Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilevä koululainen kaartoi suoraan auton eteen

Vierailija
04.09.2024 |

Aamun kauppareissulla koettua. Olen itse liikenteessä tarkkaavainen ja noudatan nopeusrajoituksia, onneksi, sillä aamulla koululainen kurvasi suojatielle auton eteen ihan yllättäen. Käänsi vaan fillarin yht'äkkiä tielle ja kurvasi eteen.

Ei katsonut taakseen, eikä vissiin eteenkään, koska molemmista suunnista tuli auto. Pää ei pyörähtänyt mihinkään suuntaa. Ei sentään katsonut kännykkää samalla, sillä niitäkin näkee. Poljetaan auton eteen ja tuijotetaan samalla puhelinta.

Mikä siinä on, ettei pyöräilijät osaa liikennesääntöjä? Koskee sekä lapsia että aikuisia? Jatkuvia vaaratilanteita. 

Sama koskee kyllä myös niitä autoilijoita, jotka antavat tietä pyöräilijöille, jopa niissä tapauksissa, kun pyöräilijä on väistämässä autoilijaa eli odottamassa vuoroaan, mutta ei viitsi nousta satulasta. Siinä sitten koko letka autoja tekee äkkijarrutuksen, kun ensimmäinen autoilija ei noudata liikennesääntöjä.

Kommentit (269)

Vierailija
1/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistä tekstiäsi ensi kerralla. Ei jaksa lukea vuodatuksia.

Vierailija
2/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Darwin oli oikeassa

Vierailija
4/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Eikä yhtään liikaa tekstiä. Asianmukainen aihe taas tähän ajankohtaan, kun koululaiset on taas liikenteessä.

Vanhempien tulisi kyllä kantaa tässä asiassa vastuu. Sen sijaan, että aloituksia esim. tästä aiheesta dissataan ja syyllistetään autoilijaa, jokaisen kanssakulkijan ja vanhemman tulisi miettiä, haluaako kokea sen, että oma lapsi jää auton alle? Vaikka autoilijan tilannenopeus olisi ollut liikaa, niin sillä lapsellakin on vastuu. Lohduttaako mikään, jos lapsi vammautuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee. Etenkin, jos tilanne olisi ollut vältettävissä sillä, että lapsi osaa liikennesäännöt ja noudattaa niitä.

Vierailija
5/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

Jo autokoulussa opittua: Lapsi on elävä  varoitusmerkki liikenteessä!  Niin pyörällä, kävellen tai millä tahansa liikkuen.

Vierailija
6/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, että tilastojen valossa autoilija on usein syyllinen suojatieonnettomuuksiin. Tietysti yksi keksitty anekdootti on paljon vakuuttavampaa faktaa. 

Vierailija
7/269 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP sanoi olleensa tarkkaavainen, eikä siksi ajanut sen lapsen päälle.

AP tuntuukin peräänkuuluttavan liikennesääntöjen opettelemista ja niiden opettamista lapsille.

Kaikkein parashan olisi opettaa lapsi AINA taluttamaan pyörä suojatien yli.

Vierailija
8/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP sanoi olleensa tarkkaavainen, eikä siksi ajanut sen lapsen päälle.

AP tuntuukin peräänkuuluttavan liikennesääntöjen opettelemista ja niiden opettamista lapsille.

Kaikkein parashan olisi opettaa lapsi AINA taluttamaan pyörä suojatien yli.

Ja aikuiset toimii esimerkkinä tässäkin asiassa!

Vierailija
9/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin tähän että _pyöräilijä liikenteessä_ vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta.

Oman kokemuksen mukaan lapset tuntevat liikennesäännöt paremmin,  pysähdytään suojatien eteen, talutetaan se pyörä yli, tosi monet pienetkin muuten moikkaavat kiitokseksi :)

Sen sijaan aikuiset suhauttelevat pyörällä autojen eteen todella usein silloinkin, kun ovat itse väistämisvelvollisia, ja ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua.

Vierailija
10/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä unohdu se, että lapselta on turha vaatia samanlaista tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta kuin aikuiselta, koska aivojen kehitys ei ole vielä siinä pykälässä? 

Kun näissä moni tuntuu vaativan että lasten pitäisi olla aikuisia, tai ainakin saman veroisia.

Vierailija
11/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen koulun vieressä autoilija meinasi keilata kaksi pyöräilijää samalla kertaa. Pyörät ajoivat pyörätienjatkeella ja auto kääntyi vasemmalle.

Autoilija keskittyi vain muiden autojen seuraamiseen.

Toinen pyörä jarrutti, ja toinen väisti täpärästi.

Vierailija
12/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin tähän että _pyöräilijä liikenteessä_ vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta.

Oman kokemuksen mukaan lapset tuntevat liikennesäännöt paremmin,  pysähdytään suojatien eteen, talutetaan se pyörä yli, tosi monet pienetkin muuten moikkaavat kiitokseksi :)

Sen sijaan aikuiset suhauttelevat pyörällä autojen eteen todella usein silloinkin, kun ovat itse väistämisvelvollisia, ja ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua.

Sinua pitää siis lasten kiittää siitä että noudatat sääntöjä, eli päästät taluttavan yli?

Vierailija
13/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita kännykkänaamoja yhtälaisesti(ainakin) myös autoilijoissa. 

Vierailija
14/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vastaava tilanne kävi vastikään. Teini pyöräili kuulokkeet korvillaan ja oikaisi  suojatielle edessäni (ei siis mennyt suojatien eteen ja lähtenyt siitä ylittämään vaan oikaisi tien kautta edessäni). Onneksi olin erityisen varovainen ja kiinnitin teinin käyttäytymiseen huomiota tilanteeseen tullessani, mutta silti vaikka nopeutta ei ollut paljoa, jouduin tekemään lukkojarrutuksen, koska se teinin oikaisu kuitenkin vähän pääsi yllättämään. En tiedä huomasiko teini edes itse kuinka läheltä se piti. Hän taisi keskittyä siihen musiikkiinsa. 

Vierailija
15/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä syystä autoilijoiden pitää skannailla aktiivisesti koko ajan sitä mitä myös pyöräteillä ja jalkakäytävillä tapahtuu. Varsinkin jos liikkellä on lapsia niin pitää aina varautua siihen että jotain yllättävää voi tapahtua. Ei voi vain tuudittautua siihen että kaikki toimivat ennakoitavaksi tai noudattavat liikennesääntöjä.

Ei paljon aikaa tai vaivaa maksa nostaa se jalka kaasupolkimelta kun näkee että kohta voi tapahtua jotain. Silloin on jo paljon paremmassa asemassa ragoimaan.

Se että vuodatetaan netissä miten muut ovat typeriä kun eivät noudata sääntöjä auttaa mainoksen sanoja mukaillen vähän. Se että varautuu itse liikenteessä aina kaikkeen eikä hermostu turhista auttaa paljon.

Vierailija
16/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla sitä "toisleiriläistä" demonisoimassa, vaikka varmasti jokainen täyspäinen tietää että kaikilla kulkupeleillä voi ajaa hyvin ja huonosti, ja molempia näkee.

Vai onko potero jo liian syvä?

Vierailija
17/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen sijaan aikuiset suhauttelevat pyörällä autojen eteen todella usein silloinkin, kun ovat itse väistämisvelvollisia, ja ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua."

On muuten hassu juttu että ajan itse sen 25.000 km vuodessa ja siitä ison osan pääkaupunkiseudulla. Ja jostain kumman syystä minun eteeni ei jatkuvasti suhahtele pyöräilijöitä eikä minulle huudella tai näytellä kansainvälisiä käsimerkkejä.

Ja väittäisin että se johtuu siitä että olen aina liikenteessä joustava, ennakoiva ja havainnoin aktiivisesti myös kevyenliikenteenväyliä tien vierillä. Kun on itse aktiivinen pyöräilijä niin osaa katsoa liikennettä myös ratin takana pyöräilijän silmin ja silloin moni konflikti jää syntymättä.

Vierailija
18/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijalla on kevyen liikenteen väistämisvelvollisuus. Moni autoilija ei tätä noudata ja leikkaa ajoradat pyöräilijöiltä, suojatie on viitteellinen ja usein ainakin helsigissä jarruja ei tahdo autoissa löytyä ja koetaan että jos riittää kun yksi auto suojatien eteen pyshtyy muut voi painella huoletta samalla yli kaasutellen.

Vierailija
19/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, että tilastojen valossa autoilija on usein syyllinen suojatieonnettomuuksiin. Tietysti yksi keksitty anekdootti on paljon vakuuttavampaa faktaa. 

Autoilija on aina syyllinen jos joku jää suojatiellä alle. Siitä huolimatta onko suojatielle astunut noudattanut lakia. Se siinä typerintä onkin.

Vierailija
20/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua."

Joustavuus ja rauhallisuus kaikissa tilanteissa auttaa liikenteessä ihan tosi paljon. Ei tarvitse aina olla täydellisen oikeassa vaan voi ottaa muut huomioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi