Op ei myöntänyt vakityössä olevalle perheenäidille luottokorttia mutta opiskelijoille myöntää
Op ei myöntänyt vanhempainvapaalla olevalle perheenäidille luottokorttia mutta illman työtä oleville opiskelijoille myönnetään kortti. Op kehotti hakemaan korttia uudelleen sen jälkeen kun perheenäiti palaa töihin vanhempainvapaalta.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllä on luottokielto ja pankki ei myönnä luottoa. On kyllä ihmeellistä.
Se oli hänen itse ostamansa luottokielto! Et taida tietää, mikä se on. Kuka tahansa voi ostaa itselleen luottokiellon tietoturvasyistä, jos on esim ollut identiteettivarkauden uhri tai on jostain syystä riski sellaiseen. Se luottokielto ei estä häntä itseään ostamasta luotolla, vaan se estää muita ihmisiä esim ostamasta tavaroita hänen nimiinsä. Minäkin hankin sellaisen luottokiellon, kun joku oli tehnyt ostoksia minun henkilötiedoillani eri puolella maapalloa.
No pankinkannalta ei kyllä ole merkitystä sillä miksi luottokielto on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä vielä väännetään suuri loukkauskivi, johon kohta joku wokeidiootti kompastuu ja alkaa itkemään.
Miten woke-liittyy tähän?? Ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa kuinka ihmiset kuvittelevat, että juuri heidän tapauksessaan pankin tms. pitäisi joustaa ehdoistaan. En tiedä miksi tästäkin piti nostaa joku haloo.
Ehkä siksi, että ehto on hölmö. Ongelma on myöskin, että asiakkaalle ei kerrottu, miksi luottokorttia ei myönnetty.
Asiakasta kehotettiin palaamaan asiaan vanhempainvapaiden jälkeen. Täysin selvää, että nykyiset tulot eivät riitä.
Miten ei aikuisella, työelämässä olevalla ihmisellä ollut luottokorttia ennen lapsentekoa? Luottokorttihan tulee yleensä ihan pyytämättä, kun jonkun pankin asiakkaaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo mene jo syrjinnän puolelle. Ei muuta kuin hakemaan op:lta korvauksia.
Ei luottokortti ole mikään ihmisoikeus :D
Ei, mutta yhdenvertaisuus on.
Eli onko joku muu hoitovapaalla oleva saanut op:lta luottokortin? Jos tulot ovat (oletettavasti) pienemmät kuin menot, niin ihan syystä luotonantajaa epäilyttää.
Ei opikelijalla, ole sen paremmat tulot, kuin hoitovapaalla olevalla. Mitä tulee tulevaisuuteen, sitä kukaan ei voi ennustaa, eikä sitä voi käyttää päätöksen perusteena, koska silloin siirrytään aina henkilöä koskeviin oletuksiin.
Kuten yhdenvertaisuuslaissa todetaan: Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia naisen kotiin jääminen on iso riski jota en suosittelisi ikinä.
Ai kun ei saa luottokorttia jolla kerryttää iso velka?
Miksi sillä pitäis velka kerryttää?? Voi maksaa heti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saanut. Siitä on jo vuosia, perustelu liian pienet tulot, vaikka tilillä oli 100 000 euroa. Menin Nordeaa eikä mitään ongelmaa ollut. Silloin eläke oli noin 700 ja lisäksi minulla oli vuokratuloja osakkeesta ja asuin omassa talossa. Ilmeisesti pitää olla tosi rikas päästäkseen OP asiakkaaksi.
