Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko muut töissä olevat kasvattaa puskuria ansiosidonnaisen leikkurin vuoksi? Mun mielestä vähän pakko, se kulutuksesta

Vierailija
04.09.2024 |

Tällä hetkellä oon säästänyt 2-3 kk nettopalkan. Se on pakko hilata about 4 tasolle, koska jos jäisin työttömäksi niin se leikkuri on niin nopea että mun alalla edes yksi rekry ei olisi vielä mennyt läpi. Onkohan enää millään alalla? 

Tää on älytöntä kun oikeasti meidän talous tarvitsisi kulutusta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä sitten..

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeetulotukea ei saa myöskään, jos omistaa kesämökin. Eli et saa lapsille ruokarahaa jos on kesämökki.

Ihmisiä irtisanotaan ja työttömyystuki säännöt tulevat tutuiksi.

Vierailija
162/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta enää mitään paitsi ruokaa.

Mulla sama. Kaikki shoppailuhalut menny.

Ja kaikki tutut on tehneet diilin tyyliin ripsiteknikon tms. kanssa että käteisellä tehää ripset/kynnet. Koska muuten nää yrittäjät ois työttömiä kun eivät voi nostaa hintoja enää yhtään.

Harmaa talous tulee kukoistamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeetulotukea ei saa myöskään, jos omistaa kesämökin. Eli et saa lapsille ruokarahaa jos on kesämökki.

2400 bruttopalkalla ansiosidonnainen on 900.

Ja jos palkka pienempi niin saa vähemmän.

Jos olet osa-aikatyössä ja irtisanotaan niin et pysty omistusasuntoa pitämään. Ansiosidonnainen on joku 600 esim. kun irtisanotaan kaupan alalta.

Vierailija
164/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki tutut on tehneet diilin tyyliin ripsiteknikon tms. kanssa että käteisellä tehää ripset/kynnet. Koska muuten nää yrittäjät ois työttömiä kun eivät voi nostaa hintoja enää yhtään.

Kotitalousvähennystä leikataan. 

Vierailija
165/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei täällä kellään ole töitä?

Ei. Kiitos, kun varmistit.

166/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden työn hakeminen pitää aloittaa jo heti kun saa tietää, että jää työttömäksi. Kai suurin osa saa tietää töiden loppumisesta joku 1-2kk aiemmin.

Vierailija
167/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2400 bruttopalkalla ansiosidonnainen on 900.

Ja jos palkka pienempi niin saa vähemmän.

Jos olet osa-aikatyössä ja irtisanotaan niin et pysty omistusasuntoa pitämään. Ansiosidonnainen on joku 600 esim. kun irtisanotaan kaupan alalta.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.

Vierailija
168/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Uuden työn hakeminen pitää aloittaa jo heti kun saa tietää, että jää työttömäksi. Kai suurin osa saa tietää töiden loppumisesta joku 1-2kk aiemmin.

Kyllä kaikki hakevat, ei se auta.

Helsingissä on 34000 työtöntä ja Vantaalla 13000 hakemassa Alepan kassalle, kun tulee 6 paikkaa.

Vierailija
169/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla on, että työmarkkinatuki on 800, mutta siitä menee 20 % veroa ja maksetaan 13 kertaa vuodessa 4 viikon jaksoissa eli 744 brutto-verot = 595 netto.

Vierailija
170/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukeen tulee varallisuusraja tammikuussa. Tilillä saa olla yksin asuvalla 10000 ja pariskunnalla 20000.

Sairaspäivärahaa leikataan 60 miljoonaa ensi vuonna. Laskentaperuste muuttuu.

Koskeeko tuo sairauspäivärahan leikkaaminen myös Kelan sairauspäivärahaa saavia eli siis sitä minimiä jonka saa kun työttömänä sairastuu? Itse en löydä tästä mitään tietoa. Vain siitä kun työntekijänä sairastuu jolloin päivärahakin on suurempi, palkkaan perustuva. Tuntuu äärimmäisen julmalta jos minimistäkin leikataan kun ei sillä minimillä pysty edes kaikissa tutkimuksissa käymään ja ostamaan kaikkia lääkkeitä.

Vierailija
171/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1400e nettopalkalla? 

Kyllä, mitä pienempi palkka sitä tärkeämpää on säästää puskuria. Sivutuloja hankkimaan heti ennen kuin on myöhäistä.

Vierailija
172/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkaa sairaspäivärahaa. Toimeentulotukea voi hakea, mutta sitä ei kaikki saa, kun asuntolaina ja rahoitusvastike ei ole asumismenoja, puolison tulot vaikuttavat, eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää tai asuntovaunua.

Vierailija
173/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkä tarvii ripsiä ja kynsiä. 😲

Vierailija
174/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin säästetään. Jos eläkkeelle pääsee  nykyisestä työpaikasta, niin varmaan siihen mennessä eläkkeet on niin surkeita,  että pakko olla omia puskureita. 

Minä olen sairastanut paljon ja tehnyt pätkätöitä vuosia joten eläkettä ei ole kertynyt juuri ollenkaan. Eläkeikään on alle 10v ja en yhtään luota siihen että silloin mitään takuueläkettä maksetaan ollenkaan tai että olisin saanut mitään perintöjä. Itse on säästettävä ja joka päivä mietin millä tavalla saisin lisää rahaa säästöön ja kasvamaan korkoa. 

Vierailija
175/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi määräytymistapa tekee sen, että tulee olemaan kesiä, jolloin en saa ansiosidonnaista ollenkaan.

Erosinkin jo kassasta, myin autoni pois ja hain halvempaa asuntoa. Kunhan opintolaina on maksettu pois, alkaa olla sama istua tuilla kotona. 

Kun saat opintolainan maksettua, sen jälkeen vasta kannattaakin töitä paiskia, niin paljon kuin jaksat. Tuhansia säästöön vuodessa, palkasta, pahan päivän varalle. 

Vierailija
176/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilistä jää pakollisten (ruoka, laina, viihde ja muu) aina joku 2000 - 2500 tilille makaamaan joka kuukausi. Pakko varmaan kasata puskuria.

Vai pitäisikö taas hankkia nainen, sellainen on hyvä kuluttamaan mun rahat.

Hanki koira, sehän se vasta halpa on, ei tuo euroakaan rahaa talouteen mutta sairastuessaan vie koko kuukausipalkkasi.

Vierailija
177/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä varmaan enää edes ansiosidonnaista saa ja jos saakin, se ei ole työmarkkinatukea isompi. Kadulle tässä kohta joutuu tai ainakin elämään ilman sähköjä, ruokaa ja lääkkeita.

Sama täällä samoin tekstein! Juuri uusiutui ja saan vielä n. 1.5 vuotta nautiskella, kun muut menee töihin. Työsoppari on, joten työkkäritädit ei kiusaa. Mutta juuri mitään en tee. Enkä tule enää tekemään. Tekisin, jos olisi oikeita töitä oikealla palkalla. Nuo pilipalipalkalla tehdyt nälkäraha hommat ei kiinnosta! Menee kuluihin lähes kaikki ja käteen jää sitäkään vähää mitä Anssilla. Rehellisesti näin. Antakaa kokopäivätyötä kunnon palkalla, niin "loisia" olisi paljon vähemmän! Nyt olen 18 paikkaan kysynyt toukokuusta alkaen ja yksikään ei ole edes vastannut mitään! Se siitä sitten. Jatkan loisimista.

Vierailija
178/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä onneks ennakoin ja oon hillonnu pienistä tuloistani säästöön (ja siitä sijoituksiin) jo pitkään. Työttömyys alkoi jo puoli vuotta sitten enkä työnhausta huolimatta ole päässyt edes työhaastatteluun muutakuin vuokrafirmoihin. Ja yhden keikkasopparin sain, mutta sieltä ei saa vuoroja. 

Hallituksen toimet ei mitenkään motivoi yrittämään enemmän, inhottaa vaan ja toivon että sijoitukseni raketoisi, jolloin vois haistattaa paskat kokonaan työelämälle. 

Vierailija
179/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kituuttaa ja säästää kun sitten kaiken menettää hetkessä ja pitää kituuttaa taas? Miksei nauti hetken ja kituuta kun on pakko.

Köyhän asenne, jolla pysytään köyhänä.

Köyhä joka elää nauttien elämästä vai rikas joka ei oikeasti nauti rahan säästämisestä?

Minä nautin mielelläni elämästä tietäen, että jos työpaikka menee alta, minulla olisi hieman vyötä kiristämällä kokonainen vuosi aikaa hakea uutta työpaikkaa, vaikka en saisi penniäkään työttömyysrahaa. Siihen päälle tämä uusi alennettukin ansiosidonnainen on ihan jees. Kun vertaan tätä kaveriini, joka tosiaan törsää aina kaikki rahansa niin että ylimääräinen eläinlääkärilläkin käynti johtaa ruikutus- ja velkakierteeseen, tunnen todellak

Tuo on sinun käsityksesi nauttimisesta. Mikä ei tietenkään ole väärin. On silti turha tehdä yleistyksiä kaverisi käyttäytymisen vuoksi.

Vierailija
180/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana on ollut helppo säästää, vaikka ansiot eivät olekaan olleet aina kovin isot. Olen ollut 23 vuotta työelämässä ja vasta viime vuonna ansaitsin ensimmäisen kerran yli 40 000 €/brutto. Nyt on kasvutuottotilillä ja rahastoissa yhteensä 100 000 €, niin kyllä sillä pärjää pitkään, kun ei tuhlaa. Asuntolaina on maksettu jo ja eletään eli käydään matkoilla yms.

No kokeilepa saavuttaa tuo sama sinkkuna Helsingissä. Helppohan jonkun pariskunnan pikkukaupungista on elvistellä miten fiksusti on eletty.

No täällä yksi sinkku (n40) Helsingistä moi. Työuran ajan ollut palkka noin keskitasoa, välillä jopa hieman alle (yliopistolla tutkijan hommissa). Asunnosta 2/3 maksettu + sijoituksissa 300 000€. Kyl onnistuu! Helposti. Matkustellutkin olen aina todella paljon. Tosin osa työmatkoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan