Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko muut töissä olevat kasvattaa puskuria ansiosidonnaisen leikkurin vuoksi? Mun mielestä vähän pakko, se kulutuksesta

Vierailija
04.09.2024 |

Tällä hetkellä oon säästänyt 2-3 kk nettopalkan. Se on pakko hilata about 4 tasolle, koska jos jäisin työttömäksi niin se leikkuri on niin nopea että mun alalla edes yksi rekry ei olisi vielä mennyt läpi. Onkohan enää millään alalla? 

Tää on älytöntä kun oikeasti meidän talous tarvitsisi kulutusta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä sitten..

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa säästää kannata. Jos jäät työttömäksi et saa tukia, joudut syömään säästösi samalla kun joku samassa tilanteessa oleva kaiken törsännyt saa täydet tuet. Eli shoppaile ja nauti sitä mukaa kun rahaa tulee, saat sitten ne tuet joita ilman jäisit säästöjen kanssa. Tai säästä mutta vain sukanvarteen

Köyhän asenne, jolla jää ikuisesti köyhäksi.

Vierailija
22/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kituuttaa ja säästää kun sitten kaiken menettää hetkessä ja pitää kituuttaa taas? Miksei nauti hetken ja kituuta kun on pakko.

Köyhän asenne, jolla pysytään köyhänä.

Köyhä joka elää nauttien elämästä vai rikas joka ei oikeasti nauti rahan säästämisestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvattanut puskuria vuodesta 1995 lähtien, kun pääsin työttömäksi valmistuttuani vihdoin töihin. Vieläkin muistan, miten köyhää ja ankeaa se oli, enkä ikinä halua enää samaan jamaan. Ihmettelen, miten moni muu elää niin huolettomasti. Voihan sitä vaikka sairastua, jos ei työttömäksi joutuisikaan.

Vierailija
24/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa säästää kannata. Jos jäät työttömäksi et saa tukia, joudut syömään säästösi samalla kun joku samassa tilanteessa oleva kaiken törsännyt saa täydet tuet. Eli shoppaile ja nauti sitä mukaa kun rahaa tulee, saat sitten ne tuet joita ilman jäisit säästöjen kanssa. Tai säästä mutta vain sukanvarteen

Kannattaa säästää omaan sukanvarteen, niin tuetkin saa ihan normaalisti. Älä siis säästele suuria summia tilillesi jonka kela syynää läpi.

Vierailija
25/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kituuttaa ja säästää kun sitten kaiken menettää hetkessä ja pitää kituuttaa taas? Miksei nauti hetken ja kituuta kun on pakko.

Köyhän asenne, jolla pysytään köyhänä.

Köyhä joka elää nauttien elämästä vai rikas joka ei oikeasti nauti rahan säästämisestä?

Minä nautin mielelläni elämästä tietäen, että jos työpaikka menee alta, minulla olisi hieman vyötä kiristämällä kokonainen vuosi aikaa hakea uutta työpaikkaa, vaikka en saisi penniäkään työttömyysrahaa. Siihen päälle tämä uusi alennettukin ansiosidonnainen on ihan jees. Kun vertaan tätä kaveriini, joka tosiaan törsää aina kaikki rahansa niin että ylimääräinen eläinlääkärilläkin käynti johtaa ruikutus- ja velkakierteeseen, tunnen todellakin nauttivani elämästä enemmän.

Vierailija
26/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuressa osassa maailman valtioita ei ole mitään ansiosidonnaista työttömyysturvaa"

Ja sen kyllä sitten niissä maissa kyllä huomaa monin tavoin.

"jonka avulla täysin työkykyinen ihminen voi loisia 400-500 päivää veronmaksajien piikkiin"

No me jokainen maksamme etukäteen sitä omaa työttömyysturvaamme joka kukausi maksamalla työttömyysvakuutusmaksuja.

Niin, meillä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen järjestelmä, jossa kaikki maksavat, mutta vain oikeisiin kassakerhoihin kuuluvat saavat siitä takaisin. Tosi hieno.

