Opettajat! Wilma-merkinnöistä.
Millaisia käytäntöjä teidän kouluissanne on?
Olen tämän syksyn eräässä helsinkiläisessä koulussa ja aika ihmeissäni koulun tyylistä.
Ihan kaikki pyörii ihmeellisen niuhottamisen ympärillä: siis ei saa puuttua kynä, ei kumi, ei saa olla myöhässä edes minuuttia, ei sitä, ei tätä, käytävällä ei saa olla, pihalla ei saa istua kivellä jne.
Kaikki aika menisi Wilma-merkintöjen merkitsemiseen.
Itselläni kolme lasta eikä missään heidän kouluistaan ole tällaista ollut😳
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on selkeästi spin-off tuosta toisesta, jossa joku valittaa siitä että lapsi on saanut merkinnän myöhästymisestä Wilmaan. Kyllä se asia nyt vaan on niin että sääntöjen vastaiseen käytökseen on puututtava. Aloittajan koulun rehtori Vaikuttaa melko tarkalta tapaukselta mutta luultavasti kyseinen koulu onkin hyvä oppimisympäristö.
Ja näin on syntynyt sääntö-Suomi. Pilkuviilaajien maa.
Siellä luokassa pitää olla minuutilleen, mutta sitten ei voida kieltää kännyköitä? Tärkeää, että Sami-Petteri istuu siellä takarivissä pelaamassa tasan kello kahdeksan?
Vierailija kirjoitti:
Siellä luokassa pitää olla minuutilleen, mutta sitten ei voida kieltää kännyköitä? Tärkeää, että Sami-Petteri istuu siellä takarivissä pelaamassa tasan kello kahdeksan?
Kännykät laitetaan Helsingiss parkkiin ja se on fiksu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä oman lapsesi perusteella paljonkaan koulun wilmakäytännöistä. Ei minunkaan kolmesta lapsesta kukaan ole ikinä saanut kumi puuttuu -merkintää. Mutta tiedän, että heidän koulussaan annetaan kyllä noitakin merkintöjä.
Mihin sitä kumia tarvitaan, jos eivät enää kirjoita käsin?
Minuutin myöhästyminen ei kuulosta omaan korvaani ollenkaan merkinnän arvoiselta asialta. Viisi minuuttia on jo sentään vähän eri asia. Oikea kirjaimellinen minuutti on niin lyhyt aika ettei lapsi siinä mitään omaa lomaa ehdi nauttia. Opettaja voisi ottaa itselleen läksyksi mitata sekuntikello kädessä kuinka kauan kestää kävellä ulko-ovelta luokkahuoneen ovelle, koulurakennusta ollenkaan näkemättä arvaan että yli 60 sekuntia. Eli toisin sanoen yhden minuutin myöhässä oleva lapsi on jo oven sulkeutuessa rakennuksessa sisällä kipittämässä kiireesti luokkaan, eikä esimerkiksi spray-maalaamassa nimikirjaimiaan ulkoseiniin, vetämässä salaa tupakkaa, imppaamassa bensaa, tatuoimassa kotitekoisia hakaristejä ihoonsa tai diilaamassa valtionsalaisuuksia venäläisille. Mikä tahansa syy yhden minuutin myöhästymiseen päivän ensimmäiseltä tunnilta onkin, sen täytyy järjellä ajateltuna olla aiheellinen. Todennäköisesti koulukyydin hidastelusta johtuva. Lapsia ei pitäisi sättiä ja nöyryyttää ihan tyhjästä jos he omasta mielestään tekivät mitä pystyivät, se aiheuttaa vain ahdistusta. Aikatauluille keskisormea näyttävä oppilas myöhästyisi reilusti enemmän kun kyse on pelkästään asenteesta.
