Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo

Vierailija
10.09.2024 |

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.

Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…

Kommentit (229)

Vierailija
181/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa. 

Siinäpä hyvin näkyy miten itsekästä on lapsien hankkiminen. Ihanaa, kun korjaavat puhelimen, tietokoneen ja autonkin. Eli halusit tehdä itsellesi pikku palvelijoita jotka auttavat SINUA ja pitävät SINUSTA huolta.

Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton ymmärtää kun elää minä kuplassa. 

<

Se, että ihmiset lisääntyvät, on myös yhteiskunnan etu. Olen iloinen, että olen tehnyt oman osani, että jatkossakin olisi veronmaksajia pyörittämään hyvinvointiyhteiskuntaa

Vierailija
182/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä. 

Sadan vuoden päästä sekä minä että minun lapset on kuolleet ja kuopattu. Minun lapsilla ei ole lapsia enkä tiedä, tuleeko, joten voi olla, että meidän osalta suku loppuu siihen.

Teitä tuskin tulee kukaan edes muistamaan. 

Miksi ihmeessä ketään pitäisi muistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä. 

Sadan vuoden päästä sekä minä että minun lapset on kuolleet ja kuopattu. Minun lapsilla ei ole lapsia enkä tiedä, tuleeko, joten voi olla, että meidän osalta suku loppuu siihen.

Tätä ei lapseton voi tajuta. Vain lisääntynyt minäminä-mamma ahdistuu kun ajattelee ettei häntä muisteta vaikka sadan vuoden päästä. Lapsettomalle se on ok.

Vierailija
184/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa

Ei voi vauvaa ottaa mihinkään sukellusreissuille mukaan. Jotain rajaa nyt sentään. Se vauvahan käyttää vaippoja, joita pitää vaihdella ja peppua pitää pestä puhtaalla vedellä. Se putoaa veteen, jos sitä ei valvo ihan joka hetki. Menee varmaan tietämättömyyden piikkiin tuollainen harha, mutta juuri tuollainen matkustelu ei nyt sovi vauvan kanssa. Joku helppo matkailu onnistuu, mutta ei extreme-matkailu seikkailuineen.

Vierailija
185/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko olla viimeinen sukuhaarasi jäsen? Vai jatkaa sukuasi kuten tähänkin asti? 

Vau. Aika tuore lisäys "itsekkäät syyt tehdä lapsia" -listalle. Että suku jatkuu. 

Ajatteletko, että olet sitten kuolleena jotenkin vähemmän kuollut, kun suku jatkuu, vai miten se mielestäsi parantaa oloasi kun lykkäät horsmaa? 

Ja sitten veloja pidetään itsekkäinä. 

Luonnon villi eläimetkin harrastaa tätä heidän sukujensa jatkumoa. Jopa he tietävät asiasta enemmän ja tietävät miten biologia toimii. Muuten olisi kaikki sukupuutossa. 

Vierailija
186/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa leimata velat joksikin "matkusteluhaluisiksi someaddikteiksi ja oman hedonistisen elämäntyylinsä ihannoijiksi". Sama kun keskustelu työttömistä, leimataan suunnilleen kaikki samaan sarjaan, vaikka työttömiäkin on laidasta laitaan ja ihan yhtä lailla työttömyys tai lapsettomuus ei ole mitenkään yksiselitteistä ja yleistettävissä yhden tai kahden tekijän määrittämiksi. 

No juurikin tuon vuoksi lapsettomuusaiheesta lukeminen tökkii. Sen sijaan että tarkasteltaisi aidosti ja rehellisesti sitä että miksi lapsettomuus yleistyy, aletaan jauhamaan kuvitteellisesta milleniaalinaisten moraalirappiosta. Mikäli naisilla olisi olleet lailla taatut oikeudet sekä ehkäisy käytössä jo sata vuotta sitten, olisi lapsettomaksi jääminen yleistynyt jo silloin. Somella ja matkustelulla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, lapsia hankittiin koska käytännössä oli pakko. Ei siksi että niitä erityisesti haluttaisi. Eli tämä tämänhetkinen tila on oikeastaan se normaali jonka pitäisikin olla - vain ne, jotka lapsia haluavat, hankkivat niitä. Ei tarvitse olla se katkeroitunut äiti joka välttelee lapsensa seuraa ja hermoromahduksensa partaalla raivoaa lapselleen koska ei saa ikinä omaa aikaa tai vapauttaan takaisin, kun lapsen terapiakuluja sitten maksellaan aikuisiässä ei sekään halvaksi tule.

Vierailija
187/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan

Ei voi vauvaa ottaa mihinkään sukellusreissuille mukaan. Jotain rajaa nyt sentään. Se vauvahan käyttää vaippoja, joita pitää vaihdella ja peppua pitää pestä puhtaalla vedellä. Se putoaa veteen, jos sitä ei valvo ihan joka hetki. Menee varmaan tietämättömyyden piikkiin tuollainen harha, mutta juuri tuollainen matkustelu ei nyt sovi vauvan kanssa. Joku helppo matkailu onnistuu, mutta ei extreme-matkailu seikkailuineen.

Vauva aika lyhyt aika ja aika menee nopeasti. 

Vierailija
188/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan muissa asioissa, tuo on oikeastaan varsin loukkaavaa

Tähän uskon minäkin, synnynnäinen ominaisuus. On kuitenkin mielessä käynyt jos kuitenkin. Ajattelevatkohan homot koskaan jos kuitenkin kokeilis naista. 

Vierailija
189/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei lapseton voi tajuta. Vain lisääntynyt minäminä-mamma ahdistuu kun ajattelee ettei häntä muisteta vaikka sadan vuoden päästä. Lapsettomalle se on ok.

Niinpä. Ja sitten kun miettii, kuinka lyhyt se muistin ketju on. Kuinka moni muistaa isovanhempiensa vanhemmat?

Aivan, ei kukaan. Osa ei muista edes isovanhempiaan.

Vierailija
190/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on isot edut tulevaisuudessa kun eivät lisäänny. Lisääntyjille se on iso voitto. 

Vierailija
191/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ainut järkevä keino selvittää lapsettomuuden syitä väestötasolla on kysyä niiltä jotka eivät lapsia tee ja/tai halua.

Mutta aina on milloin kukakin väestöliiton viittasankari selittämässä uutisissa omaa näkemystään. Yksi lemppariselityksistäni on se, etteivät nuoret enää ole tekemisissä vauvojen kanssa kuten ennen vanhaan oltiin, eikä vauvakuume herää. :D Omalla kohdallani jokainen kontakti vauvan tai pikkulapsen kanssa vahvistaa lapsettomuuspäätöstä entisestään, jos mahdollista.

On kuitenkin mahdollista, ja jopa todennäköistä, että kysyttäessä monet valehtelevat syistään. Minulla ensisijaisena syynä lapsettomuuteen on se, etten usko vaimoni mielenterveyden kestävän vauva-arjen kuormittavuutta enkä halua joutua yksin vastuuseen kaikesta, mutta en kehtaisi tätä ääneen sanoa. Joten lavertelen tuttaville jotain ympäripyöreää, etten ole vaan koskaan oikein lapsia halunnut tai että olemme onnellisia näinkin yms. Oikeasti voisin ihan hyvin hankkia lapsia, ja jonkun toisen kumppanin kanssa luultavasti niin tekisinkin.

Vierailija
192/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin on oikea aika tehdä lapsia? Miettikää kun sota ajan vanhemmat olisi ajatellut samoin kuin nykyään, ettei hankita lapsia maailman tilanteen takia. Ei suomalaisia olisi tämän vertaa jos näin olisi ajatellut, olisi vielä vähemmän. 

Tämä(kin) on aivan liian naivi ajatus sitä mitä elämä tuolloin oli. Ei silloin hankittu lapsia jotta Suomi lähtisi uuteen nousuun vaan se oli vain sitä elämää johon ei ollut vaihtoehtoja. Isoäitini päätti sodan aikana jäädä naimattomaksi ja tehdä jotain ihan muuta elämällään kuin tehdä lapsia niin pahaan maailmaan.

Valitettavasti realiteetit tulivat vastaan, hän ei saanut naimattomana naisena töitä eikä asuntoa, olisi pitänyt lähteä piiaksi tai vastaavaksi. Lopulta hän siis oman äitinsä painostuksesta vastasi myöntävästi isoisäni viidenteen kosintaan. Lapsia tuli kahdeksan, koska niitä vaan tuli kun mies haki aviosaatavansa, halusi sitä tai ei.

Isoäitini inhosi lapsiperhe-elämää ja oli loppuun asti katkera ja surullinen. Tiedän ettei minua olisi täällä jos hän olisi tehnyt toisin - mutta enhän tietäisi siitä mitään. Se olisi siis pieni hinta siitä että isoäitini olisi saanut elää vapaana kuten minä elän nyt.

Koskettava kertomus ja kuvaa todellakin sitä millaista naisten elämä oli ennen vanhaan. Ei niitä lapsia hankittu siksi koska oltiin jollain tapaa "parempia perinteisiä naisia" vaan koska vaihtoehtoja ei ollut. Rauha isoäidillesi, onneksi ajat ovat muuttuneet. Hänen kaltaisiaan naisia oli todella paljon, mutta heistä ei ole soveliasta puhua.

Vierailija
193/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten mietin että mitä ne vastaa jotka haluavat mutta ei saa. Arka aihe. 

Vierailija
194/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kannattaa "tehdä" nuorena, niin on aikaa matkustella ja seikkailla kun lapset on muuttaneet pois ja on rahaa ja terveyttä tehdä kaikkea jännää.

Eikun juuri toisin päin. Silloin reilu 20 vuotiaana on paljon sopeutuvaisempi ja rohkeampi kuin vanhempana, tutustuu helposti muihin jne. Se aika on ainutlaatuista, ja jos tekee silloin lapset, hukkaa parhaat vuodet. Kun tulee ikää, sitten ehtii elää lasten ehdoilla ja se kiinnostaakin enemmän.

Vierailija
195/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on isot edut tulevaisuudessa kun eivät lisäänny. Lisääntyjille se on iso voitto. 

Miten niin iso voitto? Onko joku nyt iloinen, kun joku Pertti ja Riitta on jättänyt lapset tekemättä?

Vierailija
196/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tein ennen lapsia: ryyppäsin, kännäsin, biletin, reissattiin extempore vloppureissuja, aina kun töiltä kerkesi. 

Mitä teen nyt lapsien jälkeen: käytetään erilaisia kotikunnan ja kotimaan palveluja varsinkin viikonloppuisin eli paljon tapahtumia, teattereita, kulttuuria, reissataan viikon pari vuodessa kerrallaan.

Mitä menetin: noh, rahaa tietty, mutta en tiedä mitä olisi pitänyt nähdä ja kokea mitä ei pysty lapsien kanssa näkemään ja kokemaan.

Minä olen lapseton, enkä ole pahemmin kännännyt, bilettänyt tai reissannut. Tuntuu olevan teidän äitien juttu enemmän, sen verran usein näissä jutuissa toistuu. 

Kyse ei ole näkemisestä ja kokemisesta, vaan elämän kokonaislaadusta ja omasta rauhasta. Sen sinä olet menettänyt. Toki tuollaiselle kännäysbiletystyypille on varmaan aivan yhdentekevää, että sinulla ei ole

Lapseni on jo aikuinen, voin viettää tunteja hiljaisuudessa ihan kevyesti kun ei ole kumppania häiriköimässä rauhaani. Mutta niin se on, että lasten ollessa pieniä joutuu (saa) joustaa omista tatpeistaan. Jos ei sitä halua tehdä, niin se on ok. Minusta jokainen eläköön täällä omannäköistä elämäänsä. Minä esimerkiksi en halua enää koskaan parisuhdetta: nyt on ihana vapaus ja mielenrauha. Ei kompromisseja, ei hereillä pitävää karseaa kuorsausta. Harmonia kotona. Ah, nautin!

Vierailija
197/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelisitko kyselytutkimuksessa? Aivan.

Vierailija
198/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit nyt ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä, näkeehän sen jo therian ilmiöstäkin. Some muovaa teinien ajatusmalleja, halusimme tai emme. Aikuinen osaa olla välittämättä, teini ei välttämättä.

No ei sillä ole väliä, kun teinit eivät ole niitä joiden lapsia odotetaan hankkivan.

Kyllä itse ainakin oletan että koulujen jälkeen rupeavat asiaa miettimään että haluaako vai ei. Teiniltähän sitä kannattaaa odottaa, ei ainakaan yli 50v

Vierailija
199/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit nyt ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä, näkeehän sen jo therian ilmiöstäkin. Some muovaa teinien ajatusmalleja, halusimme tai emme. Aikuinen osaa olla välittämättä, teini ei välttämättä.

No ei sillä ole väliä, kun teinit eivät ole niitä joiden lapsia odotetaan hankkivan.

Kyllä itse ainakin oletan että koulujen jälkeen rupeavat asiaa miettimään että haluaako vai ei. Teiniltähän sitä kannattaaa odottaa, ei ainakaan yli 50v

Suomessa taitaa keskimääräinen lisääntymisikä olla kolmessakymmenessä. Silloin on teini-iästä vierähtänyt se vuosikymmen.

Vierailija
200/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja sitten kun miettii, kuinka lyhyt se muistin ketju on. Kuinka moni muistaa isovanhempiensa vanhemmat?

Aivan, ei kukaan. Osa ei muista edes isovanhempiaan. 

Meillä pidetään sukukirjaa yllä jossa on merkintöjä. Meillä muistetaan iso isovanhempia myöden ja kuunneltu heidän tarinoitaan heidän vanhemmista ja isovanhemmista ja isoisovanhemmista. Toisissa perheissä/suvuissa tämä ei onnistu, mutta meillä onnistuu.