Mä taas en saanut Nordeasta. En edes tiedä millä perusteella. Olin siihen astisen ikäni ollut Nordean asiakas. Koskaan ei minkäänlaisia maksuhäiriöitä, ja säännölliset palkkatulot. Sitä edeltävästi oli jo muutamia muitakin kummallisuuksia Nordean kanssa. En enää tarkalleen muista mitä epäselvyyksiä, mutta jotain pikkujuttuja joita jouduin selvittelemään useampaan kertaan. No en jäänyt enää ihmettelemään, vaan siirryin Aktian asiakkaaksi. Sem jälkeen ei mit
Sama Täällä! Olen se, jolle Nordea ei myöntänyt asuntolainaa ja ostin sitten sijoituksillani käteisellä. Samoihin aikoihin, kun Nordean yksi toimipiste ei myöntänyt minulle sitä asuntolainaa, toisesta Nordean toimipisteestä soiteltiin vuosien ajan ja yritettiin kaupitella heidän sijoitustuotteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pankki on OP:tä parempi?
Kertokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli hänen itse ostamansa luottokielto! Et taida tietää, mikä se on. Kuka tahansa voi ostaa itselleen luottokiellon tietoturvasyistä, jos on esim ollut identiteettivarkauden uhri tai on jostain syystä riski sellaiseen. Se luottokielto ei estä häntä itseään ostamasta luotolla, vaan se estää muita ihmisiä esim ostamasta tavaroita hänen nimiinsä. Minäkin hankin sellaisen luottokiellon, kun joku oli tehnyt ostoksia minun henkilötiedoillani eri puolella maapalloa.
Aika tyhmä pankki sitten. Heille olisi nimittäin varmempi ja turvallisempi se asiakas, joka aktiivisesti suojautuu identiteettivarkauksilla ostamalla omaehtoisen luottokiellon kuin sellainen asiakas, joka ei ole siitä koskaan kuullutkaan ja siitä vähät välittää.
Opiskelijalla on myös pienemmät menot. Ja minulta ainakin kysyttiin lainaa hakiessani tulojen lisäksi menot, joten pankin ei tarvitse olettaa, vaikka me tällä palstalla emme tosiaan tiedä perheenäidin menoista muuta kuin sen, että ei-omasta pankista haettavalle luottokortille on yhtäkkiä tullut tarvetta.
En ole saanut luottokorttia Nordeasta, vaikka olen keskituloinen eikä ikinä ole ollut maksuhäiriöitä ym. Mieheni ei saanut amexia, vaikka kuuluu ylimpään tulodesiiliin, eikä myöskään ikinä maksuhäiriöitä. Tuttumme, jonka tulot köyhyysrajan alapuolella, aina maksuvaikeuksissa ja luottotiedot lähes menneet, vinguttaa visaansa iloisesti. Ei ymmärretä pankkien logiikkaa.
Onpa hauskaa. Täyspäiväisenä opiskelijana ilman töitä sain Nordea Gold luottokortin 2000€ luottolimiitillä ilman perusmaksuja.
Ilmenikö uutisesta kuinka mones luottokortti oli kyyseessä?
Mun tyttö sai 19-vuotiaana luottokortin 2000 Euron luottorajalle. Oli 30h/vko hanttihommassa. Kortti myönnettiin OP:sta heti, kun koeaika oli ohi. Toki, luottotiedot kunnossa, mutta mietin vaan, että kun neiti ei ollut eläessään maksanut itse yhtään laskua. Puhelinlaskukin tuli mulle edelleen. Että mikä oli näyttö raha-asioiden hoitamisesta? Asuu vanhemmilla, vanhemmat maksaa laskut ja ruuat? No, kyllä tuo luottokorttinsa on hoitanut ja eipä sillä juuri mitään ole maksanut.
Toisaalta itse hain omasta pankistani 8000 Euron luottoa ja en saanut sitä ilman, että saavat vakuuden. Olin järkyttynyt. Ikää 51, ollut asiakas koko aikuisikäni. Ollut luottokortti aina ja kaksi asuntolainaa olen heille hoitanut. Toinen todella isokin. Säännölliset, hyvät tulot. Pankin ylläpitämässä rahastossakin säästöjä merkittävästi. Tuntui tosi loukkaavalta, että 8000 Euroa on sellainen summa, että sen vertaa ei oma pankki näe tämän kaiken jälkeen minussa luotettavuutta. Samalla kaikenlaiset kiskurifirmat puskee mainoksia, että tuosta vaan luottoa ilman vakuuksia paljon isompia summia. Oma pankki silti laittoi minut riskiasiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että persaukinen opiskelija saa...
luottokorttiyhtiöillä on usein erilliset tuotteet opiskelijoille ja opiskelijoiden kohdalla joustetaan nimenomaan siitä että vaaditaanko vakituisia tuloja.
Opiskelijoille ollaan valmiita myymään luottokortti vähän isommallakin riskillä, koska toisaalta nähdään että heistä voi valmistuttuaan tulla pitkäaikaisia asiakkaita. Opiskelijoiden korttien luottorajat yms ovat usein selvästi pienempiä kuin normaaleilla korteilla.
En tiedä varmasti, mutta epäilen että luottokorttiyhtiö (Visa tai MasterCard) kantaa opiskelijakortin kohdalla isomman osuuden riskistä kuin kortin asiakkaalle myyvä pankki.
Sen sijaan jos aikuisen asiakkaan tulot yhtäkkiä romahtavat ja hän hakee siinä tilanteessa luottokorttia, niin se on aika selkeä varoitusmerkki siitä että korttia saatetaan käyttää tippuneiden tulojen kompensointia (eli aiotaan elää velaksi) mikä taas kasvattaa luottoriskin määrää selvästi.
Sen takia persaukinen opiskelija voi saada kortin mutta persaukinen aikuinen ei.
Opiskelijoilla on todennäköisesti edessään parempi tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö sai 19-vuotiaana luottokortin 2000 Euron luottorajalle. Oli 30h/vko hanttihommassa. Kortti myönnettiin OP:sta heti, kun koeaika oli ohi. Toki, luottotiedot kunnossa, mutta mietin vaan, että kun neiti ei ollut eläessään maksanut itse yhtään laskua. Puhelinlaskukin tuli mulle edelleen. Että mikä oli näyttö raha-asioiden hoitamisesta? Asuu vanhemmilla, vanhemmat maksaa laskut ja ruuat? No, kyllä tuo luottokorttinsa on hoitanut ja eipä sillä juuri mitään ole maksanut.
Toisaalta itse hain omasta pankistani 8000 Euron luottoa ja en saanut sitä ilman, että saavat vakuuden. Olin järkyttynyt. Ikää 51, ollut asiakas koko aikuisikäni. Ollut luottokortti aina ja kaksi asuntolainaa olen heille hoitanut. Toinen todella isokin. Säännölliset, hyvät tulot. Pankin ylläpitämässä rahastossakin säästöjä merkittävästi. Tuntui tosi loukkaavalta, että 8000 Euroa on sellainen summa, että sen vertaa ei oma pankki näe tämän kaiken jälkeen mi
En ymmärrä itkuasi. Eihän kukaan saa pankista velkaa ilman vakuutta. Luottokortin tai pikavipin saa, mutta niissä riskiä kompensoidaankin korkeilla koroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen eli itsehaettu luottokielto on kovin eri asia kuin luottotietojen menetys. Tuollainen itsehaettu luottokielto haetaan, kun on henkilötunnus vuodettu tietomurtojen yhteydessä muiden käyttöön.
Eikä se vaikuta lainan/luoton saamiseen. Missään en nähnyt kommenttia kuinka mones luottokortti oli haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen eli itsehaettu luottokielto on kovin eri asia kuin luottotietojen menetys. Tuollainen itsehaettu luottokielto haetaan, kun on henkilötunnus vuodettu tietomurtojen yhteydessä muiden käyttöön.
Eikä se vaikuta lainan/luoton saamiseen. Missään en nähnyt kommenttia kuinka mones luottokortti oli haussa.
Ei kaikki opiskelijat ole persaukisia.