Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo
Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.
Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
Minä olen velamies.
Minun "syyt" lapsettomuudelle ovat se ettei ole kumppania, en oikein halua tälläiseen yhteiskuntaan lapsia, lapset vievät rahaa ja aikaa.
M33
Minä olen velanainen, ja syyni lapsettomuudelle on maapallon ylikansoittuminen. Ei some.
Ylikansoittuminen ihan höpöhöpö juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole.
Olet erittäin lähellä totuutta tässä, koska järjellähän sitä lasten hankintaa ei ole enää voinut aikoihin perustella. Hormoneilla tms. voi olla osuutta asiaan, mutta en nyt lähtisi kuitenkaan syöttämään jotain lääkkeitä naisille, että vauvakuume kehittyisi.
Niinpä vaikkakin jutussahan ei ollut kyse veloista vaan monista muista syistä miksi lastentekoa lykätään, ei ehditä saamaan, niitä hankitaan vähemmän jne.
Mutta siis tuohon velakommenttiin vaan
"Jotenkin tyhmää että aitojen velojen pitää asiaa perustella."
Voi myös pohtia onko silloin ns. aito vela jos päätös lapsettomuuteen on syntynyt esim. ilmaston tai huonon taloustilanteen takia? Eikö silloin anneta ymmärtää, että jos maailmantilanne olisi toinen, tekisi niitä lapsia?
Lasten hankkiminen vie niin paljon rahaa, että kaikista omista harrastuksistaan joutuu luopumaan 18 vuoden ajaksi per lapsi. Ei enää viihde-elektroniikkaa, uusimman puhelimen ostoa tai tietokoneen päivitystä. Videopelejä ei ehdi pelaamaan, toisaalta rahat eivät riitä ostamaan niitä uutenakaan. Liian monesta mukavuudesta joutuu luopumaan lapsien hankkimisen takia, eikä ole mitään takuita että avioliittokaan lapsiperhearkea kestää.
Vapaus on valinta.
Kyse on itsekkyydestä ja epäkypsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?
No jos on varaa matkustella koko ajan, voisi sen rahan käyttää paljon fiksumminkin. Tai matkustelu on aivan liian halpaa. Tai tulot liian suuret.
Harvalla on varaa matkustaa kokoajan. Ja vaikka olisi, mihin sinä määräisit muiden rahojen menevän? Kohteisiin jotka sinua kiinnostavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole.
Olet erittäin lähellä totuutta tässä, koska järjellähän sitä lasten hankintaa ei ole enää voinut aikoihin perustella. Hormoneilla tms. voi olla osuutta asiaan, mutta en nyt lähtisi kuitenkaan syöttämään jotain lääkkeitä naisille, että vauvakuume kehittyisi.
Niinpä vaikkakin jutussahan ei ollut kyse veloista vaan monista muista syistä miksi lastentekoa lykätään, ei ehditä saamaan, niitä hankitaan vähemmän jne.
&nbs
Onko sillä väliä, jos ihminen jättää vapaaehtoisesti lapset hankkimatta eli on vela?
Voihan olla vela vaikka siksi että on terveysongelmia joiden kokee haittaavan lapsenhoitoa, tai ei halua periyttää niitä eteenpäin. Ehkä tekisi lapsia jos olis terve, mutta tässä elämässä näillä spekseillä on vela.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen vie niin paljon rahaa, että kaikista omista harrastuksistaan joutuu luopumaan 18 vuoden ajaksi per lapsi. Ei enää viihde-elektroniikkaa, uusimman puhelimen ostoa tai tietokoneen päivitystä. Videopelejä ei ehdi pelaamaan, toisaalta rahat eivät riitä ostamaan niitä uutenakaan. Liian monesta mukavuudesta joutuu luopumaan lapsien hankkimisen takia, eikä ole mitään takuita että avioliittokaan lapsiperhearkea kestää.
Vapaus on valinta.
Kuinka monella lapsettomalla mahtaa olla kyse siitä pelosta, että avioliitto ei kestä?
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on valinta.
Et ole koskaan ilmeisesti ajatellut töiden tekemistä, jos 600 euroa kännykkään kolmen vuoden välein on kallis hankinta? Jos asia noin on niin ei tuohon tilanteeseen kannatakaan hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on valinta.
Et ole koskaan ilmeisesti ajatellut töiden tekemistä, jos 600 euroa kännykkään kolmen vuoden välein on kallis hankinta? Jos asia noin on niin ei tuohon tilanteeseen kannatakaan hankkia lapsia.
Velliperseiden mukavuus elämään ei nähtävästi mahdu lapsia jos maksaa itsensä kipeäksi puhelimeen joita saa halvemmallakin. Onneksi ja toivottavasti eivät lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on valinta.
Kuinka monella lapsettomalla mahtaa olla kyse siitä pelosta, että avioliitto ei kestä?
Avioliitto on useammin syy, että lapsia hankitaan kuin että jätettäisiin hankkimatta lapset. Jos on päässyt naimisiin, on jo päässyt yhden suuren esteen yli ja lapsia voi tulla milloin vain. Suurimmalla osalla lapsettomista on ongelma, ettei kumppania löydy tai suhde ei ole sopiva lasten hankkimiseen. Miksi kukaan järkevä menisi pelkästään naimisiin, eikä haluaisi lapsia? Naimisiin mennään kun halutaan perustaa perhe noin useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanpiian vero takaisin.
Ihan vapaasti. Muahan se ei koskisi edes, mutta monia yksinhuoltajia kyllä.
Vela N43, naimisissa 😅
Vierailija kirjoitti:
Lapset kannattaa "tehdä" nuorena, niin on aikaa matkustella ja seikkailla kun lapset on muuttaneet pois ja on rahaa ja terveyttä tehdä kaikkea jännää.
Ihanaa tehdä lapsia vain odottaakseen, koska ne muuttavat pois.
Nykyään elellään liian minä minä elämää kun kaiken hyödyn halutaan omaan napaan. Rahan käytön kanssa voisi moni opetella mitä on pakollista ja tärkeää ja mikä ei. Esim. Monet naiset säästäisi jo vuodessa paljon kun jättäisi sota maalaukset naamoistaan ostamasta. Ne on mukavuus, ei pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanpiian vero takaisin.
Ihan vapaasti. Muahan se ei koskisi edes, mutta monia yksinhuoltajia kyllä.
Vela N43, naimisissa 😅
Sama. Naimisissa ja lapsia. Alkaiskohan suomen talous pääsemään kasvuun tämän siirron myötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on valinta.
Avioliitto on useammin syy, että lapsia hankitaan kuin että jätettäisiin hankkimatta lapset. Jos on päässyt naimisiin, on jo päässyt yhden suuren esteen yli ja lapsia voi tulla milloin vain. Suurimmalla osalla lapsettomista on ongelma, ettei kumppania löydy ta
Mun mielestäni pelkkä lastenhankinta vesittää koko avioliiton idean. Se on siksi, että rakastaa puolisoa, haluaa sitoutua puolisoon ja saada avioliittoon liittyvät juridiset edut. Itselleni tärkein etu on se, että olen virallisesti puolisoni omainen. Jos puolisoni joutuu vaikka onnettomuuteen, on viranomaisilla velvollisuus ilmoittaa siitä mulle. Muutenhan se olisi lähinnä anopin tehtävä ja arvata saattaa, että unohduksen riski on suuri.
Ei mitään tekemistä lastenhankinnan kanssa.
VelaN43, naimisissa.
Milloin on oikea aika tehdä lapsia? Miettikää kun sota ajan vanhemmat olisi ajatellut samoin kuin nykyään, ettei hankita lapsia maailman tilanteen takia. Ei suomalaisia olisi tämän vertaa jos näin olisi ajatellut, olisi vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Milloin on oikea aika tehdä lapsia? Miettikää kun sota ajan vanhemmat olisi ajatellut samoin kuin nykyään, ettei hankita lapsia maailman tilanteen takia. Ei suomalaisia olisi tämän vertaa jos näin olisi ajatellut, olisi vielä vähemmän.
Niillä ei ollut ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta ja eikä elämä ole mitenkään vaikeutunut.
Ethän sinä muuta voisi sanoakaan.
Kyllähän matkailun luonne pakostakin muuttuu lasten kanssa. Vauvalta puuttuvat rokotukset, joten ei voi matkustella senkään takia. Vaunujen kanssa et nyt vaan enää tee mitään inkavaellusta Perussa. Mutta matkustaminen esim. kaupunkilomalle kehittyneeseen maahan ja siellä huvipuistoon on ihan ok lasten kanssa.