Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.
Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä.
Ja siitä olen ylpeä. En jätä jälkeeni minkäänlaista hiilijalanjälkeä enkä saastuttajaa.
Vanhemmiltasi unohtui ehkäisy.
Ei unohtunut, he halusivat ja hankkivat useamman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse olen kyllä matkustellut ja tehnyt kaikkea kivaa myös lapsia saatuani.
t. 3v ja 0,5v:n äiti
Kyllähän matkailun luonne pakostakin muuttuu lasten kanssa. Vauvalta puuttuvat rokotukset, joten ei voi matkustella senkään takia. Vaunujen kanssa et nyt vaan enää tee mitään inkavaellusta Perussa. Mutta matkustaminen esim. kaupunkilomalle kehittyneeseen maahan ja siellä huvipuistoon on ihan ok lasten kanssa.
Niinpä ja kaikki eivät ole niin onnekkaita että saavat isovanhemmat hoitamaan lapsia lomamatkan ajaksi. Osa ei saa edes lapsen isää hoitamaan lasta.
Ja moni nainen on niin pahassa vauvakuumeessa, että kuka tahansa kelpaa lapsen isäksi, kun se vauva on saatava ja miehen voi pistää pihalle heti lapsen saamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
No kyllä se some altistaa sellaiselle. Sinäkö olet sitten tosissasi että sillä ei ole vaikutusta?
En tiedä onko vaikutusta, en voi puhua kuin omasta puolestani. Mutta kyllä ihmiset tietävät elämän huvituksista ihan ilman sitä someakin. Somessa toki näkee miten muut ihmiset tekevät kivoja juttuja, mutta kyllä normaali ihminen tietää ihmisten tekevän niitä muutenkin.
Teinit nyt ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä, näkeehän sen jo therian ilmiöstäkin. Some muovaa teinien ajatusmalleja, halusimme tai emme. Aikuinen osaa olla välittämättä, teini ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä.
Ja siitä olen ylpeä. En jätä jälkeeni minkäänlaista hiilijalanjälkeä enkä saastuttajaa.
Olit vahinko laukaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olit vahinko laukaus?
Lue lainaamasi kommentti uudelleen hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on itsekkyydestä ja epäkypsyydestä.
Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.
Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle.
Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.
Olet väärässä. Elä vain minä kuplassa, siellä on hyvä elää kuin ajatella muita.
Ei vaan sinä olet väärässä. Tutkitusti älykkäimmät ihmiset lisääntyvät vähemmän. Se on faktaa jota ei voi kiistää.
Vierailija kirjoitti:
"kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle" tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, että 100 vuoden päästä ihan jokainen lapsellinenkin on kuopattu maan alle.
Sinulle itsekkään ihmisenä on selvästi kova tarve päästä jatkamaan sinun sukuasi jotta sinun perilliset olisivat 100 vuoden päästä olemassa? sinun sinun sinun ja kauheaa on jos ne olisivatkin jonkun muun, kuin sinun. Lapsettomilla ei ole tällaistakaan tarvetta.
Teinit nyt ei välttämättä ole penaalin terävimpiä kyniä, näkeehän sen jo therian ilmiöstäkin. Some muovaa teinien ajatusmalleja, halusimme tai emme. Aikuinen osaa olla välittämättä, teini ei välttämättä.
No ei sillä ole väliä, kun teinit eivät ole niitä joiden lapsia odotetaan hankkivan.
Lapsettomat ovat itsekkäitä, kun heille ei ole tärkeätä päästä levittämään juuri omia geenejään mutta onneksi minulle lapsellisena on tärkeää, että juuri minun geenini jatkavat tässä maailmassa sillä minä minun.
Täällä ei yksinkertaisesti ole keskiluokalla enää varaa lapsiin. Mutta sitä ei hyväksytä selitykseksi, kun alkaa hirveä ulina ettei niitä lapsia rahan takia hankita. No ei hankita ei, mutta voidaan kyllä jättää hankkimatta, kun isolla osalla ei meinaa palkka riittää elämiseen muutenkaan.
Eikä tätä tajua tuella eläjät, joiden lapsille yhteiskunta maksaa kaiken. Tuet nousee kyllä jokaisen lapsen myötä samaa tahtia kuin kulut, mutta palkat ei nouse senttiäkään eikä verotus kevene promilleakaan.
Lopputuloksena täällä on rahaa lapsiin vain rikkailla ja niillä joilla on etuoikeutena Kelan pohjaton vippi. Normi duunarilla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole.
Jep, en ole koskaan, sekuntiakaan, tuntenut vauvakuumetta. Koko ajatuskin on aivan absurdi, miksi ihmeessä haluaisin kasvattaa sisälläni vauvan ja sitten hoitaa sitä vähintään 18 vuotta? Yksikään solu kehossani ei tätä halua.
Yksi tärkeimpiä syitä lapsettomuuden lisääntymiseen on lisääntynyt vapaus valita. Meitä veloja on ollut aina, mutta vielä parikin sukupolvea (jopa yksi!) sitten ei ollut vaihtoehtoja. Piti mennä nuorena avioon ja sitten niitä lapsia vain tuli, halusi tai ei.
1960- ja 70-luvuilla naimisiin mentiin, kun lapsi oli tulossa, h
Useimmiten mentiin kyllä naimisiin ennen lasten saamista. Siitä oltiin myös hyvin tarkkoja, ettei lapsia syntynyt ennen avioliittoa. Avioliiton ulkopuolinen lapsi oli häpeä. Nykyäänhän tämä ajattelu jo vähän naurattaa niin vanhoillisena. Nykyään kun ei ole enää pakko mennä naimisiin.
Minä olen epäitsekäs lapsellinen sillä on niin ihanaa, kun lapseni korjaavat MINUN televisioni, MINUN tietokoneeni, MINUN kännykkäni, MINUN autoni ja huolehtivat MINUSTA, kun olen vanha ja MINUSTA on niin kivaa, kun on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vaan pystyneet selvästikään rakastamaan lapsiaan.
Jos siis tuosta syystä, ja huom. vain tuosta syystä, jättää lapset tekemättä vaikka olisi ehkä muuten halunnut, niin varmaan ne 25-40 ikävuodet menee elämä ihan mukavasti.
Sen jälkeen loppuelämän voi sitten katua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vaan pystyneet selvästikään rakastamaan lapsiaan.
Rakastivat kovasti ja rakastavat edelleen. Meillä on hyvin lämpimät välit kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.
Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle.
Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.
Olet väärässä. Elä vain minä kuplassa, siellä on hyvä elää kuin ajatella muita
Ei vaan sinä olet väärässä. Tutkitusti älykkäimmät ihmiset lisääntyvät vähemmän. Se on faktaa jota ei voi kiistää.
Ja sanoo? Onko se 100% fakta vai mututuntuma ja haluttu "faktana" ? Mikä taho sen määrittää faktaksi?
Joku kirjoitti eka sivuilla näin:
"Mutta aina on milloin kukakin väestöliiton viittasankari selittämässä uutisissa omaa näkemystään. Yksi lemppariselityksistäni on se, etteivät nuoret enää ole tekemisissä vauvojen kanssa kuten ennen vanhaan oltiin, eikä vauvakuume herää. :D Omalla kohdallani jokainen kontakti vauvan tai pikkulapsen kanssa vahvistaa lapsettomuuspäätöstä entisestään, jos mahdollista."
Voit yksilönä sanoa itsestäsi mitä vain, mutta kyllä väestötason näyttö silti puoltaa sitä, että mitä enemmän lähipiirissä on lapsiperheitä, sitä todennäköisemmin nämä haaveet heräävät. Samoin lapsettomien kuplassa eläminen vahvistaa usein päätöstä pysyä lapsettomana. Kyse on siitä, millainen elämä koetaan omassa viiteryhmässä tavoiteltavana normaalina.
Lapsiperheellisenä itselläni on tietynlainen huoli siitä, mihin maailmojen eriytyminen lopulta vie. Yhteiskunnassa on tähän saakka ollut vahva konsensus siitä, että kun kasvatetaan pieniä ihmisiä tähän yhteiskuntaan, saatetaan tarvita erityistä tukea, ja siihen on kehitetty turvamekanismeja. Jos yhä harvemmalla tulevaisuuden päättäjällä on kosketuspintaa lapsiperheiden elämään, on sillä tietysti vaikutusta tähän konsensukseen. Siksi toivoisi että koittaisimme nähdä toistemme kupliin ja rikkoa niitä. Ja sanomattakin on selvää että tämä pätee molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Elä vain minä k
https://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/rese…
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat ovat itsekkäitä, kun heille ei ole tärkeätä päästä levittämään juuri omia geenejään mutta onneksi minulle lapsellisena on tärkeää, että juuri minun geenini jatkavat tässä maailmassa sillä minä minun.
Näin on. Mietin yhä miten olen itsekäs kun ajattelen lapseni tulevaisuutta ja parasta ennen omia. Heissä on enemmän tulevaisuutta kuin minussa. He perustavat myös aikanaan perheen ja jatkavat geenien levittäytymistä kuten on kautta aikojen tehty.
Tämä(kin) on aivan liian naivi ajatus sitä mitä elämä tuolloin oli. Ei silloin hankittu lapsia jotta Suomi lähtisi uuteen nousuun vaan se oli vain sitä elämää johon ei ollut vaihtoehtoja. Isoäitini päätti sodan aikana jäädä naimattomaksi ja tehdä jotain ihan muuta elämällään kuin tehdä lapsia niin pahaan maailmaan.
Valitettavasti realiteetit tulivat vastaan, hän ei saanut naimattomana naisena töitä eikä asuntoa, olisi pitänyt lähteä piiaksi tai vastaavaksi. Lopulta hän siis oman äitinsä painostuksesta vastasi myöntävästi isoisäni viidenteen kosintaan. Lapsia tuli kahdeksan, koska niitä vaan tuli kun mies haki aviosaatavansa, halusi sitä tai ei.
Isoäitini inhosi lapsiperhe-elämää ja oli loppuun asti katkera ja surullinen. Tiedän ettei minua olisi täällä jos hän olisi tehnyt toisin - mutta enhän tietäisi siitä mitään. Se olisi siis pieni hinta siitä että isoäitini olisi saanut elää vapaana kuten minä elän nyt.