Miehen suvun mökki ja kustannukset
Miehellä on sukumökki. Vietän siellä aikaa silloin tällöin. Missä määrin on kohtuullista osallistua kustannuksiin? Ja millaisiin kustannuksiin osallistuisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (88)
Itse osallistuin käytännön tasolla eli remppaamalla ja pitämällä ylipäänsä hyvää huolta mökistä ja puutarhasta vuosikaudet. Sitten puolisoni kuoli ja mökki jäi (ihan odotetusti) hänen jälkikasvulleen. Jos en olisi saanut mitään perinnönjaossa, olisin pitänyt sitä tosi epäreiluna kaiken tekemäni jälkeen. Mutta sain. Kannattaa siis miettiä joka tavalla, paljonko haluaa toisen omaisuuteen satsata aikaansa tai rahaansa.
"Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki."
Seteleitäkö siellä takassa poltellaan vai miten moinen kulu on mahdollinen.?
Anna mökillä ollessa suikkari miehelle, riittää varmasti.
"Keskenään pääsemme kyllä sopuun, mutta lähistöllä on appivanhemmat, jotka saattaa vaatia enemmän rahallista osallistumista minulta"
Appivanhemmat vaativat rahallista osallistumista miehesi mökin käytöstä? Ovatko he jotenkin vajaita?
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää että kyseessä siis mökki, joka on alun perin miehen suvun, mies omistaa sen nykyään kokonaan itse. Keskenään pääsemme kyllä sopuun, mutta lähistöllä on appivanhemmat, jotka saattaa vaatia enemmän rahallista osallistumista minulta, joten minulla pitäisi olla selvä suunnitelma miten etenen. Tässähän on vielä erona se, että olenko viettänyt mökillä aikaa kolme kesää ja mitä sitten kymmenen vuoden päästä, kun olen esim käyttänyt siellä pintoja ja tiloja, joihin pitää satsata.
Ahaa, appivanhemmillasi ei ole kyllä mitään valtaa tähän. Ihan keskenänne kinaatte. Et omista neliösenttiäkään joten on ihan omassa päätäntävallassasi haluatko maksaa uuden lattian.
Eipä ole tullut mieleenikään maksaa vastaavassa tilanteessa miehelle mitään. Olen tosin suunnitellut mökille remontin ja itsekin ostanut sisustukseen tavaraa, laittanut pihaa ym. Itse en siis omista paikasta mitään, mutta vietämme siellä perheenä paljon aikaa ja lapsillehan se joskus jää.
Mitä appivanhemmille kuuluu teidän perheen raha-asiat?
Meillä vaimo omistaa mökkimme jonka siis saanut vanhemmiltaan. Yhdessä oltu yli 20 vuotta enkä ole mökin kustannuksista maksanut penniäkään. Sen sijaan olen rakentanut sinne grillikatoksen, remontoinut saunan, vaihtanut katon huovan, maalannut ulkoseinät, asentanut uuden kaminan ja lukemattomia muita hommia.
Eipä ole vaimo mitään rahoja koskaan kysellytkään (eikä appivanhemmat silloin kuin vielä elivät).
Mitään rahaa en odottaisi/maksaisi, mutta osallistuisin (kohtuullisessa määrin) ylläpitoon, esim. auttaisin puiden tekemisessä/terassin maalauksessa tmv. tarvittaessa.
Samoin veisin mökille "tuliaisina" esim. kesän vessapaperit/ kesäkukkia/ bensaa ruohonleikkuriin tmv. pientä mitä nyt sinne halutaan/tarvitaan, vaikka uusi kirves hajonneen tilalle tai vastaavaa =tarpeellista, ei turhaa. Laskisin varmaan että muutama kymppi/viikonloppu tai viikko. Eli jos olisin vain 1 viikonlopun pienempää, jos koko heinäkuun niin jotain isompaa.
Onko teillä avioehto? Jos ei, niin silloin mökki on osa sinun omaisuuttasi ja on päivänselvää, että sinä maksat oman osuutesi kuluista.
Meillä on kaksi mökkiä. Minä omistan nykyisin meidän perheen mökin yksin, ja vaimo omistaa heidän mökin veljensä kanssa puoliksi. Minä maksan kaikki mökin kiinteät kulut, sähköt, verot, jätemaksut jne. Vaimo maksaa veljensä kanssa heidän mökin kulut. Aikaa vietetään aika tasapuolisesti kummallakin mökillä. Kun ollaan mökillä ruuat ja käyttötavarat maksetaan n. puoliksi. Kummallakin mökillä tehdään yhdessä ylläpitohommia, polttopuita, remppaillaan, siivotaan ja laitetaan pihaa.
Omistaja siis maksaa mökin kulut, asumiskulut yhdessä ja yhdessä tehdään töitä kummankin mökin eteen. Ja tästä ei ole koskaan tullut mitään elämää suurempaa ahdistusta.
Yhteismökki kannattaa aina laittaa kiinteistöosakeyhtiöksi. Silloin voidaan sopia, että jokainen osakas maksaa yhtiölle vastiketta joilla hoidetaan yhdessä sovitut kulut. Vastikkeista voidaan sopia ostettavaksi jopa sellaisia peruselintarvikkeita, joita ajatellaan että aina pitää mökin kaapissa olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo omistaa mökkimme jonka siis saanut vanhemmiltaan. Yhdessä oltu yli 20 vuotta enkä ole mökin kustannuksista maksanut penniäkään. Sen sijaan olen rakentanut sinne grillikatoksen, remontoinut saunan, vaihtanut katon huovan, maalannut ulkoseinät, asentanut uuden kaminan ja lukemattomia muita hommia.
Eipä ole vaimo mitään rahoja koskaan kysellytkään (eikä appivanhemmat silloin kuin vielä elivät).
oletko itse maksanut materiaalit noihin remonttihommiin? vai vaimo?
Voitte sopia asiat miten vain. Pääasia että puhutte asioista ja teette molempia osapuolia tyydyttävän sopimuksen, suullinenkin riittää.
Vierailija kirjoitti:
"Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki."
Seteleitäkö siellä takassa poltellaan vai miten moinen kulu on mahdollinen.?
Niinpä, sitä minäkin ihmettele. Meillä on 170m2 talviasuttava sähkölämmitteinen mökki kaikilla mukavuuksilla , jossa vuosikustannukset ovat n 6000e. Maksan ne itse ja olen iloinen ,kun mahdollisimman moni käyttää. Nuo kustannukset kattaa siis sähkön, veden , jätteet , aurauksen ja kiinteistöveron. Toki jokainen porukka ostaa eväänsä itse .
Minulla ja veljelläni on yhteismökki (perintönä saatu). Kumpikaan ei pyydä puolisoiltaan maksua esim. vedestä tai sähköstä. Puolisot auttavat jonkin verran mökin töissä, esim. maalaus tai ruohon leikkaus. Mihinkään ei ole kuitenkaan pakko osallistua, vaan päävastuu ylläpidosta on minulla ja veljelläni. Vietettyjä vuorokausia molemmilla kertyy suunnilleen saman verran ja ostetetaan veljen kanssa tasapuolisesti tarvikkeita mökille. Pakolliset kulut, siis vesi, sähkö, jätehuolto yms maksetaan perikunnan tililtä, jossa on vielä riittää rahaa ylläpitoon vuosiksi eteenpäin. Näin sopuisasti meillä menee.
Älä pelkää ei kukaan odotakkaan että tekisit muuta kuin saapuisit paikalle lokkeilemaan niin kuin muutkin naiset
Ohiksena sellaista että on tärkeää sopia myös muiden mökin käyttäjien kanssa. Meillä on sukumökki jonka mieheni omistaa mutta appivanhemmilla on hallintaoikeus ja he käyttävät mökkiä ahkerasti. Me käymme mökillä heitä moikkaamassa ja auttelemassa silloin tällöin. Mies maksaa mökille remontteja ja vakuutuksen. Toisin kuin täällä väitettiin niin kiinteistövero menee sille kenellä on hallintaoikeus niin että appikset maksavat veron sekä tietenkin sähköt, polttopuut, nuohoojan jne.
Jos käyttäisimme mökkiä itse osallistuisimme tietysti kuluihin enemmän. Mutta tosiaan vietämme siellä max yhden yön vuodessa.
Olemme keskustelleet siitä mitä tapahtuu kun hallintaoikeus siirtyy. Ykkösvaihtoehto on tällä hetkellä että lunastan puolet mökistä itselleni aj teemme siellä remonttia. Siinä tapauksessa tietenkin maksamme kaikki kulut mieheni kanssa yhdessä.
Me olemme olleet yhdessä yli 20-vuotta ja mökki minun nimissäni. Mieheni ei maksa yhtään mitään siihen kuuluvaa ja polttopuistakin on vääntämistä tekeekö edes niitä. Ei tee. Hyvä jos saan sahaamaan moottorisahalla, koska en siihen nyt yksin kykene. Olen työttömänä ja tuli pakollinen iso meno mökkiin liittyen (onnettomuus) ja ei puhettakaan, että olisi auttanut. Jouduin ottamaan itse kalliin luoton (16 000€). Toisin päin kuitenkin tilanne aivan eri. Kun mulla oli rahaa niin lainasin hänelle 40 000€ sijoituksiinsa. Pitää niistä kiinni ja ne on kuulemma nyt hänen rahaansa ja ei yhtään muista lainanneensa multa mitään. Ehkä pari tonnia kuulemma, mutta olen kuluttanut ne. Elämä on. Lähden tästä ja oikeuden kautta kai nuo rahat on yritettävä häneltä saada.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää että kyseessä siis mökki, joka on alun perin miehen suvun, mies omistaa sen nykyään kokonaan itse. Keskenään pääsemme kyllä sopuun, mutta lähistöllä on appivanhemmat, jotka saattaa vaatia enemmän rahallista osallistumista minulta, joten minulla pitäisi olla selvä suunnitelma miten etenen. Tässähän on vielä erona se, että olenko viettänyt mökillä aikaa kolme kesää ja mitä sitten kymmenen vuoden päästä, kun olen esim käyttänyt siellä pintoja ja tiloja, joihin pitää satsata.
Anna kun arvaan. Mökki on miehen nimissä mutta appivanhemmat huseeraavat siellä kuin olisi vielä heidän ikioma mökkinsä. Ja heitä harmittaa että lattia kuluu, kun miniä kävelee sillä. Ja hengittää vielä mökin ilmaakin. Voi voi kyllä miniän kuuluisi siitä maksaa että ei pikkupoika raukka vaan joudu puolisolleen mitään tarjoamaan.
Ei kuulosta kovin lämpimiltä väleiltä. Sinun ja mihen pitää asia sopia keskenään ja sen jälkeen mies laittaa vanhempansa kuriin, asia ei kuulu heille pätkääkään. Itsehän en viettäisi hetkeäkään kyseisellä mökillä, jos täytyisi ihan tomintasuunnitelmaa miettiä. Eikö se mies ollenkaan pidä sinun puoliasi?
Älä tee / älkää tehkö tästä korkeampaa matematiikkaa. Maksat osan päivittäisistä kuluista, tehnet niin kotonakin.