Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä

Vierailija
10.09.2024 |

Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.

Kommentit (501)

Vierailija
461/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TikTokissa tämä Pottukoira ja hänen exänsä ovat myös saaneet osansa lukuisista lasuista, ja eikös Rita ja Aki Manninenkin saaneet ilmoituksen vasta, että lapsi kulkee liian pienissä vaatteissa?

Perättömiksi nuo ilmeisesti varmistuneet myöhemmin, joten kyllä ne turhat lasut vain valitettavasti ovat ilmiö, ja todella kallis kiusaamisen muoto.  

Vierailija
462/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työpaikallaan saa tulla myöhässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä aivot kehittyy vauhdilla, ja aamu-unisuus on fysiologisista syistä johtuvaa

Koska koulutus alkaa soveltaa tieteen tuottamaa tietoa?

Miksi luulet, että nämä tapamyöhästelijät ehtisivät paikalle yhtään paremmin, vaikka koulua olisi 18 - 00?

Se ei ole tapamyöhästelyä, jos ei jaksa herätä luonnottoman aikaisin. Itsellä työt alkaa valitettavasti 7.00 ja niin aikaiset herätykset vie kaiken energian enkä todellakaan ole töissä tasalta, koska aamut on ylivoimaisen vaikeita. Onneksi omassa työssäni se ei haittaa ja teenkin iltapäivän kahvitauon töitä ottaakseni sen aamun myöhästymisen takaisin. 

Sen sijaan kun välillä, liian harvoin, on mahdollisuus mennä vasta kahdeksaan, olen huomattavasti virkeämpi ja paikalla 8.00. Sillä tunnilla on uskomattoman iso merkitys

Miksi sinun pitää muka olla töissä klo 07, jos voit myöhästyä ja tehdä kahvitunnilla ne aamun työt? Eihän tuossa ole järjen hiventä. Entäs jos sovitte, että aloitat työt klo 8. Minun pitää sairaanhoitajana olla klo 07 sairaalalla työvaatteet päällä ja valmiina antamaan klo 7 lääkkeet yms. Olen vastuussa potilaista klo 07 alkaen. Ei se ole yksi tai kaksi kertaa kun jotain on sattunut heti vuoron alkamisen jälkeen ja sitten kyllä selvitetään, kuka oli paikalla ja oliko miehitys oikea akuutin tilanteen hetkellä. En usko, että kaikissa työpaikoissa on yhtä akuuttia, kuten ei heilläkään ilmeisesti ole vastuita potilaista. 

Vierailija
464/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on myöhässä? Eikö teiniltä onnistu kellon tulkkaaminen?

Vierailija
465/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä aivot kehittyy vauhdilla, ja aamu-unisuus on fysiologisista syistä johtuvaa

Koska koulutus alkaa soveltaa tieteen tuottamaa tietoa?

Miksi luulet, että nämä tapamyöhästelijät ehtisivät paikalle yhtään paremmin, vaikka koulua olisi 18 - 00?

Se ei ole tapamyöhästelyä, jos ei jaksa herätä luonnottoman aikaisin. Itsellä työt alkaa valitettavasti 7.00 ja niin aikaiset herätykset vie kaiken energian enkä todellakaan ole töissä tasalta, koska aamut on ylivoimaisen vaikeita. Onneksi omassa työssäni se ei haittaa ja teenkin iltapäivän kahvitauon töitä ottaakseni sen aamun myöhästymisen takaisin. 

Sen sijaan kun välillä, liian harvoin, on mahdollisuus mennä vasta kahdeksaan, olen huomattavasti virkeämpi ja paikalla

Mun töissä asiakkaan palvelu alkaa sopimuksen mukaan klo 7. Jos joku lapatossu raahautuu töihin klo 7.30 "kun nukutti", niin se maksaa yrityksellemme sanktioina paljon rahaa. Ei meillä ole mahdollisuutta paikata palvelun puutetta iltapäivän tauolla. Ellei tuo heräämishaasteinen keksi aikakonetta.

Vierailija
466/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo viime vuosituhannella myöhästymisistä sai jälki-istuntoa joten oli parempi olla koko päivä poissa kuin myöhästyä 5 min.

15 vuotta sitten sama homma. Jälki-istuntoa tuli, kun pojalla hajosi mopo välillä ja joutui työntämään sen kouluun. Toinen tuli, kun lupasin viedä autolla ja autoni simahti kotipihalle ja jouduin sen kanssa vähän taistelemaan, että sain käyntiin.

Todettiin, että jos sattuu jotain, parempi olla koko päivä pois ja kuitata sairaspäiväksi

Vierailija
467/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei teini lähde kouluun ajoissa?