Ihmiset jotka sanovat sekunnintarkan täsmällisyyden olevan kriittistä työelämässä eivät myöskään puhu asiaa. Pomo joka ottaa yhden minuutin puheeksi ei ole soveltuva esimiesasemaan. Hän pahentaa työilmapiiriä ja tulee näkemään runsaasti vaihtuvuutta työntekijöissä. Olen itse nähnyt melko isojakin myöhästymisiä omalla työpaikallani muiden työntekijöiden tekemänä eikä niistä mitään seurannut. Kun kaikki ovat aikuisia niin ymmärretään että virheitä sattuu. Arvostuksesta ja kohteliaisuudesta muita kohtaan tuskin tulee tekemään samaa virhettä kovinkaan pian, vaan oppii virheistään jatkossa. Mitä se valittaminen enää siinä vaiheessa muuttaisi? Antaisi potkut ja pitäisi perehdyttää uusi kaveri samaan työhön, laskien firman tuottavuutta pitkäksi aikaa? Firma joka haluaa pitää osaajat itsellään katsoo kokonaiskuvaa, ei merkityksettömiä pikkujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei taas toimi. Vastaan siihen kommenttiin, missä sanottiin ettei minuutin myöhästyminen ole nillittämistä. No, oma lapseni oli koulun pihalla jonossa kun kello soi. Eli aivan ajoissa. Sitten luokkia päästettiin sisälle pienissä erissä, ja lapseni luokka pääsi viimeisten joukossa. Oli talvi eli piti ottaa talvivaatteet pois. Sitten käsienpesu, mikä on mielestäni erittäin tärkeää isossa koulussa. Sen jälkeen reppu paikalleen, pulpetista kirjat ja siirtyminen kielten luokkaan, joka on eri kerroksessa.
Myöhästymismerkintä tuli. Olin itse koululla, koska olin järjestämässä myyjäisiä ja voi että otti päähän tuo.
On niitäkin oppilaita, jotka eivät saa itseään luokkaan samassa tahdissa muiden kanssa. Tulevat luokkaan aina 5 min muita myöhemmin, vaikka välitunti on loppunut samaan aikaan kuin muillakin.
Wilmamerkinnöillä voidaan päästä asian jäljille, ja syyksi voi osoittautua vaikka fobiat, kiusaaminen, autismi tai vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei taas toimi. Vastaan siihen kommenttiin, missä sanottiin ettei minuutin myöhästyminen ole nillittämistä. No, oma lapseni oli koulun pihalla jonossa kun kello soi. Eli aivan ajoissa. Sitten luokkia päästettiin sisälle pienissä erissä, ja lapseni luokka pääsi viimeisten joukossa. Oli talvi eli piti ottaa talvivaatteet pois. Sitten käsienpesu, mikä on mielestäni erittäin tärkeää isossa koulussa. Sen jälkeen reppu paikalleen, pulpetista kirjat ja siirtyminen kielten luokkaan, joka on eri kerroksessa.
Myöhästymismerkintä tuli. Olin itse koululla, koska olin järjestämässä myyjäisiä ja voi että otti päähän tuo.
On niitäkin oppilaita, jotka eivät saa itseään luokkaan samassa tahdissa muiden kanssa. Tulevat luokkaan aina 5 min muita myöhemmin, vaikka välitunti on loppunut samaan aikaan kuin muillakin.
Wilmamerkinnöillä voidaan päästä asi
Tai sitten virkaintoisuus ja typeryys ja koulun idioottikäytännöt, kuten tuo äiti kuvasi tilanteen hänen lapsellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ole jo vähimmäisvaatimus, että kynät, kumit ja muut tarvittavat välineet ovat mukana???
Kenellä aikuisella on AINA kaikki hallussa, ikinä ei mitään unohda, aina jaksaa ja ikinä ei ole väsynyt tai minuuttiakaan myöhässä.
Teinien aivot kasvaa.
Kyllä aikuinen saattaa joskus myöhästyä minuutin. Kuten teinikin saattaa. Eikä satunnaisesta pikku myöhästymisestä tule isoja seurauksia kummallekaan. Ei tosin kannata lennolta myöhästyä.
Ja jos näitä myöhästymisiä on päivittäin tai joka tunnilta, niin siitä tulee yhtä lailla ongelmia aikuiselle kuin teinillekin.
Meillä yksi yläkoululainen. Tänä syksynä Wilmaan ei oo tullut mitään nipotusviestejä toistaiseksi. 17 positiivista, yksi kotitehtävät tekemättä ja yksi opiskeluvälineet puuttuvat. On se tosi outoa jos kallisarvoista aikaa käytetään nipottamiseen. Nuo kaikki palautteet Wilmassa on olleet ilman mitään selityksiä tai jaarituksia, eli ei ole turhaa aikaa käytetty, onneksi
Ei rkan tunnin opettaja voi tietää aikooko oppilas myöhästyä tänään kaikilta tunneilta vai vain ekalta. Siksi merkintä laitetaan jo ekalla tunnilla. Jälkikäteen tarkastellaan, että onko myöhästyminen toistuvaa vai satunnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ole jo vähimmäisvaatimus, että kynät, kumit ja muut tarvittavat välineet ovat mukana???
Kenellä aikuisella on AINA kaikki hallussa, ikinä ei mitään unohda, aina jaksaa ja ikinä ei ole väsynyt tai minuuttiakaan myöhässä.
Teinien aivot kasvaa.
Kyllä aikuinen saattaa joskus myöhästyä minuutin. Kuten teinikin saattaa. Eikä satunnaisesta pikku myöhästymisestä tule isoja seurauksia kummallekaan. Ei tosin kannata lennolta myöhästyä.
Ja jos näitä myöhästymisiä on päivittäin tai joka tunnilta, niin siitä tulee yhtä lailla ongelmia aikuiselle kuin teinillekin.
Siksi just sitä harkintaa pitäisi saada käyttää sen sijaan että kamerakyttä päivystää jokaisra minuuttia. Ahdistavaa!
Meidän koulussa on oikeita väkivaltatilanteita. Juurikin tänään taas ulkopuoliset yrittivät kouluun tappelemaan. Se taas ei kiinnosta rehtoria yhtään, vaan raportot noista tapauksista haudataan aina.
Kuten sekin välikohtaus, kun aggressiivinen erityisoppilas paiskoi huonekaluja minua päin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä asenteesta. Siis siitä että etsimällä etsitään koko ajan jotain josta saa naputettua.
Eli sen negatiivisen etsimiseen, sen kirjaamiseen ja siitä jauhamiseen menee kaikki aika.
Kaikki kyttäävät vain toisiaan ja myös opettajien keskinäinen henki on ihan kamala. Rehtori istuu bunkkerissa tuijottamassa valvontakameran kuvaa ja lähettelee ohjeita mistä kaikesta vielä voi nipottaa.
ap
Tää on meidän lähikoulu! Toi bunkkeri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilmamerkinnöillä voidaan päästä asi
Jos selviää autismi, se ei muuta yhtään mitään. Samat odotukset on lasta kohtaan koululla. Sama päällepäsmäröinti ja täydellinen ymmärtämättömyys.
Olen lukiossa töissä ja nipottajia on meilläkin, vaikkei nyt suorastaan vanhemmille Wilma-viestejä kynistä ja kumeista laiteta. Nipot uskovat toteuttavansa tärkeää kasvatustehtävää. Minä ja muutama muu liberaali herätämme suurta ärtymystä näiden pikkutarkkojen kollegoiden keskuudessa, kun emme pidä linjaa vaan olemme löperöitä. Itse koen kasvatuksellisesti paremmaksi olla joustava ja rento. Esimerkistä lapset ja nuoret oppivat, jos jotain oppivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun ope. Ah kunpa voisinkin vain jättää merkkaamatta wilmaan 250 oppilaan myöhöstymiset ja tekemättäjättiset. Ei paljon kiinnosta kun ne ei ole omia lapsia.
mutta pakko se vaan on vaikka tympäsee. Pakko kasvattaa teidän lapsia vastuullisuuteen siisteyteen tarkkuuteen ja toiset huomioon ottamiseen, vaikka ne nyt ei niin kovin tärkeitä asioita ole.. saahan sitä töihinkin tulla kun huvittaa.
Ei se kielteinen nalkuttamienn ole ainoa tapa kasvattaa. Suomalaiset vain luulevat niin. Voi myös kasvattaa hyvällä, kannustaa ja palkita ja hyväksyä. Niin se tunnelma on rennompi, opiskelu motivoivempaa ja tulokset parempia.
Nillitys, jälki-istunnot ja muut eivät ole enää tämän vuosikymmenen kasvatusta. Joutava nipotus vain stressaa koko oppivaa yhteisöä, aiheuttaa kouluvastaisuutta jne. Kyllähän siinä on metsään menty ja pahasti, joa oppilas pelkää parin minuutin myöhästymisen takia mennä kouluun ja keksii sitten, että on sairaana koko päivän. Ei nähdä metsää puilta tämmöisessä kasvatuksessa. Säännöissäkin järkevä joustavuus on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tekee itsenäisesti virkavastuulla työtään. Itse merkitsen myöhässä olevaksi vasta oppilaan, joka tulee sen jälkeen, kun tunti on aloitettu, ja läsnäolijat tarkastettu. Tähän menee väkisinkin se viisi minuuttia. Kukaan muu ei näitä merkintöjä seuraa eikä kukaan kollega varmastikaan missään koulussa seuraa jokaista myöhästelijää. Eli merkitse sinun mielestäsi oikeudenmukaisella tavalla. Sinä yksin olet merkinnästä vastuussa.
Rehtori seuraa valvontakamerasta... En ymmärrä mien hänellä on aikaa istua tuijottamassa sitä kamerakuvaa 24/7.
Tismalleen noin näen minäkin. Siinä vaiheessa kun kännykät on parkissa, oppilaat paikoillaan ja läsnäolijat tsekattu, alkaa tunti ja jos siihen venyy se saapuminen, on myöhässä.
ap
Jos tuo rehtorijuttu on totta, niin ei käy ihan täysillä tuo ihminen. Rehtorin työ on vaati
Olen kuullut vastaavaa kuin yllä oleva eräästä koulusta. Ja juurikin, että rehtori käy oven takana kuuntelemassa ym
Opettajana tai sijaisena toimivat tai sellaisina täällä esiintyvät, ei kannata Vauva-palstalla kertoa kovin yksityiskohtaisia juttuja omasta (oletetusta) työpaikasta, koska koulu voidaan tunnistaa. Ja silloin voi joutua todella vaikeuksiin, jos opettaja-oletettu lörpöttää työpaikkansa asioita ja joku haluaa puuttua siihen. En kyllä usko läheskään kaikkia täällä kerrottuja juttuja.
Terv. 30+ opetusvuotta takana
Koulukohtaisia eroja on paljon. Menee yksiin sen kanssa kuka on hyvä ja kuka huono opettaja sekä millainen on hyvä ja millainen heikompi koulu. Heikko opettaja ylipäänsä näkee kaiken neg valossa, ja muistaa mainita siitä. Hyvä opettaja myönteisessä ja muistaa mainita siitä, ja lopulta tämä vaikuttaa myös lapseen myönteisesti. Nämä samat kokemukset samalla lapsella puolen vuoden sisään eri kouluissa. Näin yksinkertaistetusti.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana tai sijaisena toimivat tai sellaisina täällä esiintyvät, ei kannata Vauva-palstalla kertoa kovin yksityiskohtaisia juttuja omasta (oletetusta) työpaikasta, koska koulu voidaan tunnistaa. Ja silloin voi joutua todella vaikeuksiin, jos opettaja-oletettu lörpöttää työpaikkansa asioita ja joku haluaa puuttua siihen. En kyllä usko läheskään kaikkia täällä kerrottuja juttuja.
Terv. 30+ opetusvuotta takana
No hui. Ei täällä ole mitään yksityiskohtia kerrottu.
Se on turhaa spämmiä se merkintä kun lapsi ei itse voinut vaikuttaa siihen, myöhästyykö vai ei. Minä kuittasin sen ilman mitään selityksiä ja siinä se. Samalla tavoin joku krapulainen kylkeä kääntävä, täysin pihalla oleva vanhempi olisi voinut sen kuitata.