Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syöt lihaa?

Vierailija
11.09.2024 |

Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mulle on täysin selvää, että kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. Silti tuntuu, että lihansyöjät eivät nää sellaista vaihtoehtoa, että lopettaisivat lihan syömisen. Miksi siihen on niin iso kynnys? Miksi haluaa esim. syödä jauhelihaa mielummin kuin vastaavaa kasviproteiinia?

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?

ap.

Ime munaa - munassa on aminohapot kohdillaan.

Vierailija
82/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, että mä oon voinut vuosia tosi hyvin pelkällä kasvis/lakto/ovo ruokavaliolla, vaikka ilmeisesti multa on jäänyt väliin monetkin aminohapot, hivenaineet ja vitamiinit. Miten mun pitäisi huomata nää puutteet mun voinnissa?

ap.

Ime munaa - munassa on aminohapot kohdillaan.

Jos haluaa mun aminohappoja niin saa tonkia roskiksesta nenäliinoja ja imeä niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään monista liharuoista. Syön kyllä aika harvoin (maaeläinten) lihaa, nykyään vain muutamana päivänä kuukaudessa. Enimmäkseen syön siis kasvis- ja kalaruokia.

Olin nuorena monta vuotta kasvissyöjä eläineettisistä syistä. 

Vierailija
84/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti mä en muuten vauhkoa kasvissyönin ihanuutta - mä oon korkeintaan kertonut miltä mun kehossa on tunutunut.

Mä vähän epäilen, että tehotuotettu liha on oikeasti epäterveellistä. Niille eläimille syötetään ties mitä, halvinta millä vaan saadaan eläimet lihomaan, antibiootteja, hormooneita. Ja se tekee lihasta epäterveellistä.

Mä oon välillä syönyt riistaakin, eikä se oo aiheuttanut mitään vatsaongelmia. 

ap.

Vierailija
85/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en ole nähnyt luolamaalausta jossa kivikauden ihmiset keräävät kasviksia, aina ovat keihäiden kanssa hankkimassa lihaa.

Näinhän se on. Maissia viljelleiden intiaanien kuvastossa on maissintähkiä siellä sun täällä, eqyptiläiset kuvasivat sadonkorjuuta seinämaalauksissaan jne. - kaikesta voidaan päätellä etteivät kasvikset merkinneet yhtään mitään kivikauden ihmisille tai esi-ihmisille. Riista sen sijaan merkitsi ja riistan pyyntiä onkin kuvattu lukuisissa kalliomaalauksissa.

Vierailija
86/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoterveyden vuoksi.

Vierailija
87/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti mä en muuten vauhkoa kasvissyönin ihanuutta - mä oon korkeintaan kertonut miltä mun kehossa on tunutunut.

Mä vähän epäilen, että tehotuotettu liha on oikeasti epäterveellistä. Niille eläimille syötetään ties mitä, halvinta millä vaan saadaan eläimet lihomaan, antibiootteja, hormooneita. Ja se tekee lihasta epäterveellistä.

ap.

Laiduntavan eläimen lihaa saa ihan lähikaupastasi - ostin eilen ruohovasikkaa eikä se ollut edes kalliimpaa.

Vierailija
88/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liha on hyvää ja Jumalan hyväksymä asia, Raamattu. Tosin en syö lihaa läheskään joka päivä, vaan paljon kalaa myös. Välillä tulee aina myös joku kasvisruokapäivä.

Vierailija
89/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjien ravintolisät

Jos ruokavalio sisältää vain niukasti eläinperäisiä elintarvikkeita, voi olla tarpeen käyttää B12-vitamiinia ravintolisänä.

Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee käyttää ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Vierailija
90/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Laiduntavan eläimen lihaa saa ihan lähikaupastasi - ostin eilen ruohovasikkaa eikä se ollut edes kalliimpaa.

heh, yritäppä ostaa talvella suomalaista laiduntavan eläimen lihaa😝

Vierailija
91/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska liha on hyvää ja Jumalan hyväksymä asia, Raamattu. Tosin en syö lihaa läheskään joka päivä, vaan paljon kalaa myös. Välillä tulee aina myös joku kasvisruokapäivä.

Taidat olla tosi uskovainen? Luet raamattua ja käyt sunnuntaisin kirkossa?

Vierailija
92/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska leijonakin syö.

Vierailija
93/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ravintolisät

Jos ruokavalio sisältää vain niukasti eläinperäisiä elintarvikkeita, voi olla tarpeen käyttää B12-vitamiinia ravintolisänä.

Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee käyttää ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01198

Näissä ei puhuta mitään niistä edellämainituista välttämättömistä aminohapoista 🤔

Vierailija
94/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla tosi uskovainen? Luet raamattua ja käyt sunnuntaisin kirkossa?

Kyllä, olen uskova. Olen uudestisyntynyt kristitty.

Vierailija
95/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska olen persu ja en hyväksy ilmastonmuutoksen torjumista, eläintenoikeuksia enkä vegaanien ihmisoikeuksia.

No ei tuohon persu tarvitse olla, en itsekään hyväksy noita asioita.

Vierailija
96/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap.

No sä saat niitä siitä ei kasvisperäisestä ruuasta mitä syöt 🤦

Vierailija
97/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

heh, yritäppä ostaa talvella suomalaista laiduntavan eläimen lihaa😝

Ei jää yritykseksi.

Vierailija
98/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lihaa koska se on hyvää. Salaatin kanssa varsinkin.

Vierailija
99/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

No sä saat niitä siitä ei kasvisperäisestä ruuasta mitä syöt 🤦

Eli ei tarvitse lihaa, jos syö maitoa ja munaa?😀

Vierailija
100/162 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ymmärrä, miksi väitetään kivikauden ihmisten syöneen ainoastaan lihaa ja ihmisen olevan karnivori perimmältään tämän takia?

Kyllä ne silloinkin hyödynsi kasviksia, marjoja, hedelmiä asuinpaikkansa mukaan.

Ja mikä silloin oli keskimääräinen elinikä?

Eihän sitä lihaakaan ole aina herranjestas ollut saatavilla, silloin on revitty maasta sen minkä syötäväksi saa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/09/11/paluu-kivikauden-ruokavalioon

T: Edelleen kasvispainotteinen sekasyöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän