Kuinka loukkaavaa on ehdottaa korkeakoulutetulle henkilölle kouluavustajan työtä?
Kommentit (87)
Kouluavustaja nimike on ollut käytössä joskus 70-80 luvulla. Sitten se on muutettu koulunkäynninavustajaksi ja 2010 jälkeen koulunkäynninohjaajaksi. Ohjaajistahan nykypäivänä puhutaan eri yhteyksissä. On sosiaaliohjaajia ja lasten ohjaajia. Harvemmin on enää suoranaisia avustajia, paitsi henkilökohtaiset avustajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kouluavustajana lukion jälkeen, taisi olla lukion ja armeijan välissä. Voi se olla korkeakoulutetulle vähän vaatimatonta hommaa, jos on saman tasoista kuin silloin, milloin se olikaan, 80 luvun lopulla. Toki tehtävät voi ehkä vaihdella tarpeiden ja omien kykyjenkin mukaan.
Minulla tehtäviin kuului varaston järjestelyä, kahvin keittoa, tiskausta, koepapereiden tms. monistamista. Myöhemmin myös koepapereiden puhtaaksi kirjoittamista, koevastausten tarkistamista ja muutaman tunnin olin opettajan sijaisenakin.
Ehkä vähän vaativampiakin hommia vii saada sopivalla koulutuksella. Tiedäpä häntä, riippuu tietysti myös mitkä tehtävät on tekijää vailla.
Onko kouluavustaja ja koulunkäynninohjaaja hieman erilaisia tehtäviä? Eka tekee erilaisia toimistohommia mut voi tietysti olla open sijaisenakin jossai
No, silloin kun minä olin nuori, oli näitä kouluavustajia, jotka avustivat opettajia erilaisten toimistotöitä tehden. Ja kyllä siellä vaikka olis koulusihteeri, joka hoitaa erilaisia oppilasrekistereitä ja pöytäkirjoja jne., voi olla avustavia toimistotehtäviä kouluavustajallekin. Kouluavustaja ei tuolloin ollut mikään oppilaan tukihenkilö, vaan avusti lähinnä opetushenkilökuntaa.
Joo on sitä erilaisia sihteereitä paikassa jos toisessa, mutta sitten on näitä sihteereitä avustavia apulaisia.
Vierailija kirjoitti:
On sellainen asia kuin ammattiylpeys, ei siis mikään pöyhkeys vaan arvostus omaa tieto- ja taitotasoa kohtaan. Miksi vähätellä omaa osaamistaan, ihan varmasti kouluavustajaksi löytyisi muitakin ja jopa halukkaita, miksi korkeakoulutetun pitäisi siihen mennä?
minä teen kouluavustajatyötä ulkomailla. diagnoosien ja keskustelujen kanssa eletään. siis erityistä huomiota tarvitsevien lasten ja heidän tukihenkilöidensä kanssa. en monistele mitään. kerran vuodessa korkeintaan.
Korkeakoulutettu on varmaankin nyt tässä amk.
Ei ole lainkaan loukkaavaa, jos ehdotetaan. Voihan sitä ehdottaa kuntouttavaa työtoimintaakin korkeakoulutetulle.
Hanki itse työ, niin ei niitten joidenkuiden tarvitse ehdotella.
Tai sut laitetaan jollekin työnhakukurssille, jossa muut osallistuvat ovat peruskoulunkäyneitä, osa alkoholin suurkuluttajia, vuosikymmeniä työttöminä olleita, joille tietokoneen käyttökin on hankalaa muuten paitsi netin selaukseen.
Tuossa vaiheessa sinut on luokiteltu samalla lailla syrjäytyneeksi kuin nuo muut kurssitettavat. Olisko loukkaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan joku pohjoisessa kauhisteli, että oli tarjottu töitä tonttuna. Nyt Lapin avoimissa työpaikoissa on ihan yleisesti tontun tai joulupukin hommia tarjolla. Ne on ohjelmistopalvelujen tuottajien hommissa ja matkailijoitahan riittää. Pitääkö niistä loukkaantua, vai ottaa asiakaspalveluna?
Tämmöset on opiskelijoiden keikkahommia, ei aikuisen koulutetun ihmisen. Näistä töistä maksetaan taskurahaa mikä on opiskelijalle tervetullutta,, aikuiselle tarkuhat ei riitä palkaksi elämiseen.
Eräs asuntosijoittaja keräsi ensimmäiseen omistusasuntoonsa rahat tonttuilemalla. Nyt sijoitusasuntoja on useampikin
Vierailija kirjoitti:
Vuoden mittaisia open sijaisuuksia tekee lukiosta päässeet välivuoden viettäjät - niin onhan se varmasti aikuisena maisterina vähän hassua olla esim tällaisen open avustaja luokassa. Ja varmaan kyllä kiusallista sille teinillekin, joka asuu kotona äitin ja iskän kanssa. Mutta sekään ei ole se pointti, vaan mikä on työmarkkinoiden tarkoitus:
Asenne että "työ kuin työ kelpaa kenelle tahansa" on mennyt liian pitkälle, jos ajatellaan miten luodaan tuottavaa yhteiskuntaa... Koulunkäynnin ohjaaja on verovaroin maksettava extra aikuinen kouluun, ja tähän tehtävään ei kannata palkata eri alojen erityisasiantuntijoita, jotka voivat tuottaa osaamisellaan taloudellista lisäarvoa yhteiskunnalle.
Ihmiset joilla on pakkomielle saada "naapurin työtön" mihin tahansa työhön, ovat jollain tavalla jälkeen jääneitä. Tuottavan ja hyvinvoivan yhteiskunnan luominen ei tapahdu niin, että Pena kaivaa ojaa päivän, ja Pirjo täyttää sitä
Kylmä totuus on se, että jos et saa omalta alalta töitä, sulla ei ole kysyntää. Sut on täysin korvattavissa, ehkä jopa tekoälyllä. Ja sun mielestä on oikein loisia muiden lompakolla ihan ilmaiseksi kun on liian hieno tekemään edes työtä sen eteen. Häpeäisit.
Kouluavustaja on eri asia kuin koulunkäynninohjaaja/koulunkäyntiavustaja.