Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo

Vierailija
10.09.2024 |

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.

Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa. En tietenkään tiedä millaista olisi ilman lapsia, mutta he ovat kasvattaneet minua enemmän kuin minä heitä. Mutta olenhan toki istunut vuosia hiekkalaatikolla, en tiedä mitä kaikkea olisin tehnyt sen sijaan.

Vierailija
102/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanpiian vero takaisin. 

Ihan vapaasti. Muahan se ei koskisi edes, mutta monia yksinhuoltajia kyllä.

Vela N43, naimisissa 😅

Kyllä se juuri sinua koskisi, koska olet lapseton. Vaikutat muutenkin puhtaalta trollilta. Miehesi voi vielä vaihtaa sinut ja hankkia lapsia nuoren naisen kanssa, mutta sinun osasi on huono lastentekoasiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään monista asioista paitsi jo nyt, koska ei ole rahaa juuri muuhun kuin ruokaan. 

Vierailija
104/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään monista asioista paitsi jo nyt, koska ei ole rahaa juuri muuhun kuin ruokaan. 

Tukia saa. 

Vierailija
105/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole. 

Jep, en ole koskaan, sekuntiakaan, tuntenut vauvakuumetta. Koko ajatuskin on aivan absurdi, miksi ihmeessä haluaisin kasvattaa sisälläni vauvan ja sitten hoitaa sitä vähintään 18 vuotta? Yksikään solu kehossani ei tätä halua.

Yksi tärkeimpiä syitä lapsettomuuden lisääntymiseen on lisääntynyt vapaus valita. Meitä veloja on ollut aina, mutta vielä parikin sukupolvea (jopa yksi!) sitten ei ollut vaihtoehtoja. Piti mennä nuorena avioon ja sitten niitä lapsia vain tuli, halusi tai ei.

1960- ja 70-luvuilla naimisiin mentiin, kun lapsi oli tulossa, halusi tai ei. Kurja niille lapsille, joiden vanhemmat oli naimisissa itselle sopimattoman ihmisen kanssa.

Vierailija
106/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valinta, haluaako katsella maailmaa parikymppisenä vai viisikymppisenä, kun lapset ovat sitten lentäneet pesästä.

Vierailija
107/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vela N43, naimisissa 😅

Kyllä se juuri sinua koskisi, koska olet lapseton. Vaikutat muutenkin puhtaalta trollilta. Miehesi voi vielä vaihtaa sinut ja hankkia lapsia nuoren naisen kanssa, mutta sinun osasi on huono lastentekoasiassa.

Vanhanpojanvero koski vain niitä, jotka eivät olleet naimisissa. Lapset ei siihen veroon liittyneet mitenkään.

Vierailija
108/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankkiminen vie niin paljon rahaa, että kaikista omista harrastuksistaan joutuu luopumaan 18 vuoden ajaksi per lapsi. Ei enää viihde-elektroniikkaa, uusimman puhelimen ostoa tai tietokoneen päivitystä. Videopelejä ei ehdi pelaamaan, toisaalta rahat eivät riitä ostamaan niitä uutenakaan. Liian monesta mukavuudesta joutuu luopumaan lapsien hankkimisen takia, eikä ole mitään takuita että avioliittokaan lapsiperhearkea kestää.

Vapaus on valinta.

Kuinka monella lapsettomalla mahtaa olla kyse siitä pelosta, että avioliitto ei kestä? 

Avioliitto on useammin syy, että lapsia hankitaan kuin että jätettäisiin hankkimatta lapset. Jos on päässyt naimisiin, on jo päässyt yhden suuren esteen yli ja lapsia voi tulla milloin vain. Suurimmalla osalla lapsettomista on ongelma, ettei kumppania löydy ta

Miksi ei voisi mennä naimisiin ja olla hankkimatta lapsia? Apua, olen kihloissa ja vela. Pitääkö kihlaus purkaa?

Vierailija
109/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki Ohisalo ja muut jotka vauhkoo samoja asioita ovat myös lisääntyneet. Ovat mukamas niin huolissaan kaikesta mutta ne teot sitten aivan muuta. 

Vierailija
110/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukia saa. 

Puolet jäljelle jäävästä menee opintolainan lyhennykseen, eikä pankki suostu pienentämään erää.

Vierailija
111/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on itsekkyydestä ja epäkypsyydestä.

Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä  ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.

Vierailija
112/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukia saa. 

Puolet jäljelle jäävästä menee opintolainan lyhennykseen, eikä pankki suostu pienentämään erää.

Elämän valintoja. Kaikesta on aina selvitty jos vain haluaa. Eikä kaikilla ole opintolainaa. 

Vierailija
113/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vela N43, naimisissa 😅

Miksi se on huono, jos se on se mitä haluaa?

Ohis

Vierailija
114/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa lapsien hankkinen on itsekästä  ja epäkypsää. Monet tytöt leikkivät lapsena nukeilla ja leikkivät äitiä sillä he eivät ole vielä kypsiä ja joillain naisilla sama epäkypsyys jatkuu aikuisuuteen jolloin on pakko hankkia lapsia.

Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle. 

Vierailija
115/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa. 

Siinäpä hyvin näkyy miten itsekästä on lapsien hankkiminen. Ihanaa, kun korjaavat puhelimen, tietokoneen ja autonkin. Eli halusit tehdä itsellesi pikku palvelijoita jotka auttavat SINUA ja pitävät SINUSTA huolta.

Vierailija
116/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tietyt eivät lisäänny. Eipä heidän suku pääse jatkumaan ja tyhmyys sen mukana. Oikein ja hyvä valinta kaikelle. 

Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.

Vierailija
117/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi valita itse. Minulla on kolme aikuista lasta. Ihanasti kuulen heiltä kaikki nuorten jutut ja he auttavat puhelimen ja tietokoneet kuntoon. Autotkin ovat nykyään täynmä tekniikkaa. Tarvittaessa myös lähtevät matkoille mukaan, ei tarvitse yksin matkustaa. 

Siinäpä hyvin näkyy miten itsekästä on lapsien hankkiminen. Ihanaa, kun korjaavat puhelimen, tietokoneen ja autonkin. Eli halusit tehdä itsellesi pikku palvelijoita jotka auttavat SINUA ja pitävät SINUSTA huolta.

Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton ymmärtää kun elää minä kuplassa. 

Vierailija
118/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että lapsien tekeminen on hyvin helppoa ja yksinkertaista? Monet eläimetkin osaavat sen öbaut samalla tavalla, kuin ihmisetkin joten rehellisempää olisi sanoa, että viisaampi ei niitä lapsia hanki vaan osaa käyttää ehkäisyä.

Kylläpä se minun musti on viisas, kun osasi harrastaa seksiä naapurin narttukoiran kanssa.

Vierailija
119/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät nimenomaan ovat niitä jotka lisääntyvät. Ihmiskunta on tutkitusti tyhmenemässä.

Olet väärässä. Elä vain minä kuplassa, siellä on hyvä elää kuin ajatella muita. 

Vierailija
120/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs on juuri se henkilö joka ei hanki. Ajattelevat itseään. Lapselliset ajattelevat muitakin kuin itseään. Heillä on jälkikasvu jota ajatella. Siinä se ero. Tätä yhtälöä ei voi lapseton ymmärtää kun elää minä kuplassa. 

Mikään ei ole itsekkäämpää kuin tehdä erikseen omista geeneistään kopioita ja palvoa ja hoivata sitten niitä. Muista se. Lapseton voi olla monesta syystä ja monella motiivilla, lisääntyminen on aina itsekäs teko. Koska minä haluan.