia paljon ostoksiani läppärillä Cittarista, mutta vasta nyt toukokuussa ostamaani kännykkään asensin K-Ruoka sovelluksen. Ja todellakin siellä on kaikenlaista etua, joita en netistä tilaamalla ja varsinkaan myymälässsä käydessäni saa., jos en ole älynnyt aktivoida etua kännykästäni. Käsittääkseni sekä S-ketjulla ja Lidlilä on jotain samanlaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjastoissa on voinut käyttää tietokoneita jo 2000-luvun alusta lähtien ja ovat myös järjestäneet koulutuksia niiden käyttöön ja nettiasiointiin (ja järjestävät vieläkin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoille tuli tietojenkäsittely 90-luvulla, jolloin moni tämän hetken eläkeläinen oli vielä työelämässä. Silloin heillä olisi ollut saumaa opetella.
60-vuotiaat ovat olleet kolmekymppisiä silloin kun kotitietokoneet tulivat ja nelikymppisiä kun internet yleistyi. On ollut kaikki mahdollisuudet opetella verkko-osaamista.
Tässä on ollut useita vuosikymmeniä aikaa opetella käyttämään tietokonetta ja kaikilla työssäkäyville on ollut mahdollisuus ostaa sellainen. Täysin oma valinta jos ei ole halunnut opetella digitaitoja muun maailman mukana. Taantumuksellinen jääräpäinen junttius kostautuu.
Täällä on aika ilkeää kommentointia. Tietokoneen ostokaan ei välttämättä ole kaikille helppoa. Harva vanhempi tietää, millainen koneen pitää olla, että sillä suoriutuu kaikista tarvittavista tehtävistä. Tiesitkö itsekään, että Windowsin versio 11 vaatii jo 16G RAM:ia? Neljällä tai kahdeksalla et enää selviä.
Juu, ja olen yksi näistä vanhuksista, joka on luopunut kännykän käytöstä jo 10 vuotta sitten soittamista lukuunottamatta. Ruudun tekstejä ei näe, ja sormet ovat niin kuivat, ettei kosketusnäppäimistö tottele, enkä jatkuvasti viitsi nuolla sormia.
Käytän edelleen tietokonetta sujuvasti, vaikkakin pankkiin, ym. kirjautumisissa tarvitsen ison näytön lisäksi suurennuslasin. Koulutukseltani olen IT-insinööri ja opiskelin ohjelmointia jo 70-luvulla. Olen myös työskennellyt alalla koko aikuisikäni, ja suuren osan siitä jopa matkapuhelinpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös voi käydä niin, että niin sinä kuin minäkään emme ymmärrä enää netin käyttöä riittävästi kun tulemme tarpeeksi vanhoiksi, vaikka joten kuten vielä toimeen ilman apuja tulisimmekin. Tätäkin pitäisi yhteiskunnassa miettiä, että mistä saisi yksinkertaisesti apuja jos ei ole omaisiakaan.
Jos äitilläni ei olisi minua, olisi hän yhteiskunnan antaman tuen varassa, se tarkoittaisi sitä että hänellä pitäisi olla joku henkilökohtainen avustaja joka hoitaa hänen asiat. Koska yhteiskunta ei suostu ottamaan vanhoja ihmisiä ollenkaan huomioon monissa palveluissa, tarkoittaa se sitä että se maksaa yhteiskunnalla ja tulee kalliiksi. Aina ei ole sitä avuliasta ja kivaa lasta joka ottaa vanhemman kaikki asiat hoitaakseen, syitä voi olla monia.
Mulla sama. Äiti 79v ei suoriudu MISTÄÄN digitaitoja vaativasta. Minä autan ja teen.
Vierailija kirjoitti:
Joku kymppi kuussa ei ole mikään iso iso kusetus, varsinkin kun korteilla saa alennukset osasta kauppoja. Se on ihan sopiva pieni hinta haluttomuudesta omaksua uutta, ei kai nyt mikään yritys panosta erityisesti markkinointiaan joukkoon, joka pienenee vauhdilla.
Niin, ensin pitää olla se käyttöoikeus tai edunvalvontavaltuutus voimassa ennen kuin saa pankkitunnuksillaan hoitaa asioita.