Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat! Wilma-merkinnöistä.

Vierailija
10.09.2024 |

Millaisia käytäntöjä teidän kouluissanne on?

Olen tämän syksyn eräässä helsinkiläisessä koulussa ja aika ihmeissäni koulun tyylistä.

Ihan kaikki pyörii ihmeellisen niuhottamisen ympärillä: siis ei saa puuttua kynä, ei kumi, ei saa olla myöhässä edes minuuttia, ei sitä, ei tätä, käytävällä ei saa olla, pihalla ei saa istua kivellä jne.

Kaikki aika menisi Wilma-merkintöjen merkitsemiseen.

Itselläni kolme lasta eikä missään heidän kouluistaan ole tällaista ollut😳

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä merkitsen poissaolot ja laitan pinkkiä viittaajille ja niille, jotka alkavat reippaasti tekemään tehtäviä eivätkä pölise ja vetkuttele. Jos olen jo ehtinyt laittaa poissaolon ja sitten tuleekin paikalle esim. vartin myöhässä, muutan myöhästymiseksi. Jos nyt viitisen minuuttia myöhästyy, otan vain merkinnän pois. Kiusaamisesta laitan sopimattoman ja lisäksi viestin kotiin. On minulla kyllin kyniä ja kumeja lainattavaksi ja useinhan nuo lainaavat kavereiltakin. Jos vihko unohtuu, saa konseptin, ja jos kirja unohtuu, katsoo vieruskaverin kirjaa. Luokassa on neljä ylimääräistä Chromebookia ja laturia, siitä vain latailemaan.

Minua ei kiinnosta pätkääkään, mitä merkintöjä jotkut tiukkapipot antavat. Ei elämää pidä väkisin tehdä liian vaikeaksi. Teineillä on paljon muitakin syitä ahdistua kuin merkkien pelko.

Vierailija
22/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuutin myöhästyminen ei ole nillittämistä: jos on sovittu, että oppitunti alkaa klo 10:00, niin oppilaiden pitäisi osata ymmärtää, että luokassa ollaan sisällä ja omalla paikallaan klo 10:00. Minuutin myöhässä olevaa oppilasta pitää odotella, alkaa etsiä, opettajan pitää sanoa, että olet myöhässä, oppilas pahoittele ja kaikki muut sählingit siinä, niin sitten oppitunti alkaakin joskus vasta 10:05.

Välineitten unohtelu ja niistä kirjaaminen on tärkeää, jos oppilaalla joskus epäillään vaikka joku nepsy-oireistoa. Kun unohtelut on kirjattu, niin niistä voi sitten nähdä, että meneekö unohtelu vielä normaaliin unohtelun piikkiin vai onko selvästi useammin tapahtuvaa.

Ei sill.: jotkut opettajat tosiaan voivat saada herneen nenuun vaikka siitä, jos oppilas kysyy heiltä miksi kysymyksiä tai pyytää opettajaa perustelemaan väitteensä - niin on aina ollut. Minulta tiputettiin 1980-luvulla käytösnumeroa huonon käytöksen vuoksi, kun halusin esim. uskontotunilla tietää mssä on perustelut sille, että jeesus oli jumalan kaikkivaltiaan ainoa poika ja miten voimme luottaa sen ajan lähteisiin, kun yksi lähde sanoo toista ja toinen toista. Opettajan mielestä olin vain unmakas ja nenäkäs, vaikka oikeasti halusin tietää ja ymmärtää. Jotkut opettajat ottavat vähän lian henkilökohtaisesti asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin js ymmärrän kyllä miksi käytösnumeroani laskettiin, koska tuohon aikaan oppilaan ei pitänyt kyseenalaistaa sitä mitä opettaja sanoi. Kuitenkin... tuollaista se on nykyisinkin. Oppilaan pitää oppia toimmaan koulun sääntöjen mukaan ja mukautua niihin. Itsellä se oli vähän vaikeaa, ei jäänyt traumoja, naursekelen joskus vieläkin niille ajoille.

Vierailija
24/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.

Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.

Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.

Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.

On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin sieltä käytävältä luokkaan. Eli minä, opettaj

Perusopetuslain mukaan yhä edelleen jokainen kouluaamu pitää aloittaa päivänavauksella. Hyvin monet koulut tekevät vastoin lakia, kun ei niitä pidetä.

Vinkiksi kaikille opettajaopiskelijoille, koulujen aamunavauskäytäntöjen vertailu olisi hyvä gradun aihe.

Vierailija
25/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä minuutissa voi olla luokassa koska ulko-ovi aukeaa kello 10, ei ne kaikki 400 sieltä ovesta heti pääse eikä kaikki luokat edes ole lähelläkään sitä ulko-ovea. Minunkin luokkani on ihan eri kerroksessa, enkä tod halua että ne oppilaat alkaa juosta vielä avoportaissakin.

ap

Vierailija
26/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä minuutissa voi olla luokassa koska ulko-ovi aukeaa kello 10, ei ne kaikki 400 sieltä ovesta heti pääse eikä kaikki luokat edes ole lähelläkään sitä ulko-ovea. Minunkin luokkani on ihan eri kerroksessa, enkä tod halua että ne oppilaat alkaa juosta vielä avoportaissakin.

ap

Sitten varmaan sinä nostat tuon epäkohdan esiin koukouksissanne rehtorin ja muiden opettajien kanssa.

Vierailija
27/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on selkeästi spin-off tuosta toisesta, jossa joku valittaa siitä että lapsi on saanut merkinnän myöhästymisestä Wilmaan. Kyllä se asia nyt vaan on niin että sääntöjen vastaiseen käytökseen on puututtava. Aloittajan koulun rehtori Vaikuttaa melko tarkalta tapaukselta mutta luultavasti kyseinen koulu onkin hyvä oppimisympäristö.

Vierailija
28/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Minun silloin seiskaluokkalaiselle ruvettiin huutamaan, ettei yläkoululaiset saa tulla alakäytävälle. Mitenköhän sinne historianluokkaan olisi oikein pitänyt mennä? Kaivautua katon läpi?

Vierailija
29/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.

Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.

Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.

Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.

On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin

Joo kyllä mutta varmaan harvassa koulussa niitä tuutataan joka aamu jostain keskusradiosta niin, että oppilaat odottavat sen alkamista. 

Vierailija
30/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin sieltä käytävältä luokkaan. Eli minä, opettaja, tiedän ja näen, että se oppilas on jo koulurak

Opettaja tekee itsenäisesti virkavastuulla työtään. Itse merkitsen myöhässä olevaksi vasta oppilaan, joka tulee sen jälkeen, kun tunti on aloitettu, ja läsnäolijat tarkastettu. Tähän menee väkisinkin se viisi minuuttia. Kukaan muu ei näitä merkintöjä seuraa eikä kukaan kollega varmastikaan missään koulussa seuraa jokaista myöhästelijää. Eli merkitse sinun mielestäsi oikeudenmukaisella tavalla. Sinä yksin olet merkinnästä vastuussa. 

Vierailija
31/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole opettaja lainkaan. Provoilija, joka tekee näitä opettajiin tai rehtoreihin kohdistuvia panettelu aloituksia.

Vierailija
32/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja miksi sitten merkkaat ne myöhästymiset? Sinä päätät, mitä merkitset. Toki selvät myöhästymiset pitää merkitäkin, on karhunpalvelus lapselle opettaa, ettei sääntöjä tarvitse noudattaa. Työpaikalla siitä tulee potkut. 

Vierailija
33/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja tekee itsenäisesti virkavastuulla työtään. Itse merkitsen myöhässä olevaksi vasta oppilaan, joka tulee sen jälkeen, kun tunti on aloitettu, ja läsnäolijat tarkastettu. Tähän menee väkisinkin se viisi minuuttia. Kukaan muu ei näitä merkintöjä seuraa eikä kukaan kollega varmastikaan missään koulussa seuraa jokaista myöhästelijää. Eli merkitse sinun mielestäsi oikeudenmukaisella tavalla. Sinä yksin olet merkinnästä vastuussa. 

Rehtori seuraa valvontakamerasta... En ymmärrä mien hänellä on aikaa istua tuijottamassa sitä kamerakuvaa 24/7.

Tismalleen noin näen minäkin. Siinä vaiheessa kun kännykät on parkissa, oppilaat paikoillaan ja läsnäolijat tsekattu, alkaa tunti ja jos siihen venyy se saapuminen, on myöhässä.

ap

Vierailija
34/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sitten varmaan sinä nostat tuon epäkohdan esiin koukouksissanne rehtorin ja muiden opettajien kanssa.

Olen ko koulussa vain tämän syksyn, enkä usko, että mihinkään pystyn vaikuttamaan kuitenkaan.

ap

Vierailija
35/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellonsoiton jälkeen on siirtymäaika pihasta luokkaan. Se on laskettu osaksi välituntia, eli itse oppitunti on aina 45 min. Nykyisessä koulussani on yksi kerros ja useita ulko-ovia ja siirtymäaika on 2 min. Aiempi koulu oli kolmikerroksinen ja siirtymäaika 5 min.

Vierailija
36/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista. Jos alettaisiin nipottamaan turhasta niin kyllä sanoisin takaisin. 

Vierailija
37/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtori seuraa valvontakamerasta... En ymmärrä mien hänellä on aikaa istua tuijottamassa sitä kamerakuvaa 24/7.

Tismalleen noin näen minäkin. Siinä vaiheessa kun kännykät on parkissa, oppilaat paikoillaan ja läsnäolijat tsekattu, alkaa tunti ja jos siihen venyy se saapuminen, on myöhässä.

ap

Jos tuo rehtorijuttu on totta, niin ei käy ihan täysillä tuo ihminen. Rehtorin työ on vaativaa, eikä yleensä rehtoreilla ole aikaa edes tarpeelliseen läsnäoloon, saati tuollaiseen opettajan työn managerointiin. En ymmärrä. 

Vierailija
38/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipot

No mulla on kolme kasin aamua ja yleensä siinä on se aamunavaus. Muista aamuista en tiedä.

ap

Vierailija
39/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä merkitsen poissaolot ja laitan pinkkiä viittaajille ja niille, jotka alkavat reippaasti tekemään tehtäviä eivätkä pölise ja vetkuttele. Jos olen jo ehtinyt laittaa poissaolon ja sitten tuleekin paikalle esim. vartin myöhässä, muutan myöhästymiseksi. Jos nyt viitisen minuuttia myöhästyy, otan vain merkinnän pois. Kiusaamisesta laitan sopimattoman ja lisäksi viestin kotiin. On minulla kyllin kyniä ja kumeja lainattavaksi ja useinhan nuo lainaavat kavereiltakin. Jos vihko unohtuu, saa konseptin, ja jos kirja unohtuu, katsoo vieruskaverin kirjaa. Luokassa on neljä ylimääräistä Chromebookia ja laturia, siitä vain latailemaan.

Minua ei kiinnosta pätkääkään, mitä merkintöjä jotkut tiukkapipot antavat. Ei elämää pidä väkisin tehdä liian vaikeaksi. Teineillä on paljon muitakin syitä ahdistua kuin merkkien pelko.

Mikä on pinkki? Meillä lapset saa positiivista palautetta keltaisella.

Vierailija
40/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipot

Olen ollut kolmessa koulussa. Ekassa pidettiin joka aamu, se kesti 5 minuuttia (ensimmäinen oppitunti oli tämän takia 50 minuuttia) ja siihen kuului sivistyksekästä sanaa ja jotain musaa. Toisessa koulussa oli kahdesti viikossa, toinen vuoro oli kiertävästi aina jollain yhteistyökumppanilla (srk, MLL, vanh.yhdistys, koulupoliisi, tukarit jne.). Kolmannessa ei pidetä laisinkaan.

Kaipaan ensimmäisen koulun systeemiä. Se oli viihdyttävä ja hauska päivän aloitustapa ja lisäksi selkeä raja: jos ei ole luokassa siihen mennessä, on myöhästynyt.