Suositelkaa hyviä kasvisruokia jotka eivät ole mausteisia
Kiinnostaisi syödä enemmän kasvisruokia, mutta en pidä mausteisesta ruuasta. Pidän eniten umamin makuisista ruuista, ja makeudestakin pidän pääruuissa.
Osaatteko suositella kasvisruokareseptejä, joista voisin tykätä?
Kommentit (82)
Suomalaiset ruuat ei yleensä ole kovin mausteisia, muttei ole korea tai japanilaisetkaan. Siellä on paljon makeita pääruokia. Johan sushiinkin tulee sokeria.
Itse olen ihastuksissani näihin nuudelibowl juttuihin. Eli siis raastesalaattia syvälle lautaselle - eilisetkin käy (kaali, porkkana, sipuli, kesäkurpitsa + riisietikkaa pari rkl, öljyä), kypsennä pikanuudeli tai mieleisesi nuudeli tai riisikin käy. Tee sillä aikaa kastike, mä laitan 2 rkl vettä, 1rkl osterikastiketta ja 1 rkl sesamöljyä, soijasta en tykkää, niin käytän suolaa. Tai käytän pikanuudelilientä edukseni myös.
Keitetyt nuudelit raasteen päälle, nuudelin sivuun ituja, erilaisia papuja, (keitetty kanamuna tai sinne kastikkeeseen jo rikkoo ja vatkaa joukkoon, jos vegeys kestää kanamunaa) ja sitten kaadetaan kastike koko komeuden päälle. Annetaan vähän lämmetä noineen. Sitten vielä päälle paahdettuja sesaminsiemeniä ja ehkä yrttejä jos on.
Erilaiset pavut hoituu suoraan purkista, tai niitäkin voi olla jääkaapissa marinoituna valmiina. Kolmea erilaista papua, etikkaa , öljyä ja jotain maustekastiketta. Tai sitten joskus teen inkivääristä, valkosipulista, sipulista, miedosta chilistä, öljy ja etikan kanssa kastikkeen.
Vasta rohkistuin testaamaan korealaista gochujang chilitahnaa, eikä se ollutkaan tulista, eikä oikein vahvan mausteistakaan. Joten sitä laitan seuraavan kerran.
Kesäkurpitsa pasta. Kesäkurpitsa pilkotaan ja pannulle . Sekaan mutti tomaattimurska sekä maun mukaan viola tuorejuustoa. Keitellään täysjyvä pastat ja kipataan lopuksi kaikki pannulle yhteen . Muttia toki kannatta maustaa hiukan . On ihan hyvää ja suht terveellinen. Kaveriksi voi tehdä salaatin.
Kiinalainen hapanimeläwokki on makea ja mieto ja umaminen.
Erilaiset kiusaukset kaurakermalla. Härkistä, kasvisnakkia tai soijaa sekaan. Aina tulee hyvää. Umamin makua saa ravintohiivalla. Viimeksi tein sellaista, jossa perunasipulia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, paprikaa ja härkistä. Myös kaalilaatikko hyvää, korvaa vain jauhelihan soijarouheella.
Joko shaksuka oli ehdotettu? Omasta mielestäni se on yksi toimivimpia kasvisruokia, eikä edes mausteinen.
Oikeasti siihen tulee kananmunia päälle mutta ne voi jättää poiskin, jos on vegaani. Jos ei ole vegaani, niin suosittelen lisäämään myös fetakuutioita siihen lopuksi. Hyvää!
Pääraaka-aineet siis: kikherne (purkki), tomaattimurskaa (purkki), paprikaa suikaleina pari kourallista, yksi sipuli kuullotettuna, suolaa, pippuria (ja jos kestää mausteita niin paprikajauhe, chili, jeera yms sopii ) .... lopuksi kananmunat, feta.
Vierailija kirjoitti:
Kampela. Keitetty kaali.
Mikäs kasvis se kampela on?
Vierailija kirjoitti:
parmigiana di melanzane voisi olla. Aika tuhti ruoka tosin. Ananascurry voisi myös sopia, jos makeutta haluaa.
melanzane alla parmigiana on kyllä hyvää
kannattais opetella se mausteiden käyttö, aukee ihan uusi maailma. Aasialaiset haltuun, ne terveellistä. Mulla lounaana tänään koralaista tulikanaa, on kirjaimellisesti tulista.
Aikamoinen uusavuton olet, jos et tajua vaan jättää niistä ruuista mausteita pois. Netti on täynnä kasvisruoka ohjeita....joita voi myös itse soveltaa mausteitten osalta.
Minusta on vaikeaa löytää hyvän makuisia kasvisruokia, sen sijaan, jos maitotuotteiden käyttö on sallittu, esim italialaisia laatikoita ja kastikkeita on vaikka millä mitalla. Ne maistuvat hyviltä, eivätkä sisällä kummallisia mausteita.
Pinaattiletut puolukkahillolla ja raejuustolla.
Kasvispihvit perunamuusilla. Pihveihin kasvis- ja juuresraasteita, kananmunaa, korppujauhoja (juustoraastetta) ja mausteita maun mukaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sienikastike ja sienirisotto. Kaalikääryleet sienitäytteellä, pelmenit kasvistäytteellä, pasta norma. Lisäksi kannattaa kokeilla paahtaa tai savustaa esimerkiksi palsternakkaa. Ihan superhyvää.
Vierailija kirjoitti:
Sienikastike ja sienirisotto. Kaalikääryleet sienitäytteellä, pelmenit kasvistäytteellä, pasta norma. Lisäksi kannattaa kokeilla paahtaa tai savustaa esimerkiksi palsternakkaa. Ihan superhyvää.
Ehkäpä, olen kyllä syönyt ja tehnytkin hyviä kasvisruokia mutta sillehän ei mitään voi että todella herkullista saa aikaan vain kun on lihaakin mukana.
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
Lihansyöjät on myös kasvissyöjiä.
Kasvissyöjälapset täytyy ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa.
Keitetty porkkana.
Tuoreena poimittu mustikka.
Soseutettu peruna.
Matin ja Tepon cd levy. Ai sori, se ei ole enää kasvisten tuorein.. mutta koita jotain mixei.
Eräällä räppärillä todettiin sydämessä läppävika..nyt hän ei enää voi tuottaa rytmikästä puhetta ilman sivuääniä..
Minä en ymmärrä tällaisia kysymyksiä. Eikö Kysyjä ymmärrä itse vain... jättää ne mausteet reseptistä pois?? Ei ole olemassa ruokapoliisia joka sakottaa jos jotain reseptiä ei noudata täsmälleen niinkuin se on listattu 🙄.
Sen tiedän ettei vegaani pidä sängyssä mitään ääntä, eikä paljoa liiku koska ei halua myöntää miten hyvältä pienikin lihanpala tuntuu..
ratatouille