Kuka hoitaa meidät keski-ikäiset lapsettomat sitten kun me ollaan vanhuksia?
Tässä odottelen omaa vanhempaani taas kerran sairaalan aulassa ja mietin, että kuka se minut kuskaa ja auttaa lääkärille kun itsellä on ikää ja vaivoja niin, ettei ihan omatoiminen kulkeminen enää onnistu? Kuka on se joka vaatii mun puolesta, että hoitoon on päästävä eikä enää voi hyppyyttää seuraavalle luukulle? Kuka auttaa apteekki ja ruokakauppa-asioissa ja tsekkaa dosetit että ne on varmasti oikein?
Tuntuu oikeasti aika pelottavalta ajatukselta koko ikääntyminen.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia mutta rahaa on. Voin ostaa kaikki tarvittavat palveluni. Tai palkata jopa yksityisen hoitajan.
Toivottavasti et sairastu dementiaan ja löydät luotettavan hoitajan. Oletko järjestänyt jonkun edunvalvojan, joka hoitaa raha-asiasi sinä päivänä. kun et itse siihen kykene? Tätä olen itsekseni miettinyt ja pelkään muistisairauksia enemmän kuin muuta vanhuuteen liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia mutta rahaa on. Voin ostaa kaikki tarvittavat palveluni. Tai palkata jopa yksityisen hoitajan.
Toivottavasti et sairastu dementiaan ja löydät luotettavan hoitajan. Oletko järjestänyt jonkun edunvalvojan, joka hoitaa raha-asiasi sinä päivänä. kun et itse siihen kykene? Tätä olen itsekseni miettinyt ja pelkään muistisairauksia enemmän kuin muuta vanhuuteen liittyvää.
Edunvalvontavaltuutus much???
Ei lapsia siksi tehdä että ne on teidän omaishoitajia tulevaisuudessa! Joo monikin on, mutta se on sille lapselle hirvee uhraus jättää oma ura ja perhe oman onnensa nojaan auttaakseen sairasta äitiä/isää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hoitaa? Se on semmoinen asia, että te nuoret olette töissä kasikymppisiksi, jos ei lastenteko ala maistua. Ei teitä kukaan hoida, vaan te teette töitä vielä vanhuksina.
Muistisairas 80 vuotias hoitaa muistisairasta 90 vuotiasta? Ei taida kovin laadukasta hoitoa olla. Ja miksi käydä töissä jos pärjää ilman työtäkin tai yhteiskunnalla ei jokatapauksessa ole niitä palveluita tarjota. Ei eläkkeelle jääminen ole ikä kysymys kysymys on pikemminkin siitä onko varaa jäädä töistä pois. Osalla tulee olemaan useinkin juuri niillä joilla on niitä töitä kokoajan ollut.
Alle 90 vuotiailla mutta yli 80 vuotiailla muistisairaus on VAIN 22%:llä, ei kaikilla
75-vuotiaista puolella on kognitiivinen alenema. Tyypillinen kahdeks
Kognitiivinen alenema johtuu vain yhdestä syystä: ihminen laiskistuu eikä viitsi käyttää aivojaan. Tämän takia kenenkään ei pitäisi auttaa niitä vanhuksia kännyköiden kanssa tai missään muussakaan asiassa ellei ole ihan ehdoton pakko, vaan pakottaa ne opettelemaan itse.
Rollaattori ei millään tavalla estä hoitamasta omia asioitaan, eikä muuten pyörätuolikaan. Tässä meidän lähellä asuu yksi vanha mies jolta on toinen puoli halvautunut. Menee joka päivä aamu- ja iltapäiväkahville kahvilaan yli puolen kilometrin päähän ja selviää itsekseen kahvilan painavista ovista, kynnyksestä ja tuulikaapista, missä ovet on kulmittain. Näkisitte millaista vauhtia se potkii alamäkeen, antaa aina terveellä jalallaan vauhtia pyörätuolille ja lykkii käsillä.
Aika usein vanhus on vaan laiska, ja se auttaja ei ole auttaja vaan mahdollistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kenenkään hoitaa? Itsekkäästi jätitte lapset tekemättä ja saatte kärsiä sen valinnan seuraukset. Nykyaikana ei oikein tunnuta käsittävän sitä, että iän myötä ne muut omaiset ja kaverit tippuvat pois ja vain lapset jäävät ja nekin vain jos niitä on kohdellut hyvin.
Olipa ilkeästi sanottu. Millä lailla olin itsekäs kun en lapsia saanut? Olen jo kärsinyt siitä, ja nyt minut pitää jättää ilman vanhuuden hoivaa? Ihmisarvoinen vanhuus kuuluu kaikille, myös sinulle vaikka sinulla on musta sydän.
Lapsia voi myös adoptoida.
Adoptoiminen on pitkä prosessi, eivätkä kaikki saa adoptiolapsia. Eivät adoptiolapset ole mitään kissanpentuja, joita noin vaan otetaan.
Afrikasta tulee musta mies joka pitää vanhaa naista hyvänä. Hoidosta kun maksaa niin saa palveluita mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan on tähänkin asti lapsettomien vanhusten asioita hoitanut.
Koskaan aikaisemmin tilanne ei ole ollut se mitä se on tällähetkellä. Eikä tulevaisuudesta osaa kukaan sanoa mitään. Edellinen sukupolvi hoiti vanhukset pitkälti kotona. Seuraava vei heidät laitoksiin. Me vähennämme laitospaikkoja. Mitä tekee seuraava sukupolvi?
Kannattaa muistaa myös se, että tällä hetkellä on ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa tilanne, jossa lääketiede on niin kehittynyttä, että ihmiset saadaan pidettyä hengissä aivan tolkuttoman kauan, vaikka ne eivät enää mihinkään kykene. Se edellisten sukupolvien "kotona hoitaminen" EI ollut sellaista hoitamista, mitä nykyvanhukset saavat. Ei ollut aikuisvaippoja tms. Yleensä jos tuli syöpä, siihen kuoltiin. Samoin sydäninfarktiin tai aivoinfarktiin. Jos ei heti, tuli melko pian toinen joka vei. Vuodepotilaana oltiin muutama viikko, enintään kuukausi, ei vuosia niin kuin nykyään.
Nykyajassa on se ongelma, että vanhuutta sinänsä ei voida mitenkään parantaa, mutta kuitenkin ei niiden kuollakaan anneta, vaan pakotetaan jatkamaan sellaista elämän irvikuvaa vuodesta toiseen.
Ennen myös ymmärrettiin ja hyväksyttiin se kuolema paremmin, ei vanhusta joka ei enää itse ymmärrä syödä tai juoda väkisin syötetty ja nesteytetty ja siten pitkitetty kärsimystä. Ymmärrettiin, että kun keho ei enää osaa kertoa esim nesteen tarpeesta, on aika mennä.
Niin joo, ja arvatkaa etsittiinkö dementtejä helikopterien ja koirien kera? Ei, karkailevat dementit vaihtoivat hiippakuntaa hyvin äkkiä.
----
Anyway kun me nyt keski-ikäiset olemme vanhoja, on hoito ja hoitoperiaatteet taas toisenlaisia. Eikä ole tällaista järjettömän suurta vanhusmassaa järjestelmää rasittamassa, suuret ikäluokathan ovat tässä nyt se ongelma. Tekniikka, robotiikka sun muu kehittyy, joten ihmiskäsien tarve vähenee koko ajan.
Ja nykyään jokainen toivottavasti ymmärtää hyvissä ajoin kirjata hoitotahtoonsa, ettei huoli kuin palliatiivista hoitoa. Itse olen mm. kirjannut, että jos en osaa edes silmiä räpäyttämällä pyytää ruokaa tai juomaa, minua ei saa ruokkia eikä nesteyttää. Samoin olen kieltänyt kaikki liuotushoidot ja elvytyksen. En tiedä, lukeeko ne niitä tai seuraako, mutta olen ainakin tehnyt kantani selväksi.
En myöskään aio huolia koskaan verenpainelääkkeitä, statiineja tai mitään muutakaan millä yritetään ehkäistä sydän- tai aivotapahtumia ja pelastaa ihminen muistisairaudelle.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan on tähänkin asti lapsettomien vanhusten asioita hoitanut.
Koskaan aikaisemmin tilanne ei ole ollut se mitä se on tällähetkellä. Eikä tulevaisuudesta osaa kukaan sanoa mitään. Edellinen sukupolvi hoiti vanhukset pitkälti kotona. Seuraava vei heidät laitoksiin. Me vähennämme laitospaikkoja. Mitä tekee seuraava sukupolvi?
Ja nyt tämä sukupolvi, joka vei omat vanhuksensa laitoksiin, alkaa kohtapuoliin olla itse avun tarpeessa. Suurin osa serkuistani on vuosina 1946-1955 syntyneitä. Yksikään heistä ei ottanut omia vanhempiaan luokseen asumaan tai muuttaneet itse vanhempiensa luokse asumaan. Vain pari serkuistani asui omien vanhempiensa luota alle 100 kilometrin päässä eli kyllä se vanhusten hoitaminen jäi yhteiskunnan vastuulle. Kotihoito ensin ja sitten laitospaikka. Tämä on sille sukupolvelle aika tavallinen tarina, koska maalta piti lähteä kaupunkeihin opiskelemaan ja töihin. Osa lähti Ruotsiin ja jotkut kauemmaksikin. Vanhukset taas eivät halunneet muuttaa mukana. Nyt tosiaan vähennetään laitospaikkoja ja kotona pärjäämisestä tulee entistä tärkeämpää. Sen vuoksi ikääntyvien pitääkin järjestää asiansa siten, että kotona pärjää. Ei voi olettaa, että lapsensa alkaisivat omaishoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kun ei ole lapsia eikä sukulaisiakaan niin kai se on tehtävä jollekin lakitoimistolle. Much??? . Edunvalvoja hoitaa sovitut raha-asiat, maksaa laskut, mutta entä jos varat loppuvat? Yksityinen hoito on kallista ja äkkiä omaisuus hupenee. Ainakin tavallisilla ihmisillä, toki juuri sinä voit olla hyvinkin varakas ja varasi sijoitettu suojaan kaikilta romahduksilta. Kaipa se yksityinen hoitaja sitten ilmoittaa, ei niin varakkaiden hoidokkien hyvinvointialueelle, että ei tule enää palkkaa, hoito loppui tähän, vastuu on teillä.
Ei omat lapset oo mitään hoitajia, niil on oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin nää asiat on sopimuksin hoidettu jo viisikymppisenä, oli lapsia tai ei.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvonnassa on se puoli, että pitäisi löytyä luotettava henkilö sitä valvontaa hoitamaan. Viran puolesta tehty edunvalvonta kuulostaa aika epäilyttävältä, mutta ei ole kokemusta asiasta. Taitaa maksaa muutaman satasen vuodessa. Kai se virkamieskin osaa vanhukselle hoitopaikkaa hakea ja jos ei ole sukulaisiakaan, niin varmaan ei haittaa, vaikka hoitopaikka löytyisi jostain perähikiältä, kunhan löytyy.
Nro 350: "Niin? Kun ei ole lapsia eikä sukulaisiakaan niin kai se on tehtävä jollekin lakitoimistolle. Much??? . Edunvalvoja hoitaa sovitut raha-asiat, maksaa laskut, mutta entä jos varat loppuvat? Yksityinen hoito on kallista ja äkkiä omaisuus hupenee. Ainakin tavallisilla ihmisillä, toki juuri sinä voit olla hyvinkin varakas ja varasi sijoitettu suojaan kaikilta romahduksilta. Kaipa se yksityinen hoitaja sitten ilmoittaa, ei niin varakkaiden hoidokkien hyvinvointialueelle, että ei tule enää palkkaa, hoito loppui tähän, vastuu on teillä."
Ei sillä vanhuksen lapsellakaan välttämättä ole varaa maksella vanhempansa laskuja sekä tarvitsemia palveluita ja hoivakotipaikkoja. Voi olla, että sillä on ihan itselläänkin jo vaikeuksia tulla palkallaan toimeen, joten ei siitä liikene äidille tai isälle yhtään. Eikä ole varaa - vaikka työnantaja siihen suostuisikin - ottaa palkattomia vapaapäiviä, jotta voisi itse käydä hoitamassa vanhempiaan.
Hyvä kysymys onkin, mitä tapahtuu niille vanhuksille, joilla varat loppuvat ja joiden lapsillakaan ei ole varaa kustantaa vanhuksen tarvitsemia palveluita. Huutolaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvonnassa on se puoli, että pitäisi löytyä luotettava henkilö sitä valvontaa hoitamaan. Viran puolesta tehty edunvalvonta kuulostaa aika epäilyttävältä, mutta ei ole kokemusta asiasta. Taitaa maksaa muutaman satasen vuodessa. Kai se virkamieskin osaa vanhukselle hoitopaikkaa hakea ja jos ei ole sukulaisiakaan, niin varmaa
Jo nyt sen hoitopaikan löytyminen on täysin sattuman varaista. Voit jonottaa hoitopaikkaa useamman kuukauden ja jos se hoitopaikka vihdoin jostakin vapautuu ei edes se luotettava omainen lähde miettimään "tää hoitopaikka ei ole tarpeeksi hyvä ei pitää löytyä parempi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.
Totta, mutta kaikki ei kykene saamaan lapsia.
Esimerkiksi miehet. Sanotaan mitä sanotaan. Ei se lapsettomuus ole aina valinta, siihen tarvitaan toinenkin osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.
Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.
No me emme todellakaan ole. Mutta mikäs hirveä tuo nyt sitten olisi? Kyllä ne lapset tuovat paljon muutakin hyvää elämään. Oletko vasta ruvennut asiaa pohtimaan?
Totta, ei kavereiden apuun voi luottaa vanhana, kun ei edes työikäisenä kukaan tule apuun.
"Huutolaiseksi?"
Huolisiko joku hoidettavaa vanhusta vaikka siitä saisi pienen korvauksen. Epäilen. Huutolaisaika oli ja meni jo. Tai tietenkin tämänhetkisiä julkisiapalveluja jotenkin voidaan verrata huutolaisuuteen hoito ostetaan sieltä mistä se saadaan halvimmalla ja mitä vähemmän siitä tarvitsee maksaa sen parempi.
Robotit ja silloin hoito onkin paljon parempaa. Robotit eivät pahoinpitele, jätä hoitamatta tai ilmestymättä paikalle. Robotit eivät ole epäkohteliasta eivätkä tee hoitovirheitä vahingossa tai tahallaan.
Miksi sinä ap ajattelet, että olisit vanhana raihnainen? Aina on niitäkin vanhuksia, jotka loppuun saakka kykenevät hoitamaan omat asiansa aivan hyvin ja kuolevat sitten johonkin keuhkokuumeeseen nopeasti. Itse kävin pari viikkoa sitten terkkarissa ja siellä oli 95 v nainen, joka käveli omin jaloin, ei huolinut tuolia kun tarjosin, puhui "nuoren ihmisen äänellä" ja kuuli aivan hyvin. Aivan sujuvasti selvitti asiansa, kun jonkun oli pitänyt jättää sille tarvikepussi neuvontaan, eikä neuvonnassa ollut ketään jne. (Salakuuntelin sen ja jonkun hoitajan keskustelua, siksi tiedän iän, kun rouva sanoi syntymäaikansa).
Elämäänsä voi myös valmiiksi järjestellä niin, että pärjää. "hoidettavia asioita" on lopulta aika vähän, kun miettii. Kaikki laskut saa suoravelotukseen, hammaslääkäriin tulee kutsu valmiilla ajalla, joten sitäkään ei tarvitse varata yms.
Sitäpaitsi meidän ikäluokkamme osaa käyttää nettiä, joten kaikkien tavaroiden kotiinkuljetuksen tilaaminen onnistuu kyllä, ja eiköhän se Alexakin kehity ja osaa omatoimisesti tilata ruokaa jääkaappiin, kun ominaisuudet on nykyäänkin jo olemassa. Samoin se voi muistuttaa lääkkeistä ja huolehtia, ettei hella jää päälle. Seuranpidosta puhumattakaan, tekoäly jaksaa kuunnella ne vanhuksen samat horinat tuhat kertaa kyllästymättä ja vastailee myötätuntoisesti.