Kasvatetaanko poika- ja tyttölapset edelleen eri tavoin?
Oon esim. ollut huomaavinani, että hiekkalaatikolta lähtien tytöt opetetaan siivoamaan jälkensä, pojat useammin jättävät lelut hujan hajan ympäri lääniä.
Kommentit (275)
Kyllä feminisitit kasvattaa suosimalla tyttöjä, tämähän näkyy opettajissakin tutkitusti. Pojista viis veisataan ja poikia rangaistaan huomattavasti enemmän ja rajummin.
No seuraukset nähdää myöhemmin!
Omasta puolestani inhoan sellaisten mielivaltaisten stereotypioiden ylläpitämistä,jotka eivät oikeastaan edes perustu mihinkään.
"Rajoitanpa ajatteluani ihan muuten vaan" - hullua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että lapsia kasvatetaan. Nykymeno on sellaista, että lapset pomottavat aikuisia mennen tullen, kiusaavat toisia ja käyttäytyvät muutenkin itsekkäästi. Eli lapsia ei kasvateta kunnon muut huomioon ottaviksi kansalaisiksi vaan saavat villeinä kasvaa miten huvittaa. Ei toki kaikki, mutta paljon näitä kasvattamattomia.
Juuri näin. Kurin puute, lapset ovat perheen keskipiste ja lasten ehdoilla eletään ja se että eivät kunnioita vanhempia ihmisiä on kaiken itsekeskeisyyden ja narsismin lähtökohta. Vaikka lapset on rakkaita tietysti jokaiselle vanhemmalle, niin kyllä tietynlainen kuri ja säännöt pitää olla, vanhemmat määrää ja päättää, ei lapset.
Ja vanhempien pitäisi itse ensin tehdä työ itsensä kanssa, eli miettiä ja opiskella vanhemmuuden pelisääntöjä. Monet vanhemmat on jo itsekin niitä vapaan kasvatuksen "hellantelttuja" joilta kukaan ei vaatinut
Tuo sun ennakkoluulosi ei perustu yhtään mihinkään. Vuokranantajana näen monien nuorten asuntoja ja ihan samaa siisteystasoa.. Tosin karseimmat paskaläävät ovat olleet nuorten naisten. Kun kirjoitin tuosta someen, valtaosa tuli välittömästi komppaamaan.
Kaikille tekisi hyvää nähdä muiden koteja niiden normaalissa olotilassaan (ei silloin kun ne on puunattu paniikissa vieraita varten huutokonsertin säestämänä) niin tuo ruusunpunainen kuva naisista kodinhengettärinä ja miehistä armottomina sikapossuina sais kyytiä ja huolella saisikin.
Kummallisia, pinttyneitä käsityksiä ihmisillä.
Viihdemaailma ainakin kasvattaa. Jokahitonikisessä leffassa tyttö on se keksiliäs, fiksu, pärjäävä joka AINA keksii ratkaisun/pelastaa muut tai vähintään sen ison tumpelon itseään täynnä olevan miehen, joka saa opetuksen/näpäytyksen.
Roolit on selvät: tyttö on fiksu, poika/mies on joutuu nöyrtymään ja oppimaan.
Tyttö ei ole koskaan, missään, ainoassakaan elokuvassa tyhmä. Jos on paha, on fiksu pahis ja todennäköisesti vain uhri silloinkin.
Tyhmyys, ajattelemattomuus on vain pojille ja miehille varattu osa.
Viihdemaailma kasvattaa osa 2
Väkivalta ja sen käyttö: on selvästi hyväksytympää, että naispuoliset hahmot käyttävät väkivaltaa miespuolisia hahmoja kohtaan ja vieläpä mitättömistä syistä. Jos mies käyttää väkivaltaa naisia kohtaan, se on äärimmäinen puolustautumisteko. Kun taas nainen voi pamauttaa miestä päin näköä ihan vaan huvin tai yleisen vitutuksen vuoksi.
Tällä tavalla kasvatetaan lapset näkemään, että väkivalta ei ole yhtä tuomittavaa tekona riippumatta osapuolten sukupuolesta.
Viihdemaailma kasvattaa osa 3:
Bodysheimaus saa kohdistua vain mieheen. Toki ennen kaikkia ylipainoisia pilkattiin tasa-arvoisesti ainakin nuorille ja aikuisille suunnatussa viihdetarjonnassa, mutta vielä vuonna 2025 opetetaan lapsille että on täysin ok haukkua isää läskiksi (ja käyttää jopa koodisanana majaan "isän iso maha") vaikka äitikin olisi tasan yhtä läski ja isä on ilmaissut ettei asiasta pidä (vaikka myös toisinaan nauraa mukanakin) - Pipsa Possu
Sitten kun lapset kasvaa, ne voi lukea uutisista miten miehiä räävitään julkisuudessa selvästi armottomammin.
Naisen vartalo on aina koskemattomampi ja miehen ulkonäköä on oikeus rääpiä.
Minulla on lapsenlapsia kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Heitä kasvatetaan tasa-arvoisiksi, toisia kunnioittaviksi, rehellisiksi, hyväkäytöksisiksi, kunnon kansalaisiksi jne. Ei mitään erillisiä kasvatuksia.
Suomen valtio, yhteiskunta kasvattaa:
Lapsille opetetaan, että tässä maassa on sukupuolten välinen tasa-arvo turvattu laissa, mikä tarkoittas yhtäläisiä oikeuksia ja vel...
Ei ku.
Jos onkin pippeli, niin on asevelvollinen. Velvollinen antamaan työpanoksensa valtiolle, vain koska sukuelin.
Luokkakaveritytöt saa käyttää tuon ajan miten haluavat. Vaikka ylimääräisenä kertana valmistua pääsykokeisiin (!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen teinien kanssa, tapaan muutama sata vuodessa.
Pojat eivät vaihda lakanoitaan/pese vaatteitaan itse on yksi ( monista ) huomioistani.
Äidit näyttävät aina nololta ja siltä kun joku lamppu syttyisi, kun kysyn tästä.
Huomaan myös ajattelevani (voi olla mutua) että äitien ja poikien välillä on jotain outoa vs äidit ja tytöt, ihan kuin pojilta vaadittaisiin vähän vähemmän kaikessa.
En minäkään teininä vaihtanut lakanoita, pyykkiä pesin satunnaisesti. Olen nainen. Mitä oikein vihjaat että poikien ja äitien välillä on jotain outoa?
Jotain sellaista paapomista ja höyryämistä enemmän.
Minulla on neljä aikuista lasta, 2 tyttöä ja 2 poikaa. Olen ainakin pyrkinyt kasvattamaan kaikkia lapsia tasapuolisesti, asiaa sen enempää korostamatta, mutta olen huomannut, että kaikki lapset ovat erilaisia ja poikien mielenkiinnon kohteet ovat erilaiset, kuin tyttöjen. Tämä on ollut kiinnostavaa havaita koska Itselläni ei ole veljä vain sisaria.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän esim. siivoaminen ja muut sellaiset kuuluvat naisille, eli palvelusväelle.
Kyllä teillä mahtaa olla likaista, koska kellä on varaa palvelijoihin??
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä aikuista lasta, 2 tyttöä ja 2 poikaa. Olen ainakin pyrkinyt kasvattamaan kaikkia lapsia tasapuolisesti, asiaa sen enempää korostamatta, mutta olen huomannut, että kaikki lapset ovat erilaisia ja poikien mielenkiinnon kohteet ovat erilaiset, kuin tyttöjen. Tämä on ollut kiinnostavaa havaita koska Itselläni ei ole veljä vain sisaria.
No ei sun lapset missään umpiossa kasvaneet. Kai teillä oli TV ja lapset kävi koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Pojat eivät vaihda lakanoitaan/pese vaatteitaan itse on yksi ( monista ) huomioistani.
Äidit näyttävät aina nololta ja siltä kun joku lamppu syttyisi, kun kysyn tästä.
Huomaan myös ajattelevani (voi olla mutua) että äitien ja poikien välillä on jotain outoa vs äidit ja tytöt, ihan kuin pojilta vaadittaisiin vähän vähemmän kaikessa.
Äidit? Missä ne isät on vai puhutko vain äideille, vaikka isä olisikin vieressä? Tässä taas nähdään, kuinka koko kylä tarvitaan lapsen kasvattamiseen, mutta kun kaikki menee pieleen, niin ei tarvita kuin yksi syntipukki - äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit? Missä ne isät on vai puhutko vain äideille, vaikka isä olisikin vieressä? Tässä taas nähdään, kuinka koko kylä tarvitaan lapsen kasvattamiseen, mutta kun kaikki menee pieleen, niin ei tarvita kuin yksi syntipukki - äiti.
Plus että on ihan sama, vaikka periaatteessa siinä ehdotat pojan vaihtavan itse lakanansa, kun käytöksestäsi kumminkin ilmenee, että asia on perimmältään täysin äidin vastuulla. Tämä voi johtaa siihen, että poika opetetaan kyllä vaihtamaan lakanat, siis näytetään miten se tehdään ja hän tekee sen kerran itse. Sitten hän osaakin jo, enää ei tarvi opetella, voi siirtyä neuvomaan muita. Toki poika sitten osaa hoitaa asian, jos sattuu olemaan sinkku ja sattuu kokemaan lakanoiden vaihtamisen tarpeelliseksi. Mutta asenteisiin tällä ei vaikuteta. Hyvin epätodennäköistä, että hän tällä taustalla olisi se, joka huolehtii tulevan perheen lakanoiden vaihtamisista.
siihen tarvitaan nimittäin se, mitä naisille tehdään. Syyllistetään iljettäväksi ja huonoksi ihmiseksi, jos lakanat ovat olleet kaksi viikkoa vaihtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.
Niinhän heidät opetetaankin.
moni opetettiin jo silloin 80-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on erilaisia, koska olemme erilaisia
Nykypojat oppivat yhteiskunnassa naiset nähdään viattomina uhreina ja miehet pahoina ja syyllisinä. Ja tätä myyttiä vahvistaa ja ylläpitää feministit. Sitten vielä sanotaan, että feminismi on tasa-arvoa muka. Kaukana siitä! Miesvihaa se on. No, ei tämä loputtomiin tule tällaisenaan jatkumaan. Kyllä miehetkin jossain vaiheessa saavat tarpeekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu äidille vaan nuoren kanssa. Ja äidit näyttävät nololta, isät eivät. Mistään puhumisesta en puhunut mitään, tai isistä. Äiti ei ole tässä syntipukki vaan usein jostain syystä siinä roolissa, että vaihtaa ne lapsen lakanat, huomio sekin - ei kritiikki tai syntipukin haku. Miksi tästä piti hermostua tai kokea syytöksenä? Tuntemattoman ihmisen huomioita ja mutuilua, voi antaa mennä toisesta korvasta ulos. Mukavaa päivää!
Mennee pilkun nu...tuota, viilaamiseksi, mutta leikkiväthän pojatkin nukeilla- jos nukke on army man tai big jim-toimintafiguuri (jonnet ei tiedä)