Vierailija
468/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan matka-ajat mukaan työpäivään, niin minun pitää herätä joka työpäivä klo 5 aamulla. Viimeistään. Klo 6 täytyy olla ulkona kotiovesta. Työvuoro alkaa klo 7. Olen  iltavirkku, joten luonnostani tykkäisin nukkua pitkään ja mennä nukkumaan myöhään. Mutta nyt on tällaiset työvuorot. Minulla on vielä todettu epätavallinen vuorokausirytmi: vuorokauteni on pidempi kuin ihmisillä keskimäärin. toisinaan sitten tasaan tilannetta nukkumalla vähemmän aikaa.

Ei tuossa auta kuin ottaa kuin mennä ajoissa nukkumaan sen sijaan, että yrittäisi elää kuten aikuiset yleensä, että mennään nukkumaan joskus klo 22 jälkeen.

Tiukat rutiinit auttaa arjessa eik herääminen ole vaikeaa, kun menee nukkumaan aikaisin. Kesäisin unimaski auttaa saamaan unta ja unenlaatu silloin parempi.  Menen nukkumaan klo 20

Vierailija
469/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otetaan matka-ajat mukaan työpäivään, niin minun pitää herätä joka työpäivä klo 5 aamulla. Viimeistään. Klo 6 täytyy olla ulkona kotiovesta. Työvuoro alkaa klo 7. Olen  iltavirkku, joten luonnostani tykkäisin nukkua pitkään ja mennä nukkumaan myöhään. Mutta nyt on tällaiset työvuorot. Minulla on vielä todettu epätavallinen vuorokausirytmi: vuorokauteni on pidempi kuin ihmisillä keskimäärin. toisinaan sitten tasaan tilannetta nukkumalla vähemmän aikaa.

Ei tuossa auta kuin ottaa kuin mennä ajoissa nukkumaan sen sijaan, että yrittäisi elää kuten aikuiset yleensä, että mennään nukkumaan joskus klo 22 jälkeen.

Tiukat rutiinit auttaa arjessa eik herääminen ole vaikeaa, kun menee nukkumaan aikaisin. Kesäisin unimaski auttaa saamaan unta ja unenlaatu silloin parempi.  Menen nukkumaan klo 20

Tuo on hyvä jos uni tulee aiemmin. Itselleni esimerkiksi ei uni tule kovin aikaisin, vaikka olisin kuinka väsynyt. Tätä on vaikea sellaisen ymmärtää, joka ei ole itse kokenut. Jos menen sänkyyn klo 21, valvon siellä 2 tuntia. Se on ihan sama mitä rentoutusharjoituksia teen, uni ei vaan tule. Minulla on muitakin unihaasteita. Jos herään aamuyöllä, en yleensä saa enää uudestaan unta. Nuorena nukuin korvatulpat korvissa, koska naapuri heräsi kahvin keittoon klo 05. Keittiön ja vessan seinä oli minun yksiön ainoaa isoa huonetta vasten ja veden lorina kuului seinän läpi, heräsin siihen niin herkästi. Järki sanoo, että nukahda vaan uudestaan, saat nukkua seitsemään asti, mutta aivojen vireystila ei laske unitasoon.

Vierailija
470/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta tuo lasujen tekeminen!

Vierailija
471/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus koulussa tepsi aika hyvin myöhästelyyn, että oliko se kolme vai viisi myöhästymisiä koulussa niin tuli jälki istuntoa. En muista enää aika väliä miten myöhästymiset laskettiin. Se ja vielä joutui kotona myös vanhempien puhutteluun.

Vierailija
472/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö otsikkoa muokata? Uskalla = viitsi.

Vierailija
473/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus koulussa tepsi aika hyvin myöhästelyyn, että oliko se kolme vai viisi myöhästymisiä koulussa niin tuli jälki istuntoa. En muista enää aika väliä miten myöhästymiset laskettiin. Se ja vielä joutui kotona myös vanhempien puhutteluun.

Ap ei varmasti pidä lapselle puhuttelua, kun muiden vika.

Vierailija
474/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokallani tuo myöhästely oli yläasteella aika laajakin ongelma, kunnes osa opettajista ei enää availlut ovea oppitunnin alkamisen jälkeen. Siinä me mattimyöhäset sitten napotettiin käytävällä kolme varttia ohikulkijoiden pällisteltävinä ja jouduttiin opiskelemaan tunnilla käydyt asiat itsenäisesti kotona. Viidestä myöhästymisestä tuli jälki-istuntoa. 

Kyllä siinä alkoi aamun parempi aikataulutus kiinnostaa, tosin tämä tapahtui vuonna 2011. Tällaisten toimenpiteiden toimiminen edellyttää myös sitä, että oppilaalla on jonkin asteista kunnioitusta opettajia kohtaan, häpeää pettymyksen aiheuttamisesta ja tavoitteellisuutta koulunkäynnissä. Ei ole mitään järkeä antaa jälkkää ja laiskanläksyjä jos roadman tai bämä viittaa kintaalla räkäisesti nauraen. Käytävään jääminenkin olisi vain tervetullutta lisäaikaa Tiktokin selaamiselle. Ja nykyään tuollainen kai aiheuttaisi myös jotain hylkäämiskokemuksia ja ulossulkemisen tunteen ja vanhemmatkin valittaisi, kuinka heidän pikkupiltti on jätetty käytävään heitteille. Joten ehkä on parempi että ap:n teininlotjake opettelee aikataulujen noudattamista sitten aikuisena töissä. Tai armeijassa

Vierailija
475/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään se opettaja joutuisi niiden vanhempien puhutteluun ja lapsi saisi vain katu-uskottavuutta oltuaan niin pahis että jälkkäriä on napsahtanut

Vierailija
476/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1990-luvulla myöhästely laitettiin kuriin siten, että koulun ovet meni lukkoon aamulla tasatunnein. Jos siis myöhästyi, niin eipä päässyt sisään, ei vaikka olisi ollut koe, tai kokeen viimeinen uusinta menossa.  Ainoa poikkeus myöhästyneille oli, jos linja-auto oli myöhässä (kulki yksi auto koulun pihalle aamuisin), mutta sekin sovittiin sitten linja-autoyrittäjän kanssa siten, että aikatualuja rukattiin niin, että viittä vaille saapumisen sijaan linja-auto alkoikin saapua koululle viittätoista vaille. Näin sekin hyvä syy myöhästyä poistui.

Loppui myöhästelyt koulussa ja välitunneiltakin alettiin siirtyä nopeasti sisätiloihin.

Vierailija
477/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 1990-luvulla myöhästely laitettiin kuriin siten, että koulun ovet meni lukkoon aamulla tasatunnein. Jos siis myöhästyi, niin eipä päässyt sisään, ei vaikka olisi ollut koe, tai kokeen viimeinen uusinta menossa.  Ainoa poikkeus myöhästyneille oli, jos linja-auto oli myöhässä (kulki yksi auto koulun pihalle aamuisin), mutta sekin sovittiin sitten linja-autoyrittäjän kanssa siten, että aikatualuja rukattiin niin, että viittä vaille saapumisen sijaan linja-auto alkoikin saapua koululle viittätoista vaille. Näin sekin hyvä syy myöhästyä poistui.

Loppui myöhästelyt koulussa ja välitunneiltakin alettiin siirtyä nopeasti sisätiloihin.

Ei meidän lasten koulussa ole mikään ovi auki muulloin kuin kellon soidessa. Jos koulu alkaa klo 8.30, seuraavan kerran ovet on auki seuraavan oppitunnin alussa. Niissä on sähkölukitukset. Ihmettelen, missä koulussa ovet on auki koko ajan. 

Vierailija
478/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä j

Minulle unihäirihöini erikoistunut neurologi aikoinaan sanoi, että unikin on aivojen opittu ominaisuus ja jos aivot joskus ovat oppineet toiseen tapaan, niin ne voidaan opettaa toiseen. Se vain vaatii (etenkin alussa) tiukkaan noudatettua nukkumisrutiinia ja toisinaan lääkitystä avuksi. Unessa tärkeintä on unihormonit ja niide eritystä voi säätää monella tavalla.

Vierailija
479/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lasten koulussa ole mikään ovi auki muulloin kuin kellon soidessa. Jos koulu alkaa klo 8.30, seuraavan kerran ovet on auki seuraavan oppitunnin alussa. Niissä on sähkölukitukset. Ihmettelen, missä

Ennen, vielä 2000-luvun alussa kaikissa koulun ovissa ei vielä ollut sähkölukitusta. 

Vierailija
480/501 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä koulu tuo oikein on, jos sinne pääsee kesken oppitunnin? Yleinen tapa varmaankin on, että ovet on auki kellon soidessa. Eihän se myöhästyvä oppilas pääse sisälle kuin seuraavan tunnin alussa. Että on kai se myöhästely melko iso ongelma, jos on vaikka matematiikan tunti ekana ja oppilas on poissa. Ei ne ovet ole lukossa oppilaiden takia, vaan että ulkopuoliset ei pääse sisään. Toista se oli kasarilla, kun ovet kävi vahtimestari/talkkari avaamassa klo 08 ja laittoi lukkoon klo 15 jälkeen. Meidän koulurakennuksessa oli opettajien asuntoja. Jos siellä oli iltaisin koululaisia, opettajat vahti ikkunoista. Joskus minutkin on häädetty pois koulun alueelta, kun jäätiin kaverin kanssa pihalle keinumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän