Miten selvitä puolison aiheuttamasta häpeästä?
Vaikka kuinka muistutan itselleni, että olemme kaksi eri henkilöä häpeän aina miehen möläytyksiä muiden seurassa. Häpeän hänen rehentelemistään virheellisillä tiedoilla. Häpeän, kun hän on neuvomassa muita asiassa kuin asiassa - vaikka ei ole tietoa eikä asiantuntemusta.
Häpeän sitä, että hän puhuu muiden päälle - varsinkin naisten, mutta myös miesten.
Onko mitään kurssia tällaisille miehille?
Vai onko jokin muu keino, jolla voisin olla iloinen ja luoteva moukkamaisesti käyttäytyvän puolison seurassa? Miten mnä itse voisin muuttua ja kehittyä tässä?
Kommentit (36)
Faija seurusteli kaltaisesi naisen kanssa vajaa 10 vuotta. Nainen kuoli yksin ja katkerana.
No et oikein mitenkään. Ei ole suhteella paljoa toivoa jos häpeää puolisoaan.
Hän on besserwisser ja se on synnynnäinen ja krooninen sairaus johon ei ole lääkitystä. Myös herkästi tarttuva joten kannattaa pitää etäisyyttä 🤔 Yleinen myös tällä palstalla.
Mitä miehesi on sanonut, kun olet ottanut tämän puheeksi hänen kanssaan?
Tämmöinen joka paikan tietäjä siis, aivan kuin pieni rakettimies, sekin on aina neuvomassa muita alalta kuin alalta.
Kuulostaa ihan eksältäni. Muutamassa vuodessa kunnioitukseni koko ihmistä kohtaan oli jo aivan kuollut, lopulta pidin häntä yksinkertaisesti älyltään vajaana. Juuri se, että puhui koko ajan ihan tuulesta temmattuja juttuja faktoina, lupautui auttamaan ihmisiä eri sioissa rehennellen osaavansa kaikkea ja tositilanteessa ei hänellä ei ollut minkäänlaista kykyä tai hahmotusta koko aiheesta. Niin, se kunnioitus kuoli ja päättyi suhdekin, kun en enää kokenut olevani suhteessa älyllisen aikuisen kanssa.
Myötähäpeästä selviää sillä, että pääsee omasta häpeästä eroon. Myötähäpeä tulee nimittäin siitä, kun seuraat jotain ihmistä, joka tekee sellaista, jota sinä häpeäisit, jos tekisit sitä itse. Miestä siis et voi korjata, mutta oman häpeäsi voit, minkä jälkeen pystyt hyväntuulisesti naurahtelemaan miehen möläytyksille, ehkä näkemään ne vähän söpöinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei itse huomaa puhuvansa muiden päälle, ei siis usko. Neuvot ja muu on hänen tapansa auttaa, kannustaa ja tukea, eli hänen mielestään vain myönteistä ja hyvää. AP
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeästä selviää sillä, että pääsee omasta häpeästä eroon. Myötähäpeä tulee nimittäin siitä, kun seuraat jotain ihmistä, joka tekee sellaista, jota sinä häpeäisit, jos tekisit sitä itse. Miestä siis et voi korjata, mutta oman häpeäsi voit, minkä jälkeen pystyt hyväntuulisesti naurahtelemaan miehen möläytyksille, ehkä näkemään ne vähän söpöinäkin.
Hmm..mitä söpöä voi mitenkään oikeasti nähdä siinä, että toinen besserwisseröi asioista, joista ei tiedä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei itse huomaa puhuvansa muiden päälle, ei siis usko. Neuvot ja muu on hänen tapansa auttaa, kannustaa ja tukea, eli hänen mielestään vain myönteistä ja hyvää. AP
No sitten nauhoitat keskusteluita, jollei kerran usko muuten?
Vastaus löytyy ensimmäisestä lauseestasi: "Vaikka kuinka muistutan itselleni, että olemme kaksi eri henkilöä häpeän aina miehen möläytyksiä muiden seurassa."
Oma puolisoni on todellinen möläyttelijä ja yleensä asioista päin vastaista mieltä (minä avoin kaikille ihmisille, hän suorastaan transfoobikko yms.), mutta muistutan itseäni, että olemme kaksi eri henkilöä ja hän on möläytyksistään velkaa vain itselleen.
mies vaihtaa sukupuolensa, niin jopas viisastuu heti. silloin nolaa vain itsensä.
Väkivaltainen käytös, kuten naista hakkaaminen, ei ole hyväksyttävää eikä sitä pidä sivuuttaa. On tärkeää ottaa tämä vakavasti ja hakea apua tilanteeseen. Yhdessä voitte etsiä ratkaisun ja parantaa tilannetta.
Sinun puolestasi on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnistasi ja turvallisuudestasi. Voit hakea apua ja tukea esimerkiksi perhe- ja pariterapialta tai väkivallan uhreille suunnatulta taholta. On myös mahdollista, että miehesi haluaisi kehittyä ja parantaa käytöstään, ja hänellekin on tarjolla apua ja tukea.
Muutos ja kehittyminen vaativat aikaa ja sitoutumista, mutta on tärkeää muistaa, että apua on tarjolla ja tilanne voi parantua. On tärkeää puolustaa itseään ja omia tarpeitaan, ja hakea apua, jos tarvitsee.
Vaikeaa se on. Matias painaa kaikkia muita paitsi minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten nauhoitat keskusteluita, jollei kerran usko muuten?
Ketään ei voi muuttaa. Oman lokaationsa voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla heilutellaan asperger-korttia milloin mistäkin mutta nyt on pakko heittää se esiin. As-ihmisten erilainen "käyttöjärjestelmä" näkyy monesti mm. juuri siinä, että neuvovat ja ohjeistavat ihmisiä, koska ajattelevat heidän parastaan ja oikeasti uskovat tietävänsä, mikä heille on hyväksi. Kun tähän lisää etenkin miesasseille tyypillisen sosiaalisen sokeuden sekä heikon itsereflektiokyvyn, niin tuloksena on henkilö, jota moni erehtyy pitämään esim. narsistina.
Oli miten oli, niin sinun silti on ehkä parasta miettiä sitä, mitkä ovat ne puolet puolisossasi, jotka hyvittävät hänen besserwisseröintitaipumuksensa? Jos niitä ei juurikaan ole, niin varmaan olisi hyvä pysähtyä siinä kohtaa pohtimaan, miksi ylipäätään olette yhdessä. Mitä saat suhteesta itsekeskeisen, sosiaalisesti taitamattoman ja alentuvasti muihin suhtautuvan miehen kanssa? On totta, että olette puolisosi kanssa kaksi eri ihmistä ja että puolisolla on vastuu omista sanomisistaan ja käytöksestään, ei sinulla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi pysyä säälistä tms. suhteessa hänen kanssaan. Olen itse ollut joskus suhteessa samanlaisen besserwisser-möläyttelijän, joka oli tosiasiassa aivan kujalla useimmissa asioissa, kanssa enkä enää ikinä halua kokea samaa uudelleen. Nämä piirteet tekevät ihmisestä parisuhdemielessä niin vastenmielisen, ettei mikään piirre tai ominaisuus pysty niitä kompensoimaan.
Lyö luu kurkkuun.