Miehen suvun mökki ja kustannukset
Miehellä on sukumökki. Vietän siellä aikaa silloin tällöin. Missä määrin on kohtuullista osallistua kustannuksiin? Ja millaisiin kustannuksiin osallistuisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköt, jätehuolto, nuohoukset, vakuutukset, mökin kunnossapitokustannukset. Mökistä on aina kuluja. Voit vaikka tarjoutua maksamaan oman osasi. Mieti asiaa vaikka niin että vuokraat mökin viikoksi, saman verran kun maksat niin kaikki lienevät tyytyväisiä. Voit katsoa mökin vuokraushintoja niin saat ymmärrystä kulurakenteesta.
Ei nyt ihan noin mene, kun puolison mökistä kyse. Vuokramökin idea on, että sillä tehdään voittoa ja jos sellaisen hinnalla rupeat puolisoltasi pyytämään rahaa jos hän on sinun kanssasi siellä mökillä niin olet kyllä ahne. Vuokraamalla mökkiä voi tehdä vuodessa monen kymmenen tuhannen euron voitot et niissä vrk: vuokra voi lähteä 100-500 eurosta, ei mökin ylläpitoon mene noin paljoo vrk:ssa rahaa.
Ei ollut puolison mökki vaan puolison suvun mökki. Täten käyttäjiä voi olla kymmenittäin. Ei nyt varmaan mikään listahinta ole sopiva, mutta esim. puolet kyseisen mökin oletetusta vuokrasta on ihan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten vedän rajan, etten joudu maksamaan muuta kuin käyttämäni tarvikkeet? Eli mikä käyttö on sellaista, että pitäisi alkaa maksaa esim. uusia pienkoneita (ruohonleikkuri jne.)?
Ei mikään käyttö. Jos sinä leikkaat siellä ruohoa/teet kunnossapitotöitä/siivoat, olet jo mökkiaikasi ansainnut. Jos miehesi alkaa vaatia sinulta osallistumista noihin, kysy perustelut.
Hyvä perustelu on se, että vietämme aikaa täällä mökillä joten töihinkin osallistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse silloin tällöin mieheni suvun mökillä ja osallistun kustannuksiin 500 eurolla viikko. Siihen sisältyy, sähkö, vesi, jätekaivo tyhjennys, polttopuut, ruoka, nuohous, kiinteistövero, mökkitalkkari palkkio ja pieniä korjauskuluja. Mieheni maksaa sen toisen puolen. Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki.
Monta osakasta mökillä on? Mökin ylläpito maksaa 1000€/kk. Eli vuodessa 12000. Nyt jos jokainen maksaa 1000 euroa viikko niin se tekee vuodessa 48 000 eli mökkikunta ottaa voittoa 36 000. Joku kusettaa nyt jotakin teillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse silloin tällöin mieheni suvun mökillä ja osallistun kustannuksiin 500 eurolla viikko. Siihen sisältyy, sähkö, vesi, jätekaivo tyhjennys, polttopuut, ruoka, nuohous, kiinteistövero, mökkitalkkari palkkio ja pieniä korjauskuluja. Mieheni maksaa sen toisen puolen. Kyseisen mökin ylläpitokulut ovat 12 000 vuodessa ja kyseessä talviasuttava mökki.
Monta osakasta mökillä on? Mökin ylläpito maksaa 1000€/kk. Eli vuodessa 12000. Nyt jos jokainen maksaa 1000 euroa viikko niin se tekee vuodessa 48 000 eli mökkikunta ottaa voittoa 36 000. Joku kusettaa nyt jotakin teillä
Oman mökin idea on just, että sillä tehdä voittoa josi tse siellä ollaan. Nyt viikossa maksatte siellä olosta yhteensä 1000 euroa niin kuulostaa aika isolta summalta oman mökin kuluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eniten riippuu siitä mikä sinun ja puolison kokonaistilanne on. Ja mikä on tilanne mökillä. Jos teillä on vakiintunut suhde ja tämä on ainoa mökki jota käytätte, pohtikaa yhdessä asiaa ja sopikaa miten tehdään.
Meillä on vakiintunut suhde mutta molempien suvuilla on omat mökit. Ollaan sovittu että molemmat maksaa oman suvun mökin asioita mutta ei toisen suvulle. Ruoat jne toki ostetaan yhdessä ja tehdään talkootöitä kumpaankin mökkiin tasapuolisesti.
Kuka mökin omistaa? Kenellä on hallintaoikeus? Kokonaisuus ratkaisee. Keskustele puolisosi kanssa.
Asutaan minun omistamassa asunnossa, josta mies maksaa puolet juoksevista kuluista. Avopari, ei lapsia. Miehen mökki on hänen omistama. Vietän hänen mökillä aikaa ehkä kuukauden-puolitoista kuukautta vuodesta. Minun suvun mökillä olemme käyneet satunnaisesti. Mies ei ole mökin kustannuksia vaatinut, ja itse haluan olla reilu, mutta kuitenkin niin, ettei hänen kulutuksensa ja tapansa määrää omaa rahankäyttöäni (mökin kustannukset kun riippuu osittain hänen ja hänen sukunsa päätöksistä, ja aina en olisi tehnyt samaa pätöstä, enkä sitten halua ottaa vastuuta niistä päätöksistä). Ja miten sitten pidemmän päälle, kun mökkiin tulee korjaustarpeita jne. ?
Meillä miniä puhuu sukumökistä, vaikka muistutan, että se ei ole suvun, se on yksin minun. Ensin olin tyhmä ja annoin pojan tyttöystävineen olla mökillä melko vapaasti, olinhan itse silloin vielä työelämässä, mutta nyt harmittaa, kun miniä (se silloinen tyttöystävä) ei ymmärrä, että osa-aikatöissä haluan olla mökillä enemmän.
Olen koko ajan maksanut kaikki kulut veroista vakuutuksiin yksin, edes polttopuita ei muut ole maksaneet. Silti saan usein kuulla, miten olen velkaa pojan perheelle milloin laiturin korjaamisesta (ei se kaivannut korjaamista, se oli varsin hyvä, miniä vain halusi sinne penkin), milloin veneen talvikunnostuksesta (lasikuituvene, ihan riittää, että sen vetää maalle ja kääntää niin, ettei vesi jää sisälle).
Tänä vuonna päätin, että mökki on minun ja vain minun. Tielle puomi, kaikki lukot vaihtoon. Saan olla rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten vedän rajan, etten joudu maksamaan muuta kuin käyttämäni tarvikkeet? Eli mikä käyttö on sellaista, että pitäisi alkaa maksaa esim. uusia pienkoneita (ruohonleikkuri jne.)?
Ei mikään käyttö. Jos sinä leikkaat siellä ruohoa/teet kunnossapitotöitä/siivoat, olet jo mökkiaikasi ansainnut. Jos miehesi alkaa vaatia sinulta osallistumista noihin, kysy perustelut.
Hyvä perustelu on se, että vietämme aikaa täällä mökillä joten töihinkin osallistutaan.
Ei kun tarkoitin jos miehesi vaatii sinua osallistumaan koneiden uusimisiin.
Vie mukanasi ruokaa, vessapaperia ym. kuluvaa tavaraa. Lisäksi osallistut pihatöihin jos olet silloin mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämäsi polttopuut, kaasu/sähkö ym. olettaen, että vietät siellä tyyliin kuukauden tjsp. Pari viikonloppua , minä en odottaisi saati vaatisi mitään korvausta. Tietysti jos tyhjennät kuiva elintarvike varaston , käytät shamppoot , täytät huussin niin uudet tilalle ja huussi tyhjäksi.
kuiva elintarvike varaston.
Voi hyvänen aika, oletko jotenkin vajaa?
Ap lienee kohtuullista että ostat joskus jotain mökille tarvittavaa. Uusi tikkataulu tai keittiöön uusi pöytäliina. Tai sitten ostat vaan vähän reilummin kuivaelintarvikkeita joita kuluu.
En lähtisi maksamaan sen isompia. Miehesi elää asunnossasi todella pienin kuluin joten on ihan ok että mies vastaa enemmän mökkeilyn kuluista. Oletan että mies sinne mökille errityisesti haluaa mennä
Vierailija kirjoitti:
Mies voi hoitaa maksut.
Niin, naisethan tyypillisesti ovat muitten rahoilla loisivia ääli öitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttämäsi polttopuut, kaasu/sähkö ym. olettaen, että vietät siellä tyyliin kuukauden tjsp. Pari viikonloppua , minä en odottaisi saati vaatisi mitään korvausta. Tietysti jos tyhjennät kuiva elintarvike varaston , käytät shamppoot , täytät huussin niin uudet tilalle ja huussi tyhjäksi.
Samaa katsoin, iso osa suomalaisista on nykyään kirjoitustaidottomia.
Kommarit haluaa kaiken ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakustannuksiin lähinnä. Jos käyt siellä yksin ja oleskelet pitempiä aikoja, voit osallistua polttopuu/muihin kuluviin tarvikekustannuksiin.
Näin ajattelisin. Mutta itse en esim osallistuisi kiinteistöveroon.
Kiinteistöveron maksaa kiinteistön omistaja.
Really?!
Itse maksan vastaavassa tilanteessa vain ruokaa yms juoksevia kuluja. Mieheni on hyvätuloinen eikä ole koskaan kaivannut sen enempää osallistumista. Olen kyllä sanonut suoraan, etten osallistu mökin ylläpitoon. Olemme uusperhe, jolla ei ole yhteisiä lapsia, ja jos miehelle sattuu jotain, minun mökkeily loppuu siihen. Siksi en kerrytä toisten ihmisten omaisuutta esim. maksamalla remontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa katsoin, iso osa suomalaisista on nykyään kirjoitustaidottomia.
Nojoo , anteeksi jos sattui päähän , ymmärsitte kuitenkin.
Ap lisää että kyseessä siis mökki, joka on alun perin miehen suvun, mies omistaa sen nykyään kokonaan itse. Keskenään pääsemme kyllä sopuun, mutta lähistöllä on appivanhemmat, jotka saattaa vaatia enemmän rahallista osallistumista minulta, joten minulla pitäisi olla selvä suunnitelma miten etenen. Tässähän on vielä erona se, että olenko viettänyt mökillä aikaa kolme kesää ja mitä sitten kymmenen vuoden päästä, kun olen esim käyttänyt siellä pintoja ja tiloja, joihin pitää satsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vajaa, vaan varaston.
Ajattelen, että lähtökohtaisesti on mökin kannalta hyvä ja siis myös sen omistajien etu, että mökkiä asutaan. Tällöin mökki on vähemmän kiinnostava kohde rikollisten silmissä ja mahdolliset viat huomataan nopeasti. Siksi kustannuksiin ei tarvitse osallistua muuten kuin huolehtimalla omat ruuat ja käyttötavarat (shampoot, suihkugeelit, kertakäyttölautaset yms. jos sellaiset käytössä) paikalle. Jos mökissä on huussi, on sen tyhjennykseen kohteliasta joskus osallistua, kun kerta käyttääkin.