Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen suvun mökki ja kustannukset

Vierailija
03.09.2024 |

Miehellä on sukumökki. Vietän siellä aikaa silloin tällöin. Missä määrin on kohtuullista osallistua kustannuksiin? Ja millaisiin kustannuksiin osallistuisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää että kyseessä siis mökki, joka on alun perin miehen suvun, mies omistaa sen nykyään kokonaan itse. Keskenään pääsemme kyllä sopuun, mutta lähistöllä on appivanhemmat, jotka saattaa vaatia enemmän rahallista osallistumista minulta, joten minulla pitäisi olla selvä suunnitelma miten etenen. Tässähän on vielä erona se, että olenko viettänyt mökillä aikaa kolme kesää ja mitä sitten kymmenen vuoden päästä, kun olen esim käyttänyt siellä pintoja ja tiloja, joihin pitää satsata. 

Anna kun arvaan. Mökki on miehen nimissä mutta appivanhemmat huseeraavat siellä kuin olisi vielä heidän ikioma mökkinsä. Ja heitä harmittaa että lattia kuluu, kun miniä kävelee sillä. Ja hengittää vielä mökin ilmaakin. Voi voi kyllä miniän kuuluisi siitä maksaa että ei pikkupoika raukka vaan joudu puolisolleen mitään tarjoamaan.

Ei kuulosta kovin lämpimilt

vähän tähän suuntaan kyllä :D ei nyt ihan kuitenkaan. minun on tässä ollut vähän hankala itse ajatella, että mikä kulu kuuluu minulle ja mikä ei. tässä on paljon muuttujia, kuten että mökki vaikuttaa ruokakustannuksiini, koska se on metsästys- ja kalastuspaikka. kuitenkin tässä pitäisi itsellä olla jokin selvä linjaus, koska en tosiaan omista mökkiä.

Vierailija
62/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskäytössä olevan mökin kulujen jakaminen aiheuttaa helposti ristiriitoja. Kun jokaisella on oma näkemyksensä oikeudenmukaisuudesta, syntyy helposti periaatekiistoja rahallisesti aika pienistä asioista.

Ap:n tilanteesta tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi. Hänen lapsuudenkotinsa lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alko

Kyllä mummu tiesi. Hänen viisailla neuvoillaan tämäkin kiista olisi ratkennut jo aikoja sitten. Kyllä on ikävä pikkuista vanhaa mummoa. Surullista, ettei hän enää ole keskuudessamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies kutsuu sinut mökille/haluaa mukaansa on järkevää pysytellä vieraan roolissa ja vastata siitä, mitä kohtelias vieras huomioi ollessaan toisen mökillä yhteisesti sovittujen kulujen lisäksi. Aina voi jeesata puiden kannossa tai liiterin järjestelyssä tai siivota lähtiessä sauna yms. Maksaminen on hankalaa, koska loppujen lopuksi mikään summa ei riittäisi. Jos suhteenne jatkuu ja mökki on sinunkin nimissäsi avioitumisen myötä on sitten eri asia jakaa kustannuksia.

Appivanhemmat seurustelevat selkeästi vakavammin sinun kanssasi, joten tavallaan se on imartelevaakin mitä merkitset heille. Riippuen sinun tavasta puhua asiat selväksi voisit aivan hyvin todeta, että mietitään sitten kuluja kun on päätetty jakaa loppu elämä yhdessä ja nyt on vielä liian aikaista. Älä ole heille liian helppo kohde.

Vierailija
64/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kutsuu sinut mökille/haluaa mukaansa on järkevää pysytellä vieraan roolissa ja vastata siitä, mitä kohtelias vieras huomioi ollessaan toisen mökillä yhteisesti sovittujen kulujen lisäksi. Aina voi jeesata puiden kannossa tai liiterin järjestelyssä tai siivota lähtiessä sauna yms. Maksaminen on hankalaa, koska loppujen lopuksi mikään summa ei riittäisi. Jos suhteenne jatkuu ja mökki on sinunkin nimissäsi avioitumisen myötä on sitten eri asia jakaa kustannuksia.

Appivanhemmat seurustelevat selkeästi vakavammin sinun kanssasi, joten tavallaan se on imartelevaakin mitä merkitset heille. Riippuen sinun tavasta puhua asiat selväksi voisit aivan hyvin todeta, että mietitään sitten kuluja kun on päätetty jakaa loppu elämä yhdessä ja nyt on vielä liian aikaista. Älä ole heille liian helppo kohde.

Tuo on totta, että maksamisessa tulee helposti se, että se on liian vähän (appivanhempien mielestä), mutta sitten taas itselle tulee toisessa suunnassa vastaan se, että jos maksan paljon kuluja, haluan myös vaikuttaa niihin päätöksiin, mitä mökin suhteen tehdään. Ap.

Vierailija
65/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
66/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn itse silloin tällöin mieheni suvun mökillä ja osallistun kustannuksiin 500 eurolla viikko. Siihen sisältyy, sähkö, vesi, jätekaivo tyhjennys, polttopuut, ruoka, nuohous, kiinteistövero, mökkitalkkari palkkio ja pieniä korjauskuluja. Mieheni maksaa sen toisen puolen. Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki.

kukaaan voi olla näin hölmö, että maksaa tällaisia summia jostain mökistä, joka ei ole edes oma. Tuolla rahalla pääsee jo melkein hotelliin tms viikoksi

Vierailija
67/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni hoitaa ne sukumökkinsä kustannukset eikä minulta ole vaadittu yhtään mitään. Ei siellä muidenkaan osakkaiden puolisot osallistu kustannuksiin. Jos itselleni jäisi sukumökki niin ei mieheni osallistuisi niihin kustannuksiinkaan ollenkaan.

Vierailija
68/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat kaikille piparia ja kakkosta

Vierailija
69/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten sukumökkeihin ei kannata sekaantua millään lailla. Jos joskus olette naimisissa, ja teillä ei ole avioehtoa mökin suhteen, ja mökki on oikeasti miehen oma, kulut puoliksi. Sitä ennen käyttäydyt kuin vieras kylässä. Viet tuliaisia, jos haluat käydä. Muuten et sekaannu. 

Vierailija
70/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten sukumökkeihin ei kannata sekaantua millään lailla. Jos joskus olette naimisissa, ja teillä ei ole avioehtoa mökin suhteen, ja mökki on oikeasti miehen oma, kulut puoliksi. Sitä ennen käyttäydyt kuin vieras kylässä. Viet tuliaisia, jos haluat käydä. Muuten et sekaannu. 

Eli en menisi käymään ollenkaan? 

Vierailija
71/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos vaaditaan rahaa, lakkaan käymästä?

Vierailija
72/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn itse silloin tällöin mieheni suvun mökillä ja osallistun kustannuksiin 500 eurolla viikko. Siihen sisältyy, sähkö, vesi, jätekaivo tyhjennys, polttopuut, ruoka, nuohous, kiinteistövero, mökkitalkkari palkkio ja pieniä korjauskuluja. Mieheni maksaa sen toisen puolen. Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki.

kukaaan voi olla näin hölmö, että maksaa tällaisia summia jostain mökistä, joka ei ole edes oma. Tuolla rahalla pääsee jo melkein hotelliin tms viikoksi

12 000 vuodessa on tosi paljon. Epäilen jonkun vetävän välistä. Ehkä muu suku ei sitten maksa mitään. 

Vierailija
73/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voisi aluksi miettiä mitä ihan aidosti itse HALUAA tehdä mökin suhteen. Ja aloittaa siltä pohjalta keskustelut miehensä kanssa. 

Vierailija
74/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin mökin omistajana ihan tyytyväinen, jos vakituinen perhepiiriin kuuluva vieras vaikka täydentäisi kuiva-ainekaappeja, toisi mukanaan mäntysuopaa tai pienkonebensaa tms., siivoaisi tai fiksailisi jotain, leikkaisi nurmikon, tekisi polttopuita tai kitkisi kasvimaan jne. Osallistuisi siis hiukan mökistä huolehtimiseen ja ostaisi kulutustarvikkeita hiukan yli oman käyttönsä verran.

Vierailija
75/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos vaaditaan rahaa, lakkaan käymästä?

No minä lakkaisin. Tosin minä en appivanhempien mökillä käy kuin harvoin pakon edessä. Oma mökki on ihan toinen juttu. 

Vierailija
76/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kallistumassa sellaiseen ehdotukseen, etten maksa suoraan mitään kuluja mökistä, mutta kompensoin miehelle mökkikuluja epäsuorasti, esimerkiksi maksamalla itse asunnon vastikkeen yhtenä kuukautena, ostamalla hänelle jotain jne. Onko tämä ihan tyhmä ajatus?

Mieluusti kävisin mökillä itse jonkun verran, mutta en halua sekaantua päätöksiin enkä maksaa liikaa. 

Vierailija
77/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteissa tekisin niin että maksaisin ruuat ja vaikka bensat kyseisen reissun osalta. 

Vierailija
78/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin mökin omistajana ihan tyytyväinen, jos vakituinen perhepiiriin kuuluva vieras vaikka täydentäisi kuiva-ainekaappeja, toisi mukanaan mäntysuopaa tai pienkonebensaa tms., siivoaisi tai fiksailisi jotain, leikkaisi nurmikon, tekisi polttopuita tai kitkisi kasvimaan jne. Osallistuisi siis hiukan mökistä huolehtimiseen ja ostaisi kulutustarvikkeita hiukan yli oman käyttönsä verran.

Ihanaa kuulla. Juuri näin toimin mieheni sukumökin suhteen. 

-se, joka ei maksa remontteja 

Huom, en myöskään ikinä kommentoi mitä pitäisi tehdä. Jos mies ja tai vanhempansa päättävät kunnostaa jotain, voin osallistua tekemiseen oman jaksamisen mukaan, mutta vetovastuuta en suostu ottamaan. Itsestään selvää on, että siivoamme aina jälkemme mökiltä poistuessa.

Vierailija
79/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kallistumassa sellaiseen ehdotukseen, etten maksa suoraan mitään kuluja mökistä, mutta kompensoin miehelle mökkikuluja epäsuorasti, esimerkiksi maksamalla itse asunnon vastikkeen yhtenä kuukautena, ostamalla hänelle jotain jne. Onko tämä ihan tyhmä ajatus?

Mieluusti kävisin mökillä itse jonkun verran, mutta en halua sekaantua päätöksiin enkä maksaa liikaa. 

Minusta on tyhmä ajatus. Ei sinun pidä kompensoida mökin kuluja mitenkään. Olet siellä miehen vieraana. Tottakai sinne viet ruokaa ja muuta kulutustavaraa, jos aikaa vietät, mutta miehen omaisuus on miehen omaisuutta. Eri asia, jos yhdistätte taloutenne aikanaan. 

Minusta appivanhempasi toimivat sinua ja miestäsi kohtaan törkeästi. Ei heillä ole oikeus puuttua raha-asioihinne. Ja mistä he edes tietävät, mitä maksat? Kertooko mies kaiken heille? En oikeasti haluaisi olla porukan kanssa tekemisissä, ellei mies asettaisi rajoja vanhemmilleen. 

Vierailija
80/88 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on tyhmä ajatus. Ei sinun pidä kompensoida mökin kuluja mitenkään. Olet siellä miehen vieraana. Tottakai sinne viet ruokaa ja muuta kulutustavaraa, jos aikaa vietät, mutta miehen omaisuus on miehen omaisuutta. Eri asia, jos yhdistätte taloutenne aikanaan. 

Minusta appivanhempasi toimivat sinua ja miestäsi kohtaan törkeästi. Ei heillä ole oikeus puuttua raha-asioihinne. Ja mistä he edes tietävät, mitä maksat? Kertooko mies kaiken heille? En oikeasti haluaisi olla po

Ollaan siis avopari, oltu kolme vuotta yhdessä. Voinko olla vieraana kymmeniä vuosia, siis siten, ettei osallistu esim sähkökuluihin, jos vietän vaikka 4 viikkoa vuodessa mökillä? Ja siis tähän liittyy tosiaan sekin, että omat ruokakuluni alenevat, koska mies metsästää ja kalastaa meille mökillä (ja tämä on minusta hyvä asia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan