Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilevä koululainen kaartoi suoraan auton eteen

Vierailija
04.09.2024 |

Aamun kauppareissulla koettua. Olen itse liikenteessä tarkkaavainen ja noudatan nopeusrajoituksia, onneksi, sillä aamulla koululainen kurvasi suojatielle auton eteen ihan yllättäen. Käänsi vaan fillarin yht'äkkiä tielle ja kurvasi eteen.

Ei katsonut taakseen, eikä vissiin eteenkään, koska molemmista suunnista tuli auto. Pää ei pyörähtänyt mihinkään suuntaa. Ei sentään katsonut kännykkää samalla, sillä niitäkin näkee. Poljetaan auton eteen ja tuijotetaan samalla puhelinta.

Mikä siinä on, ettei pyöräilijät osaa liikennesääntöjä? Koskee sekä lapsia että aikuisia? Jatkuvia vaaratilanteita. 

Sama koskee kyllä myös niitä autoilijoita, jotka antavat tietä pyöräilijöille, jopa niissä tapauksissa, kun pyöräilijä on väistämässä autoilijaa eli odottamassa vuoroaan, mutta ei viitsi nousta satulasta. Siinä sitten koko letka autoja tekee äkkijarrutuksen, kun ensimmäinen autoilija ei noudata liikennesääntöjä.

Kommentit (269)

Vierailija
81/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä tekstiäsi ensi kerralla. Ei jaksa lukea vuodatuksia.

Lukemisen haasteista onkin kirjoiteltu viime aikoina ja näköjään näkyy jo täällä jos lyhyt tekstinpätkä tuottaa haasteita lukea.

Vierailija
82/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi suojatieteitä ja etenkin lapsia koskeva vaaratilanne on talvi ja kännykkä. 

Itse olen opettanut lapsille, että vaikka suojatie tarkoittaa sitä, että lain mukaan voit ylittää suojatien turvallisesti kävellen, ei se poista sitä, ettei pitäisi siitä huolimatta varmistaa itse kävelijänä, onko turvallista ylittää tie. Ja etenkin talvella varmistaa, että auto varmasti pysähtyy, eikä olettaa, että autoilija jarruttaa ja auto todella pysähtyy.

Olen ollut useamman kerran talvella tilanteessa, jossa lähestyn suojatietä ennakoiden ja varoen, olen jo lähes suojatiellä, kun kännykkää naama alaspäin tuijottava lapsi astuu suojatielle - ja tie on mustan jään peitossa. Osa suojateistä sijaitsee vielä sellaisissa paikoissa, että niiden reunoille on näköesteitä, vaikka ei pitäisi eli sieltä pääsee astumaan eteen, kun auto on jo lähes suojatiellä.

Tähän asti auto on

Autoilijan kuuluu antaa kävelijöille esteetön kulku, kun kävelijä on astunut tai on astumassa suojatielle......Ei sitä että kävelijä on 10 metrin päässä suojatieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä taas muistan, ystävä jäi auton alle kun "aina ennenkin" hänet oli päästetty väistämisvelvollisena polkaisemaan pyörällä suoraan ajavien autojen eteen, ja kerran sitten ei autoilija ehtinytkään pysähtyä."

Ei tuossa ole kyse väärästä joustavuudesta vaan siitä että ystäväsi ei havainnoinut sitä hiljentääkö se auto oikeasti hänen tullessaan.

Tai siis suomeksi sanottuna siitä, että ystävä ei noudattanut liikennesääntöjä.

Vierailija
84/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys.

Pitikö tällainenkin valitusaloitus tehdä. 

Vierailija
85/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan neuvottiin, että katso ensin vasemmalle ja oikealle ja vielä kerran vasemmalle ennen kuin lähdet ylittämään suojatietä.

Ja pyörä piti taluttaa suojatien yli ja sitten jatkaa ajamista.

Tietoiskuja pitäisi varmaan laittaa pyörimään medioihin kuten tv:ssä ennen oli, niin entiseen malliin. Ihmiset ovat kadottaneet varovaisuutensa.

Vierailija
86/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojatielle EI IKINÄ mennä sokkona. Aina pitää varmistaa että suojatietä mahdollisesti lähestyvä auto on havainnut jalankulkijan. Sieltähän voi tulla vaikka hälytysajoneuvo, jolla on oikeus mennä ensin.

Viime vuonna Oulussa poliisi ajoi vilkut ja sireenit päällä, siitä huolimatta jalankulkija käveli eteen.

Käräjillä syytteet poliisia vastaan hylättiin.

Jutussa on video nähtävillä tapahtuneesta.

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000010014517.html

Vierailija
87/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojatielle EI IKINÄ mennä sokkona. Aina pitää varmistaa että suojatietä mahdollisesti lähestyvä auto on havainnut jalankulkijan. Sieltähän voi tulla vaikka hälytysajoneuvo, jolla on oikeus mennä ensin.

Viime vuonna Oulussa poliisi ajoi vilkut ja sireenit päällä, siitä huolimatta jalankulkija käveli eteen.

Oho. Hurjan näköinen osuma.

Jalankulkijalla huppu tiukasti päässä ettei vahingossakaan katso muualle kuin suoraan eteen. Ehkä vielä nappikuulokkeet korvissa. 

Onneksi poliisi ei saanut tuomiota.

Vierailija
88/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Hurjan näköinen osuma.

Jalankulkijalla huppu tiukasti päässä ettei vahingossakaan katso muualle kuin suoraan eteen. Ehkä vielä nappikuulokkeet korvissa. 

Onneksi poliisi ei saanut tuomiota.

Lisään: jutussa sanotaankin että kuulokkeet oli korvissa eikä jalankulkija katsonut oikealle ollenkaan.

Kaiken maailman kamikaze-kulkijaa tuolla liikkuu.

Vierailija
89/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä tekstiäsi ensi kerralla. Ei jaksa lukea vuodatuksia.

Ajatella, jotkut lukevat jopa 1000 sivuisia kirjoa, persusaasta-apinana et oysty lukemaan muutamaa riviä. 

Vierailija
90/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni autoilija antaa tietä pyörällä ajaville suojateillä vaikka sääntö on että vain jalankulkijat väistetään. Rullasuksilla ja -luistimilla menevät ovat jalankulkijoita, pyörillä ja sähköpotkulaudoilla menevät eivät ole.

Vierailija
91/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajan teksti ole liian pitkä. Kyllä täällä niitäkin on mutta toi oli ihan luettavissa.

Vierailija
92/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aloittajan teksti ole liian pitkä. Kyllä täällä niitäkin on mutta toi oli ihan luettavissa.

Siinä on lukemista helpottavat kappalejaotkin.

Vierailija
93/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisi töihin myöhemmin niin voisi viedä lapsen turvallisesti kouluun. Työelämän pitäis joustaa. 

Vierailija
94/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sen sijaan aikuiset suhauttelevat pyörällä autojen eteen todella usein silloinkin, kun ovat itse väistämisvelvollisia, ja ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua."

On muuten hassu juttu että ajan itse sen 25.000 km vuodessa ja siitä ison osan pääkaupunkiseudulla. Ja jostain kumman syystä minun eteeni ei jatkuvasti suhahtele pyöräilijöitä eikä minulle huudella tai näytellä kansainvälisiä käsimerkkejä.

Ja väittäisin että se johtuu siitä että olen aina liikenteessä joustava, ennakoiva ja havainnoin aktiivisesti myös kevyenliikenteenväyliä tien vierillä. Kun on itse aktiivinen pyöräilijä niin osaa katsoa liikennettä myös ratin takana pyöräilijän silmin ja silloin moni konflikti jää syntymättä.

Mä autoilen taasen Oulussa, ja täällä useinkin pyöräilijät ajelevat eteen suojateillä, joilla ovat väistämisvelvol

Tämäpä juuri! Ärsyttää kun ihmiset (autoilijat) eivät osaa liikennesääntöjä ja väistetään ne kaikki pyöräilijätkin suojatiellä. Itse ajan autolla ja monesti saa pysähdellä jatkuvaan tällaisten väistelijöiden takia. Ja ihan paras on kun täällä on sellainen suojatie, jossa pyöräilijöille kolmiot (ehkä jalankulkijoillekin) ja jotkut autoilijat pysähtyy siinäkin väistämään. 

Tällaista Kuopiossa siis

Vierailija
95/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsisi töihin myöhemmin niin voisi viedä lapsen turvallisesti kouluun. Työelämän pitäis joustaa. 

Joustaa jo aivan riittävästi. Ei nyt enää mitään kouluunsaattamisvapaita lisääntyneille, kiitos.

Vierailija
96/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, että tilastojen valossa autoilija on usein syyllinen suojatieonnettomuuksiin. Tietysti yksi keksitty anekdootti on paljon vakuuttavampaa faktaa. 

Ja spandexraketti kiukkuisena paikalla.

Vierailija
97/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kukaan oleta että muut toimivat liikenteessä täydellisesti sääntöjen mukaan. Myös lakiin on kirjattu velvollisuus ennakoida jos joku rikkoo sääntöjä. Puhuinkin siitä, että liikenne sujuu sutjakkaammin ja on turvallisempaa, kun ei noudateta sinun oppejasi (ei tarvitse olla oikeassa, voi joustaa). "

Liikenne sujuu sutjakammin ja turvallisemmin kun joustetaan eikä pidetä jääräpäisesti kiinni oikeuksista silloin kun se on siinä liikennetilanteessa järkevää. Ja ei ei jousteta ja pidetään kiinni kun se on järkevää.

Kuten toisessa viestissäni sanoin, on olemassa tilanteita joissa on jopa pakko joustaa ohi sääntäjen jotta liikenne yleensä sujuu. Esim. toiselle tien antaminen kaistanvaihdossa kun on kova ruuhka tai sulkuviivan yli ajo jos joku pysähtynyt tukkii tien.

Vierailija
98/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä unohdu se, että lapselta on turha vaatia samanlaista tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta kuin aikuiselta, koska aivojen kehitys ei ole vielä siinä pykälässä? 

Kun näissä moni tuntuu vaativan että lasten pitäisi olla aikuisia, tai ainakin saman veroisia.

Alle kouluikäisille lapsille pystyy opettamaan liikennesäännöt niin että lapsi kykenee niitä noudattamaan. Eniten haittaa lapsille tehdään sillä että niiltä ei vaadita mitään.

Vierailija
99/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vaan, että tilastojen valossa autoilija on usein syyllinen suojatieonnettomuuksiin. Tietysti yksi keksitty anekdootti on paljon vakuuttavampaa faktaa. 

Ja spandexraketti kiukkuisena paikalla.

Ihan faktaa hän silti puhui. Tilastot kertovat yksiselitteisesti että autojen ja muiuden kulkijoiden välisissä onnettomuuksissa auto on syyllinen valtaosassa tapauksissa. Kyllä tämä pitää pystyä myös autoilijoiden tunnustamaan. EIkä se poista sitä että osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista toimii myös väärin. Mutta heitä on vähemmän kuin vaaraa aiheuttavai autoilijoita.

Vierailija
100/269 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset liikenteessä vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta saattavat tehdä äkkinäisiä suunnan muutoksia ihan yllättäen joten kannattaa ajaa sen mukaan.

Vaihtaisin tähän että _pyöräilijä liikenteessä_ vaatii autoilijalta erityistä tarkkaavaisuutta.

Oman kokemuksen mukaan lapset tuntevat liikennesäännöt paremmin,  pysähdytään suojatien eteen, talutetaan se pyörä yli, tosi monet pienetkin muuten moikkaavat kiitokseksi :)

Sen sijaan aikuiset suhauttelevat pyörällä autojen eteen todella usein silloinkin, kun ovat itse väistämisvelvollisia, ja ellet päästä heitä menemään, niin vastauksena keskaria ja huutelua.

Sinua pitää siis lasten kiittää siitä että noudatat sääntöjä, eli päästät taluttavan yli?

Liikenne on yhteispeliä ja käden nosto kiitoksesti on ihan perus käytöntapoja jota voi harrastaa niin autolla, pyörällä kuin kengillä liikkeellä ollessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän