Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka hoitaa meidät keski-ikäiset lapsettomat sitten kun me ollaan vanhuksia?

Vierailija
09.09.2024 |

Tässä odottelen omaa vanhempaani taas kerran sairaalan aulassa ja mietin, että kuka se minut kuskaa ja auttaa lääkärille kun itsellä on ikää ja vaivoja niin, ettei ihan omatoiminen kulkeminen enää onnistu? Kuka on se joka vaatii mun puolesta, että hoitoon on päästävä eikä enää voi hyppyyttää seuraavalle luukulle? Kuka auttaa apteekki ja ruokakauppa-asioissa ja tsekkaa dosetit että ne on varmasti oikein?

Tuntuu oikeasti aika pelottavalta ajatukselta koko ikääntyminen. 

Kommentit (387)

Vierailija
301/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että pitää säästää rahaa että saa vanhana ostettua palveluita.

Mutta jos asuu yksin Helsingissä, niin ei silloin ole varaa säästää läheskään niin paljon kuin muualla maassa tai toisen maksajan kanssa asuessa. Eikö tämä ole epäreilua?

( ... ja turha tulla laukomaan, että muuta maalle... eihän KAIKKI Helsingissä elävät voi muuttaa, joku täällä kuitenkin aina asuu )

Vierailija
302/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksi ja sairaalassa olevat vapaaehtoiset. 

Kiireiset lapset jotka eivät ehdi hoitaa omia vanhempiaankaan ehtii kuitenkin sairaalaan vapaaehtoiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa minulle sitten lopetuspiikki niin pääsee pois täältä. Kuka tälläiseen maahan lapsia haluaa tehdä?

T:lapseton

Vierailija
304/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomilla on yksinäinen vanhuus.

Vierailija
305/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa minulle sitten lopetuspiikki niin pääsee pois täältä. Kuka tälläiseen maahan lapsia haluaa tehdä?

T:lapseton

"Tehdäänkö" lapset tähän maahan?

Vierailija
306/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet perheetön, lapseton ja ystäviäkin tapaat vain harvoin - niin ei todellakaan tarvitse olla edes vanha, kun voi tulla tilanne - että apua tarvitsisi, muttei tiedä mistä sitä saa. Tai voi tulla tilanne, ettei itse vaan pysty sitä edes pyytämään. Eli ei se ole ikä kysymys, vaan yksinäisyys kysymys !

Itsekin autan ikääntynyttä äitiäni vaikka ja missä, sillä ei hän ole koskaan oppinut paljon mitään teknisiä laitteita käyttämään ja ikä vaikeuttaa liikkumista ja jaksamista. Kun hän sairastui niin, että oli kuumeinen ja niin väsynyt, että halusi vain maata sängyssä... oli haastavaa saada hänelle apua... ja minä sentään jaksoin puolestaan soitella sinne ja tänne. Mietin silloin, että jos olisi yksin - niin siellähän sitä sitten kuumeisena vaan nuokkuisi sängyssä, eikä olisi ketään joka soittelisi apua jostain.

Vierailija
307/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotit.

Toivottavasti ovat kohteliaita

Eikä vihamielisiä ihmisiä kohtaan 

Vierailija
308/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotit.

Toivottavasti ovat kohteliaita

Eikä vihamielisiä ihmisiä kohtaan 

Se olisi upea, että ihminen osaisi teknologian avulla hoitaa ongelmaa

Vierailija
309/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*upeaa ( fkn autocorrect )

T.sama

Vierailija
310/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.

Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.

Ei elämästä mistään ole varmuutta, asiat voivat mennä monella tapaa pieleen. Mutta ei se nyt aivan ihmeellinen oletus ole, että perheestä oli toisilleen turvaa. 

Ihan yhtä hyvin se perhe voi jättää ihmisen nälkäisenä, asunnottomana ja rahattomana  pärjäämään itsekseen.

Vierailija
311/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan, jos palveluista leikataan, kuten todennäköisesti tullaan leikkaamaan. Voihan asiat muuttua siihen mennessä kun olen vanhus mutta tällä hetkellä näköpiirissä ei ole käännettä

Vierailija
312/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahattomalle  vanhukselle löydy helposti  hoitopaikkaa.   Jos on hyvä eläke ja varoja  voi saada  esim. Mehiläisen hoivakodista huoneen.   Yhdessä hoivakodissa on meidän omainen  ympärivuorokausi hoidossa. Hoviamaksu on 4 000 e / kuukadessa. Huoneen vuokra on sen  päälle 950e / kk.  Lääkkeet 120 e /kk. Vaattee, puhelin , hygienatarvikkeet, parturi. lehdet, taksimatkat, huonekalut ym. siihen päälle. Lääkärireissut ym. Se on todella kallista. Ennen kunta kustansi varattomalle vanhainkodin,  nyt ei niitä  laitoksia enää ole. Kunta haluaa hoitaa vanhukset omassa kodissa.

Vierailija
313/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia mutta rahaa on. Voin ostaa kaikki tarvittavat palveluni. Tai palkata jopa yksityisen hoitajan.

Vierailija
314/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
315/387 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä dementiasta tai kuolemasta tarvitsisi kärsiä jos kukaan ei olisi heikkouttaan sinua pakottanut syntymään.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet perheetön, lapseton ja ystäviäkin tapaat vain harvoin - niin ei todellakaan tarvitse olla edes vanha, kun voi tulla tilanne - että apua tarvitsisi, muttei tiedä mistä sitä saa. Tai voi tulla tilanne, ettei itse vaan pysty sitä edes pyytämään. Eli ei se ole ikä kysymys, vaan yksinäisyys kysymys !

Itsekin autan ikääntynyttä äitiäni vaikka ja missä, sillä ei hän ole koskaan oppinut paljon mitään teknisiä laitteita käyttämään ja ikä vaikeuttaa liikkumista ja jaksamista. Kun hän sairastui niin, että oli kuumeinen ja niin väsynyt, että halusi vain maata sängyssä... oli haastavaa saada hänelle apua... ja minä sentään jaksoin puolestaan soitella sinne ja tänne. Mietin silloin, että jos olisi yksin - niin siellähän sitä sitten kuumeisena vaan nuokkuisi sängyssä, eikä olisi ketään joka soittelisi apua jostain.

Mä sanoisin, että kyse on paljon ihmisestä yksilönäkin. Mä en osaisi autoa huoltaa (enkä edes ajaa, koska ei mulla ole koskaan ollut ajokorttiakaan), mutta eipä mulla autoa olekaan enkä  ole hankkinut kotiini mitään sellaisia teknisiä laitteita, joita en osaisi käyttää. Laiskuuttani en ole opetellut tiskikoneen, pesukoneen ja kiertoilmauunin kaikkia hienouksia, koska mulle riittää näissä laitteissa ihan vaan ne perustoiminnot. Mulle noin muutenkin riittää kaikissa kotona tarvittavissa laitteissa (kahivnkeitin, vedenkeitin, pölynimuri jne) ihan perustoiminnot ja sen vuoksi voin aina valita laitteet edullisimmasta päästä. Uudet telkkarit ei enää asennu ihan vaan laittamalla töpseli seinään eli siinä joutui vähän säätämään, mutta nykyisin saa kyllä telkkarin hankittua niin, että kun se tuodaan kotiin, niin samalla vievät vanhan pois sekä asentavat ne telkkarin kanavat paikoilleen. Maksaa vähän enemmän, mutta eipähän tarvitse itse säätää eikä vaivata sukulaisia tai naapureita asialla. 

Sun äitisi on varmaan sitä ikäluokkaa, joka pärjäsi työelämässä ilman tietokonetta ja laskutkin kävi aina maksamassa pankin konttorissa eli ei tarvinnut opetella edes verkkopankin käyttöä. Mun äitini jäi pois työelämästä (perheyritys) 84-vuotiaana vuonna 2011 . Silloin piti alkaa kirjanpito tehdä sähköisenä ja yritykset alkoivat haluta laskut e-laskuina eikä äiti enää halunnut opetella tietokoneen käyttöä. Isälle (95 v) taas tietokone on ollut ihan työväline työelämässä ollessaan ja osaa etsiä netistä tarvitsemaansa tietoa. Koska näkee toisella silmällä vähän huonosti, piti vaan hankkia iso näyttö. Porrashissinkin isä oli keksinyt googlettamalla ja myös hoitanut sellaisen ostamisen sekä asennuksen tilaamisen sitä kautta. Samoin oli hommanut monia apuvälineitä niin itselleen kuin äidillekin ihan netistä tilaamalla. 

On siis paljon ihmisestä kiinni, miten paljon on tottunut hakemaan tietoa ja mistä. Mun äiti - siis ennen muistisairauttaan - olisi varmaan osannut hakea tarvitsemiaan asioita etsimällä puhelinluettelosta numeron ja soittamalla numeroon, mutta kun niitä luetteloita ei enää ole. Nykyisin se tieto (esimerkiksi vaikka pesukoneenkorjaaja tai hammaslääkäri)  on etsittävä netistä. Sekin varmasti vaikuttaa osaamiseen, onko joutunut joitain asioita koskaan hoitamaankaan vai onko puoliso tai joku muu hoitanut. Yksinhuoltajana oli vähän pakko oppia hoitamaan kaikki asiat itse. Joko opetella tekemään itse tai hankkimalla sellainen ammattilainen, joka osaa. Tänään just mietin, että onpa hyvä, kun palovaroittimet tulee taloyhtiöiden hoidettavaksi. Eipä tarvitse enää kiipeillä tikkaille vaihtamaan palovarottimiin paristoja vaan jatkossa huoltoyhtiö hoitaa senkin asian. 

Vierailija
317/387 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on teidän ongelmanne. Halusitte itse elää vapaana ja huolettomana ilman lapsia, joten älkää valittako.

Vierailija
318/387 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan. Ei hoida niitä lapsellisiakaan. Ne raataa orjana töissä ja yrittää pitää omat kakaransa elossa.

Vierailija
319/387 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan yrittää panna sukan varteen sen verran, että voi ostaa tuon palveluna esim. aasialaiselta. Marjanpoimijatkin ovat vapaana muun kuin satokauden ajan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksi ja sairaalassa olevat vapaaehtoiset. 

Kiireiset lapset jotka eivät ehdi hoitaa omia vanhempiaankaan ehtii kuitenkin sairaalaan vapaaehtoiseksi?

Tuon tyyppistä vapaaehtoistyötä tekee yleensä hiljattain eläkkeelle jääneet hyväkuntoiset eläkeläiset. Täällä meidän alueella just nyt joku järjestö hakee vapaaehtoisia viemään vanhuksia ulos, toimimaan saattajina lääkäriin tai kampaajalle jne. Työssäkäyvät eivät tuollaiseen ehdi osallistua, mutta hyväkuntoiset eläkeläiset ehtivät.