Kaikki isot remontit tulossa, ostaisitko asunnon?
Onko edullisempaa ostaa halvalla kämppä jossa kaikki isot remontit edessä (katto, hissit, julkisivu, putket) vai kalliimmalla asunto jossa remontit jo takana? Uuteen ei ole varaa.
Kämppä meidän kannalta hyvällä sijainnilla Helsingissä, eli todennäköisesti saa myytyä aikanaan myös pois.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omakotitalo, niin voisin jos halvalla saa ja ei nyt ihan mätä ole. Jos rivi- tai kerrostalo, niin en, ellei ole varaa maksaa omaa lainaosuuttaan pois/ omalla lainalla rahoita sitä. Taloyhtiölainat on nykyään aika kovilla koroilla, jos taloyhtiö ylipäätänsä saa lainaa että voi ko. remontit tehdä.
Kerrostalo kyseessä. Kyllä Helsingissä omatonttiset yhtiöt hyvällä sijainnilla saa remonttilainaa. Onko taloyhtiön lainan korko siis korkeampi kuin henk koht lainan? Eli kannattaisi ottaa oma laina jolla maksaa sitten remontit pois?
Ap
No kannattaa neuvotella itselle remonttilainatarjous, jollei ole esimerkiksi jokatapauksessa lähivuosina hakkuuseen menevää metsää tai maa-ainesta, jota myydä. Sitten vain vertaa omaa lainatarjousta taloyhtiön yhteislainaan. Yleensä noissa yhteislainoissa on vielä se, että jos sitä ei käytä oman remonttiosuuden maksamiseen, ei ole siitä myöskään vastuussa. Helsingissä isot taloyhtiöt myöskin pystyvät ajoittamaan remontteja pidemmälle ajanjaksolle, kun osa yhtiön taloista on uudempaa rakennuskantaa. Remonttien maksu pelkällä hoitovastikkeella saattaa siis onnistua jopa kokonaan tai ainakin osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulle olisi ok maksella 12 kk toisen asunnon kulujakin jossa olisit remonttia paossa?
On ok asua vuosi vuokralla, lainan voi laittaa siksi aikaa vaikka lyhennysvapaalle. Olettaen tietty että työpaikat säilyy. Mikäli ei säily, koko muuton voi unohtaa.
Korot kulkee silti. Ja onko mitään järkeä heti asuntolainan alkuun käyttää 12 kk lyhennysvapaata? Eikä itse edes asu ko asunnossakaan. Mutta mikäs siinä jos jollakin on millä mällätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omakotitalo, niin voisin jos halvalla saa ja ei nyt ihan mätä ole. Jos rivi- tai kerrostalo, niin en, ellei ole varaa maksaa omaa lainaosuuttaan pois/ omalla lainalla rahoita sitä. Taloyhtiölainat on nykyään aika kovilla koroilla, jos taloyhtiö ylipäätänsä saa lainaa että voi ko. remontit tehdä.
Kerrostalo kyseessä. Kyllä Helsingissä omatonttiset yhtiöt hyvällä sijainnilla saa remonttilainaa. Onko taloyhtiön lainan korko siis korkeampi kuin henk koht lainan? Eli kannattaisi ottaa oma laina jolla maksaa sitten remontit pois?
Ap
No kannattaa neuvotella itselle remonttilainatarjous, jollei ole esimerkiksi jokatapauksessa lähivuosina hakkuuseen menevää metsää tai maa-ainesta, jota myydä. Sitten vain vertaa omaa lainatarjousta taloyhtiön yhteislainaan. Yleensä noissa yhteislainoissa on vielä se
Kiitos vinkistä! En ole kyllä kuullut taloyhtiöistä, joissa olisi useamman vuosikerran rakennuksia,ceikä tämäkään kohde ole sellainen. Varmasti kätevää jos näin on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulle olisi ok maksella 12 kk toisen asunnon kulujakin jossa olisit remonttia paossa?
On ok asua vuosi vuokralla, lainan voi laittaa siksi aikaa vaikka lyhennysvapaalle. Olettaen tietty että työpaikat säilyy. Mikäli ei säily, koko muuton voi unohtaa.
Korot kulkee silti. Ja onko mitään järkeä heti asuntolainan alkuun käyttää 12 kk lyhennysvapaata? Eikä itse edes asu ko asunnossakaan. Mutta mikäs siinä jos jollakin on millä mällätä...
No eihän ne remontit heti tule vaan noin 10v sisään, isoin eli putkiremontti siellä viimeisten joukossa. Korothan ovat laskusuunnassa, ja lainaa tulisi maltillisesti (siis paljon alle sen mitä pankki "suostuisi" myöntämään) joten em tilanne ei kaataisi talouttamme.
Juuri siksi katsomme vanhoja kämppiä, että lainaa ei tarvitsisi ottaa ns.tappiin asti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne remontit heti tule vaan noin 10v sisään, isoin eli putkiremontti siellä viimeisten joukossa. Korothan ovat laskusuunnassa, ja lainaa tulisi maltillisesti (siis paljon alle sen mitä pankki "suostuisi" myöntämään) joten em tilanne ei kaataisi talouttamme.
Juuri siksi katsomme
Yksi mahdollisuus olisi ottaa asuntolaina pitkällä maksuajalla ja säästää rahaa remontteihin ja maksaa ne suoraan säästöistä pois. (Jos siis pystyy niin paljon säästämään.) Asuntolaina voi olla edullisempaa kuin remonttilaina.
Saisitteko edes noin huonokuntoiseen kohteeseen tarpeeksi lainaa?
Yksi mahdollisuus olisi ottaa asuntolaina pitkällä maksuajalla ja säästää rahaa remontteihin ja maksaa ne suoraan säästöistä pois. (Jos siis pystyy niin paljon säästämään.) Asuntolaina voi olla edullisempaa kuin remonttilaina.
-
Hyvä vinkki! Näin ei myöskään tulisi monia lainoja remonttien tullessa yksitellen.
Ap
Osta valmiiksi remontoitu ja elämäsi laatu on 200% parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kuten mainitsin, haluamme ottaa lainaa vain erittäin maltillisesti tuloihin nähden ja siksi pohdimme näitä edullisempia remonttikohteita. Vähän isompi laina ja remontit tehtynä on toinen vaihtoehto.
Ap
Ostimme asunnon joka vaati pientä remonttia ja tinkasimme vielä 11000 euroa koska kylppäri vaati remonttia. Tein osan kylppäri remontista itse joten säästimme 5000 euroa ja enoni teki loput kylppäri remontista. Asunnon maalasimme itse ja laitimme uutta lattiaa itse. Säästimme 1800 euroa kun maalasin itse ja lattian asennuksessa säästin noin 1500 euroa. Remonttifirmat pyyttää aika paljon rahaa pelkästä maalauksesta. Itse kun maalaa niin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kuten mainitsin, haluamme ottaa lainaa vain erittäin maltillisesti tuloihin nähden ja siksi pohdimme näitä edullisempia remonttikohteita. Vähän isompi laina ja remontit tehtynä on toinen vaihtoehto.
Ap
Tajuatko, että niistä remonteista tulee lisää lainaa? Ja paljon. Se, että se on taloyhtiön lainaa ei vähennä sitä yhtään. Vastikkeessanne sitten maksatte sitä eli vastike moninkertaistuu nykyisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tule edullisemmaksi.
Miten ne remontit tulevat? Kaikki kerralla vai yksitellen? Asumismukavuus on aika surkea remonttien aikaan ja putkiremontin ajaksi voi joutua hankkimaan toisen asunnon kuukausiksikin.
Eivät kai ne mihinkään taloyhtiöön kerralla tule, vaikka ei sekään toisaalta huono vaihtoehto ole. Voisi muuttaa pois vaikka 12kk ajaksi, ja sinä aikana tehtäisiin kaikki kuntoon. Itse asiassa ihan todella hyvä ajatus, jos siis paikat on siinä kunnossa että kaikki pitää remontoida.
Mutta kyseisessä kämpässä remontit ovat siis taloyhtiön 10-vuotissuunnitelmassa eli yksitellen tulee. Toisaalta ei ne suunnitelmat aina toteudu ihan sellaisenasn vaan remontit voi venyä paljonkin.
Ap
Kyllä niitä on sellaisiakin, missä uusitaan kaikki. Tutut joutui muuttamaan yli puoleksi vuodeksi kotoaan, kun siellä tehtiin suuri remontti, en muista oliko julkisivu mukana, mutta sähköt, putket ja märkätilat ainakin olivat mukana remontissa. Joutuivat tyhjentämään koko asunnon kokonaan. Talo oli kai rakennettu 50-luvulla.
Yksi suuri paljonkin uutisoitu remontti: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008302569.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tajuatko, että niistä remonteista tulee lisää lainaa? Ja paljon. Se, että se on taloyhtiön lainaa ei vähennä sitä yhtään. Vastikkeessanne sitten maksatte sitä eli vastike moninkertaistuu nykyisestä.
Lisäksi asuntolainassa voi olla parempi korko kuin remonttilainassa. Nykyäänhän ei saa enää asuntolainaa kuin juuri asunnon hankintaan, pelivaraa ei ole senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme asunnon joka vaati pientä remonttia ja tinkasimme vielä 11000 euroa koska kylppäri vaati remonttia. Tein osan kylppäri remontista itse joten säästimme 5000 euroa ja enoni teki loput kylppäri remontista. Asunnon maalasimme itse ja laitimme uutta lattiaa itse. Säästimme 1800 euroa kun maalasin itse ja lattian asennuksessa säästin noin 1500 euroa. Remonttifirmat pyyttää aika paljon rahaa pelkästä maalauksesta. Itse kun maalaa niin säästää.
Maalaus ja tapetointi on sellaisia remontteja, mitä voi helposti tehdä itsekin. Mutta kylppäriremonttien suhteen taloyhtiöt vaativat moniin töihin sertifikaatit omaavan tekijän ja taloyhtiön puolelta on valvoja noiden töiden perään. Vuosikymmeniä sitten pystyi itse tekemään tuosta vaan. Remontoija joutuu ne valvojien palkkiotkin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. 300 euron vastike onkin sitten yks kaks 600 kun niitä remppoja aletaan tekemään.
Uskoisin, että paljon enemmän kuin 600 €/kk kaikkien remonttien jälkeen.
Miten asunnon arvo voi olla tuollaisessa noin suurta remonttia vaativassa kohteessa niin hyvä että siihen saisi asuntolainaa koko määrän?
Jos vaikka myyntihinta 100K ja siitä täytyy olla omarahoitusosuus 10-15% niin antaako pankki tuollaiselle pommille lainaa 85-90K?
Ja sitten jos ja kun saisit sen lainan, laittaisit lainanmaksun tauolle ja maksaisit vain korot + järjestelypalkkiot, Nordean laskurilla esim. 420/kk ja tämän päälle vielä sen vuokra-asunnon kulut vuoden ajalta? Sekä taloyhtiölainan kulut, joku heitti summan 600/kk?
Miten tämä olisi kannattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaus ja tapetointi on sellaisia remontteja, mitä voi helposti tehdä itsekin. Mutta kylppäriremonttien suhteen taloyhtiöt vaativat moniin töihin sertifikaatit omaavan tekijän ja taloyhtiön puolelta on valvoja noiden töiden perään. Vuosikymmeniä sitten pystyi itse tekemään tuosta vaan. Remontoija joutuu ne valvojien palkkiotkin maksamaan.
Mun eno tehnyt kylppärin remonttia ja muita remontteja 40 vuotta. Joten pyysin sitä tekemään, se oli eläkkeellä mutta teki remontin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. 300 euron vastike onkin sitten yks kaks 600 kun niitä remppoja aletaan tekemään.
Uskoisin, että paljon enemmän kuin 600 €/kk kaikkien remonttien jälkeen.
Kaikki remontit eivät tule kerralla. Kuvittelisin että jos nyt alkuun tulee pienempiä remontteja, ne on ehditty jo maksaa pois siinä vaiheessa kun tulee putkiremontti noin 10v päästä. Mutta jos tulisivat kerralla, niin varmaan olisi enemmän kuin 600e/kk vastike.
Perheasunnoissa hintapyyntö karkeasti 100 000 enemmän niistä missä remontit takanapäin, mutta riippuu paljon kohteesta ja tarkasta sijainnista. Toteutuneista hinnoista en tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tule edullisemmaksi.
Miten ne remontit tulevat? Kaikki kerralla vai yksitellen? Asumismukavuus on aika surkea remonttien aikaan ja putkiremontin ajaksi voi joutua hankkimaan toisen asunnon kuukausiksikin.
Eivät kai ne mihinkään taloyhtiöön kerralla tule, vaikka ei sekään toisaalta huono vaihtoehto ole. Voisi muuttaa pois vaikka 12kk ajaksi, ja sinä aikana tehtäisiin kaikki kuntoon. Itse asiassa ihan todella hyvä ajatus, jos siis paikat on siinä kunnossa että kaikki pitää remontoida.
Mutta kyseisessä kämpässä remontit ovat siis taloyhtiön 10-vuotissuunnitelmassa eli yksitellen tulee. Toisaalta ei ne suunnitelmat aina toteudu ihan sellaisenasn vaan remontit voi venyä paljonkin.
Ap
Meillä rivitalossa putkiremontti tehty n.20v sitten. Joka vuosi on viisivuotis suunnitelmassa putkiremontti, siirretään vaan aina teksti uudelleen, ei tule yllätyksenä. Olisiko jujuna kun pikkuhiljaa kerätty rahaa jemmaan että joku suunnitelma oltava. Ikkuna remontti tehtiin jo kerätyillä rahoilla, ei tullut jälkilaskua.