Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia suomalaiset eivät hanki lapsia: Ajatellaan, että tulee fomo

Vierailija
10.09.2024 |

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee, Sorsa kuvailee.

Vapaasti suomennettuna fomo tarkoittaa pelkoa siitä, että jää paitsi jostain, mistä muut pääsevät nauttimaan.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f256dbdc-7d4a-4752-9128-3bda…

Kommentit (229)

Vierailija
61/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se valitus, ettei ole rahaa, ei pidä paikkaansa. Rahaa on, mutta se halutaan itsekkäästi kaikki käyttää itseensä.

Tuli jotenkin kansanradio mieleen tästä kommentista :D Soita ja känise sinne.

Vierailija
62/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa katkerien mammojen kiistellä keskenään. Itse olen onnellinen etten ole poikinut jälkikasvua tänne sodan alle. 

Ai joko Vantaalla sota alkoi?

Lue sinäkin uutisia ja laajenna tietämystäsi maailman asioista muutenkin kuin täällä vauva-palstalla niin alkaa aueta sinullekin maailman ja etenkin Suomen tilanne missä uhan alla eletään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös lapsettomuudesta tuli tehtyä teini-ikäisenä yheksäkytluvulla, kun jouduin pelkän sukupuoleni takia lapsenvahdiksi pikkusisaruksilleni. Ipanoita vahtiessani tajusin, että en todellakaan sovellu kenellekään äidiksi. Se pikkulasten jatkuva kiljuminen, riehuminen, huutaminen ja mekastaminen. Korvat hajoo ja hermot menee. Rauhalliset teinit ok.

Vierailija
64/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Eihän tuossa ollut kyse veloista (pelkästään) vaan siitä että ihmiset lykkää lasten hankintaa, jolloin he eivät välttämättä enää saa kun hedelmällisyys laskenut; tai kriteerit ennen kuin lapsia hankitaan ovat korkeammat kun niitä ei saavuteta lapsi jätetään hankkimatta. Tosin jotkut hankkivat itsellisesti. Ainakin itsellä kun oli vauvakuume niin se oli kova! No miehen kanssa hankin ihan lapset, mutta ero tuli sittemmin. Kyse oli myös siitä että useammin hankitaan syystä tai toisesta vain se yksi lapsi eikä kahta kuten ennen. 

Vela on tietääkseni ihminen joka ei halua lapsia ollenkaan. 

Vierailija
65/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että joitain ei vaan lapsiperhe elämä kiinnosta pätkääkään! Pitäisi ymmärtää ettei kaikki halua elää sellaista elämää kuin sinä haluat.

Onhan se tietysti niin, mutta syntyvyys on nopeasti romahtanut, eli ehkä on tullut jotain uusia syitä.

Vierailija
66/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse olen kyllä matkustellut ja tehnyt kaikkea kivaa myös lapsia saatuani.

t. 3v ja 0,5v:n äiti

Vierailija
67/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on sairas tai raskaassa työssä. Työssä pitäisi jaksaa aina vaan entistä pidempään.

Minä en jaksaisi jos väkisin tuupattaisiin lapsenlapsia hoitoon ja juoksutetaan koko ajan sairaan lapsen hoitajaksi.

Tulevaisuudessa on saikuttajat varmasti helpompaa potkaista ulos.

Kun se urakka ei usein lopu siihen että hoitaisi vain omat lapset. Nykynuoriso jos tekee lapsia niin haluaa enemmän vapauksia ja alkaa kamala poru jos isovanhemmat eivät jaksa.

Vierailija
68/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että joitain ei vaan lapsiperhe elämä kiinnosta pätkääkään! Pitäisi ymmärtää ettei kaikki halua elää sellaista elämää kuin sinä haluat.

Onhan se tietysti niin, mutta syntyvyys on nopeasti romahtanut, eli ehkä on tullut jotain uusia syitä.

Saahan sillä väkeä työllistettyä, kun etsii olemattomia syitä, mutta totuus on se, ettei lapset kiinnosta, koska on mahdollisuus tehdä vain niitä kiinnostavia juttuja töiden lisäksi. Eivätkä ne lapset ala kiinnostamaan, vaikka tehtäisiin mitä enää kehityksen tässä vaiheessa. Vain pakottaminen voisi toimia, mutta sekään ei ole yleisesti hyväksyttyä meillä.

Vierailija
69/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas syötetään velojen suuhun sanoja eikä kysytä heiltä itseltään. Meinaako joku tosissaan sen olevan somen vika, jos jotkut haluavat vaikka matkustella synnyttämisen sijasta?

Vallankin kun suurin osa veloista taitaa olla 35-45-vuotiaita, jotka ovat tehneet lapsettomuuspäätöksensä silloin kun facebook oli vasta ottamassa ensiaskeliaan.

Olen kanssa yrittänyt välttää lueskelua lapsettomuusaiheesta, koska se ihme selittäminen jutuissa tökkii. Ja toisaalta aihekaan ei erityisemmin kiinnosta, hankkikoon lapsia ne, jotka lapsia haluavat ja sillä siisti. Minä olen neljänkymmenen ja ihan pienestä asti tiennyt, etten ole äitityyppiä tai halua omia lapsia. 

Ne omat mielenkiinnon aiheet voi olla ihan

Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole. 

Vierailija
70/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on varaa matkustella koko ajan, voisi sen rahan käyttää paljon fiksumminkin. Tai matkustelu on aivan liian halpaa. Tai tulot liian suuret.

Vierailija
71/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Luulen että veloille ei tule vaan sellaista biologista vauvakuumetta. Itse olen sellaisen kokenut, tiennyt jo 16-vuotiaana että haluan lapsia. En tokikaan silloin niitä alkanut hankkimaan. Tuo halu saada lapsia on kuitenkin aika voimakas ja sillä perusteella mutuilen että veloilla ei sitä vaan ole.

Olet erittäin lähellä totuutta tässä, koska järjellähän sitä lasten hankintaa ei ole enää voinut aikoihin perustella. Hormoneilla tms. voi olla osuutta asiaan, mutta en nyt lähtisi kuitenkaan syöttämään jotain lääkkeitä naisille, että vauvakuume kehittyisi.

Vierailija
72/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppania ei löydetä, suhteet eivät kestä, taloudellinen tilanne on huono ja epävarma, Suomessa täysi tukiverkottomuus on yleistä, synnytysvaurioihin ei saa apua kuin isolla rahalla, itse synnyttäminen sairaalassa nykyään turvatonta (jos edes pääsee synnyttäessä sisään), päiväkodeissa ja kouluissa meno on aivan sekoa, työelämä ei Suomessa jousta yhtään. Siinä niitä todellisia syitä. T. Kahden lapsen äiti

Tästä syystä meilläkin rajoitettiin lapsilukua. Rahat ei riitä, työelämä hönkii niskaan joka sairastelusta, pk haluaa vain täysin terveen lapsen hoitoon, mutta työnantaja ei anna hoitaa kotona. Lisää siihen rahapula ja stressi, niin kuka hullu tekee enemmän lapsia saadakseen burnoutin? 

Aamen. Tuossa nuo syyt ovat, miksi ei synny  yhtä kahta enempää lapsia perheisiin. Toivottavasti nämä nyt vihdoin lukisi joku päättäjä. Syy ei ole mikään matkustelun tarve, vaan ihan oikeat syyt, miksi työ + lapsia on tosi vaikea yhdistelmä Suomessa.

Vierailija
73/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on varaa matkustella koko ajan, voisi sen rahan käyttää paljon fiksumminkin. Tai matkustelu on aivan liian halpaa. Tai tulot liian suuret.

Sinä kukaliekö sen määrittelet, mikä on "fiksua" rahankäyttöä? Huolehdi vain omastasi.

Vierailija
74/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani nuoret aikuiset ovat niin persaukisia, että ei näillä ole varaa matkustella ilman lapsiakaan

Vierailija
75/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se valitus, ettei ole rahaa, ei pidä paikkaansa. Rahaa on, mutta se halutaan itsekkäästi kaikki käyttää itseensä.

Kyllä mun vanhempani käyttivät rahaa itseensä. Itsellä kalliit harrastukset ja lapsia tuupattiin isovanhempien nurkkiin.

Lapsille ilmaiset tai kaikkein halvimmat kierrätys kamppeet. Jos jotain pyysi niin sanottiin että osta sitten kun itse tienaat.

Tuttava perheessäkään lapsille ei mitään ostettu kuin pakolliset perustarpeet halvimmalla tai mistä sai ilmatteeksi. Kaikki rahat sijoitettiin.

Vierailija
76/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja eikä elämä ole mitenkään vaikeutunut. 

Jokaiseen lapsia koskevaan ketjuun löytyy aina joku joka väittää tällaista. Faktaa kuitenkin on että jos lapsen saaminen, saati sitten kolmen, ei "vaikeuta" elämää lainkaan, kyseessä on paska vanhempi. Synnyttäminen on vaikeampaa kuin ei synnyttäminen. Vauvan hoito on vaikeampaa kuin ei vauvan hoito. Taaperon opettaminen vaikeampaa kuin ei sen tekeminen. Ja niin edelleen.

Jos mikään lasten kanssa ei ole "vaikeampaa", siis vaadi enemmän aikaa, rahaa, energiaa, läsnäoloa, jne. niin jotain on pahasti pielessä. Ja sekin on vain ns. normaaliskenaario kun lapsella on kaikki hyvin ja hän on terve. Erityislapset, mielenterveysongelmat, sairaudet, kiusaamiset, ja muut niin henkiset kuin fyysisetkin haasteet ovat vielä aivan oma lukunsa.

Elämäni velana on sata kertaa helpompaa kuin lapsellisen. Ja hyvä niin. Olen itse tämän onnellisena valinnut.

Vierailija
77/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, en ole koskaan, sekuntiakaan, tuntenut vauvakuumetta. Koko ajatuskin on aivan absurdi, miksi ihmeessä haluaisin kasvattaa sisälläni vauvan ja sitten hoitaa sitä vähintään 18 vuotta? Yksikään solu kehossani ei tätä halua.

Yksi tärkeimpiä syitä lapsettomuuden lisääntymiseen on lisääntynyt vapaus valita. Meitä veloja on ollut aina, mutta vielä parikin sukupolvea (jopa yksi!) sitten ei ollut vaihtoehtoja. Piti mennä nuorena avioon ja sitten niitä lapsia vain tuli, halusi tai ei.

Vierailija
78/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi räikeä asia, joka erottaa Suomen esimerkiksi Italiasta, Espanjasta tai Ruotsistakin on se, miten lapsiin suhtaudutaan. Ovatko he vaiva ja riesa tai äänekäs häiriötekijä? Vai ihana elämää tuova kaikkien yhteinen voimavara? Sorsa kysyy.

Tämä! Italiassa rakastetaan lapsia, kun taas Suomessa "on niin vaikeeta on niin raskasta" vauvan kanssa, taaperon kanssa jne

Italiassa niitä lapsia myös lyödään ja aikuiset miehet eivät osaa edes pyykkiä pestä, koska kotityöt on äidin/vaimon töitä.

Vierailija
79/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, en ole koskaan, sekuntiakaan, tuntenut vauvakuumetta. Koko ajatuskin on aivan absurdi, miksi ihmeessä haluaisin kasvattaa sisälläni vauvan ja sitten hoitaa sitä vähintään 18 vuotta? Yksikään solu kehossani ei tätä halua.

Yksi tärkeimpiä syitä lapsettomuuden lisääntymiseen on lisääntynyt vapaus valita. Meitä veloja on ollut aina, mutta vielä parikin sukupolvea (jopa yksi!) sitten ei ollut vaihtoehtoja. Piti mennä nuorena avioon ja sitten niitä lapsia vain tuli, halusi tai ei.

Ihmiskunnan kehityskaaressa taidettiin keksiä tehokas ehkäisy ennen kuin ikuisen elämän salaisuus löydettiin. Hupsista.

Vierailija
80/229 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet erittäin lähellä totuutta tässä, koska järjellähän sitä lasten hankintaa ei ole enää voinut aikoihin perustella. Hormoneilla tms. voi olla osuutta asiaan, mutta en nyt lähtisi kuitenkaan syöttämään jotain lääkkeitä naisille, että vauvakuume kehittyisi.

Niinpä vaikkakin jutussahan ei ollut kyse veloista vaan monista muista syistä miksi lastentekoa lykätään, ei ehditä saamaan, niitä hankitaan vähemmän jne. 

Mutta siis tuohon velakommenttiin vaan vastasin. Jotenkin tyhmää että aitojen velojen pitää asiaa perustella.