Miksi syöt lihaa?
Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mulle on täysin selvää, että kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. Silti tuntuu, että lihansyöjät eivät nää sellaista vaihtoehtoa, että lopettaisivat lihan syömisen. Miksi siihen on niin iso kynnys? Miksi haluaa esim. syödä jauhelihaa mielummin kuin vastaavaa kasviproteiinia?
Kommentit (162)
Syön sikaa, nautaa, kanaa, kananmunia, lohta, tonnikalaa, katkarapua ja simpukkaa. Niistä saa valmistettua herkullisia, täyttäviä ja terveellisiä ruokia kasvisten kanssa.
En missään vaiheessa ole väittänyt olevani vegaani. En myöskään nähdäkseni vauhkoa. Mua kiinnostaa aidosti tietää se, miksi lihan syömisestä on vaikea siirtyä kasvisruokaan. Uskon, että se on pitkälti makukysymys ja tiettyä ahdasmielisyyttä, että kuvitellaan, että kasvisruoka ei ole mitään oikeaa ruokaa? Tai että se on pahaa.
Siis lihansyöntihän ehdottomasti on maapallon kannalta paha, ja mietin tota ruuan prosessointia - mitä pahaa siinä on? Mulle ei oo oikein selvinnyt se.
ap
Vierailija kirjoitti:
En missään vaiheessa ole väittänyt olevani vegaani. En myöskään nähdäkseni vauhkoa. Mua kiinnostaa aidosti tietää se, miksi lihan syömisestä on vaikea siirtyä kasvisruokaan. Uskon, että se on pitkälti makukysymys ja tiettyä ahdasmielisyyttä, että kuvitellaan, että kasvisruoka ei ole mitään oikeaa ruokaa? Tai että se on pahaa.
Siis lihansyöntihän ehdottomasti on maapallon kannalta paha, ja mietin tota ruuan prosessointia - mitä pahaa siinä on? Mulle ei oo oikein selvinnyt se.
ap
No siis..
Sä et ole kasvissyöjä vaikka väitit niin?
Mun pitäis yotuttaa maha, eli ruuansulatus siihen. Ja epäilen, ettei oikein sllergisn vuoksi kävisi, kun proteiinipitoiset kasvikset yleensä papu/hernevoittoisia.
Enkä edes tiedä, miksi pitäisi?
Syön vain riistalihaa. Se on hyvänmakuista ja pitää hyvin nälkää. Pidän itseammuttua riistaa myös eettisenä, olkoon muut mitä mieltä tahansa. Syön myös paljon kasviksia ja marjoja. Jonkin verran myös hedelmiä.
Se on hyvää ja terveellistä. Täyttää hyvin. Saa rautaa ja kaikennäköstä. Energiaa.
En ole vegaani, syön kasviksia ja.maitotuotteita, joskus kananmunaa. Pahoittelen, jos annoin väärän kuvan.
Nopeasti laskettuna varianssi verrattuna ihmisen vaatimiin välttämättömiin aminohappoihin:
Kananmuna: 0,20
Naudanliha: 0,55
Herneproteiini: 0,81
Soija: 0,83
Ts. kananmuna sekä liha on parasta ja herne sekä soijaproteiinit huonointa ravintoa aminohappojen kannalta. Muut kasvipohjaiset proteiinit ovatkin sitten täysin puutteellisia eivätkä sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.
Vierailija kirjoitti:
Syön vain riistalihaa. Se on hyvänmakuista ja pitää hyvin nälkää. Pidän itseammuttua riistaa myös eettisenä, olkoon muut mitä mieltä tahansa. Syön myös paljon kasviksia ja marjoja. Jonkin verran myös hedelmiä.
Riistan ongelma on että se on pääosin liian vähärasvaista. Eläinrasvaa saa nykyään onneksi kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti laskettuna varianssi verrattuna ihmisen vaatimiin välttämättömiin aminohappoihin:
Ts. kananmuna sekä liha on parasta ja herne sekä soijaproteiinit huonointa ravintoa aminohappojen kannalta. Muut kasvipohjaiset proteiinit ovatkin sitten täysin puutteellisia eivätkä sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.
Mihin tämä perustuu?
Miksi puutut siihen mitä muut syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ts. kananmuna sekä liha on parasta ja herne sekä soijaproteiinit huonointa ravintoa aminohappojen kannalta. Muut kasvipohjaiset proteiinit ovatkin sitten täysin puutteellisia eivätkä sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.Mihin tämä perustuu?
Yksinkertaiseen laskuun perustuen aminohapposuhteisiin. Jos kiinnostaa niin netistä löytyy...
Koska liha on käytännössä edullisinta ruokaa mitä voin saada. 160 kiloa peuran lihaa, alle eurolla. Samalla rahalla saisin hädin tuskin kilon porkkanoita.
Oletko ajatellut,että pussillinen porkkanan siemeniä maksaa enemmän kuin kiväärin panos?
Heti kun kasvisruuan hinta putoaa samalle tasolle kuin peuranlihan hinta, voin harkita asiaa.
Jos edes päästäisiin jäniksenlihan kanssa samalle hintatasolle, mutta vielä siihenkin on paljon matkaa.
Ap:lla insesti-fantasiat vieläkin toteutumatta, kun on noin paha olo.
Minusta olisi eettisesti väärin jättää ampumani eläin syömättä. Eläimen kuolemalla ja elämällä pitää olla jokin tarkoitus.
Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi eettisesti väärin jättää ampumani eläin syömättä. Eläimen kuolemalla ja elämällä pitää olla jokin tarkoitus.
Ehkä ennemmin niin päin että on väärin ampua eläin jos ei syö sitä.
https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/art-2000007364272.html
Kuinka selität hänet ja muut vegaani/kasvissyöjäurheilijat? Ketkä ois pitkäikäisimpiä ja millä perusteella?