Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat! Wilma-merkinnöistä.

Vierailija
10.09.2024 |

Millaisia käytäntöjä teidän kouluissanne on?

Olen tämän syksyn eräässä helsinkiläisessä koulussa ja aika ihmeissäni koulun tyylistä.

Ihan kaikki pyörii ihmeellisen niuhottamisen ympärillä: siis ei saa puuttua kynä, ei kumi, ei saa olla myöhässä edes minuuttia, ei sitä, ei tätä, käytävällä ei saa olla, pihalla ei saa istua kivellä jne.

Kaikki aika menisi Wilma-merkintöjen merkitsemiseen.

Itselläni kolme lasta eikä missään heidän kouluistaan ole tällaista ollut😳

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omilta lapsilta tulee merkintää vain tietyiltä opettajilta jos on läksyt jäänyt tekemättä. Kaikki opettajat eivät sitäkään merkkaa. Mitään kyniä ja kumeja ei ole tullut.

Itsellä tuli joskus jälki-istuntoa "nenäkkäästä" käytöksestä. Olin opettajan kanssa eri mieltä. Äitiä vähän nauratti kun allekirjoitti jälki-istuntopapereita.

Kuinka usein lapsesi jättävät läksynsä tekemättä?

Lapsia on 4 ja ehkä joka kuukausi joltain unohtuu tehdä 

joskus oli että oli keikannut tuolin kanssa, pelannut matikan tunnilla ristinollaa jonku kanssa, välillä positiivista, todistus kertoi että hyvin menee, yksi lapsi, poika

Vierailija
62/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on juurikin siitä että missä se merkinnän kynnys menee.

Kuten ketjusta käy jo ilmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kouluissa on eri käytännöt. Yhdessä oli täytettävä 7 kohdan lista joka tunnista vähän samaan tyyliin kuin luettelit. 

Perehdytystä kouluissa ei juuri ole. Kuka perehdyttäisi? 

Silti Helsingin peruskoulujohtaja Outi Salo lähetti tiedotteen pari päivää sitten, miten kaikki Helsingissä sijaiset perehdytetään.

Enkä siis kaipaa miten opettamisen opettamista vaan esimerkiksi yksinkertaista listaa missä on vihkot jne.

Nyt etsin niitäkin 1,5 tuntia. Edes koulurakennusta ei esitelty.

ap

Ei sitten tullut mieleesi kysyä? Itse teen sijaisuuksia, ja kaikki on löytynyt kysymällä. Usein oppilaatkin osaavat neuvoa.

Vierailija
64/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siit käytävillä vetelehtelemisestä jauhaminen on ihan naurettavaa.

Koulurakennus on 60-luvulta. Ei siellä ole kuin ne luokkahuoneet, käytävät ja kanslia.

Koulualueelta ei saa koulupäivän aikana poistua.

Missä ne oppilaat sitten hyppytuntien aikana olisi???? Pihalla on kolme muhkuraista penkkiä, mutta jos haluaa esimerkiksi tehdä läksyjä, ainoa paikka on se käytävä. Siellä on sentään pöytiäkin ja sileät penkit.

ap

Vierailija
65/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kouluissa on eri käytännöt. Yhdessä oli täytettävä 7 kohdan lista joka tunnista vähän samaan tyyliin kuin luettelit. 

Silti Helsingin peruskoulujohtaja Outi Salo lähetti tiedotteen pari päivää sitten, miten kaikki Helsingissä sijaiset perehdytetään.

Enkä siis kaipaa miten opettamisen opettamista vaan esimerkiksi yksinkertaista listaa missä on vihkot jne.

ap

Ei sitten tullut mieleesi kysyä? Itse teen sijaisuuksia, ja kaikki on löytynyt kysymällä. Usein oppilaatkin osaavat neuvoa.

Tietenkin tuli. Ei ne oppilaat kuule tiedä missä on vihkovarasto. Ja kun kysyin siltä opettajalta jota sijaistan, hän neuvoi väärin.

Ylipäätään on tunne että siellä opettajat nauttii siitä että uudet tulokkaat ei osaa eikä löydä.

Ap

Vierailija
66/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on juurikin siitä että missä se merkinnän kynnys menee.

Kuten ketjusta käy jo ilmi.

Mutta opettaja on se, joka merkinnän tekee. En ymmärrä, kuka ja miten ap voidaan pakottaa tekemään merkintöjä vastoin tahtoaan. Miten rehtori voi tietää, kuka on unohtanut kumin? En minä sellaisia merkkaa, eikä kukaan ikinä ole kommentoinut. 

Vierailija
67/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijaistan toisen asteen opinnoissa opettajaa.

perehdytys oli aika vähäistä. Alkuun asia hermostutti mutta sitten olen päättänyt että jos minulle ei kerrota missä on ohjeet miten merkata poissaolot ym niin teen miten parhaaksi nään. Sama aikalailla kaikessa muussa.

tunneilleni tulee oppilaita myöhässä ja jos se haittaa opetusta merkitsen myöhästymisen mutta tietyissä aineissa jokainen etenee ja tekee tehtäviä omaan tahtiinsa. Silloin en merkkaa kuin yli 30 min myöhästymiset ym. Kunhan hommat etenee niin mitään kyselemättä saa käydä esim vessassa. Jos haluaa käydä kahvilla niin ilmoittaa lähtiessään niin asia ok. Vedän siis 3 tunnin opetustuokioita ja minusta on ok että jokainen käy kahvilla silloin kun kokee sen itselleen sopivaksi ajaksi. 

Wilma viestejä laittelen jos joku oppilas paljon poissa/hommat ei edisty. Sillonkin ensin oppilaalle itselleen ja jos ei tehoa niin sitten vastuu opettajalle ja joskus alaikäisten kohdalla huoltajalle. Muuten annan aika vapaat oltavat oppilaille. Toki kerron mitä pitää olla tehtynä ja milloin että pääsee kokeeseen ja saa kurssin läpi. Pääosin keskityn huomioimaan positiiviset asiat ja kehun niistä.

Vierailija
68/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tietenkin tuli. Ei ne oppilaat kuule tiedä missä on vihkovarasto. Ja kun kysyi

Jos on yksi hankala ihminen elämässäsi, vika on tod näk hänessä. Jos elämässäsi on runsaasti hankalia ihmisiä, voi ehkä katsoa peiliin. 

Vierailija
69/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tietenkin tuli. Ei ne oppilaat kuule tiedä missä on vihkovarasto. Ja kun kysyi

Noin yleensä oppilaat saattavat tietää hyvinkin paljon asioita koulusta, jossa ovat olleet jopa vuosia. Ainakin ennen oli tapana kierrättää uudet oppilaat koulussa ja esitellä paikkoja.

Vierailija
70/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tietenkin tuli. Ei ne oppila

On sairaita työyhteisöjä, joissa on nokkimajärjestys eikä se sen järjestyksen häntäpäässä oleva ole siihen nokkimiseen syyllinen koskaan, vaam kyllä se on se työyhteisö silloin sairas.

Tämä työyhteisö pyörii negaatiolla ja häpäisemisellä ja rangaistuksilla.

Vierailija
71/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tietenkin tuli. Ei ne oppila

Ei yläkoulusaa olla vuosia eikä ne oppilaat mitään varastotiloja kierrä.

Vierailija
72/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole jo vähimmäisvaatimus, että kynät, kumit ja muut tarvittavat välineet ovat mukana???

Vierailija
73/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nyt ole jo vähimmäisvaatimus, että kynät, kumit ja muut tarvittavat välineet ovat mukana???

Kenellä aikuisella on AINA kaikki hallussa, ikinä ei mitään unohda, aina jaksaa ja ikinä ei ole väsynyt tai minuuttiakaan myöhässä.

Teinien aivot kasvaa. 

Vierailija
74/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole pieniltä oppilailta merkannut, jos kynät ja kumit puuttuvat. Läksyunohdukset laitan, samoin  jos on yli 10 minuuttia myöhässä. Pienet harvemmin myöhästyy ja silloin tulee itselle huoli, jos lasta ei näy eikä Wilmaan ole merkattu poissaoloa. 

Isompien kiistojen selvittelyistä laitan viestiä kotiin, pienet selvitämme keskenämme koulussa. Toki jos näitä alkaa olla usein, niin olen kotii  yhteyksissä. 

Ylipäätään yritän saada oppilaat kiinni hyvänteosta enkä pahanteosta, ja kehua paljon aina kun yrittää tai onnistuu. 

Vierailija
75/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laita seiskojen pieniä unohduksia tms. koska he on vasta tulleet yläkouluun ja uutta omaksuttavaa on paljon. Tarkistan kyllä että läksyt olisi tehty mutta jos on tehnyt väärän tehtävän tai unohtanut jonkin tehtävän, huolehdin vian että saa sen tarkastettua oikein.

Osa on todella pihalla vieä tässä vaiheessa ja etsii ihan luokkahuoneitakin vielä, ei tunne opettajia ja jännittävät. Se yksikin ikävä Wilma-merkintä voi oikeasti tuntua tosi mäntiltä, jos oikeasti kuitenkin yrittää koko ajan vilpittömästi.

Kaseilta ja seiskoilta tarkistan ihan selkeästi, että läksyt on kaikki tehty jne.

t. yläkoulun ope

Vierailija
76/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei taas toimi. Vastaan siihen kommenttiin, missä sanottiin ettei minuutin myöhästyminen ole nillittämistä. No, oma lapseni oli koulun pihalla jonossa kun kello soi. Eli aivan ajoissa. Sitten luokkia päästettiin sisälle pienissä erissä, ja lapseni luokka pääsi viimeisten joukossa. Oli talvi eli piti ottaa talvivaatteet pois. Sitten käsienpesu, mikä on mielestäni erittäin tärkeää isossa koulussa. Sen jälkeen reppu paikalleen, pulpetista kirjat ja siirtyminen kielten luokkaan, joka on eri kerroksessa.

Myöhästymismerkintä tuli. Olin itse koululla, koska olin järjestämässä myyjäisiä ja voi että otti päähän tuo. 

Vierailija
77/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus ei taas toimi. Vastaan siihen kommenttiin, missä sanottiin ettei minuutin myöhästyminen ole nillittämistä. No, oma lapseni oli koulun pihalla jonossa kun kello soi. Eli aivan ajoissa. Sitten luokkia päästettiin sisälle pienissä erissä, ja lapseni luokka pääsi viimeisten joukossa. Oli talvi eli piti ottaa talvivaatteet pois. Sitten käsienpesu, mikä on mielestäni erittäin tärkeää isossa koulussa. Sen jälkeen reppu paikalleen, pulpetista kirjat ja siirtyminen kielten luokkaan, joka on eri kerroksessa.

Myöhästymismerkintä tuli. Olin itse koululla, koska olin järjestämässä myyjäisiä ja voi että otti päähän tuo. 

No ei kai siihen merkintään kukaan kuole. Noin yleensä se on tiedoksi vanhemmille että asioista voisi keskustella kotona. Yksittäinen merkintä on kuitenkin sellainen asia että ei siitä kannata huolestua. Se on lähinnä sitä varten jos myöhemmin tulee se toinen.

Vierailija
78/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siihen merkintään kukaan kuole. Noin yleensä se on tiedoksi vanhemmille että asioista voisi keskustella kotona. Yksittäinen merkintä on kuitenkin sellainen asia että ei siitä kannata huolestua. Se on lähinnä sitä varten jos myö

No tykkäätkö itse saada moitteita asiasta jota et ole tehnyt? Vielä niin että se loustaa syntilistallasi sitten koko vuoden.

Vierailija
79/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehtorilla on itse asiassa yllättävän paljon aikaa tehdä kansliassa mitä tykkää. Rehtori on koulun päällikkö joka vastaa kysymyksiin silloin kun niitä tulee, Hänellä ei ole koko ajan käynnissä joku etenevä prosessi vaan hän pystyy nopeasti reagoimaan tilanteisiin kun tarve vaatii. Toki välillä hänelläkin on tapaamisia esimerkiksi koulun sidosryhmien kanssa jolloin Hän ei ole käytettävissä. Sinänsä rehtorilla on paljonkin aikaa katsella kameroita jos hän niin haluaa.

Kuka tuollaisessa koulussa tekee rehtorin työt? On monen kymmenen ihmisen esimies, vastaa satojen oppilaiden asioista, eli sijaisuudet, lukkarit, lomakkeet, poikkeustilanneilmoitukset, kunnan suuntaan yhteydenpito, vanhempien kanssa yhteydenpito jne. 

Rehtorilla, toisin kuin muilla opettajilla on tyypillisesti normaali kesäloma

Sijaislistoilla on kymmeniä ihmisiä. Kuka tahansa ylioppilas ja opiskelija ja mattimeikäläinen voi ilmoittautua listalle. Sieltä on helppo alkaa soitella porukkaa töihin.

Vierailija
80/101 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siihen merkintään kukaan kuole. Noin yleensä se on tiedoksi vanhemmille että asioista voisi keskustella kotona. Yksittäinen merkintä on kuitenkin sellainen asia että ei siitä kann

Opettajat unohtavat wilmamerkinnät loppujen lopuksi aika nopeasti. Niitä silmäillään lähinnä silloin kun mietitään että mikä on sopiva käytösnumero. Ennen nämä samat merkinnät olivat opettajan päiväkirjassa, eikä kukaan valittanut kun ei niitä nähnyt.