Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen suvun mökki ja kustannukset

Vierailija
03.09.2024 |

Miehellä on sukumökki. Vietän siellä aikaa silloin tällöin. Missä määrin on kohtuullista osallistua kustannuksiin? Ja millaisiin kustannuksiin osallistuisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni omistaa sisarusten kanssa perintömökin ja kävimme siellä viime kesänä. Menimme päivällä ja lähdimme illalla pois, olimme ehkä 6-8 h.

Kysyin mitä tuomme ja veimme. Meillä oli vietetty miehen esikoisen häitä vähän ennen vierailua ja vein mukanani näitä ruokia, jotka pystyi pakastamaan ja vietiinkö 5 pulloa viiniä. Useampi. Lisäksi kasvimaalta tuli mm perunoita ja jotain muuta. 

Miesystävä ei tykkää käydä siellä, kaikki kääntyy aina rahaan. 

Sisko alkoi haastamaan riitaa, pitäisi maksaasitä ja tätä, miesystävä sanoi tämä on moneen kertaan puhuttu. Hän ei ole siellä, hän ei maksa. Mielellään hän myisi osuutensa. Tämä on sovittu vanhempien ja koko perikunnan kanssa. Sisko alkoi selittää maksaa 5000 euroa nyt ja vähän myöhemmin jne. Ja me lähdettiin pois. 

Yhteismökeistä voi tulla niin suuria tappeluita. Minun mielipidettäni kysyttiin monta krt ja aina vastasin minulla ei ole mielipidettä. En omista yhtään. Ei kuulu minulle.

Vierailija
82/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kallistumassa sellaiseen ehdotukseen, etten maksa suoraan mitään kuluja mökistä, mutta kompensoin miehelle mökkikuluja epäsuorasti, esimerkiksi maksamalla itse asunnon vastikkeen yhtenä kuukautena, ostamalla hänelle jotain jne. Onko tämä ihan tyhmä ajatus?

Mieluusti kävisin mökillä itse jonkun verran, mutta en halua sekaantua päätöksiin enkä maksaa liikaa. 

Minusta on tyhmä ajatus. Ei sinun pidä kompensoida mökin kuluja mitenkään. Olet siellä miehen vieraana. Tottakai sinne viet ruokaa ja muuta kulutustavaraa, jos aikaa vietät, mutta miehen omaisuus on miehen omaisuutta. Eri asia, jos yhdistätte taloutenne aikanaan. 

Minusta appivanhempasi toimivat sinua ja miestäsi kohtaan törkeästi. Ei heillä ole oikeus puuttua raha-asioihinne. Ja mistä he edes tietävät, mitä maksat? Kerto

No ei kai kukaan sinua voi estää maksamasta, jos haluat maksaa. Mutta esim se kalastus ei kyllä ole mikään tehokas tapa hankkia ruokaa. Kyllä siihenkin menee aikaa ja rahaa. 

Appivanhempien puuttuminen on kuitenkin oikeasti aika huono asia, siitä kannattaa miehen kanssa puhua. Tyttäreni avomies käy meidän mökillä, syö meidän sinne ostamia ruokia, kuten tytärkin, eikä tietenkään ikinä maksa mitään. Eikä tulisi pieneen mieleenkään olettaa hänen maksavan. Enkä kyllä ottaisi rahaa, vaikka yrittäisi tarjota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kallistumassa sellaiseen ehdotukseen, etten maksa suoraan mitään kuluja mökistä, mutta kompensoin miehelle mökkikuluja epäsuorasti, esimerkiksi maksamalla itse asunnon vastikkeen yhtenä kuukautena, ostamalla hänelle jotain jne. Onko tämä ihan tyhmä ajatus?

Mieluusti kävisin mökillä itse jonkun verran, mutta en halua sekaantua päätöksiin enkä maksaa liikaa. 

Siis alkuperäinen kysymyksesi on väärä, ei ole mikään sukumökki vaan avopuolisosi mökki, asia on vain ja ainoastaan teidän välinen sopimusasia. Ei kannata nyt ylimiettiä asiaa, jos viihdyt mökillä niin osta vaikka kaikki ruokatarvikkeet tai vastaavaa. Sopikaa miehenne kanssa jotain, täältä et saa oikeata vastausta.

Vierailija
84/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis alkuperäinen kysymyksesi on väärä, ei ole mikään sukumökki vaan avopuolisosi mökki, asia on vain ja ainoastaan teidän välinen sopimusasia. Ei kannata nyt ylimiettiä asiaa, jos viihdyt mökillä niin osta vaikka kaikki ruokatarvikkeet tai vastaavaa. Sopikaa miehenne kanssa jotain, täältä et saa oikeata vastausta.

on se sillä tavalla sukumökki, että on miehen äidin puolen suvusta, ja omistus siirtynyt vasta tänä kesänä miehelleni. miehen äiti on vahvasti vaikuttamassa tähän kustannusten jakoon. 

Vierailija
85/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on se sillä tavalla sukumökki, että on miehen äidin puolen suvusta, ja omistus siirtynyt vasta tänä kesän

No, miksi mies antaa äidin vaikuttaa? Häiriintynyt kuvio minusta. Jos se on miehen, mies päättää. Jos äidin, et todellakaan maksa mitään. Ei kannata käydä sellaisessa paikassa, missä rajoja ei osata pitää. 

Vierailija
86/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskäytössä olevan mökin kulujen jakaminen aiheuttaa helposti ristiriitoja. Kun jokaisella on oma näkemyksensä oikeudenmukaisuudesta, syntyy helposti periaatekiistoja rahallisesti aika pienistä asioista.

Ap:n tilanteesta tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi. Hänen lapsuudenkotinsa lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alko

Tämä tarina lienee samassa kategoriassa sen tarinan kanssa, missä joku otti kyytiin pimänä iltana jonkun tien poskessa liftaamassa olleen (tummiin vatteisiin  pukeutuneen )naisen joka meni istumaan auton takapenkille. Ja kun kuski sitten jonkin ajan kuluttua katsoi taustapeiliin, ei takapenkillä istunut ketään......

Vierailija
87/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin mökin omistajana ihan tyytyväinen, jos vakituinen perhepiiriin kuuluva vieras vaikka täydentäisi kuiva-ainekaappeja, toisi mukanaan mäntysuopaa tai pienkonebensaa tms., siivoaisi tai fiksailisi jotain, leikkaisi nurmikon, tekisi polttopuita tai kitkisi kasvimaan jne. Osallistuisi siis hiukan mökistä huolehtimiseen ja ostaisi kulutustarvikkeita hiukan yli oman käyttönsä verran.

Ihanaa kuulla. Juuri näin toimin mieheni sukumökin suhteen. 

-se, joka ei maksa remontteja 

Huom, en myöskään ikinä kommentoi mitä pitäisi tehdä. Jos mies ja tai vanhempansa päättävät kunnostaa jotain, voin osallistua tekemiseen oman jaksamisen mukaan, mutta vetovastuuta en suostu ottamaan. Itsestään selvää on, että siivoamme aina jälkemme mökiltä poistuessa.

Ap, jatkan tähän. Mekin ollaan avopari. Ollaan oltu yhdessä 10 vuotta. Miehellä ja sisaruksellaan mökin omistus, vanhemmilla hallintaoikeus. Voisin ehkä maksaa käyttämästäni sähköstä, jos pyydettäisiin, koska se on ns.  juokseva kulu. Meillä ei ole yhteisiä lapsia mieheni kanssa. Omia on molemmilla. Vaikka ollaan oltu yhdessä näinkin kauan ja on yhteinen koti, en osallistu rahallisesti mökin kunnossapitoon/parannuksiin, koska miksi kerryttäisin perintöä mieheni lapsille omieni sijaan. Selvää on, että miehen kuoltua minulla ja lapsillani ei ole mökille asiaa kuin korkeintaan miehen lasten kutsuttuna vieraana. Minusta tämä vertaantuu siihen, kun joissain parisuhteissa mies maksaa lainaa ja nainen juoksevat kulut. Ei, ei ja ei. 

Vierailija
88/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on se sillä tavalla sukumökki, että on miehen äidin puolen suvusta, ja omistus siirtynyt vasta tänä kesän

Onko miehen äiti siis konkreettisesti pyytänyt sinulta rahaa ja mihin tarkoitukseen? Kaikki mökin kiinteät kulut (kiinteistövero, tiemaksut, remontit) kuuluu ihan selkeästi mökin omistajille, ei sinulle. Ruokakulut yms toki jaetaan. Jos vietätte siellä paljon aikaa, niin esim sähkölaskusta voisi appivanhemmat maksaa puolet ja mies puolet. Jos taas osallistut jotenkin siihen, se on sinun ja miehesi välinen asia. Ajattelisin että sinä ja mies olette yksikkö eikä se anopille kuulu kumman takusta teidän osuus tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan