Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen maksanut palkasta vuokraa 16 vuoden ajan 750 euroa kuussa mutta en saa asuntolainaa jonka kuukausierä olisi 450€

Vierailija
03.09.2024 |

On tämä hauska maailma jos syntyy ilman perintöjä ja takaajia.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri miettinyt asunnon ostoa ja totesin, että tulisin tekemään niin hirveästi persnettoa, että ei mitään järkeä millään osa-alueella. Nettotulot on 3800€/kk, maksan vuokraa 1700€/kk. Vuokrani sisältää: 45 neliötä, todella hyvällä paikalla, veden, sähkön, vuokranantajan kotivakuutuksen, netin ja autopaikan. Itse siis olen ottanut lisäksi oman kotivakuutuksen omille tavaroilleni. Laskeskelin, että samalla summalla saisin huonolta paikalta 18-24 neliöisen asunnon. Tuohon 24 neliöön maksaisin, lainan nyt 4.2 prosentin korolla, lainan lisäosuuden (eli ylimääräisen lainan kattamaan omaosuuden), korot, yhtiövastike, taloyhtiön tekemät sopimukset vedestä, netistä ja sähköstä, autopaikka, kotivakuutus. Lisäksi pitäisi ostaa kuukausikortti julkisiin.

En vain näe mitään järkeä tuollaisessa, että laskisin omaa elintasoani ja saisin valtavan stressin. Tuo kuvitteellisen asunnon kulut eivät siis sisällä edes niitä säästöjä remonttikuluihin tai rikkoontuneisiin kodinkoneisiin, koska joka ikisen asunnon omistajan kyllä pitää sellaiseen varautua ja pitää säästössä noin 500 - 1000 euroa neliö, että voi kattaa remontit. 

Vierailija
82/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla tarpeeksi säästöjä? Koko asunnon hintaa ei voi kuitata velalla, vaikka maksukykyä kuukausittain löytyisi.

Löytyy 3 tonnia joka on koko puskurini. Palkka on suht matala ja teen jo nyt niin paljon työvuoroja kuin työnantaja antaa. Vaikka miten yritän, en saa säästöön enempää kuin n. 100-150 euroa kuussa. 150 saan jos nipistän ruuista. Minulla jää kaikkien kiinteiden kulujen jälkeen kuussa käteen noin 300 euroa ja siitä noin puolet käytän ruokaan.

No sitten sinulla ei ole tarpeeksi säästöjä asuntoa varten. Maksukysyksi ei vaan ole riittävä noilla tuloilla. Lainan lisäksi asunnosta tulee myös vastike/muita kuluja.

miksi sitten hänen maksukykynsä on riittänyt monta sataa euroa kalli

Eihän hänen maksukykynsä olisikaan kestänyt jos samalla olisi pitänyt olla säästössä se 20 t minkä pankki nyt ottaa ikään kuin pantiksi velasta. Jos olisi tuo säästössä niin tilanne olisi pankin kannalta hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei kannata ostaa omaa asuntoa sillä monella alalla uhkaa työttömyys. Työtön omistusasujan ei saa enää asumistukea niin kuin ennen. 

Vierailija
84/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme uhriutumista. En tunne yhtä ainutta ihmistä joka olisi perinyt asunnon tai saanut vanhemmiltaan takauksen. Ihan normiammateissa olemme säästäneet alkupääomaa joku aspiin, joku muualle ja sen jälkeen on ostettu se asunto. Ei mitään salatiedettä tai hyvää onnea vaan vastuullista aikuisen käytöstä jota pankki ihan oikein edellyttää lainaa myöntäessään.

No kyllähän meitäkin on joille vanhemmat taanneet ekan asuntolainan, kiinnittivät oman talonsa ja pantti piti maksaa tietyssä ajassa. Vanhemmat eivät joutuneet maksamaan penniäkään ja me päästiin alkuun. Sama homma omalle lapselle, velaton asuntomme panttina muutaman vuoden ja hänkin pääsi alkuun. Työssäkäyviä ihmisiä mekin. 

Vierailija
85/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä ei kannata ostaa omaa asuntoa sillä monella alalla uhkaa työttömyys. Työtön omistusasujan ei saa enää asumistukea niin kuin ennen. 

Ei sitä kyllä ole saanut tähänkään asti. Tulorajat ovat olleet niin pienet että vain täysin tuloton ihminen olisi periaatteessa voinut jotain saada. 

Vierailija
86/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri miettinyt asunnon ostoa ja totesin, että tulisin tekemään niin hirveästi persnettoa, että ei mitään järkeä millään osa-alueella. Nettotulot on 3800€/kk, maksan vuokraa 1700€/kk. Vuokrani sisältää: 45 neliötä, todella hyvällä paikalla, veden, sähkön, vuokranantajan kotivakuutuksen, netin ja autopaikan. Itse siis olen ottanut lisäksi oman kotivakuutuksen omille tavaroilleni. Laskeskelin, että samalla summalla saisin huonolta paikalta 18-24 neliöisen asunnon. Tuohon 24 neliöön maksaisin, lainan nyt 4.2 prosentin korolla, lainan lisäosuuden (eli ylimääräisen lainan kattamaan omaosuuden), korot, yhtiövastike, taloyhtiön tekemät sopimukset vedestä, netistä ja sähköstä, autopaikka, kotivakuutus. Lisäksi pitäisi ostaa kuukausikortti julkisiin.

En vain näe mitään järkeä tuollaisessa, että laskisin omaa elintasoani ja saisin valtavan stressin. Tuo kuvitteellisen asunnon kulut eivät siis sisällä edes niitä

Järkeäkö sitten on maksaa 1700/kk lopun elämääsi ja käyttää kaikki rahansa vuokranantajan eduksi? Hänelle sinä maksat asunnon velattomaksi. Ja lisäksi jatkat sukupolvien ketjua jossa omat lapsesi kirjoittelee nettiin etteivät saa asuntolainaa kun ei tullut perintöä eikä saa takausta asuntolainalle. Mutta tosiaan oma valintahan tuo on. 

Vierailija
87/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestelmän tarkoitus on vaan pitää ihmiset köyhinä ja varattomina.

Vierailija
88/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nettotulot on 3800€/kk, maksan vuokraa 1700€/kk."

Tämä on tuloihin nähden todella korkea vuokra. Ei toki kiellettyä, jos sinkkuna kerran haluaa asumiseen panostaa.

Jos tykkäät asua vuokralla, etkä halua asuntolainasta stressiä itsellesi, niin sinulle sopiva tavoite voisi olla säästää sen kokoinen osakesalkku, että saat vuokran maksettua osingoilla. 

Vierailija
89/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 neliön asunto ei ole asunto, lähinnä iso koira koppi, tai no joo iso kesämökki tai terassi.

Vierailija
90/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra- asunto vai oma? Näin pienellä eläkkeellä olevana olen erittäin tyytyväinen, että sain maksettua kämppäni. Rahat eivät riittäisi millään, jos joutuisin kallista vuokraa maksamaan ja asumistuen varaan en olisi uskaltanut laskea mitään, sillä sitähän on leikattu ja tullaan leikkaamaan ja eiköhän se poisteta hissukseen kokonaan. Nyt säästän 700 e joka kuukausi tulevia isoja remontteja varten, joita ei ainakaan vielä 15 vuoteen ole tulossa, mutta haluan varautua . Eläkkeellä tulot tippuu, muista se.

Vierailija
91/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin saada vuosi sitten bullit-lainan pankista. Työni on määräaikainen ja katkolla pian, joten pankki eväsi lainan minulta. Olin vähän ihmeissäni, sillä minulla oli ko pankissa talletuksina rahaa ja osakkeita 2 krt sen asunnon hinnan verran, ja velaton toinen asunto. En silti saanut lainaa, kun oli pätkätyö. Vähän oli outoa mielestäni, mutta myin sitten joitain sijoituksia ja ostin sen käteisellä. En ymmärrä pankin bisnestä, jos ei edes täysin riskitöntä lainaa haluttu myöntää. Kuka ihme nykyään oikein saa lainaa? Ei ihme, että asuntokauppa on jäissä, kun pankit estävät ostamisen.

Vierailija
92/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritin saada vuosi sitten bullit-lainan pankista. Työni on määräaikainen ja katkolla pian, joten pankki eväsi lainan minulta. Olin vähän ihmeissäni, sillä minulla oli ko pankissa talletuksina rahaa ja osakkeita 2 krt sen asunnon hinnan verran, ja velaton toinen asunto. En silti saanut lainaa, kun oli pätkätyö. Vähän oli outoa mielestäni, mutta myin sitten joitain sijoituksia ja ostin sen käteisellä. En ymmärrä pankin bisnestä, jos ei edes täysin riskitöntä lainaa haluttu myöntää. Kuka ihme nykyään oikein saa lainaa? Ei ihme, että asuntokauppa on jäissä, kun pankit estävät ostamisen.

Tämä on kyllä aika harmi. Olisihan se kiva nyhtää tulevalta vuokralaiselta asuntoon kohdistuvien korkojen verran ainakin vastikkeen lisäksi vuokraa ja saada maksimoitua verotushyöty. Pelkästään omalla rahalla pelatessa joutuu ikävästi maksamaan enemmän veroja.

Vierailija
93/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

järjestelmän tarkoitus on vaan pitää ihmiset köyhinä ja varattomina.

niin on.sitten jos haluaa enemmän rahaa on noustava sohvalta ja mentävä töihin.

Vierailija
94/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jankuti jankuti jankuti.

Vierailija
95/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin. ihmetyttää kun monet toistelevat että "ei mitään järkeä asua vuokralla, osta oma asunto".

miten, jos pankki portinvartijana estää sen? ei tämä ole mikään sims-peli tai rollercoaster tycoon jossa painat pankkinappulaa ja sitten otat siitä tarpeen verran lainaa.

vaan siitä lainaamisesta päättää toinen ihminen, ja jos tämä on sitä mieltä että et ole kelvollinen lainaa varten, niin olet sitten lopun ikää vuokralla.

Yksi niistä syistä jonka takia haluan eutanasian lailliseksi. Ei tässä maailmassa ole hirveästi järkeä pyöriä jos syntyy Sveitsin, Suomen tai Norjan hintatason maahan ilman omaisuutta tai perintöjä, taikka sukua joka takaa asuntolainan.

Ei hirveästi huvita käydä töissä jotta saa maksaa vuokrakuution seiniä hautaan saakka.

Itsellä olisi asunnon käsirahaa varten kymppitonni mutta en saa 80k laina

Minulla oli ASP-tilillä yli 20 k€ säästössä ja tarjosin sitä vakuudeksi 15-18 k€ asuntolainaan asomaksua varten. En saanut lainaa, koska työsuhteeni oli määräaikainen.  

96/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä että selviää lainasta. Pitää selvitä myös asunnon kuluista kuten yhtiövastike ym. asumisen kulut. 

Asuntoon voi myös olla tulossa kalliita saneerauksia. Pankki selvittää nämä kyllä ja jos lainaa ei heru, siihen on joku syy. Yleensä lainanottajalla on liian optimistinen näkemys tilanteesta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
97/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan sinä lainan ihan helposti kun ensin säästät  vaivaiset 20% asunnon hinnasta. Ei sen pitäisi kovinkaan vaikeata olla sinun tuloillasi.

Vai olisiko sittenkin niin, että oletkin maksattanut valtiolta 70-80% vuokrastasi asumistukina? Se onkin sitten hieman eriasia..

Vierailija
98/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme uhriutumista. En tunne yhtä ainutta ihmistä joka olisi perinyt asunnon tai saanut vanhemmiltaan takauksen. Ihan normiammateissa olemme säästäneet alkupääomaa joku aspiin, joku muualle ja sen jälkeen on ostettu se asunto. Ei mitään salatiedettä tai hyvää onnea vaan vastuullista aikuisen käytöstä jota pankki ihan oikein edellyttää lainaa myöntäessään.

No kyllähän meitäkin on joille vanhemmat taanneet ekan asuntolainan, kiinnittivät oman talonsa ja pantti piti maksaa tietyssä ajassa. Vanhemmat eivät joutuneet maksamaan penniäkään ja me päästiin alkuun. Sama homma omalle lapselle, velaton asuntomme panttina muutaman vuoden ja hänkin pääsi alkuun. Työssäkäyviä ihmisiä mekin. 

Minä ostin taloni ihan ilman takaajia säästämällä itse ensin 25 prosenttia ja otin talooni kiinnelainan. Talo itsessään oli siis lainan vakuutena.

Vierailija
99/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee siihen päälle tietysti muutkin asumiskulut ja ne voi olla asumismuodosta ja lämmityksestä riippuen aika korkeat. 

Mutta taas jos sijainti ei ole niin justiinsa ja työ joustaa niin esimerkiksi Savon pikkukunnista saa hyvinkin edullisesti ok-taloja ja näistä kunnista löytyy vielä näitä pienempiä paikallisosuuspankkeja joista lainaa voi irrotakin. Nämäkin kyllä edellyttää tiettyä omarahoitusosuutta ja jotain takausta. 

Vierailija
100/126 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sentään syntynyt on perintörahat taskussa. Ellei sitten ole vainajan lapsi.

Se onkin surullista jos syntyy tukien varassa koko elämänsä eläneiden pers'aukisten jälkeläisiksi. Paskojen elämäntapa kerjäläisten pers'silmästä.

Paskojen jälkeläisistä ei yleensä tule kuin sitä samaa paskaa.

Miltä lie sitten tuntuu kun paska irtoaa paskasta niin että pärähtää. Siinä sitten katselet nyt vanhempiasi jotka eivät välittäneet sinusta paskan vertaa.

Lienet yyhhoon jälkeläinen? Se on surullista, karmea kohtalo oikeasti. Miestä tulee ja miestä menee, mutta kukaan ei koskaan jää ja isäkin on vain tuntematon..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi