Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Vierailija
01.09.2024 |

"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."

Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"

Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen. 

Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.

Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon. 

Kommentit (508)

Vierailija
181/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rujoa? En tunnista ollenkaan näitä aloituksen tuntemuksia. Toinen synnytykseni oli rujohko, mutta ei odotusajat tai imetykset. 

Vierailija
182/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että saa lapsia tai niitä tulee, ei kyllä edellytä mitään vauvakuumetta tai sitä että vain ne jotka ovat aina lapsia halunneet, olisivat jotenkin kelpoisia niitä saamaan. Vinkki: älkäää miettikö liikaa ja mitä muut ajattelee vaan eläkää😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lisääntyminen on ihan jokaisen oma ja vapaaehtoinen päätös.

Vierailija
184/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sen on luonto suunnitellut ja ikiajat homma on toiminut hyvin, paitsi nyt 2000-luvulla on herätty siihen miten epäinhimillistä se muka on ja asiaan on saatava muutos. Voi elämä.

Voi että. Otatko vastaan hoitoa jos sairastut vaikka syöpään? Vai otatko kaiken vastaan luonnollisena ilman lääketiedettä niin kuin se tulee? 

Vierailija
185/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus. 

Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan. 

M46

Johan sellaisia keinoja on ja valistuneet naiset niitä käyttävät, jos eivät halua kuukausittaista menkkarumbaa. Menkat itsessään eivät oikeastaan rasita kehoa, elleivät ole siellä patologisen vuodon tai kivun puolella.

Mä kuuntelin Puheenaihe podcastissa erään proffan selitystä menkoista ja siltä sain noi tiedot. Ei kai niihin menkkoihin sellaista hyvää fiksua tapaa oikein, millä niitä estettäis. Ja kyllä ne kuormittaa fyysisesti naista. 

M46

Vierailija
186/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/22/aiti-karkaileeko-sinulta-pissa…

"Ulostetta puolestaan karkailee puoli vuotta synnytyksen jälkeen 7-8 prosentilla äideistä."

Kuka haluaa seuraavaksi puoleksi vuodeksi vastaavaan tilanteeseen? Hyvä artikkeli yleltä aiheeseen liittyen, osa jää tässäkin täysin oman onnensa nojaan ja joutuu itse googlaamaan ohjeita netistä.

Vierailija
187/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sen on luonto suunnitellut ja ikiajat homma on toiminut hyvin, paitsi nyt 2000-luvulla on herätty siihen miten epäinhimillistä se muka on ja asiaan on saatava muutos. Voi elämä.

Voi että. Otatko vastaan hoitoa jos sairastut vaikka syöpään? Vai otatko kaiken vastaan luonnollisena ilman lääketiedettä niin kuin se tulee? 

Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syöpään ja verenpainetautiin vain voi luonnollisesti kuolla ja olla vaatimatta kalliita hoitoja?

Vierailija
188/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi lasta.  Toinen ns. "vahinko" koska minun ei olisi pitänyt enää voida saada lapsia   vatsakalvontulehduksessa tuhotuneitten munatorvien takia. Niin vain sitten kävi että kun ensimmäinen oli 12 niin totesin olevani raskaana.  Molemmat synnytin luonnollisesti ilman mitään lääkitystä eikä se ollut rujoa.

Lääkärin sanat "koskaan ei saa sanoa ei koskaan" jäivät itselleni mottona käyttöön.

En vihtynyt raskauksieni kanssa. Ensimmäinen oli kyllä helppo mutta inhosin isoa mahaani ja halusin siitä nopeasti eroon. Se oli mielestäni ruma ja vastenmielinen, ei siis se lapsi siellä kohdussani mutta se muodoton vatsa.

Toisen kanssa samoin.  En olisi missään nimessä halunnut mitään pahaa lapselle mutta se miltä näytin oli silmissäni todella groteskia.  Sille ei voi nyt mitään että raskausmaha on mielestäni todella ruma.

Toisen kanssa oli myös kuusi kuukautta kestänyt pahoinvointi jota ensimmäisen kanssa ei ollut.

Itse prosessi kohdusta syntymään on täysin luonnollinen ja sama kaikilla nisäkkäillä ja on ollut aikojen alusta. Naisen kroppa ja elimistö on sitä varten varsin nerokkaasti varustettu. 

Ymmrrn tysin jos joku ei lapsia halua.  Ei siinä ole mitään tuomitsemista,  ihmisellä on vapaa tahto.  On myös todella hyvä jos hän joka ei lasta halua ei sitä ympäristön painostuksesta hanki,  Seuraukset voi olla todella pahat ja nimen omaan lapselle joka ei maailmaan tuloaan itse pyydä.

Vierailija
189/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ulostetta puolestaan karkailee puoli vuotta synnytyksen jälkeen 7-8 prosentilla äideistä."

Kuka haluaa seuraavaksi puoleksi vuodeksi vastaavaan tilanteeseen? Hyvä artikkeli yleltä aiheeseen liittyen, osa jää tässäkin täysin oman onnensa nojaan ja joutuu itse googlaamaan ohjeita netistä.

Se nyt on vaan luonnollista että kakka haisee ja nainen ei poistu kotoaan minnekään? 

Vierailija
190/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus. 

Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan. 

M46

Johan sellaisia keinoja on ja valistuneet naiset niitä käyttävät, jos eivät halua kuukausittaista menkkarumbaa. Menkat itsessään eivät oikeastaan rasita kehoa, elleivät ole siellä patologisen vuodon tai kivun puolella.

Mä kuuntelin Puheenaihe podcastissa erään proffan selitystä menkoista ja siltä sain noi tiedot. Ei kai niihin menkkoihin sellaista hyvää fiksua tapaa oikein, millä niitä estettäis. Ja kyllä ne kuormittaa fyysisesti naista. 

M46

no ei se proffa sitten ainakaan gynekologi ollut. nuorena söin e-pillereitä putkeen, tyhjennysvuoto oli ehkä vain pari kertaa vuodessa. Vanhempana sain hormonikierukan, joka lopetti vuodot kokonaan. Eikä ne kuormita fyysisesti naista, jos puhutaan normaaleista menkoista.

Vierailija
191/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M46

M46

no ei se proffa sit

Kuukautiset laskevat naisen ferritiiniä, joka aiheuttaa erilaisia oireita.

Vierailija
192/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syöpään ja verenpainetautiin vain voi luonnollisesti kuolla ja olla vaatimatta kalliita hoitoja?

Samoin suhtaudutaan kipuun. Naisten kivut on "luonnollisia", pitää vaan hengittää ja suhtautua oikein. (Eikä tämä koske vain synnytystä vaan myös esim. gynekologisia toimenpiteitä). 

Mutta sanotaanko hammaslääkärissä että rentoudu nyt vaan ja keskity hengitykseen kun aletaan hammasta irrottamaan puuduttamatta? (Ehkä ennakkoon käskettiin ottamaan yksi burana.)

Vierailija
193/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te lastenporsijat niitä aivopestyjä olette. Heilutte tuolla huivit päässä ja vaihtelette nimiä voidaksenne olla miehenne omaisuutta, kehuen mitä vapaa-ajattelijoita olette. Luulette olevanne hienoja prinsessoja kun kelpaatte porsimaan miehen sukuun uusia nimenjatkajia. Kas kun lapset ovat mielestänne luonnollisia, mutta abortoitte systemaattisesti vain toista sukupuolta ja sallitte vain poikien syntymän. On siinä luontoa kerraasaan

Harvoin näkee Vauvalla näin rajun psykoottista tekstiä.

Niin no vähän brutaalisti kirjoitettu, mutta asiaa. Kun muistelen miten minua kohdeltiin yhteisössä jossa muut oli äitejä ja minä en, niin suomalaiset ovat ehkä mailman sairain kansa. Pitäähän sitä laumalle olla joku jonka kimppuun käydä. Ennemmin Venäjästä tulee demokraattinen rikas sivistys valtio kuten Norjasta entä suomalaisista sivistyneitä jotka ei arvostele muiden elämää.

Huvittavinta on se etteivät perheelliset laumassa osaa puhua muusta kuin siitä lapsesta ja miehestä. Vaikka haluaisin lapsia en ikinä ainakaan Suomeen niitä tekisi. Typerä kansa. Ei ihme että huume kuolemat mailman kärkeä puhumattakaan alkoholismista. 

Vierailija
194/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin artikkelin ja olen lukenut myös Anni Kytömäen muutaman kirjan. Hänhän on jo 44-vuotias ja luonnollisen raskauden onnistuminen voi hänen kohdallaan jo iän puolesta tuottaa haasteita, vaikka olisi fyysisesti hyvässä kunnossa. Vaikka hän perustelee nimenomaan ruumiillisen vahvuuden ja oman kehon hallinnan menettämisen pelolla lapsettomuuden valintansa, kertoo hän omasta introverttiydestään ja siitä kuinka esim. opettaja oli pitänyt häntä huolestuttavan hiljaisena lapsena. Ominaisuudet ja valinnat elämässä olivat kypsyttäneet hänestä sellaisen kirjailijan, jollainen hän on. Eli hänestä ei olisi tullut sellaista kirjailijaa, jos hän olisi tahdostaan huolimatta tullut raskaaksi/äidiksi.

Hän perustelee vapaaehtoista lapsettomuuttaan näillä syillä, mitkä mielestäni ovat vähintäänkin riittävät. Itse olen päätynyt puolivahingossa aluksi yhden, sitten vielä tarkoituksella kolmen suunnitellun lapsen äidiksi. Kun ensimmäistä odotin, olin syömishäiriötopilas ja koin kaikki pelot ruumiini hallinnan ja hillittömän muodottomuuden valtaamisesta plus siitä oliko syntyvällä lapsella mahdollisuutta syntyä terveenä. Ajattelen kuitenkin, että minulla oli itselläni valta tehdä nämä valinnat. Anni Kytömäki selittää syitä omille valinnoilleen, jonkin mielestä hänen syynsä ovat kenties puhtaasti itsekkäät, mutta perustellut.  Voisiko ajatuksen kääntää niin, että olisi parempi lapselle, ettei syntyisi noin kompleksiselle henkilölle, jonka prioriteetit ja kiinnostuksen kohteet liikkuvat muissa asioissa kuin koliikissa, korvatulehduskierteessä tai uhmaiässä?

Vierailija
195/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä minä ja minä.....

Tuotakin eukkoa pidin jotenkin fiksuna.

Vierailija
196/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M46

M46

no ei se proffa sit

Katso linkistä itse. 

Hotmoonipillerit ja kierukka ei välttämättä ole hyviä konsteja estää menkkoja. Esimerkiksi laskimotukosridki kasvaa. Mun exällä oli laskimotukos. Alle 30 vuotiaana. 

M46

Vierailija
197/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta. 

Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty. 

Luonnollista joo, niin kuin kipu ja kuolema. Vielä 1800-luvulla naisista kolmasosa kuoli synnytykseen tai lapsivuodeaikana. No kuolema ei ole enää kovin todennäköistä mutta vaurioita ja komplikaatioita ei vieläkään kyetä estämään. 

Kolmaosa my ass

"Tuohon aikaan noin joka sadas synnytys vei äidin hengen ja siksi sitä myös pelättiin kovasti."

"Tuohon aikaan"  =1800-luvulla

Vierailija
198/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M46

M46

Kerropa miehenä miten mun kuukautiset mun kehoa rasittaa? 

Enemmän rasittais ja kuormittais varmaan keinotekoisesti niiden estäminen. 

Vierailija
199/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa seuraavaksi puoleksi vuodeksi vastaavaan tilanteeseen? 

Niin ja kysehän ei ole siitä että se edes loppuisi siinä kohtaa. Jos noin pitkälle jatkuu, usein se myös jää pysyväksi ainakin jonkinasteisena. 

Vierailija
200/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on vaan luonnollista että kakka haisee ja nainen ei poistu kotoaan minnekään? 

Niin, terve keho pitäisi vaihtaa kehoon, joka tarvitsee vaippoja, eikä valittaa saa, koska se nyt vaan on luonnollista ja kuuluu äitiyteen. En osaa kuvitella paljoa nöyryyttävämpää ja elämää vaikeuttavampaa asiaa, että terve, nuori ihminen menettää pidätyskykynsä, kyllä siinä tilanteessa pari kuukautta tai puoli vuottakin on ihan järkyttävän pitkä aika. Edes ruokakauppaan ei voisi lähteä ilman, että joutuisi pelkäämään että on pskat housuissa. Kuka ihan oikeasti haluaa vapaaehtoisesti elää edes päivän verran noin, käsi ylös?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä