Miksi syöt lihaa?
Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mulle on täysin selvää, että kasviproteiinit on yhtä hyvä proteiinin lähde kuin liha. Silti tuntuu, että lihansyöjät eivät nää sellaista vaihtoehtoa, että lopettaisivat lihan syömisen. Miksi siihen on niin iso kynnys? Miksi haluaa esim. syödä jauhelihaa mielummin kuin vastaavaa kasviproteiinia?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oon huono kokki ja jauhelihasta on helppo keksiä yksinkertaisia ruokia. Voisin olla kasvissyöjä jos joku opettaisi mua kokkaamaan kasvisruokia. Ainut kasvisruoka mitä osaan tehdä on kasvissosekeitto. Oon yrittänyt muitakin ja ihan hirveen makuisia tulee.
Kasviksista ei saa hyvää, ilman ylenpalttista maustamista.
Itse asiassa saa. Vaimoni on koulutukseltaan kasviskokki ja osaa tehdä sellaisia taikoja, joita en ennen häneen tutustumista tiennyt olevan olemassakaan. Vielä vuosien jälkeenkään en ihan tajua, miten hän saa kasvisruoista niin maittavia. Ja hänen repertuaarinsa on laaja, ja hän osaa soveltaa, eli loihtii maittavan sapuskan vaikka ruokakaapin pohjapölyistä. Onneksi hän on hieman suostunut vuosien varrella pehmentämään linjaansa, sillä ikääntyessään hänelle iski anemia, ja nyt saan silloin tällöin paistaa hänelle kunnon puolikypsän naudanlihapihvin tai poronkäristystä. Muuten olisin hänen kanssaan muuttunut ruoanlaittohommissa lopullisesti aivan apukokiksi.
Liha on hyvää ja terveellistä vaikka vegaanit yrittää muuta väittää.
Uskokaa kolmiyhteiseen Jumalaan ja tehkää parannus synneistänne niin pelastutte kadotukselta!
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan niin väitä. Liiallinen kulutus minkä tahansa suhteen on epäterveellistä.
En ymmärrä näitä vastakkainasetteluja nykyään. Vielä mun nuoruudessa oli esim pinaattilettuja ja kesäkeittoa ja ruokaa se vaan oli siinä missä muutkin, ei sitä erikseen määritelty vaan se on ihan käypää ravintoa. Oli myös verilettuja ja makkarakeittoa, vaan ruokaa ilman huutamista että "ruoka ei ole ruokaa ilman lihaa!!!"
Eri asia on se, kuka vaan oli mieltynyt mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oon huono kokki ja jauhelihasta on helppo keksiä yksinkertaisia ruokia. Voisin olla kasvissyöjä jos joku opettaisi mua kokkaamaan kasvisruokia. Ainut kasvisruoka mitä osaan tehdä on kasvissosekeitto. Oon yrittänyt muitakin ja ihan hirveen makuisia tulee.
Itse asiassa saa. Vaimoni on koulutukseltaan kasviskokki ja osaa tehdä sellaisia taikoja, joita en ennen häneen tutustumista tiennyt olevan olemassakaan. Vielä vuosien jälkeenkään en ihan tajua, miten hän saa kasvisruoista niin maittavia. Ja hänen repertuaarinsa on laaja, ja hän osaa soveltaa, eli loihtii maittavan sapuskan vaikka ruokakaapin pohjapölyistä. Onneksi hän on hieman suostunut vuosien varrella pehmentämään linjaansa, sillä ikääntyessään hänelle iski anemia, ja nyt saan si
Jos siihen että kasvisruosta saa hyvän makuista tarvitaan ammattikokki niin ei kyllä kiinnostaa vaihtaa kasvisruokavalioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan niin väitä. Liiallinen kulutus minkä tahansa suhteen on epäterveellistä.
En ymmärrä näitä vastakkainasetteluja nykyään. Vielä mun nuoruudessa oli esim pinaattilettuja ja kesäkeittoa ja ruokaa se vaan oli siinä missä muutkin, ei sitä erikseen määritelty vaan se on ihan käypää ravintoa. Oli myös verilettuja ja makkarakeittoa, vaan ruokaa ilman huutamista että "ruoka ei ole ruokaa ilman lihaa!!!"
Eri asia on se, kuka vaan oli mieltynyt mihinkin.
Nimenomaan tämä, syötiin mitä milloinkin oli tarjolla, yleensä joka aterialla lihaa ja kasviksia,
eikä alettu ensimmäiseksi valittamaan että minä en tähän koske koska tässä on lihaa tai tässä on kasviksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön vain riistalihaa. Se on hyvänmakuista ja pitää hyvin nälkää. Pidän itseammuttua riistaa myös eettisenä, olkoon muut mitä mieltä tahansa. Syön myös paljon kasviksia ja marjoja. Jonkin verran myös hedelmiä.
Riistan ongelma on että se on pääosin liian vähärasvaista. Eläinrasvaa saa nykyään onneksi kaupasta.
Sehän on nimenomaan hyvä puoli, että on vähärasvaista. Säilyy tarvittaessa pitkään hyvänä pakkasessa.
Olen sekasyöjä. Lisäksi liha on terveellistä ja oikein valittuna ekologista, toisin kuin kasvissyöjien ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa saa. Vaimoni on koulutukseltaan kasviskokki ja osaa tehdä sellaisia taikoja, joita en ennen häneen tutustumista tiennyt olevan olemassakaan. Vielä vuosien jälkeenkään en ihan tajua, miten hän saa kasvisruoista niin maittavia. Ja hänen repertuaarinsa on laaja, ja hän osaa soveltaa, eli loihtii maittavan sapuskan vaikka ruokakaapin pohjapölyistä. Onneksi hän on hieman suostunut vuosien varrella pehmentämään linjaansa, sillä ikääntyessään hänelle iski anemia, ja nyt saan si
Jos siihen että kasvisruosta saa hyvän makuista tarvitaan ammattikokki niin ei kyllä kiinnostaa vaihtaa kasvisruokavalioon
(Olen edellinen)
Juuri tämän takia en ole yrittänytkään ketään käännyttää kasvisruokapainottaisempaan ruokavalioon. Se vaatii oman näkemykseni mukaan eri tavalla taitoa ja suunnittelukykyä kuin se, että käristää vähän jauhelihaa ja törkkää sen kastikkeen kanssa perunan kylkeen ja vähän salaattia kylkeen. Tosiasia kuitenkin omalla kohdallani on se, että aika varmasti tämä nykyinen kasvispainotteisempi sekaruokavalioni on pidemmän päälle terveellisempää kuin ennen syömäni pöperöt, joihin tosin silloinkin kuului kohtuullisesti kasviksia. Tässä 60 vuoden lähestyessä se ei välttämättä ole huono asia ensinkään. En vain osaa neuvoa, miten muut voisivat päästä samaan tilaan, paitsi naimalla ikääntyvän kasvisruokakokin, joka on valmis hieman joustamaan periaatteistaan.
Syön kaikkea, koska ihminen on sekasyöjäksi syntynyt.
Ihmettelen muutenkin pelkkää kasvissyöntiä. Pääosin tuontitavaraa, kuljetetaan pitkin maailmaa, kasvatetaan lannoitteilla, myrkytetään kasvinsuojelu- ja säilöntäaineilla, tulee mieletön määrä bioroskaa. Kuitenkin ollaan valmiit kasvisten lisäksi syömään höttöhiilareita, sokeria, energiajuomia, karkkeja.
Moniko kasvissyöjä suosii pelkästään kotimaista (luomu)tuotantoa?
Onneksi jokainen voi valita itse mitä syö. Ja etenkin minkä verran.
Maku on hyvä vaihteluna. Kasvisruoan valmistaminen on hitaampaa. Molempia syön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä kristinuskoon vetoamista😀 Mun mielestä tavallaan hyvä vastaus mun kysymykseen on se, että pitää lihan mausta. Sen terveellisyyteen tai jopa luonnonmukaisuuteen vetoaminen on vähän tekopyhää. Kasvisruokavaliolla pärjää ihan hyvin. Ihmisillä on vaan kynnys luopua lihasta ja mä nyt vähän yritän kaivaa, settä mikä tää kynnys on. Jos vetoaa terveellisyyteen, niin mun ymmärtääkseni ei tartte kuitenkaan jokapäivä kahta liha-ateriaa syödä
ja voisiko joku selittää, mitä pahaa on prosessoinnissa?
ap
Mitä tekopyhää terveellisyyteen ja luonnonmukaisuuteen vertaamisessa? Vaikka kasvisruualla pärjää ja jotkut pärjää sillä hyvinkin, niin ihmiset on erilaisia. Monta kommenttia on ollut myös terveellisyyteen vedoten siitä, että suolisto ei kestäisi sairauden takia muutamia pääasiallisia kasvisruokavalion proteiininlähteitä tai on muita ihan oikeita suolisto-ongelmia, jotka tekis kasvisruokavalion toteuttamisesta vähintään mahdottoman haasteellista.
Voin kokeilla vastata tuohon prosessointikysymykseen. Ne jotka pitää prosessointia pahana, viittaa yleensä ultraprosessoitujen tuotteiden epäterveellisyyteen. Perus prosessoinnit, eli pilkkomiset, paistamiset ja pureskelut on tuskin kenenkään mielestä paha. Mutta sellainen teollinen säilöntä-, väri- ja muita lisäaineita sisältävä ruoka ei ole kaikkien mielestä niin hyvää ravintoa, kuin pelkistä raaka-aineista itse prosessoitu ruoka.
Lihaton ruoka on kun alkoholiton viina. Jotkut syö/juo molempia, ja kyllähän se näkyy ja ennenkaikkea kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä kristinuskoon vetoamista😀 Mun mielestä tavallaan hyvä vastaus mun kysymykseen on se, että pitää lihan mausta. Sen terveellisyyteen tai jopa luonnonmukaisuuteen vetoaminen on vähän tekopyhää. Kasvisruokavaliolla pärjää ihan hyvin. Ihmisillä on vaan kynnys luopua lihasta ja mä nyt vähän yritän kaivaa, settä mikä tää kynnys on. Jos vetoaa terveellisyyteen, niin mun ymmärtääkseni ei tartte kuitenkaan jokapäivä kahta liha-ateriaa syödä
ja voisiko joku selittää, mitä pahaa on prosessoinnissa?
ap
Mitä tekopyhää terveellisyyteen ja luonnonmukaisuuteen vertaamisessa? Vaikka kasvisruualla pärjää ja jotkut pärjää sillä hyvinkin, niin ihmiset on erilaisia. Monta kommenttia on ollut myös terveellisyyteen vedoten siitä, että suolisto ei kestäisi sairauden takia muutamia pääasiallisia kasvisruokavalion proteiininlähteitä tai on
Luonnonmukaisuuteen? Nykyinen eläintuotantoko on jotenkin luonnonmukaista? Hyvät naurut ainakin sain! Käypä vaikka broilerikasvattamossa (No, ei sinne vierailijoita kyllä päästetä, sen verran hurjaa nähtävää).
Koska se on hyvää ja luonnon kiertokulkuun kuuluu, että eläimet syövät toisia eläimiä niin ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Karhukin söisi minut jos saisi kiinni.
"Luonnonmukaisuuteen? Nykyinen eläintuotantoko on jotenkin luonnonmukaista? Hyvät naurut ainakin sain! Käypä vaikka broilerikasvattamossa (No, ei sinne vierailijoita kyllä päästetä, sen verran hurjaa nähtävää). "
Sillä luonnonmukaisuudella viitataan lihaan ravinnon raaka-aineena. Nurmella ruokittu ja luomu on vaihtoehtoja, jotka yleensä kiinnostelee niitä, joita kiinnostaa muutenkin ravinnon luonnollisuus. Vaan tosiaan ihan kiva pointti tuo tehotuotetun lihan luonnottomuus. Eihän tässä nykyihminen voi syödä mitään enää luonnollisesti, jos ei itse kerää metsästä. Porkkanatkin on ravinneköyhässä maaperässä tehoviljeltyjä tuholaistorjunta-aineineen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska olen persu ja en hyväksy ilmastonmuutoksen torjumista, eläintenoikeuksia enkä vegaanien ihmisoikeuksia.
Et ole persu, olet idiootti.
Koska haluan. Syön kotimaista. Se on ok.
Koska lihaa saa suomalaisesta luonnosta. Soija sen sijaan lentorahdataan Etelä-Amerikasta ja sen valmistus tuhoaa sademetsiä. Siksi.
Pystytkö ajattelemaan tilannetta missä koko maailman väestö olisi ilman lihantuotantoa? Mitä tapahtuisi kun koko maailman pinta-alasta suurin osa jouduttaisiin käyttämään viljelyyn että ihmisille riittäisi ruokaa. Kalakanta olisi hetkessä kalastettu loppuun ja luonnonvaraiset eläimet myös. Eikä sinne sinun lautasellesi sitten riittäisi kovinkaan monipuolisesti edes sitä kasvisperäistä ravintoa.