Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatetaanko poika- ja tyttölapset edelleen eri tavoin?

Vierailija
01.09.2024 |

Oon esim. ollut huomaavinani, että hiekkalaatikolta lähtien tytöt opetetaan siivoamaan jälkensä, pojat useammin jättävät lelut hujan hajan ympäri lääniä.

Kommentit (275)

Vierailija
261/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen teinien kanssa, tapaan muutama sata vuodessa.

Pojat eivät vaihda lakanoitaan/pese vaatteitaan itse on yksi ( monista ) huomioistani.

Äidit näyttävät aina nololta ja siltä kun joku lamppu syttyisi, kun kysyn tästä.

Huomaan myös ajattelevani (voi olla mutua) että äitien ja poikien välillä on jotain outoa vs äidit ja tytöt, ihan kuin pojilta vaadittaisiin vähän vähemmän kaikessa. 

Äidit? Missä ne isät on vai puhutko vain äideille, vaikka isä olisikin vieressä? Tässä taas nähdään, kuinka koko kylä tarvitaan lapsen kasvattamiseen, mutta kun kaikki menee pieleen, niin ei tarvita kuin yksi syntipukki - äiti.

Plus että on ihan sama, vaikka periaatteessa siinä ehdotat pojan vaihtavan itse lakanansa, kun käytöksestäsi kumminkin ilmenee, että asia on perimm

En ehdota mitään, eikä käytökseni ilmennä mitään, enkä syyllistä ketään. Mutta tämän keskustelun päätän nyt tähän, kun et osaa lukea, päättelet aika lujaa omia ja täydennät omasta päästä tilanteita aika pitkälle. Ehdotan että pohdit sitä.

Vierailija
262/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjä moititaan lihavuudesta, poikia laihuudesta. Tyttöjä ajetaan syömishäiriöön, poikia ylipainoon. Poikalasten ruokiin tuhlataan enemmän rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kasvatetaan, tytöt kasvatetaan naisiksi joilla on samat mahdollisuudet kuin pojillakin. Pojat vastaavasti miehiksi. Some yrittää kääntää sukupuolet sukupuolettomiksi mutta tosiasiahan on että sukupuolia on kaksi. Mies ei pysty synnyttämään lasta eikä nainen hedelmöity ilman miestä. Miksi tätä yritetään kumota. Ei onnistu!

Vierailija
264/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin vanhemmat katsovat poikien tekemisiä läpi sormien. Matikasta tuli kutonen. Ei kiinnostaa. Kun tyttö saa äikästä kutosen niin uhataan lyödä turpiin.

Vierailija
265/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kasvatetaan, tytöt kasvatetaan naisiksi joilla on samat mahdollisuudet kuin pojillakin. Pojat vastaavasti miehiksi. Some yrittää kääntää sukupuolet sukupuolettomiksi mutta tosiasiahan on että sukupuolia on kaksi. Mies ei pysty synnyttämään lasta eikä nainen hedelmöity ilman miestä. Miksi tätä yritetään kumota. Ei onnistu!

Miksi kirjoitit, että tytöt kasvatetaan naisiksi, joilla on samat mahdollisuudet kuin pojilla? Mikset kirjoittanut, että pojilla on samat mahdollisuudet kuin tytöillä??

Vierailija
266/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä käytännössä tapahtuu? Mitä asioita opetat pojille, mitä et opeta tytöille ja päinvastoin?

Vierailija
267/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sama oli oppi minunkin lapsuudessani, vain tyttöjen hyvinvoinnilla oli väliä. Poikia ei huomioitu lainkaan ellei paikat alkaneet hajota."

Musta tää on tosi mielenkiintoinen pointti. Miten sun mielestä poikien hyvinvointia pitäisi huomioida eri tavalla ja paremmin, jotta poikien oireilu saataisiin kuriin? Mun oma ajatus on se, että toki kaikkien lasten tunteita ja herkkyyttä pitää huomioida tosi sensitiivisesti, mutta pojilta myös vaaditaan rajojen noudattamista ja vastuunottoa selvästi tyttöjä vähemmän, ja pojat myös oireilevat siksi(?) enemmän. He jäävät omaan varaansa ja rajattomiksi.

Siis muuten oli ihan ajatusta paitsi että pojilta vaaditaan vastuunottoa selvästi tyttöjä enemmän. Tyttöjä tuetaan kaikessa ja poikien nimenomaan pitää pärjätä itse. On esim kaiken maailma tyttö sponsori projektia mutta vastaava

"Jep. Poikien tulee pärjätä aina omillaan"

Höpö höpö. Mulla on kolme poikaa. Minä olen ollut sillä lailla tiukka mutsi, että kun minä sanon lopullisen sanan, niin silloin totellaan. Mutta kun on hoitanut hommansa kotona, koulussa ja harrastuksissa, niin silloin saa olla kuin ellun kana. Sen olen kyllä huomannut, että tosi moni äiti on liian pehmo poikiensa kanssa. Annetaan periksi ja nöyristellään ja sitten vähän marttyyrina murjotetaan, kun ei se poika arvostanutkaan kun äiti antoi kaikessa periksi, vaan muuttuikin entistä röyhkeämmäksi ja uhmakkaammaksi.

Mutta itse asiaan: kun poikani olen kasvattanut uskomaan mitä sanotaan, niin eipä heillä ole ollut ongelmia pärjätä koulussa. Ei heiltä ole siellä vaadittu yhtään enempää kuin tytöiltäkään. Poikani ovat jo lähellä aikuisuutta, ja jokainen on pärjännyt opinnoissa erinomaisesti. 

Ja mitä tulee tuohon tukemiseen ja omillaan pärjäämiseen: yksi pojistani on nepsy, ja hän on kyllä saanut päiväkoti-ikäisestä asti tosi osaavaa ja tehokasta tukea kasvussaan. Arvaatteko muuten ovatko käytännössä kaikki tukijat, varhaiskasvattajat ja opettajat olleet miehiä vai naisia? Niinpä.

Ja kun mietitään erilaisia nuorille suunnattuja projekteja, nuorisotaloja, mopotalleja jne. niin kyllä noissa kaikissa fokus on pojissa ja poikien tarpeissa ja poikien tykkäämissä harrastuksissa.

Vierailija
268/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut yritettiin kasvattaa tiettyyn muottiin ja äiti edelleen laukoo sellaisia kommentteja kuin "kyllä sinun naisena kuuluu / pitää / täytyy". Isän säestäessä vieressä kuinka " heikkoja naiset on fyysisesti eikä palkkakaan ikinä ole yhtä hyvä kuin miehillä" jatkuen läpätyksellä siitä kuinka aivan turhaan menin yliopistoon, että "kyllä järkevämpää olisi ollut valmistua vaikka hoitajaksi ja keskittyä hankkimaan rikas mies". Meikä on siis vuosimallia 1989. Omia lapsia ei ole. Mutta kavereiden kasvatusmalleissa kyllä edelleen näkyy tuo sama. Pojille ja tytöille on eri säännöt ja oletukset. Ja sitten on myös se toinen linja, missä yritetään kasvattaa jo niin samalla tavalla, että siitäkin tulee ongelmia. Tyyliin "meidän poikamme puetaan sukupuolineutraalisti" vaikka itse tämä poika tykkäisi sinisestä ja autojen kuvista paidoissaan. Tai pakotetaan yksityisautoilua vastustava teinityttö opettelemaan kuinka vaihdetaan auton renkaat koska "hänen pitää oppia tasavertaiseksi miesten kanssa". Ja ylivoimaisesti kaikista pelottavin tapaus, suora lainaus; "Minä en kerro lapseni sukupuolta, koska hän saa sitten itse päättää myöhemmin mitä on". 

Vierailija
269/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo huomannu ikinä että tyttöjä ja poikia kasvatetaan eritavalla vaan ihan mun lapsuudessa myös ysärillä lapset sai kasvaa vapaasti. Mutta miksi silti tytöt ja pojat valitsee erilaiset leikit ja lelut??? Pitääkö tytöille pakottaa auto ja sotaleikkejä? Pitääkö pojille pakottaa nukkeleikkejä ja mekkoleikkejä???

Viikonloppuna tuttavan lapsenlapset tuli meidän maalaistallille ihailemaan hevosia ja vähän haistelemaan ulkoilmaa. Työttä 8v. kiinnosti hevoset - oli jännittänyt niin paljon, ettei saanut edellisenä yönä nukuttua. Pojat 7v ja 8v tykkäsivät kyllä katsella hevosia ja taputtelivatkin niitä mutta suurinta kiinnostusta aiheutti tallin valaistus ja muut tekniset toteutukset. 

Tytöt ja pojat nyt vain on keskimäärin erilaisia. Sitä eroa yritetään nykyään sosiaalisessa keskustelussa häivyttää mikä on ihan tyhmää. Jokainen SAA kuitenkin olla oma

Mua ei olisi nuorena tyttönä kiinnostanut pierun vertaa hevoset. Ei ole koskaan kiinnostanut, eikä kiinnosta. Omista pojista nuorin rakastaa hevosia ja ratsastaa. Lapsuudenperheessäni veljeni oli hissukka kirjoja lukeva nörtti, jota minä pikkusiskona vetelin pataan mennen tullen ja painelin pihalle verkkareissa rymyämään.

Että näin kauheasti ne pojat ja tytöt on erilaisia. Vai voisiko olla että yksilölliset erot on kuitenkin ne merkittävimmät?

Vierailija
270/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että tytöt ovat erilaisia, vahvempia, vähemmän sellaisia ylikilttejä hissukoita jotka eivät uskalla sanoa mitään. Mutta pojat tuntuu olevan suht samanlaisia kuin ennen, nykyään heissä tuntuu vain olevan enemmän häiriköitä ja sellaiset hiljaiset koulussa menestyvät nörtit tuntuu kadonneen lähes kokonaan.

Sanoisin että tytöt ja pojat kasvatetaan yhä eri tavalla. Selvimmin tämä heijastuu koulumenestykseen ja -käyttäytymiseen. Suurinosa tytöistä puurtaa koska tietävät että heidän täytyy tehdä tuplasti töitä jotta työ palkitaan. Poikia tuntuu vaivaavan se kuuluisa näköalattomuus eikä siksi viitsitä panostaa mihinkään. Nämä asenteet tulee sieltä kotoa.

Vierailija
271/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mut yritettiin kasvattaa tiettyyn muottiin ja äiti edelleen laukoo sellaisia kommentteja kuin "kyllä sinun naisena kuuluu / pitää / täytyy". Isän säestäessä vieressä kuinka " heikkoja naiset on fyysisesti eikä palkkakaan ikinä ole yhtä hyvä kuin miehillä" jatkuen läpätyksellä siitä kuinka aivan turhaan menin yliopistoon, että "kyllä järkevämpää olisi ollut valmistua vaikka hoitajaksi ja keskittyä hankkimaan rikas mies". Meikä on siis vuosimallia 1989. Omia lapsia ei ole. Mutta kavereiden kasvatusmalleissa kyllä edelleen näkyy tuo sama. Pojille ja tytöille on eri säännöt ja oletukset. Ja sitten on myös se toinen linja, missä yritetään kasvattaa jo niin samalla tavalla, että siitäkin tulee ongelmia. Tyyliin "meidän poikamme puetaan sukupuolineutraalisti" vaikka itse tämä poika tykkäisi sinisestä ja autojen kuvista paidoissaan. Tai pakotetaan yksityisautoilua vastustava teinityttö opettelemaan kuinka vaihdetaan auton renkaat koska "hänen

Minä liikun ns. sukupuolisensitiivisesti kasvattavien piireissä ja toistaiseksi en ole koskaan kohdannut vanhempaa joka pakottaisi lapsen pukeutumaan tavalla josta tämä ei pidä (sen sijaan lapsen annetaan itse valita tyylinsä kun on tarpeeksi iso itse ilmaisemaan, vanhempi pitää huolen vain siitä että vaate vastaa käyttötarkoitusta ja säätä, on puhdas ja ehjä), pakottaisi lasta oppimaan tälle turhia taitoja, tai sanoisi pimittävänsä lapsen sukupuolta (sen sijaan lasta kutsutaan tämän nimellä, ja lapsi kyllä tietää biologisen sukupuolensa, mutta myös sen että se ei ole mikään raja sille kuka hän saa olla ja mitä hän saa tehdä, vaikka maailma välillä sitä yrittääkin epäreilusti rajoittaa).

Vierailija
272/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kasvatetaan eri tavalla. Ihan käytännön syistä, koska tytöt ja pojat on erilaisia jos ette ole huomanneet.

Vierailija
273/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan kasvatetaan yhä eri tavalla tai ainakin jälki on erilaista.

Autistisen lapsen kasvattamisessa on paljon haasteita, mutta yksi ihana asia on se että sukupuoliodotuksilla voi pyyhkiä perseensä, ja ympäristökin yleensä tajuaa olla sellaista vaatimatta. Autisti tykkää just siitä mikä häntä sattuu kiinnostamaan, eikä siinä prosessissa ole pisaraakaan ajatusta sille mikä on tämän sukupuolelle hyväksyttävää ympäristön mielestä. Ovat useimmin kuin teflonia mitä tulee vertaispiirin paineelle pukeutua tietyllä tavalla, harrastaa jotain tiettyä tai seurata trendejä. Tämä tietysti lisää riskiä jäädä ulkopuoliseksi ja tulla kiusatuksi, mutta autisti selviää paremmin rikkaan sisäisen maailman avulla (vrt. lapsi jolle sosiaaliset suhteet on kaikki kaikessa, tai jos autistin pitäisi luopua minuudestaan vain jotta hänet hyväksyttäisiin ilkeämieliseen porukkaan).

Vierailija
274/275 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jos katsoo kuinka ummehtuneita "Poikien äidit" ja vastaavia ryhmiä somessa on edelleenkin, joissa mehustellaan sillä, kuinka ne pojat on hih hih niin poikia, ei niille minkään mahda, niin aika selvää on, että joukossamme on edelleen hyvin paljon ihmisiä, jotka kasvattavat lapsiaan 50-luvun arvoilla.

Vierailija
275/275 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh jos katsoo kuinka ummehtuneita "Poikien äidit" ja vastaavia ryhmiä somessa on edelleenkin, joissa mehustellaan sillä, kuinka ne pojat on hih hih niin poikia, ei niille minkään mahda, niin aika selvää on, että joukossamme on edelleen hyvin paljon ihmisiä, jotka kasvattavat lapsiaan 50-luvun arvoilla.

Vieläpä somessa roikkuvat nykynaiset ihan itse sen tekevätkin ironisesti. Poikalapsen saaminen saa naisen palaamaan takaisin 50-luvulle.