Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oululaiskoulu kieltää therianit rehtori sai tarpeekseen: Tunnillakin konttaillaan ja mauutaan

Vierailija
03.09.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010670861.html

Oululaiskoulun lattiat muuttuivat likaisiksi. Syyksi paljastuivat eläimiksi identifioituvat lapset, jotka eivät suostu käyttämään kenkiä. Therian-ilmiö näkyy jo useissa suomalaiskoulussa.

Kommentit (1150)

Vierailija
601/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Therianien vanhemmat, kehotan vakavasti antamaan palautetta näiden iltapäivälehtien toimittajille aiheenvalinnasta. 

Ei lasten tarvitse kestää tälläistä aikuisten kiusaamista, joka joka sensaationhakuisesta jutusta nousee. 

Osa näistä puheista ollut niin väkivaltaisia, että ei ihmetyttäisi vaikka joku keksisi tehdä jotain lapsille oikeassa elämässä. 

Kaikki SOME-SOPULIEN vanhemmat, kehotan teitä kannustamaan lapsia häiritsemään opetusta ja pukeutumaan elukan nahkoihin!!! Muistakaa äänestää vihreitä, vassareita tai punaisia! Me tienataan tällä, kuulitteko?!!

Tää on sun vastaus siihen, että vanhemmat on huolissaan lapsiin kohdistuvasta vihapuheesta, joka sisältää tappouhkauksia? Oikeasti? 

Tuollainen harrastamasi huolitrollaus on eräs trollauksen pahimmista muodoista, mutta senhän sinun täytyy tajuta itsekin!

Vierailija
602/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Therianien vanhemmat, kehotan vakavasti antamaan palautetta näiden iltapäivälehtien toimittajille aiheenvalinnasta. 

Ei lasten tarvitse kestää tälläistä aikuisten kiusaamista, joka joka sensaationhakuisesta jutusta nousee. 

Osa näistä puheista ollut niin väkivaltaisia, että ei ihmetyttäisi vaikka joku keksisi tehdä jotain lapsille oikeassa elämässä. 

Kaikki Therianien vanhemmat, äänestäkää jatkossakin vihervassareita ja käykää tykkäämässä Sannulin somekuvista!!!!!!! Me voitetaan tämä taistelu. Koulu on leikkipaikka, ei opinahjo. Tietotaidolla ei enää tee elämässä mitään! Hankkikaa huomiota, kuten mekin!

terveisin, somekuvaava Kiljuva Kalkkuna, lapseni Mölisevän Ketun kanssa

Kukaan ei voi äänestää vihervassareita, kun ei ole sellaista puoluetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän neutraalimmin tietoa kaikille aiheesta kiinnostuneille: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kasite-oli-meille-aikuisille-aivan-…

Ei ole ongelmaton ilmiö, eikä tietenkään saa häiritä koulunkäyntiä tai sotkea paikkoja. Mutta oma tilannekohtaisesti puhumisen vaikeudesta (eli selektiivisesti mutismista) kärsivä lapsi on löytänyt tätä kautta keinon hyväksyä tiettyjä haasteitaan ja piirteitään, on saanut valtavasti itsetuntobuustia tulemalla taitavaksi maskintekijäksi ja jopa saanut uusia kavereita muista harrastajista, kun puhumattomuus tai niukka puhuminen on hyväksytty eikä sen perusteella ole suljettu ulos. Että ei nyt pahinta mitä omalle lapselle on tapahtunut. 

ei hyvää päivää. Eläinlarppauksella voi hakea itsetuntobuustia omalla ajallaan, mutta rajataan pelleilyt pois koulusta. Nyt jotain rajaa näihin juttuihin

Vierailija
604/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan tälle on vanhempien tuki olla, ei muuten olisi hankittuna näitä kamppeita (naamioita, häntiä jne.) Todella erikoinen ratkaisu vanhemmilta.

Musta taas on tosi symppistä kuunnella sivusta kun työpaikan kahvipöydässä keski-ikäiset isäihmiset vertailee mistä kannattaa tilata maskipohjat ja että vatiini on askarteluhuopaa parempi kangas maskien päällystykseen. Isiä jotka ovat kiinnostuneita lastensa leikistä ja ilmeisesti askartelevat yhdessä, ihan mahtavaa! Varmaan myös Wilma-viestin saatuaan muistuttavat Kerttu-Jessicaa että ei kuitenkaan sitten tunnille tai kouluun näitä, vaikka ihania ovatkin. 

