Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.
Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
Minä olen velamies.
Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.
M33
Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.
En usko some on syynä syntyvyyteen koska syntyvyys lähti laskuun jo 1950 luvulla heti suurten ikäluokkien jälkeen.
M33
Nimenomaan. Ja noita suuria ikäluokkia pidetään mittatikkuna sen sijaan, että nähtäisiin ne sinä poikkeamana, jota ne oikeasti olivat. Toki huoltosuhteen kannalta se on nyt haaste. -Lapseton
No siis tuostahan se asian ydin on:
Kun alkaa tekemään lapsia, ei ole enää varaa mihinkään mieluisaan.
Tätä samaahan ovat sanoneet myös nyt kolmekymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Ennen ei haluttu lapsia yhtään nykyistä enemmän, ehkäisyä ei ollut niin lapsia sitten tupsahteli runsaasti.
Suurin syy lapsia haluaville on RAHA. Jos olisi taloudellinen turva (=palkkatyö ja sellainen, jolla elättää lapset vaikka olisi yh - ei mitään vtun +20 eur/kk lisää tukia vaan PALKKAA stna!) niin se auttaisi huomattavasti.
Jos ei halua lasta, niin mikään porkkana ei auta.
Kuka tämänkin fomo-kommentoijan palkan maksaa? Aivopieru.
Tätä ei mikään todista, että ennen ajateltiin tismalleen samalla tavalla lapsista. Eli että ei haluttu lapsia sen enempää kuin nytkään. On arvoissa ja asenteissa tapahtunut niin valtava muutos, että ei voida peilata tällä tavoin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.
Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia.
Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan
Mihin se turvallisesta veneestä putoaisi, kun ei itse vielä liiku? Ja oletko koskaan kosteuspyyhkeistä kuullut? Niillä sen pyrstön saa puhtaaksi.
Jos vauvan kanssa pärjää lentokoneessa, sen kanssa pärjää ihan missä vaan. Vauvan voi ottaa vaikka telttailemaan, paremminkin kuin vaikka taaperon. Koska se ei kitise että sillä on tylsää ja että ei jaksa kävellä.
Minä olen itse ollut vauvasta saakka veneretkillä mukana ja kuulemma kerran vaan meinasin pudota veteen kun iskä ajoi isomman veneen aaltoihin ja kantokoppa hyppäsi ilmaan. Äiti sai kopin laidan yläpuolella.
eri
No eikö sama fomo-ilmiö pikemminkin johda monien kohdalla siihen, että lapsia tehdään? Jotta ei sitten kaduta vanhana
parikymppiset ovat Suomessa täysin persaukisia, joten millähän rahalla niitä lapsia on tarkoitus hankkia. Kaikkia ei tukien varassa oleskelu kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanpiian vero takaisin.
Ihan vapaasti. Muahan se ei koskisi edes, mutta monia yksinhuoltajia kyllä.
Vela N43, naimisissa 😅
Kyllä se juuri sinua koskisi, koska olet lapseton. Vaikutat muutenkin puhtaalta trollilta. Miehesi voi vielä vaihtaa sinut ja hankkia lapsia nuoren naisen kanssa, mutta sinun osasi on huono lastentekoasiassa.
Vanhapiika tarkoittaa naimatonta, ei lapsetonta.
Ja siinä olet väärässä, että tilanteeni olisi huono lastentekoasiassa; se on parempi kuin koskaan aiemmin, kun sterilisaatio on tehty. Huh, enää ei pelkoa.
Ja tuo kommentti miehen lähtemisestä naurattaa aina. Lapselliset tulee kerta toisensa jälkeen voitonriemuisena tuon kertomaan. Eivät tajua, kuinka tyhmä kommentti se on.
Jos mieheni (tai minä) haluamme lähteä (syystä mistä hyvänsä), se on aivan ok. Ja jos sen jälkeen onnistuu siinä, mitä jatkossa haluaa tehdä, niin sehän on hieno juttu.
Ei tulisi mieleenkään ahdistua ajatuksesta, jossa mies lähtee ja hankkii lapsen jonkun nuoremman kanssa. Jos hän niin haluaa, niin onnea matkaan ja kiitos näistä vuosista.
Tiesitkö, että isoimmat avioerotilastot liittyvät juuri lapsiin? Ensin erotaan joukolla, kun lapset on pieniä eikä kestetä lapsiperhearkea. Toinen eropiikki tulee, kun lapset muuttaa omilleen eikä vanhemmilla ole enää mitään yhteistä.
Just siks parisuhdemarkkinat on pullollaan isäihmisiä etsimässä lapsetonta naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko olla viimeinen sukuhaarasi jäsen? Vai jatkaa sukuasi kuten tähänkin asti?
Vau. Aika tuore lisäys "itsekkäät syyt tehdä lapsia" -listalle. Että suku jatkuu.
Ajatteletko, että olet sitten kuolleena jotenkin vähemmän kuollut, kun suku jatkuu, vai miten se mielestäsi parantaa oloasi kun lykkäät horsmaa?
Ja sitten veloja pidetään itsekkäinä.
Luonnon villi eläimetkin harrastaa tätä heidän sukujensa jatkumoa. Jopa he tietävät asiasta enemmän ja tietävät miten biologia toimii. Muuten olisi kaikki sukupuutossa.
Ei, kultaparka, ei ne halua jatkaa sukuaan. Niillä on vaan sukuvietti, joka käskee parittelemaan. Sitten uros jatkaa hommiaan ja naaraalla on parin kuukauden päästä yllättäen massu ja pimpero kipeänä ja sitten toinen vaisto käskee nuolla nämä avuttomat toukat puhtaiksi ja antaa niille tissiä.
Eläin ei ymmärrä tekevänsä poikasia paritellessaan. Eikä se myöskään ymmärrä hoitavansa omia poikasiaan ja jatkavansa geenejään, kun se hoitaa poikasiaan. Se vaan hoitaa niitä koska vaisto käskee.
90-vuotias setäni kertoi joskus, että kylällä oli yhteen perheeseen syntynyt taas lapsi. Lapsen isä oli murehtinut naapurilleen asiaa ja ihmetellyt, että millä senkin elättää. Naapuri oli kysynyt, että t*ppaako meinaat sen. Ei ne lapset aina olleet iloinen asia ja leipääkään ne ei tuoneet tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vanhapiikavelat tunnnetusti ette matkusta ikinä missään vaan tuijotatte kirjaston kirjaa kiikkustuolissa.
Olet outo.
Vierailija kirjoitti:
No siis tuostahan se asian ydin on:
Kun alkaa tekemään lapsia, ei ole enää varaa mihinkään mieluisaan.
Tätä samaahan ovat sanoneet myös nyt kolmekymppiset.
Höpöhöpö.
Olen vela ja vasta nyt edes tajusin ajatella, että tuokin näkökulma aiheeseen voi olla. Itselläni ei fomot vaikuta, kun nimenomaan ajatus omista lapsista on sellainen, että jätän sen elämän mieluusti kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kannattaa "tehdä" nuorena, niin on aikaa matkustella ja seikkailla kun lapset on muuttaneet pois ja on rahaa ja terveyttä tehdä kaikkea jännää.
Jaa-a. Eikö mieluummin toisinpäin? Nuoruutensa bilettää, matkustelee, juhlii, opiskelee ja lapset sitten kun juoksut on juostu ja ammatti hankittu.
Joo, minä se menin intternettiin ja katoin somesta, että mitä se siellä oikein tapahtuu ja huomasin, että kah, jotkut ne matkustelloo. Ja eihän lapset siihen sovi. Nyt olen vela. Joo, somen ansiota on tämä koko elämää koskeva päätös.
Syy lapsettomuuden yleistymiseen on se, ettei nykyajan nuorilla aikuisilla ole varaa lisääntyä. Työpaikoista on pulaa, ja jos töitä saa niin ne ovat pätkää ja silppua.
Äitinä olemisen vaatimukset ovat palanneet jonnekin kuvitteelliseen menneisyyteen. 80-00 vielä isätkin oli olemassa. Kiitän tästä kehityksestä kaikkia päälleliimatun empaattisia Freudista unelmoivia kela-psykoterapeutteja.
Kuka täyspäinen enää äidiksi ryhtyisi?
Vierailija kirjoitti:
Syy lapsettomuuden yleistymiseen on se, ettei nykyajan nuorilla aikuisilla ole varaa lisääntyä. Työpaikoista on pulaa, ja jos töitä saa niin ne ovat pätkää ja silppua.
Tämä on kyllä jännä juttu siinä mielessä, että tämän nykynuorison elintaso on ihan toista luokkaa kuin meillä ysärin nuorilla. Me oltiin aika köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit nyt ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä, näkeehän sen jo therian ilmiöstäkin. Some muovaa teinien ajatusmalleja, halusimme tai emme. Aikuinen osaa olla välittämättä, teini ei välttämättä.
No ei sillä ole väliä, kun teinit eivät ole niitä joiden lapsia odotetaan hankkivan.
Kyllä itse ainakin oletan että koulujen jälkeen rupeavat asiaa miettimään että haluaako vai ei. Teiniltähän sitä kannattaaa odottaa, ei ainakaan yli 50v
Suomessa taitaa keskimääräinen lisääntymisikä olla kolmessakymmenessä. Silloin on teini-iästä vierähtänyt se vuosikymmen.
Siitä ei ollut kysymys. Jos mietitään että koskeeko teiniä lapsiasiat niin kyllä koska se on todennäköisemmin teinillä edessä vaikka sitten 3kybäsenä, toisin kuin 50v jolla se on jo takanapäin
Ja sanoo? Onko se 100% fakta vai mututuntuma ja haluttu "faktana" ? Mikä taho sen määrittää faktaksi?
Tiedän että tutkimuksen tekeminen on sinulle täysi mysteeri, mutta ihmisten älykkyyttä voidaan testata ja mitata ja sitten sittenn kysyä onko heillä lapsia. Ja seurata vaikka seuraavat 20 vuotta saavatko lapsia. Että esimerkiksi niin.
Meillä pidetään sukukirjaa yllä jossa on merkintöjä. Meillä muistetaan iso isovanhempia myöden ja kuunneltu heidän tarinoitaan heidän vanhemmista ja isovanhemmista ja isoisovanhemmista. Toisissa perheissä/suvuissa tämä ei onnistu, mutta meillä onnistuu.
Harmi, kun omat isovanhemmat ei tuota hoksanneet tehdä. Sotavuosina taisi olla enemmän muuta puuhaa kuin kirjoitella muistoja. Tai ei sitten vaan huvittanut.