Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syöt lihaa?

Vierailija
11.09.2024 |

Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mulle on täysin selvää, että kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. Silti tuntuu, että lihansyöjät eivät nää sellaista vaihtoehtoa, että lopettaisivat lihan syömisen. Miksi siihen on niin iso kynnys? Miksi haluaa esim. syödä jauhelihaa mielummin kuin vastaavaa kasviproteiinia?

Kommentit (162)

Vierailija
101/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska liha on hyvää ja Jumalan hyväksymä asia, Raamattu. Tosin en syö lihaa läheskään joka päivä, vaan paljon kalaa myös. Välillä tulee aina myös joku kasvisruokapäivä.

Taidat olla tosi uskovainen? Luet raamattua ja käyt sunnuntaisin kirkossa?

Ei liity asiaan.

Vierailija
102/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihminen on sekasyöjä. Yksipuolinen ruokailu on luonnotonta.

Kyllä, ihminen on sekasyöjä. Mutta se miten nykyihmisille liha saadaan lautaselle on mun mielestä todella kaukana luonnollisuudesta. Huh huh... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ravintolisät

Jos ruokavalio sisältää vain niukasti eläinperäisiä elintarvikkeita, voi olla tarpeen käyttää B12-vitamiinia ravintolisänä.

Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee käyttää ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Näissä ei puhuta mitään niistä edellämainituista välttämättömistä aminohapoista 🤔

Kivikauden ihmisillä on ilmeisesti ollut ihanteellinen aminohappoprofiili siinä pelkkää lihaa-ruokavaliossaan kun elivät niin pitkään ja terveenä :D

Vierailija
104/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susitherianina kasvikset eivät kuulu luontaiseen ruokavaliooni.

Vierailija
105/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En missään vaiheessa ole väittänyt olevani vegaani. En myöskään nähdäkseni vauhkoa. Mua kiinnostaa aidosti tietää se, miksi lihan syömisestä on vaikea siirtyä kasvisruokaan. Uskon, että se on pitkälti makukysymys ja tiettyä ahdasmielisyyttä, että kuvitellaan, että kasvisruoka ei ole mitään oikeaa ruokaa? Tai että se on pahaa.

Siis lihansyöntihän ehdottomasti on maapallon kannalta paha, ja mietin tota ruuan prosessointia - mitä pahaa siinä on? Mulle ei oo oikein selvinnyt se.

ap

No siis..

Sä et ole kasvissyöjä vaikka väitit niin?

Tuota noin, vegetaristi ja vegaani ovat eri asioita. Ap taitaa olla lakto-ovovegetaristi niin kuin minäkin. Tosin syön kananmunia harvoin, samoin maitoa lähinnä kahviin. 

Vierailija
106/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pidän lihasta. Varsinkin itse metsästetystä riistasta. Makkaroita ja muuta viiden myllyn läpi mennyttä lihajalostetta en syö iljettävyydestä johtuen.

Vierailija
107/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitään ilmastonmuutosta ei olemassa kuten ei montaa muutakaan asiaa mitä meille yritetään väittää.

Toisekseen mun uskonto joka on Kristinusko sanoo että voin syödä mitä haluan kunhan siitä kiitetään Jumalaa.

Kolmanneksi koska tykkään lihasta. Valurautapannulla oliiviöljyssä tirisee herkut. Te vedätte niitä sokerijuttuja ja prosessoitua ruokaa minä en syö sellasta keinotekosta koodi sontaa josta tulee henkinen lobotomia. Tuota sontaa syömällähän te uskotte noihin valheisiin.

Vierailija
108/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä kristinuskoon vetoamista😀 Mun mielestä tavallaan hyvä vastaus mun kysymykseen on se, että pitää lihan mausta. Sen terveellisyyteen tai jopa luonnonmukaisuuteen vetoaminen on vähän tekopyhää. Kasvisruokavaliolla pärjää ihan hyvin. Ihmisillä on vaan kynnys luopua lihasta ja mä nyt vähän yritän kaivaa, settä mikä tää kynnys on. Jos vetoaa terveellisyyteen, niin mun ymmärtääkseni ei tartte kuitenkaan jokapäivä kahta liha-ateriaa syödä

ja voisiko joku selittää, mitä pahaa on prosessoinnissa?

ap

Vierailija
109/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tehtävä on syödä kauppaan toimittua lihaa pois niin paljon kuin pystyn. Jos liha kaupassa pilaantuu ja menee hävikkiin, se edistää ilmastonmuutosta.

Vierailija
110/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa kaikki eläimet syödään, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
111/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?

ap.

Ime munaa - munassa on aminohapot kohdillaan.

Tämä vastasi kysymykseen siis miten?

Vierailija
112/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. mää vaan käytän sitä lihaa. miksi itse kasviksia?

Vierailija
113/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?

ap.

No sä saat niitä siitä ei kasvisperäisestä ruuasta mitä syöt 🤦

Eli ei tarvitse lihaa, jos syö maitoa ja munaa?😀

Sulla on nyt selkeästi joku ongelma käsittää mitä KASVISsyöjä syö. Mitä kasviksia nää on?

Vierailija
114/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

akka aina paistelee lihojansa niin pakko syyä

on kyllä aika tukeva nykypuun mittakaavassa

Vierailija
115/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. mää vaan käytän sitä lihaa. miksi itse kasviksia?

Loistava kysymys😀 Vastaus: koska olen huomannut, että kehoni toimii paremmin kasvisruokavaliolla. On siinä muutama eettinenkin syy.

ap.

Vierailija
116/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän monien liharuokien mausta.

Niihin myös liittyy rakkaita muistoja. Kinkku joulupöydässä, nuotiomakkaraa veneretkillä, kanakastiketta jota mummoni teki...

Syön minä silti ongelmitta papusoppaakin, eikä lihaa ole mikään pakko joka päivä saada. Mutta kasvisruoat eivät pysty korvaamaan niitä kaikkia kulinaarisia eikä tunnearvoja, joita minulla joihinkin liharuokiin liittyy. En syö ainoastaan saadakseni ravintoa, vaan syömisessä on paljon muitakin merkityksiä.

Teksturoitujen soijatuotteiden makuun en ole koskaan oikein päässyt. Mieluummin oikeita papuja ja linsseja sitten.

Vierailija
117/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava kysymys😀 Vastaus: koska olen huomannut, että kehoni toimii paremmin kasvisruokavaliolla. On siinä muutama eettinenkin syy.

ap.

Sä et ole kasvissyöjä etkä noudata kassvisruokavaliota!! Voi nyt elämä 🤦

Vierailija
118/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ravintolisät

Jos ruokavalio sisältää vain niukasti eläinperäisiä elintarvikkeita, voi olla tarpeen käyttää B12-vitamiinia ravintolisänä.

Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee käyttää ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Näissä ei puhuta mitään niistä edellämainituista välttämättömistä aminohapoista 🤔

Kivikauden ihmisillä on ilmeisesti ollut ihanteellinen aminohappoprofiili siinä pelkkää lihaa-ruokavaliossaan kun elivät niin pitkään ja terveenä :D

Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa jota ihminen on kehittynyt syömään. Kasvikset eivät tutkitusti kuulu ihmisen luontaiseen ruokavalioon. Ja mitä tulee ikään niin metsästäjien elinajanodote ylitettiin globaalisti vasta 1900-luvun alussa huolimatta huomattavasta lääketieteellisestä ja teknologisesta kehityksestä ennen sitä.

Vierailija
119/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinto on monipuolisempaa, kun syö vähän kaikkea.

Vierailija
120/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla tutkittua, miten keho pystyy hyödyntämään lihasta tulevat proteiinit paremmin mitä kasviperäiset. Että se siitä yhtä hyvästä. En tosiaan aio kokonaan lopettaa lihan syömistä, kolme vuotta kasvisruokavaliolla riitti minulle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi