Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.
Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa.
Siinäpä hyvin näkyy miten itsekästä on lapsien hankkiminen. Ihanaa, kun korjaavat puhelimen, tietokoneen ja autonkin. Eli halusit tehdä itsellesi pikku palvelijoita jotka auttavat SINUA ja pitävät SINUSTA huolta.
Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton ymmärtää kun elää minä kuplassa.
<
"Mikään ei ole itsekkäämpää kuin tehdä erikseen omista geeneistään kopioita ja palvoa ja hoivata sitten niitä. Muista se. Lapseton voi olla monesta syystä ja monella motiivilla, lisääntyminen on aina itsekäs teko. Koska minä haluan."
Sanoo katkera lapseton jolla ei ole elämässä muuta sisältöä kuin minä minä.
Voin sanoa että somella on merkutys siihen että en halua lapsia. Omat tutut ja tuntemattomat mammat ulisevat kilpaa kuinka väsyneitä he ovat. Yöllä ei nukuta, suihkussa käydään vaan kerran viikossa, jos silloinkaan ejtii, vessassa ei saakäydä yksin ja koskaan ei ole omaa aikaa. Kuulostaa aivan kamalalle🤢
Tuskin kukaan joka kovasti haluaa ja toivoo lasta jättää ne tekemättä jonkun infuensseri matkapostsuksen takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa.
Siinäpä hyvin näkyy miten itsekästä on lapsien hankkiminen. Ihanaa, kun korjaavat puhelimen, tietokoneen ja autonkin. Eli halusit tehdä itsellesi pikku palvelijoita jotka auttavat SINUA ja pitävät SINUSTA huolta.
Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton
En ole katkera, sillä lapsettomuus on valintani. Saattaisin olla, jos en saisi lapsia vaikka haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton ymmärtää kun elää minä kuplassa.
Sinä taidat selvästi itse elää kuplassa. Ketä lapsettoman henkilön pitäisi ajatella, kuin itseään?
Olet varmasti niitä lapsellisia jotka eivät koskaan ole kuulleet, kuinka lapsia kehutaan hankitun vanhemmuuden turvaksi? Eli todella itsekästä.
Jos lapsia hankkineet ovat niin hyviä ihmisiä ja ajattelevat jälkikasvuaan niin tässä maailmassa ei varmaan ole yhtäkään lasta josta vanhemmat eivät huolehdi eikä yhtäkään lasta jota vanhemmat esim. pahoinpitelevät yms? ei tietenkään sillä lapsen saaminen tekee ihmisestä automaattisesti muita paremman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on itsekkyydestä ja epäkypsyydestä.
Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.
Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle.
Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.
Olet väärässä. Elä vain minä kuplassa, siellä on hyvä elää kuin ajatella muita
Olen oikeassa. Kyse on tutkitusta tiedosta.
Mielipidevaikutus tutkimuksia. Että varmasti uppoaa teihin yksinkertaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo katkera lapseton jolla ei ole elämässä muuta sisältöä kuin minä minä.
Olet ilmeisesti oppinut lapseltasi tämän lapsellisen tavat argumentoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.
Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle.
Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.
Olet väärässä. Elä vain minä k
Kannattaa tutustua tutkittuun tietoon jos aihe kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatel
En ole katkera, sillä lapsettomuus on valintani. Saattaisin olla, jos en saisi lapsia vaikka haluaisin.
Toivottavasti et myös saa. Maailmasta tulee parempi paikka kun monet teidänlaisista ei pääse jatkamaan sukua ja rakentamaan tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki lisääntyneet ovat niin epäitsekkäitä ja kypsiä?? 😂😂😂
Olen lapseton ja ikisinkkumies.
En voi saada lapsia koska en kykene synnytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitaki
En saa, älä huoli. Olen ehkäisyn suhteen lähestulkoon hysteerinen.
Onneksi sinun kaltaisesi hyvät ihmiset lisääntyvät. Ja onneksi minun ei tarvitse jäädä katsomaan mikä on lopputuloksena. Jotain pelottavaa.
100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä.
Lapsien hankkiminen on niin henkilökohtainen ja kokonaisvaltainen asia ja jokainen perhesuunnittelee omista lähtökohdistaan.
On suorastaan ärsyttävää lukea miten lapseton ihminen on itsekäs omaan napaan tuijottaja. Olen itse lapseton sillä en ole ikinä kokenut minkäänlaista vauvakuumetta vaikka olen ollut paljon tekemisissä pikkulasten kanssa myös työn puolesta. Toisekseen, en voi taata lapselle resursseja ja köyhän lapsuuden eläneenä tiedän itse millaista on kasvaa puutteessa ja stressata rahasta kokoajan. Kolmanneksi, suvussani on paljon periytyviä sairauksia ja mt-ongelmia. Omista sisaruksistani puolet on näiden vuoksi käytännössä osatyökyvyttömiä. Se on oikeasti paljon. Minusta on melkeinpä armollista olla lisääntymättä näillä resursseilla ja geeneillä.
Ehkäpä jossain toisessa todellisuudessa jossa geeniperimä olisi parempaa, olisin vähemmän stressaantunut ja ahdistunut ja paremmassa taloudellisessa tilanteessa olisin nähnyt voivani tarjota hyvän kasvupohjan jälkikasvulle.
"Toivottavasti et myös saa. Maailmasta tulee parempi paikka kun monet teidänlaisista ei pääse jatkamaan sukua ja rakentamaan tulevaisuutta. "
Lapsellinen on näköjään todellakin lapsellinen, kun ei pysty muuhun, kuin hyökkäämähän muita henkilöitä kohtaan keksityillä selityksillä.
Vierailija kirjoitti:
100 vuoden päästä. Ne jotka ovat lisääntyneet, jatkavat maailmaa kun taas lapsettomat ovat kuopattu maan alle ilman yhtään perillistä.
Ja siitä olen ylpeä. En jätä jälkeeni minkäänlaista hiilijalanjälkeä enkä saastuttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä olen ylpeä. En jätä jälkeeni minkäänlaista hiilijalanjälkeä enkä saastuttajaa.
Hyvä ja oikea päätös.
Muistakaa lapselliset, että se kaupungin typerin narkomaani, alkoholisti murhaaja osaa tehdä sen lapsen ihan kuten tekin joten älkää nolatko itseänne ja kertoko, kuinka lapselliset ovat niin hyviä ihmisiä ja ajattelevat lapsen parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse olen kyllä matkustellut ja tehnyt kaikkea kivaa myös lapsia saatuani.
t. 3v ja 0,5v:n äiti
Kyllähän matkailun luonne pakostakin muuttuu lasten kanssa. Vauvalta puuttuvat rokotukset, joten ei voi matkustella senkään takia. Vaunujen kanssa et nyt vaan enää tee mitään inkavaellusta Perussa. Mutta matkustaminen esim. kaupunkilomalle kehittyneeseen maahan ja siellä huvipuistoon on ihan ok lasten kanssa.
Niinpä ja kaikki eivät ole niin onnekkaita että saavat isovanhemmat hoitamaan lapsia lomamatkan ajaksi. Osa ei saa edes lapsen isää hoitamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiltasi unohtui ehkäisy.
Olen oikeassa. Kyse on tutkitusta tiedosta.