Vierailija
605/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan vois laittaa häkkeihin oikeiden eläinten kaa, katotaan sitte kiinnostaako enää olla mikään villielukka!

Kuuluukos villieläimet häkkiin? 

totta muuten, eivät kuulu mutta kurittomat pennut vois heittää häkkeihin mölyämään, syömään ja pas k omaan

Mites kurittomat aikuiset, jotka puhuu lapsista tuollaiseen sävyyn? Miten teille saisi vielä opetettua käytöstapoja? 

Nytkö sinä osaatkin puhua ja kirjoittaa, vaikka hetki sitten kaakatit ja raakuit?!!!!!!!!!!??

Halusit ilmeisesti alleviivata, että niitä käytöstapoja ei halutakaan oppia. Kumpikohan meistä kasvattaa esimerkillään paremmin käyttäytyviä lapsia? Mä ainakin opetan lapsilleni, ettei toisille ihmisille puhuta tuollalailla. 

Vierailija
606/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Therianien vanhemmat, äänestäkää jatkossakin vihervassareita ja käykää tykkäämässä Sannulin somekuvista!!!!!!! Me voitetaan tämä taistelu. Koulu on leikkipaikka, ei opinahjo. Tietotaidolla ei enää tee elämässä mitään! Hankkikaa huomiota, kuten mekin!

terveisin, somekuvaava Kiljuva Kalkkuna, lapseni Mölisevän Ketun kanssa

Kukaan ei voi äänestää vihervassareita, kun ei ole sellaista puoluetta

joku näistä: vihreät, demarit ja vassarit. Vihervassut äänestävät taktisesti ristiin näitä, demareita edarivaaleissa, Haavistoa pressan vaaleissa ja Li:tä meppivaaleissa. Kaikki ajavat samaa höttöä ja sosialismia

Vierailija
607/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa lasta syrjitään koulussa, kun on luokan tytöistä ainoa, jota ei kiinnosta therianit ja kepparit. Ovat viidennellä. Onneksi lapsella on kaverina yksi luokan poika, jonka kanssa tekevät juttuja yhdessä. Ainakin minun lapsen luokassa tuo on vain ja ainoastaan tyttöjen juttu. Suurimmalla osalla varmasti leikkiä, mutta omalla tytöllä nuo eläinleikit loppui jo ekalla tai tokalla. Nykyisin rakentaa legoilla, rakastaa pehmoleluja ja lukee sekä kirjoittaa tarinoita ja käy harrastuksissa. Hänelläkin on some jonkun verran käytössä, mutta meidän vanhempien tehtävä on valvoa millaista sisältöä sieltä tulee silmille ja miten siitä keskustellaan.

Therian-leikki ja aikuisten therian ovat eri asioita. Ne sekoittuvat ja ovat varmasti hämmentäviä lapsille, jos vanhemmat eivät katso perään ja selitä ilmiötä. Itse mietin, että ovatko kaikki tässäkin keskustelussa therian-ilmiötä puolustelevat itse tietoisia millaista sisältöä lapsensa aiheesta näkevät?

Vierailija
608/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MJÄYYYYY OLEN KISSA

Vierailija
609/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisten identiteettien kokeilu ja niillä leikittelyhän kuuluu lapsuuteen ja teini-ikään. Itsekin tuli elettyä erilaisia kausia, ja lapsena oltiin yhdellä viikolla pandakarhuja ja seuraavalla metsänpeikkoja. 

Mutta ero oli siinä, että leikit olivat leikkejä, ja niille oli omat aikansa ja paikkansa. Koulussa oltiin koulumoodissa. Vanhempani teroittivat minulle ja sisaruksilleni, että yhteisten sääntöjen mukaan toimimisen opettelu on osa koulunkäyntiä, eikä mistään tule mitään, jos kaikki aina sooloilevat. 

Tästä therian-touhusta tulee jotenkin sellainen vaikutelma, että leikin rajat ja paikka ovat hämärtyneet. Asian ilmenemiseen vaikuttanee myös nykypäivänä korostunut individualismi, jossa jopa aiemmin tavanomaisina pidetyt kasvatustoimet on kyseenalaistettu toisen itseilmaisuun puuttumisena. 

Kyse lienee myös trendistä, jota sosiaalinen media aikaansaa ja ylläpitää aivan samalla tavalla kuin omass

Näitä viitekehyksiä yhdistämään on kehitetty intersektionalismi.  Alkaako lamppu syttyä vintillä?

Vierailija
610/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani harmittaa kun luokan sopulilauma harrastaa juuri tuollaista ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Pitävät kamalaa meteliä itsestään ja kännykuvaavat toisiaan salaa tunnilla, ja hän haluaisi vain oppia ja saada hyviä arvosanoja jotta pääsee yliopistoon jonain päivänä. Kertoi että luokassa on kuin lastentarhassa nykyään, tämä syksy alkanut pahemmin kuin koskaan aiemmin tuollaisten huomionhakuisten lasten toimesta.

Enemmän minä olen huolissani lapsesta joka stressaa yliopistoon pääsemisestä kuin lapsesta joka leikkii kissaa. Löysätkää pipoa? Työrauha tietysti kaikille, mutta työrauhan eikö yliopiston vuoksi. 

Olet huolissasi lapsesta joka haluaa yliopistoon ja opiskella lääkäriksi??? Joka mahdollisesti hoitaa sinunkin vaivojasi joskus, tai lastesi.

Vai meinaatko että joku kissakorvainen, pupuhäntäinen tai koiranaamainen henkilö jolla jäänyt älykkyysosamäärä kehittymättä, aikoo sinua sairaalassa tai vastaanotolla hoitaa?

Vierailija
611/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähän neutraalimmin tietoa kaikille aiheesta kiinnostuneille: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kasite-oli-meille-aikuisille-aivan-…

Ei ole ongelmaton ilmiö, eikä tietenkään saa häiritä koulunkäyntiä tai sotkea paikkoja. Mutta oma tilannekohtaisesti puhumisen vaikeudesta (eli selektiivisesti mutismista) kärsivä lapsi on löytänyt tätä kautta keinon hyväksyä tiettyjä haasteitaan ja piirteitään, on saanut valtavasti itsetuntobuustia tulemalla taitavaksi maskintekijäksi ja jopa saanut uusia kavereita muista harrastajista, kun puhumattomuus tai niukka puhuminen on hyväksytty eikä sen perusteella ole suljettu ulos. Että ei nyt pahinta mitä omalle lapselle on tapahtunut. 

ei hyvää päivää. Eläinlarppauksella voi hakea itsetuntobuustia omalla ajallaan, mutta rajataan pelle

Tietenkin. En ole muuta väittänytkään. Mutta tässä ketjussa ei tuomita vain tai nimenomaan oppitunnilla tai koulussa häiritsemistä, vaan koko therianilmiö, leikki, harrastus ja siitä kiinnostuneet lapset.

Vierailija
612/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MJÄYYYYY OLEN KISSA

Mjääääuuu niin minäkin, paritellaanko koulun pihalla ???? :DDDDDDDDD

Vierailija
613/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki SOME-SOPULIEN vanhemmat, kehotan teitä kannustamaan lapsia häiritsemään opetusta ja pukeutumaan elukan nahkoihin!!! Muistakaa äänestää vihreitä, vassareita tai punaisia! Me tienataan tällä, kuulitteko?!!

Tää on sun vastaus siihen, että vanhemmat on huolissaan lapsiin kohdistuvasta vihapuheesta, joka sisältää tappouhkauksia? Oikeasti? 

Tuollainen harrastamasi huolitrollaus on eräs trollauksen pahimmista muodoista, mutta senhän sinun täytyy tajuta itsekin!

Siis huolen esittäminen siitä, että toiset vitsailee lasten ampumisella jne., on huoli trollausta, ja eräs trollauksen pahimmista muodoista? Okei. Kaikkea sitä oppiikin. Sori, mä pidän silti niitä tappouhkaus-trollauksia pahempana, enkä onnistu pitämään omaa huoltani asiasta trollauksena. 

Vierailija
614/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentavat karvapalloja ja lattia ihan tahmanen. Kusevat nurkkiin ja juoksevat häntä pystyssä kärpästen perässä.

Vierailija
615/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MJÄYYYYY OLEN KISSA

OLEN LEHMÄ, kuten 90 % palstan lukijoista

Vierailija
616/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuo yks on joka vauhkoaa täällä jostain v- tun tappouhkauksista? :D :D Ei täällä mitään sellaisia ole ollut!

Näkeekö se tappouhkauksia joka puskassa ja kerjää huomiota joka neljännessä viestissä mitä tänne ilmestyy? Sairasta.

Vierailija
617/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani harmittaa kun luokan sopulilauma harrastaa juuri tuollaista ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Pitävät kamalaa meteliä itsestään ja kännykuvaavat toisiaan salaa tunnilla, ja hän haluaisi vain oppia ja saada hyviä arvosanoja jotta pääsee yliopistoon jonain päivänä. Kertoi että luokassa on kuin lastentarhassa nykyään, tämä syksy alkanut pahemmin kuin koskaan aiemmin tuollaisten huomionhakuisten lasten toimesta.

Enemmän minä olen huolissani lapsesta joka stressaa yliopistoon pääsemisestä kuin lapsesta joka leikkii kissaa. Löysätkää pipoa? Työrauha tietysti kaikille, mutta työrauhan eikö yliopiston vuoksi. 

Olet huolissasi lapsesta joka haluaa yliopistoon ja opiskella lääkäriksi??? Joka mahdollisesti hoitaa sinunkin vaivojasi joskus, tai lastesi.

Vai meinaatko että joku kissako

Olen huolissani LAPSESTA joka stressaa yliopistoon pääsemisestä eli päätyy todennäköisesti pällisaikulle ennen yliopiston pääsykokeita, ellei korjaa linjaa aiemmin. Terkkuja lasten ja nuorten mielenterveyspalveluista, enemmän meillä niitä tavoitteisiinsa sairastuneita kuin eläinleikkiviä meidän asiakaskunnassa on, vaikka molempia löytyy. 

Vierailija
618/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan olla karhu, kuin se artikkelin nainen, en voi mitään!

Tarvitseeko karhun käydä asepalvelusta? Eikös karhut ole kuitenkin aika syrjittyjä työelämässä? DEI koulutuksiin ja syrjinnän vastaisiin toimenpiteisiin pitää ehdottomasti lisätä eläimet. Ainoastaan ymmärtämättömät rasistit kyseenalaistavat identiteetin.

Vierailija
619/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MJÄYYYYY OLEN KISSA

OLEN LEHMÄ, kuten 90 % palstan lukijoista

Olen ahne käärme kuten 90% viher-vassareiden äänestäjistä.

Vierailija
620/1150 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaisten identiteettien kokeilu ja niillä leikittelyhän kuuluu lapsuuteen ja teini-ikään. Itsekin tuli elettyä erilaisia kausia, ja lapsena oltiin yhdellä viikolla pandakarhuja ja seuraavalla metsänpeikkoja. 

Mutta ero oli siinä, että leikit olivat leikkejä, ja niille oli omat aikansa ja paikkansa. Koulussa oltiin koulumoodissa. Vanhempani teroittivat minulle ja sisaruksilleni, että yhteisten sääntöjen mukaan toimimisen opettelu on osa koulunkäyntiä, eikä mistään tule mitään, jos kaikki aina sooloilevat. 

Tästä therian-touhusta tulee jotenkin sellainen vaikutelma, että leikin rajat ja paikka ovat hämärtyneet. Asian ilmenemiseen vaikuttanee myös nykypäivänä korostunut individualismi, jossa jopa aiemmin tavanomaisina pidetyt kasvatustoimet on kyseenalaistettu toisen itseilmaisuun puuttumisena. 

Kyse lienee myös trendistä, jota sosiaalinen media aikaan

Näitä viitekehyksiä yhdistämään on kehitetty intersektionalismi.  Alkaako lamppu syttyä vintillä?

Ei intersektionalismi ole mikään taikasana, jolla saadaan kaikki raja-aidat vedenpitävästi kaadettua, ja vielä kaikissa konteksteissa.