Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syöt lihaa?

Vierailija
11.09.2024 |

Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mulle on täysin selvää, että kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. Silti tuntuu, että lihansyöjät eivät nää sellaista vaihtoehtoa, että lopettaisivat lihan syömisen. Miksi siihen on niin iso kynnys? Miksi haluaa esim. syödä jauhelihaa mielummin kuin vastaavaa kasviproteiinia?

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviproteiinien aminohapposuhteet ovat ihmisen kannalta vääriä. Eläinperäisessä ravinnossa aminohapposuhteet ovat taas ihmisen näkökulmasta kohdillaan.

https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/art-2000007364272.html

Kuinka selität hänet ja muut vegaani/kasvissyöjäurheilijat? Ketkä ois pitkäikäisimpiä ja millä perusteella?

Vierailija
62/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sikaa, nautaa, kanaa, kananmunia, lohta, tonnikalaa, katkarapua ja simpukkaa. Niistä saa valmistettua herkullisia, täyttäviä ja terveellisiä ruokia kasvisten kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään vaiheessa ole väittänyt olevani vegaani. En myöskään nähdäkseni vauhkoa. Mua kiinnostaa aidosti tietää se, miksi lihan syömisestä on vaikea siirtyä kasvisruokaan. Uskon, että se on pitkälti makukysymys ja tiettyä ahdasmielisyyttä, että kuvitellaan, että kasvisruoka ei ole mitään oikeaa ruokaa? Tai että se on pahaa.

Siis lihansyöntihän ehdottomasti on maapallon kannalta paha, ja mietin tota ruuan prosessointia - mitä pahaa siinä on? Mulle ei oo oikein selvinnyt se.

ap

Vierailija
64/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään vaiheessa ole väittänyt olevani vegaani. En myöskään nähdäkseni vauhkoa. Mua kiinnostaa aidosti tietää se, miksi lihan syömisestä on vaikea siirtyä kasvisruokaan. Uskon, että se on pitkälti makukysymys ja tiettyä ahdasmielisyyttä, että kuvitellaan, että kasvisruoka ei ole mitään oikeaa ruokaa? Tai että se on pahaa.

Siis lihansyöntihän ehdottomasti on maapallon kannalta paha, ja mietin tota ruuan prosessointia - mitä pahaa siinä on? Mulle ei oo oikein selvinnyt se.

ap

No siis..

Sä et ole kasvissyöjä vaikka väitit niin?

Vierailija
65/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha maistuu hyvältä.

Vierailija
66/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis yotuttaa maha, eli ruuansulatus siihen. Ja epäilen, ettei oikein sllergisn vuoksi kävisi, kun proteiinipitoiset kasvikset yleensä papu/hernevoittoisia. 

Enkä edes tiedä, miksi pitäisi? 

Vierailija
67/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole lehmä.

Vierailija
68/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain riistalihaa. Se on hyvänmakuista ja pitää hyvin nälkää. Pidän itseammuttua riistaa myös eettisenä, olkoon muut mitä mieltä tahansa. Syön myös paljon kasviksia ja marjoja. Jonkin verran myös hedelmiä.

Vierailija
69/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvää ja terveellistä. Täyttää hyvin. Saa rautaa ja kaikennäköstä. Energiaa.

Vierailija
70/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, syön kasviksia ja.maitotuotteita, joskus kananmunaa. Pahoittelen, jos annoin väärän kuvan.

Vierailija
71/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti laskettuna varianssi verrattuna ihmisen vaatimiin välttämättömiin aminohappoihin:

Kananmuna: 0,20

Naudanliha: 0,55

Herneproteiini: 0,81

Soija: 0,83

Ts. kananmuna sekä liha on parasta ja herne sekä soijaproteiinit huonointa ravintoa aminohappojen kannalta. Muut kasvipohjaiset proteiinit ovatkin sitten täysin puutteellisia eivätkä sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Vierailija
72/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön vain riistalihaa. Se on hyvänmakuista ja pitää hyvin nälkää. Pidän itseammuttua riistaa myös eettisenä, olkoon muut mitä mieltä tahansa. Syön myös paljon kasviksia ja marjoja. Jonkin verran myös hedelmiä.

Riistan ongelma on että se on pääosin liian vähärasvaista. Eläinrasvaa saa nykyään onneksi kaupasta.

Vierailija
73/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeasti laskettuna varianssi verrattuna ihmisen vaatimiin välttämättömiin aminohappoihin:

Ts. kananmuna sekä liha on parasta ja herne sekä soijaproteiinit huonointa ravintoa aminohappojen kannalta. Muut kasvipohjaiset proteiinit ovatkin sitten täysin puutteellisia eivätkä sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Mihin tämä perustuu?

Vierailija
74/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puutut siihen mitä muut syö?

Vierailija
75/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä perustuu?

Yksinkertaiseen laskuun perustuen aminohapposuhteisiin. Jos kiinnostaa niin netistä löytyy...

Vierailija
76/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liha on käytännössä edullisinta ruokaa mitä voin saada. 160 kiloa peuran lihaa, alle eurolla. Samalla rahalla saisin hädin tuskin kilon porkkanoita.

Oletko ajatellut,että pussillinen porkkanan siemeniä maksaa enemmän kuin kiväärin panos?

Heti kun kasvisruuan hinta putoaa samalle tasolle kuin peuranlihan hinta, voin harkita asiaa.

Jos edes päästäisiin jäniksenlihan kanssa samalle hintatasolle, mutta vielä siihenkin on paljon matkaa.

Vierailija
77/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla insesti-fantasiat vieläkin toteutumatta, kun on noin paha olo.

Vierailija
78/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi eettisesti väärin jättää ampumani eläin syömättä. Eläimen kuolemalla ja elämällä pitää olla jokin tarkoitus. 

Vierailija
79/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?

ap.

Vierailija
80/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi eettisesti väärin jättää ampumani eläin syömättä. Eläimen kuolemalla ja elämällä pitää olla jokin tarkoitus. 

Ehkä ennemmin niin päin että on väärin ampua eläin jos ei syö sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme