Kasvatetaanko poika- ja tyttölapset edelleen eri tavoin?
Oon esim. ollut huomaavinani, että hiekkalaatikolta lähtien tytöt opetetaan siivoamaan jälkensä, pojat useammin jättävät lelut hujan hajan ympäri lääniä.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan kyllä, kasvatetaan eri tavalla. Tai tarkemmin sanoen, tyttöjä saatetaan jopa kasvattaa (sekin näemmä vähenemään päin, mikäli havaintoihin on luottamista) - poikia ei ole ikinä kasvatettukaan. Kätevästi tuo kasvatukseen puuttuminen myös kaadetaan näiden samojen poikien syyksi, kunhan heille tulee vähän ikää lisää.
Kyllä meillä on kasvatettu 4 poikaa pienestä pitäen siivoamaan omat jäljet. Leluja ei levitelty ympäri kotia, vaan oma huone sitä varten. Opetimme myös sen, että kun leikki loppuu, uutta ei aloiteta ennen kuin on entinen leikki siivottu. On myös opetettu tavoille, jossa muita ei haukuta tai kiusata. Kaikkien kaveri ei ole pakko olla, toimeen täytyy tulla. Eli se erilaisuuden hyväksyminen. Ja vielä se jakamisen taito. Tässä nyt muutama esimerkki.
Onhan pojat ja tytöt ihan erilaisia. Kyllä se yllätti minutkin, miten fyysinen ja levoton poikalapsi oli syntymästään. Raivokohtaukset taaperona ihan käsittämättömiä ja vielä viisivuotiaana menee helposti ylikierroksille.
En sano, etteikö tytöillä olisi samaa, mutta sanon kyllä että ei näin paljon. Samalla tavalla kasvatetaan poikalastakin, itse asiassa enemmän (kun joku väitti että vain tyttöjä kasvatetaan).
Vierailija kirjoitti:
Onhan pojat ja tytöt ihan erilaisia. Kyllä se yllätti minutkin, miten fyysinen ja levoton poikalapsi oli syntymästään. Raivokohtaukset taaperona ihan käsittämättömiä ja vielä viisivuotiaana menee helposti ylikierroksille.
En sano, etteikö tytöillä olisi samaa, mutta sanon kyllä että ei näin paljon. Samalla tavalla kasvatetaan poikalastakin, itse asiassa enemmän (kun joku väitti että vain tyttöjä kasvatetaan).
Mistä olet päätellyt, että tuo johtuu nimenomaan sukupuolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet päätellyt, että tuo johtuu nimenomaan sukupuolesta?
Nimenomaan. Itselläni 4 poikaa ja ei kenelläkään ole mitään raivokohtauksia ollut
Onneksi vielä sentään oman lapsen saa kasvattaa ihan niin kuin haluaa. Voit kasvattaa omat lapsesi sukupuolettomiksi, jos haluat, mutta se, miten minä kasvatan omani, ei kuulu sinulle pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo raivokohtaukset jne johtuu kyllä todennäköisesti jostain ihan muusta kuin sukupuolesta.
Tunnesäätelytaidot, itseilmaisu ja aktiivisuus ovat yksilöllisiä ominaisuuksia ihan sukupuolesta riippumatta. Toiset lapset voivat olla levottomia, mutta samalla osaavat hallita sitä itse, toiset taas osaavat heikommin.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan allekirjoita! Meillä 4 poikaa, eivätkä mainitsemiasi raivateita oo saanut sen enempää ku levottomia ois ollu. Tyytyväisiä poikia ollu. Toki iän mukainen kehitys, mutta ei ylenpalttista. Meillä naapurissa tyttöjä ja märisevät jatkuvasti ja tappelemassa. Lällättelevät, mullistelevat ja haukkuvat muita, ovat myös kohtuuttoman ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan allekirjoita! Meillä 4 poikaa, eivätkä mainitsemiasi raivateita oo saanut sen enempää ku levottomia ois ollu. Tyytyväisiä poikia ollu. Toki iän mukainen kehitys, mutta ei ylenpalttista. Meillä naapurissa tyttöjä ja märisevät jatkuvasti ja tappelemassa. Lällättelevät, mullistelevat ja haukkuvat muita, ovat myös kohtuuttoman ilkeitä.
Tunnen myös pari perhettä missä on vain tyttöjä ja voi apua sitä raivoamista. Omat lapset kuuntelee josksu kauhuissaan kun naapurista kuuluu sellaista huutoa, että sekä vanhemmat että lapset huutaa. Toisessa perheessä tuntui, että tytöt saavat tehdä ihan mitä haluavat, sitten on ongelmia muiden lasten kanssa kun muut lapset ei olekaan yhtä lapatossuja kuin näiden tyttöjen vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasitko siis kaksi kertaa, että neljällä pojalla ei ole ollut koskaan raivareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vanhemmat kasvata lapsiaan tyhjiössä. Vaikka itse miten olisit tarkka, niin ympäriltä tulee niitä asenteita. Poika tulee yks nätti päivä koulusta ja kertoo, että seiska on hyvä numero, kympin tytöt eivät oikeasti osaa mitään, ne on vaan opetelleet kaiken ulkoa, mutta Syvällisen Ymmärryksen omaavat seiskan pojat.
Tämä on tositapaus.
Poika on surullisen lähellä totuuksia. Riippuen toki siitä. Miksi kukin arvosana on kenellekin annettu.
Tiesitkö, että ne arvosanat perustuvat siihen, mitä numeroita kokeista saa. Eli osaako laskea 1+1, vaiko ei? Aktiivisella tuntiosallistumisella (viittaaminen) voi esim. 7-8 -rajatapauksissa olla vaikutus siihen, kumpi arvosana tulee.
Kyllähän arvosanaan vaikuttaa myös tuntiosaaminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasitko siis kaksi
En vastannut. En ole ainoa äiti, jolla 4 poikaa. Itkukohtauksia on ollut, mutta ei ylenpalttisia raivareita.
No ei, en edes tiedä onko mulla poikia vai tuttöjä😳
Pojat saavat enemmän viikkorahaa, mitä pidän käsittämättömänä.
Poikien kalliista harrastuksista maksetaan, tytöiltä ne estetään liian kalliina. Esim. jääkiekko ja ratsastus.
ja tällä palstalla kasvatetaan i d i o o t t e j a
Vierailija kirjoitti:
Siis pitäisikö pojille ostaa kuukautissuojia ja tytöille kalsareita?
Mitä V.tUa kuukautisrätit tähän kuuluu?
Asetteleeko poikasi sulle housuun ja _itunsopukoihin materiaalia?
Meillä on lapsia, sekä tyttöjä ja poikia. Kasvatetaan samalla tavalla, samoilla säännöillä. Tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus, samat oikeudet ja velvollisuudet, esim. jokainen siivoaa ja osallistuu kodin askareisiin. Samat viikkorahat, kotiintuloajat, ja jokaisella oikeus harrastuksiin, omaan rauhaan jne.
Tytöt ja pojat ovat erilaisia, jopa samaa sukupuolta olevat saman perheen lapset ovat yksilöitä, keskenään erilaisia. Se ei johdu kasvatuksesta tai ympäristöstä, vaan perimästä ennenkaikkea. AP havainto siivousalttiudesta voi olla paikkaansapitävää, yleisellä tasolla poikalapset testaavat helpommin auktoriteetin rajoja tällaisin tavoin "onko pakko siivota, jos ei juuri nyt huvittaisi".
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo huomannu ikinä että tyttöjä ja poikia kasvatetaan eritavalla vaan ihan mun lapsuudessa myös ysärillä lapset sai kasvaa vapaasti. Mutta miksi silti tytöt ja pojat valitsee erilaiset leikit ja lelut??? Pitääkö tytöille pakottaa auto ja sotaleikkejä? Pitääkö pojille pakottaa nukkeleikkejä ja mekkoleikkejä???
Viikonloppuna tuttavan lapsenlapset tuli meidän maalaistallille ihailemaan hevosia ja vähän haistelemaan ulkoilmaa. Työttä 8v. kiinnosti hevoset - oli jännittänyt niin paljon, ettei saanut edellisenä yönä nukuttua. Pojat 7v ja 8v tykkäsivät kyllä katsella hevosia ja taputtelivatkin niitä mutta suurinta kiinnostusta aiheutti tallin valaistus ja muut tekniset toteutukset.
Tytöt ja pojat nyt vain on keskimäärin erilaisia. Sitä eroa yritetään nykyään sosiaalisessa keskustelussa häivyttää mikä on ihan tyhmää. Jokainen SAA kuitenkin olla omanlaisensa, nämä ovat vain keskimääräisiä eroja. Pojat myös tarvitsevat erilaista kasvatusta pärjätäkseen elämässä - se näkyy esim. nykyajan koulussa, jossa yhä useampi poika pärjää tosi huonosti vaikka tytöt porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo huomannu ikinä että tyttöjä ja poikia kasvatetaan eritavalla vaan ihan mun lapsuudessa myös ysärillä lapset sai kasvaa vapaasti. Mutta miksi silti tytöt ja pojat valitsee erilaiset leikit ja lelut??? Pitääkö tytöille pakottaa auto ja sotaleikkejä? Pitääkö pojille pakottaa nukkeleikkejä ja mekkoleikkejä???
Se, että et huomaa, ei tarkoita, ettei sitä tapahtuisi. Ihminen ei huomaa ympärillään asioita, jotka ovat hänelle täysin normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä todella toivon, että meno olisi parantunut 80- 90-luvusta, ja pojatkin opetetaan ajattelemaan muutakin kuin itseään ja ottamaan vastuuta tekemisistään ja ympäristöstään. Myös kotityöt olisi syytä oppia.
Kuka se kokkaa ja siivoaa pojan opiskelija-asunnossa? Äitikö?
Kyllähän ne osaa, jos ei ole kukaan nainen näkemässä. Ongelma on siinä, että heti kun läsnä on joku nainen, odottavat hänen hoitavan kotityöt tai ainakin suurimman osan niistä.
Tosiasiahan on se, että ne pelaavat miesten maaliin.
Jos naiset eivät kuluttaisi [naisten tuottamaa] romanttsita mediaa vaan arvioitsisivat miehiä puhtaasti miesten käytöksen ja miesten tuotosten perusteella, vihaisimme ja inhoaisimme teitä.
Luin nuorena naisten kirjoittamia kirjoja ja sarjoja, joissa miehet olivat mukavia. Tämä huijasi minut suhteisiin. Nyt kun en enää tällaista tee, vaan näen mitä teette oikeasti ja mitä tulee ulos suustanne, mikä kiinnostaa teitä ja millaista maailmaa rakennatte, olen frigidi miesvihaaja. :)