Mielelläni olen maksanut veroni jotta sillä saa turvaa tarvittaessa. En kyllä tykkää tehdä töitä sijoittajien ja osingonkahmijoiden hyväksi mutta minkäs teet. On asioita joissa ei ole valinnanvaraa. Totta kyllä mielestäni että kaikilla työttömillä pitäisi olla sama työttömyyskorvaus ja eläkeläisillä sama eläke. Jotain 1500- 2000 e kuussa olisi ehkä sopiva.

Vierailija
27/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin oikein hyvä ohje. Olen säästänyt ja sitten laittanut sijoituksiin kuusinumeroisen summan ja sinun mielestä se olisi vaan kannattanut hassata menemään jotta huonossa tilantessa saisin valtiolta rahaa. Ja ihan duunari olen, siitä ei kannata itkeä.

Vierailija
28/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä määrin nuuka, että minulla on puskuria monen vuoden varalle. Hyvä niin. 

Vierailija
29/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös laitettiin kulutuksen osalta säästövaihde päälle alkuvuodesta. Maksetaan nyt asuntolainan lyhennysosuuksia etukäteen pois ja kasvatetaan käteispuskuria suuremmaksi. Toivottavasti työttömyys tai sairaus tms. ei tule eteen, mutta kyllä siihenkin pitää varautua. Tilille ei enää säästetä mitään. 

Vierailija
30/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera kirjoitti:

Jos jää säästöön jotain. En ymmärrä kaavaa. Korotetaan veroja joilla saadaan laskennallisesti lisää tuloja valtiolle. Laskukaava perustuu siihen, että kulutus jatkuu entisellään. Eihän se noin mene. Kulutus vähenee ja yritysten tulos pienenee.

Rikas on eniten puutteessa, orpopiru keventää rikkaiden verotusta ja täyttää  lisäksi maamme musuilla.

Vierailija
31/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän asenne, jolla jää ikuisesti köyhäksi.

Just näin se on. Köyhänmielisten mielestä pikkusummia ei kannata säästää tai sijoittaa. Sitten huokailevat syvään elämän epäreiluudesta kun toisilla on tilillä muutakin tyhjää.

Vierailija
32/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen köyhien kannattaa ihan ehdottomasti muuttaa sinne, missä vastikkeetonta rahaa saa enemmän. Sitä maata ei vaan ole olemassakaan :D

Pelkästään fiksua on kerätä edes muutaman kk menojen kokoinen puskuri, ei toimeentulotukea kuitenkaan saa ansiosidonnaisella, ehtii hyvin sen rahan käyttää.

Omassa velattomassa talossa ei niin pelota tulevaisuus, vaikka on jo vanha työmarkkinoille. 

Vierailija
33/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut meidän kulutukseen, tosin ollaan huonoja kuluttajia muutenkin, eikä osteltu mitään turhaan eikä uutta. 

Aina ollaan säästetty sekä lyhyen ajan ja pitkän aikajänteen strategialla. Puskuria on kaikenkakkiaan  yli vuoden bruttotulojen verran ja miehellä varmaan ainakin saman verran. Meidän molempien työnantajilla menee hyvin, minun etenkin, joten ei sen suhteen pelkoa irtisanomisesta.

Meilläkin suhteellisen onnellinen asema töiden suhteen (toisella meistä työvoimapula-alalta vielä) ja puskuria on pari kymppitonnia. Asuntolainan takaisinmaksu on reilusti pienempi summa kuin työmarkkinatuki.

Pistettiin liinat kiinni kulutukselle. Suuri osa säilyvistä ruuista ja tarvittavat käyttötavarat haetaan länsinaapurista joka toinen kk. Kotimaan kulutukseen käytetään minimi ja yritetään elää opiskelija/työtön budjetilla. Kaikki löysät rahat menee nyt säästöön ja sijoituksiin. Kehittelen samalla kotoa käsin netin kautta operoitavaa sivutuloista yritystä, koska muutaman asiakkaan olen saanut jo ulkomailta (heillä on rahaa). Kaikki keinot puskurin paisuttamiseksi on nyt käytössä.

Jokainen taitaa olla nyt oman onnensa nojassa, pakko olla luova ja hallitus haluaa patistaa enemmän tähän.

Ollaan keskituloisia.

Vierailija
34/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta enää mitään paitsi ruokaa.

Jaa, miksi? Turha varmaan sitten itkeä työpaikkojen vähenemistä, taantumaa, veronkorotuksia, sosiaaliturvan leikkauksia jne.

Vierailija
35/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen köyhien kannattaa ihan ehdottomasti muuttaa sinne, missä vastikkeetonta rahaa saa enemmän. Sitä maata ei vaan ole olemassakaan :D

Pelkästään fiksua on kerätä edes muutaman kk menojen kokoinen puskuri, ei toimeentulotukea kuitenkaan saa ansiosidonnaisella, ehtii hyvin sen rahan käyttää.

Omassa velattomassa talossa ei niin pelota tulevaisuus, vaikka on jo vanha työmarkkinoille. 

Mm Tanskassa on huomattavasti parempi työttömyysetuus (ansiosidonnainen) että öyh öyh

Vierailija
36/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta enää mitään paitsi ruokaa.

Jaa, miksi? Turha varmaan sitten itkeä työpaikkojen vähenemistä, taantumaa, veronkorotuksia, sosiaaliturvan leikkauksia jne.

Koska ei ole varaa. Siinähän kaatuu yritykset ja koko Suomi. Hallelujah ja aamen sanoo kokoomus ja persut

Vierailija
37/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, olen säästänyt ja sijoittanut vuodesta 1994 eli siitä ekasta työpaikasta lähtien. 

Vierailija
38/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm Tanskassa on huomattavasti parempi työttömyysetuus (ansiosidonnainen) että öyh öyh

No sitten vaan Tanskaan muuttamaan sen paremman työttömysetuuden perään! Toivottavasti on oltu ruotsin tunneilla hereillä, muuten voi blankettien täyttäminen olla hankalata.

Vierailija
39/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikuttanut meidän kulutukseen, tosin ollaan huonoja kuluttajia muutenkin, eikä osteltu mitään turhaan eikä uutta. 

Aina ollaan säästetty sekä lyhyen ajan ja pitkän aikajänteen strategialla. Puskuria on kaikenkakkiaan  yli vuoden bruttotulojen verran ja miehellä varmaan ainakin saman verran. Meidän molempien työnantajilla menee hyvin, minun etenkin, joten ei sen suhteen pelkoa irtisanomisesta.

Meilläkin suhteellisen onnellinen asema töiden suhteen (toisella meistä työvoimapula-alalta vielä) ja puskuria on pari kymppitonnia. Asuntolainan takaisinmaksu on reilusti pienempi summa kuin työmarkkinatuki.

Pistettiin liinat kiinni kulutukselle. Suuri osa säilyvistä ruuista ja tarvittavat käyttötavarat haetaan länsinaapurista joka toinen kk. Kotimaan kulutukseen käytetään minimi ja yritetään elää opiskelija/työtön budjetilla. Kaikki löysät rahat

Tiltu sinä olet. Vaikka hukkaan menee, ei ihmiset jotka on aina tottuneet tuhlaamaan, mitään tuhlaamista lopeta. Vaikka kuinka tiltu saarnaa maailmanloppua, elämä jatkuu. Asuntokauppa on jo piristynyt, ja ne on tajunneet talouttaan hoitaa, ei ole missään pulassa.

Vierailija
40/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvattanut puskuria vuodesta 1995 lähtien, kun pääsin työttömäksi valmistuttuani vihdoin töihin. Vieläkin muistan, miten köyhää ja ankeaa se oli, enkä ikinä halua enää samaan jamaan. Ihmettelen, miten moni muu elää niin huolettomasti. Voihan sitä vaikka sairastua, jos ei työttömäksi joutuisikaan.

Mutta miksi säästää, jos valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi