Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki isot remontit tulossa, ostaisitko asunnon?

Vierailija
07.09.2024 |

Onko edullisempaa ostaa halvalla kämppä jossa kaikki isot remontit edessä (katto, hissit, julkisivu, putket) vai kalliimmalla asunto jossa remontit jo takana? Uuteen ei ole varaa. 

Kämppä meidän kannalta hyvällä sijainnilla Helsingissä, eli todennäköisesti saa myytyä aikanaan myös pois.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asuntosijoittaja, asuntoja useita kymmeniä pk kantakaupungissa.

Tänä päivänä putkiremontin hinta on 1500 e ja asuntoja myydään 8000 e neliö. Vuokralla saa nämä vähennyksiin, mutta putkiremontissa hyöty on saat päättää uudet kaakelit.

Laske

Ehkä hintataso on tuo kantakaupungin vanhoissa hienoissa (ja haastavasti remontoitavissa) kohteissa. Lähiöissä, 60-80 -luvun taloissa hinta kai yhä lähempänä 1000e, mitä olen vasta remontoitujen kohteiden lainaosuuksia katsellut 

Ap

Vierailija
82/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostimme asunnon joka vaati pientä remonttia ja tinkasimme vielä 11000 euroa koska kylppäri vaati remonttia. Tein osan kylppäri remontista itse joten säästimme 5000 euroa ja enoni teki loput kylppäri remontista. Asunnon maalasimme itse ja laitimme uutta lattiaa itse. Säästimme 1800 euroa kun maalasin itse ja lattian asennuksessa säästin noin 1500 euroa. Remonttifirmat pyyttää aika paljon rahaa pelkästä maalauksesta. Itse kun maalaa niin säästää.

Miten tää liittyi asiaan? Taloyhtiön remontit on ihan eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi. 300 euron vastike onkin sitten yks kaks 600 kun niitä remppoja aletaan tekemään.

Rempat ei vaikuta hoitovastikkeeseen. Tonttivuokra korotuksineen vaikuttaa.

Hoitovastikkeen rinnalla on asuntokohtainen rahoitusvastike. 

Vierailija
84/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tulee ylläreitä noissa. Laske, oletko valmis maksamaan asuntosi kahteen tai kolmeen kertaan. Näin noi remontit lopoupelissä maksavat. 

Mutta eikö tämä ole toisaalta edessä joka tapauksessa? Ihan uusissakin asunnoissa saattaa tulla joku yllättävä, iso remontti pian, ja jopa jossain 90-luvulla rakennetuissa taloissa putket on olleet niin heikkoa tekoa, että on päädytty putkuremonttiin.

Vaikka ostaisi juuri remontoidun asunnon, siinäkin tulee 10-20 vuoden aikana jo ainakin jokin iso remontti vastaan.

Mietin että remonttikuluista pääsee eroon vain jos muuttaa omakotitaloon eikä remontoi sitä ikinä. Tai sitten vaihtaa aina asuntoa, kun remontit ovat ajankohtaiset.

Ap

On on. Mutta juurikin sitä sanoin, että laske, oletko valmis tuohon. Jos ajattelet loppuelämän asuntona, niin makselet tietystikin. 

Mutta itse en ostaisi, enkä ole ostanutkaan asunto-osaketta, jos remontit pian tulossa. Niin paljon nähnyt niitä ylläreitä noissa saneerauksissa. Tosin en myöskään ole asunut samassa asunnossa kuin 3-7 vuotta.

Vierailija
85/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asuntosijoittaja, asuntoja useita kymmeniä pk kantakaupungissa.

Tänä päivänä putkiremontin hinta on 1500 e ja asuntoja myydään 8000 e neliö. Vuokralla saa nämä vähennyksiin, mutta putkiremontissa hyöty on saat päättää uudet kaakelit.

Laske

Missään ei myydä 8t neliö suomessa ainakaan. Mene puhumaan paskaa muualle.

Vierailija
86/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostimme asunnon joka vaati pientä remonttia ja tinkasimme vielä 11000 euroa koska kylppäri vaati remonttia. Tein osan kylppäri remontista itse joten säästimme 5000 euroa ja enoni teki loput kylppäri remontista. Asunnon maalasimme itse ja laitimme uutta lattiaa itse. Säästimme 1800 euroa kun maalasin itse ja lattian asennuksessa säästin noin 1500 euroa. Remonttifirmat pyyttää aika paljon rahaa pelkästä maalauksesta. Itse kun maalaa niin säästää.

Kylppäriremontti voisi sinänsä liittyä, että sehän on monessa (vai kaikissa?) taloyhtiössä vesieristeeseen saakka yhtiön vastuulla. Käytännössä monet yhtiöt kai remontoivat kylppärit kokonaan, vaikka lasku tulee sitten toki osakkaille.

Muuten huoneiston sisäremontit on tosiaan asia erikseen ja kustannukset usein lillukanvarsia verrattuna taloyhtiön isoihin remontteihin.

Ap

Vierailija
87/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiö remppoihin liittyy 3 myyttiä 1) jokutoinen maksaa. Tonto ei ymmärrä että aina kun siellä tontilla liikkuu haalariukkoja se maksaa ja sen maksaa se osakas kohonneina vastikkeina.

2)Taloyhtiön rempat kohottaisi asunnon arvoa ja että sen rempan maksun voi lykätä ostajalle, joo ei

3)Että ne rempat loppuu kun isännöitsijä saa putken päälle, ei välttämättä koskaan tule valmista

Vierailija
88/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tulee. Se nyt 20k maksava remppa on oikeasti 40k. Jos sulle nyt sanotaan putkirempan maksavan x, niin kerro ainakin kahdella. 

Vierailija
89/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. En osta enää ikinä muutenkaan asuntoa, koska nautin vapaudesta ja helppoudesta.

Haluat maksaa joka vuosi nousevaa vuokraa eläkkeelle asti? Se ei kuulosta vapaudelta. Maksetun asunnon kulut ovat minimaaliset vuokraan verrattuna, ja sillä on merkitystä etenkin eläkeiässä.

Siellä 80-luvulle jäänuyt buumeri. Nyt maksaa omassa asuminen ja paljon. Vuokra-asunnoista on sijoitusbuumin jäljiltä valtava ylitarjonta, tinkimällä voi saada todella halvan asumisen ja vuokra-asuminen on huoletonta. Ei tarvitse muusta huolehtia kuin että maksaa se vuokran, muutto on vuokranantajalle imoitusluontoeinen asia. Pitää muistaa pakata omat kamat ja muuttaa.

Vierailija
90/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tulee ylläreitä noissa. Laske, oletko valmis maksamaan asuntosi kahteen tai kolmeen kertaan. Näin noi remontit lopoupelissä maksavat. 

Mutta eikö tämä ole toisaalta edessä joka tapauksessa? Ihan uusissakin asunnoissa saattaa tulla joku yllättävä, iso remontti pian, ja jopa jossain 90-luvulla rakennetuissa taloissa putket on olleet niin heikkoa tekoa, että on 

On on. Mutta juurikin sitä sanoin, että laske, oletko valmis tuohon. Jos ajattelet loppuelämän asuntona, ni

Pakkohan se on olla valmis, jos ei halua asua vuokralla eikä kiinnosta muuttaa muutaman vuoden välein. Remonttikulut kyllä kaventaa eroa vuokra- ja omistusasumisen kustannusten välillä. Siitä huolimatta ajattelen että omistaminen on pitkällä tähtäimellä kannattavampaa. Asuntolainaa maksaessa kertyy myös kiinteää omaisuutta, ja laina joustaa tarvittaessa. Vuokrat vain nousee joka vuosi, eikä maksuista jää mitään itselle.

Ap

Vierailija
91/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole varaa kalliimpaan asuntoon eli suurempiin lainanlyhennyksiin niin mieti ja laske tarkkaan onko sulla varaa mahdollisesti satojen eurojen rahoitusvastikkeisiin. Jos alat myymään asuntoa kun remonttipäätökset on tehty, et välttämättä saa siitä ns omiasi takaisin. Vanha ja korjaamaton asunto tulee kalliiksi.

Vierailija
92/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. En osta enää ikinä muutenkaan asuntoa, koska nautin vapaudesta ja helppoudesta.

Haluat maksaa joka vuosi nousevaa vuokraa eläkkeelle asti? Se ei kuulosta vapaudelta. Maksetun asunnon kulut ovat minimaaliset vuokraan verrattuna, ja sillä on merkitystä etenkin eläkeiässä.

Siellä 80-luvulle jäänuyt buumeri. Nyt maksaa omassa asuminen ja paljon. Vuokra-asunnoista on sijoitusbuumin jäljiltä valtava ylitarjonta, tinkimällä voi saada todella halvan asumisen ja vuokra-asuminen on huoletonta. Ei tarvitse muusta huolehtia kuin että maksaa se vuokran, muutto on vuokranantajalle imoitusluontoeinen asia. Pitää muistaa pakata omat kamat ja muuttaa.

Perheasuntojen vuokrat näyttävät alkavan meille sopivalla alueella noin 1400-1500 eurosta ylöspäin. Me saamme tuolla hinnalla helpoati maksettua lainan ja vastikkeen niistä kohteista mitä on katseltu. Kuten sanoin, emme halua ottaa paljon lainaa ja siksi mielessä  myös nämä kohteet,  missä remontit tulossa. Emme ole kiinnostuneita muuttamaan muutaman vuoden välein, joten helppo lähteminen ei tuo lisäarvoa.

Ap

Vierailija
93/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan vaihtaa maisemaa tietyin väliajoin ja vasta eläkkeellä se on todellisuudessa mahdollista. Haluaisin kokeilla asumista esim. Etelä-Pohjanmaalla tai itärajan tuntumassa. Lisäksi mulla on ulkomaalainen mies jonka kanssa tapaillaan lomilla paljon matkoilla eri puolilla maailmaa joten en ole sitoutumassa Suomeen pysyvästi.

Onko se mies sulla vai myös muilla kun kaukosuhteethan tiedetään. Jäät yksin tolla menoa.

No jos et tuosta kommentistani tajunnut niin en ole kovinkaan omistushaluinen ihminen enkä haaveksi vakaasta elämästä ok-taloineen ja kultaisine noutajineen. Yhtä lailla minä voin hankkia tuttavuuksia reissuiltani. Mikä tuo heitto yksinjäämisestä oikein on? Ummehdus vuosikymmenten takaa.

Vierailija
94/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ostais. Yhtiövastike nousee tähtitieteelliseksi ja voi sitä pölyn määrää ja ääntä, kun kellarissa asbestinpurkutyöt päällä tai kun muissa asunnoissa/rapuissa remppa päällä.

Edellinen kokemus vanhempien asunnosta. Isäni, joka ei yleensä reagoi millekään, alkoi köhimään kuin keuhkotautinen sen kevään aikana, kun oli kerrostalon kellarissa noita asbestinpurkuja. Poraamisen ääni oli myös hirveää (tulpat pakko olla). Välillä oli myös porausvaurioita, jotka aiheutti esim. sähkökatkoja. Vauriot oli aina maanantaisin...krapula?

Huonekalut oli täynnä tuota remonttipölyä kun muualle vihdoin muuttivat ja oli erittäin vaikea/osittain mahdoton saada täysin pois.

Vierailija
95/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole varaa kalliimpaan asuntoon eli suurempiin lainanlyhennyksiin niin mieti ja laske tarkkaan onko sulla varaa mahdollisesti satojen eurojen rahoitusvastikkeisiin. Jos alat myymään asuntoa kun remonttipäätökset on tehty, et välttämättä saa siitä ns omiasi takaisin. Vanha ja korjaamaton asunto tulee kalliiksi.

On varaa kalliimpaan kuin tämä kyseinen remonttikohde, mutta uudistuotantoon ei ole varaa. Lisäksi remontit ei tietenkään ole ainoa tekijä asuntoa miettiessä, vaan remonttikohde voi esimerkiksi olla meille paljon paremmalla sijainnilla tai pohjaratkaisu voi olla parempi kuin jo remontoiduissa. 

Se on ehkä isoin riski että remonttien kustannukset eivät ole tiedossa. Nehän voi 5-10v päästä olla mitä vaan

Ap

Vierailija
96/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisesti jos sulla ei ole varaa remontoituun asuntoon ei sulla ole myöskään varaa maksaa niitä tulevia. Sieltä kun voi pamahtaa aika isojakin maksuja  yhtäkkiä oletkin pankissa hakemassa 100 000€ lisää lainaa, vaikka asuntolaina on jo maksimissa. Siihen päälle otat huomioon, että aina et voi asua kodissasi remontin aikana, joten joudut maksamaan lainaa, yhtiövastiketta sekä vuokraa.

Vierailija
97/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylppäriremontti voisi sinänsä liittyä, että sehän on monessa (vai kaikissa?) taloyhtiössä vesieristeeseen saakka yhtiön vastuulla. Käytännössä monet yhtiöt kai remontoivat kylppärit kokonaan, vaikka lasku tulee sitten toki osakkaille.

Muuten huoneiston sisäremontit on tosiaan asi

Remontoin juuri kylpyhuoneen missä taloyhtiö ei osallistunut kustannuksiin millään tavalla - ei edes vesieristykseen. Selvitin sitä, ja tosiaan näin on, taloyhtiö vastaa eristeistä, mutta osakkaan itse aloittamassa remontissa taloyhtiön ei tarvitse osallistua.

Vierailija
98/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti jos sulla ei ole varaa remontoituun asuntoon ei sulla ole myöskään varaa maksaa niitä tulevia. Sieltä kun voi pamahtaa aika isojakin maksuja  yhtäkkiä oletkin pankissa hakemassa 100 000€ lisää lainaa, vaikka asuntolaina on jo maksimissa. Siihen päälle otat huomioon, että aina et voi asua kodissasi remontin aikana, joten joudut maksamaan lainaa, yhtiövastiketta sekä vuokraa.

Emme ole ottamassa maksimilainaa mitä meille myönnettäisi, vaan paljon vähemmän, koska haluamme myös säästää ja elää asumiskulujen maksamisen ohessa. 

Ap

Vierailija
99/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tämä ole toisaalta edessä joka tapauksessa? Ihan uusissakin asunnoissa saattaa tulla joku yllättävä, iso remontti pian, ja jopa jossain 90-luvulla rakennetuissa taloissa putket on olleet niin heikkoa tekoa, että on 

On on. Mutta juurikin sitä sanoin, että laske, oletko valmis tuohon. Jos ajattelet loppuelämän asuntona, ni

Pakkohan se on olla valmis, jos ei halua asua vuokralla eikä kiinnosta muuttaa muutaman vuoden välein. Remonttikulut kyllä kaventaa eroa vuokra- ja omistusasumisen kustannusten välillä. Siitä huolimatta ajattelen että omistaminen on pitkällä tähtäimellä

Ei se vielä siitä omasta kannattavaa tee että sen ostaa omaksi, tai siis ottaa vuosikymmenien lainan hoitaakseen. Moni viime vuosina asuntopulassa ostaneiden asuminen omassa ei ole koskaan kannattavaa koska hinnat putoo samaa tahtia kuin lyhentää. Jos saa halvalla ja kykenee houtamaan vuosien ajan sen rahoituksen miksei. Nykyisilläkään oikotien pyyntihinnoilla ei kauppa käy kun ostaminen ei kannata.

Vierailija
100/118 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan vaihtaa maisemaa tietyin väliajoin ja vasta eläkkeellä se on todellisuudessa mahdollista. Haluaisin kokeilla asumista esim. Etelä-Pohjanmaalla tai itärajan tuntumassa. Lisäksi mulla on ulkomaalainen mies jonka kanssa tapaillaan lomilla paljon matkoilla eri puolilla maailmaa joten en ole sitoutumassa Suomeen pysyvästi.

Onko se mies sulla vai myös muilla kun kaukosuhteethan tiedetään. Jäät yksin tol

Elämänkokemus tässä puhuu jos koet ummehduksesi voin sen sanoa myös että katu opettaa. Ihmiset ikääntyy ja naiset rupsahtaa, myös sannauskovaiset feministit ja kissojenhoito odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi