Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"
"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."
Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"
Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen.
Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.
Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon.
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta.
Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty.
Te lastenporsijat niitä aivopestyjä olette. Heilutte tuolla huivit päässä ja vaihtelette nimiä voidaksenne olla miehenne omaisuutta, kehuen mitä vapaa-ajattelijoita olette. Luulette olevanne hienoja prinsessoja kun kelpaatte porsimaan miehen sukuun uusia nimenjatkajia. Kas kun lapset ovat mielestänne luonnollisia, mutta abortoitte systemaattisesti vain toista sukupuolta ja sallitte vain poikien syntymän. On siinä luontoa kerraasaan
Sun jotkut omat traumat tuossa nyt puhuu.
Mulla on kaksi lasta ja niillä on äitinsä sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa äitiys tutkimusten mukaan pidentää elinikää.
Lapsettomilla on suurempi riski kuolla ennenaikaisesti kuin lapsen hankkineilla naisilla. Siksikin tämä parku kuolemasta tuntuu älyttömältä. Jos haluaa välttää ennenaikaisen kuoleman, kannattaa nimenomaan hankkia lapsia. Silloin elää todennäköisemmin pidempään kuin lapsettomana.
Paljon mielummin kuolen vähän enemmin lapsettomana entä kitumalla katkerana "miksi sulla ei oo lapsia kun minullakin on"
Se että kaikista ei ole tekemään lasta. Itseni mukaan lukien. Aiheuttaa Tälläisen määrän ilkeetä keskustelua kertoo kuinka sairaita ihmiset on.
Sinultahan se on jotenki pois??? Voisitteko kertoa mitä se on pois teiltä, jos joku ei hanki lapsia.
"On se kumma kun naapuri 35v ja ei lapsia. Sitten kun se hankkii ja kuuluu itku ja meteli
Tutkimuksen mukaan itseasiassa lapsettomat ovat kaikkein onnellisempia. Pikemminkin törmännyt ajatteluun että vanhemmat ovat kateellisia meille lapsettomille koska heillä itsekkään on kurittomia ja huonosti käyttäytyvät lapset jotka haistattelee ja pyörittää perheen arkea, ei omaa vapaa aikaa eikä voi tehdä mitä huvittaa esim matkustella vapaasti tai harrastaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten täysin luonnotonta, että nainen saa valita kenen kanssa parittelee.
annatteko te luonnolisuudesta jankkaajat siis sen fyysisesti vahvimman miehen teidät siittää?
Itse asiassa ihmisillä tuo "väkisinottaminen" ei ole ollut lajityypillistä käytöstä. Sellaset lapset ovat jääneet todennäköisemmin henkiin joita kumpikin vanhempi on hoivannut.
Onhan ollut? Oletko yhtään lukenut historiaa? Kautta aikojen muut ovat päättäneet naisten puolesta kenen kanssa nainen siittää lapsensa. Se on vasta nykyaikaa, että naiset saa itse päättää. Eli täysin luonnotonta.
Siis millä perusteella se on luonnotonta? Ehkä se onkin luonnollista vasta nyt kun vihdoinkin naisilla on vapaus valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suurin toiveeni on että olisin normaali nainen, jolle tulee vauvakuume, tarve lisääntyä lieveilmiöistä välittämättä. Olen 36 ja sitä ei vaan ole tullut. Olisi niin ihanaa ja helppoa elää tässä heteronormatiivisessa maailmassa jos kokisi halua olla äiti ja jatkaa sukua. Olen kateellinen kaikille niille, jotka ovat aina halunneet äidiksi, se on ollut itsestäänselvä asia. Se olisi niin yksinkertaista ja helppoa. Suurin unelma olla äiti.
Miksi ihmeessä olet kateellinen? Nautit omasta elämästäsi äläkä ajattele mitä muut ajattelevat!
Siksi onkin pelottavaa ajatella että moni tekee vain lapsia sen takia mitä muut ihmiset ajattelee jos tuolle linjalle lähdetään niin pian tulee se seinä vastaan. Hyvin harva oikeasti kykenee äitiyteen ja entä sitten jos isäehdokas päättää
Harva kykenee äitiyteen? Jos näin olisi, ihmiskuntaa ei olisi. Eikö sinun äiti kyennyt äitiyteen vai mistä tuo ajatus edes tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten täysin luonnotonta, että nainen saa valita kenen kanssa parittelee.
annatteko te luonnolisuudesta jankkaajat siis sen fyysisesti vahvimman miehen teidät siittää?
Itse asiassa ihmisillä tuo "väkisinottaminen" ei ole ollut lajityypillistä käytöstä. Sellaset lapset ovat jääneet todennäköisemmin henkiin joita kumpikin vanhempi on hoivannut.
Onhan ollut? Oletko yhtään lukenut historiaa? Kautta aikojen muut ovat päättäneet naisten puolesta kenen kanssa nainen siittää lapsensa. Se on vasta nykyaikaa, että naiset saa itse päättää. Eli täysin luonnotonta.
Siis millä perusteella se on luonnotonta? Ehkä se onkin luonnollista vasta nyt kun vihdoinkin naisilla on vapaus valita.
Tuolla logiikalla on myös täysin luonnollista synnyttää leikkauksen kautta, tai vastaavasti hankkia lapsi ulkopuolisen kohdun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Anni! Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Jotenkin tuntuu, että odotetaan että naisen pitäisi oikein haluta raskautta ja nauttia siitä. Yök. Itsekin voisin hankkia lapsia, jos ei tarvitsisi olla raskaana ja synnyttää.
Ei tarvitse. Voi adoptoida. Myös puolison lapsen voi adoptoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saatana mikä aloitus. Jokainen meistä on syyllinen siihen että äitimme kroppa on mennyt pilalle.
Emme me kaikki täällä toivottuja lapsia ole. Ja kyllä, joidenkin kohdalla syntymä on myös runnellut äitinsä kehon.
Kukaan meistä ei ole pyytänyt syntyä tänne. Ja me kaikki olemme tuhonneet äitimme elämän samalla tavalla kuin äitimme on tuhonnut meidän elämämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä minä ja minä.....
No mistä muusta on kyse kuin täysin henkilökohtaisesta asiasta jos puhutaan raskaudesta?
Ei täällä nyt jumankauta muiden mieliksi lisäännytä.
:D.
Huvittaa tuo minä minä -kommentti. Ennen raskautta mitään sikiöä tai vauvaa ei ole, että jos et uhraa itsäsi mielikuvutusvauvan takia olet itsekäs!
Se on loinen
Vierailija kirjoitti:
Te lastenporsijat niitä aivopestyjä olette. Heilutte tuolla huivit päässä ja vaihtelette nimiä voidaksenne olla miehenne omaisuutta, kehuen mitä vapaa-ajattelijoita olette. Luulette olevanne hienoja prinsessoja kun kelpaatte porsimaan miehen sukuun uusia nimenjatkajia. Kas kun lapset ovat mielestänne luonnollisia, mutta abortoitte systemaattisesti vain toista sukupuolta ja sallitte vain poikien syntymän. On siinä luontoa kerraasaan
Harvoin näkee Vauvalla näin rajun psykoottista tekstiä.
Keskustelu aiheesta tuntuu aina kääntyvän juupas-eipäs -väännöksi siitä kuka on oikeassa.
Haastateltava kertoi kuitenkin vain omista ajatuksistaan ja tunteistaan, jotka vain ovat, eikä niitä voi valita. Ne eivät sellaisenaan millään tavalla kyseenalaista jonkun toisen valintoja tai ajatuksia. "Minä en pidä jäätelöstä" tai "minä en halua asua Helsingissä" ovat subjektiivisia kokemuksia, eivätkä ole millään tavalla uhkaamassa niitä jotka pitävät jäätelöstä tai haluavat asua Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun suurin toiveeni on että olisin normaali nainen, jolle tulee vauvakuume, tarve lisääntyä lieveilmiöistä välittämättä. Olen 36 ja sitä ei vaan ole tullut. Olisi niin ihanaa ja helppoa elää tässä heteronormatiivisessa maailmassa jos kokisi halua olla äiti ja jatkaa sukua. Olen kateellinen kaikille niille, jotka ovat aina halunneet äidiksi, se on ollut itsestäänselvä asia. Se olisi niin yksinkertaista ja helppoa. Suurin unelma olla äiti.
Tosi surullista jos toi on suurin unelma eikä pidä itseään normaalina sen takia ettei ole vauvakuumetta ja omia lapsia. Tuo on yhteiskunnan syöttämä pakkoajatus. Lisää lapsia ei todellakaan tarvita enää tähän julmaan ja pahaan maailmaan jossa ateistiset raa at arvot vallitsee. Itseasiassa maapallo tuhoutuu liikakansoitukseen.
Mulla on kyllä sama myös.Aikaisemmin olon ihan tyytyväinen lapsettomuuteen, mutta nykyään elän ympäristössä, jossa muita lapsettomia ei ole ja äiti-ihmisiä riittää sitäkin enemmän. Kun päivät pitkät kuuntele suoraa ja epäsuoraa millaista, niin kyllä se on ihon alle mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta.
Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty.
En käytä huivia ja lapselle tulee sukunimeni. Miehen suvussa ollut nimi tulee lapsen toiseksi nimeksi muunnelmana. En ole abortoinut ketään. Isä käyttää myös isyyslomansa jolloin olen töissä. Oliko sulla muuta sydämen päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko imettää, ei se tee kenestäkään hyvää äitiä. Pulloruokintaan pääsee osalliseksi myös isä ja vanhemmuus jakautuu silloin alusta asti tasaisemmin.
Itse nyt nelikymppisenä jos tulis vielä lapsia, en välittäisi paskaakaan kenenkään imettämismielipiteistä.
Imettäminen on yhtä luonnollista kuin synnyttäminen. Synnyttäminen käynnistää maidon nousemisen, ja sen estämiseksi tarvitaan lääkitys. Kaksi lasta imettäneenä pääsin paljon helpommalla kuin pulloruokinnan kanssa äheltäjät. Kaikki eivät voi imettää, mutta se ettei HALUA imettä, koska pelkää että tissit venyy, on luonnotonta, yhtä luonnotonta kuin se ettei HALUA synnyttää alateitse, koska pelkää että pillu venyy. Tai ettei HALUA hoitaa lapsia itse, koska ura häiriintyy, Saman tien voi kieltäytyä hankkimasta lapsia kokonaan ja keskittyä luonnonsuojeluun.
Kirjoitat todella ikävästi. Ilmeisesti olet itse jotenkin katkera imetyksestä ja alatiesynnytyksestä, että yrität dissata muita. Imetys on kivuliasta, joten ymmärrän ettei sitä haluta tehdä. Alateitse synnyttäminen voi aiheuttaa pysyvästi pidätysvaikeuksia tai vauva juuttua kiinni, jolloin vauvallekin voi tulla pysyviä vaurioita. Eikä näitä tilanteita varsinkaan ensisynnyttäjillä välttämättä osata ennakoida. Vauvan kokoarviot saattavat heittää kilolla. Sitä paitsi Suomessa suhtaudutaan todella ylioptimistisesti siihen, että luonto hoitaa alatiesynnytyksen mallikkaasti. Jos näin ei tapahdu, niin käsketään olla iloisia, että säilyttiin hengissä, lapsi on terve, vaikka äiti repeäisi pahasti yms. Viimeisin keino iskeä on sanoa, että jokainen tietää raskauden ja synnytyksen riskit, joten ei pidä valittaa. En ihmettele yhtään, että syntyvyys laskee eikä tule varmaan koskaan enää nousemaan.
Kerronpa vielä loppuun, että olen kaksi yli nelikiloista lasta synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja imettänyt vuoden kumpaakin. Tiedän mistä puhun.
Näin sen on luonto suunnitellut ja ikiajat homma on toiminut hyvin, paitsi nyt 2000-luvulla on herätty siihen miten epäinhimillistä se muka on ja asiaan on saatava muutos. Voi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että jotenkin uhraisin itseni kun hankin lapsia. Enkä pelännyt pysyviä vaurioita. Niin me ollaan erilaisia. Jotenkin tuntuu erikoiselta, että maailman luonnollisin asia kääntyy joksikin pelottavaksi ja välteltäväksi. Ihmiskuntahan katoaisi, jos tämä ajatus pääsisi valloilleen.
Opettele ymmärtämään, että ihmiset ajattelevat ja näkevät asiat eritavalla, kuin sinä. Ja ettei sinun tapa nähdä ole se oikea.
Opettele sinä lukemaan! 😂 Kommenttini sisälsi lauseen: Niin me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismin tuotos, hyi helvetti.
Tytöt pidentää äidin elinikää, pojat lyhentää.
"Tutkimus osoittaa, että mitä enemmän poikia saa, sitä lyhyempi oli elinaika synnytyksen jälkeen. Biologisesti poikalasten saaminen on kuluttavampaa kuin tyttölasten, joten se on yksi selitys lyhyemmälle elinajalle, Helle toteaa. Poikavauvat ovat esimerkiksi tyypillisesti tyttövauvoja suurempia, eli ne ovat vaatineet raskauden aikana enemmän ravintoa äidin kustannuksella.
Tutkimus julkaistiin arvostetun brittiläisen tiedeakatemian Royal Societyn Biology Letters -julkaisussa"
"Imettäminen on yhtä luonnollista kuin synnyttäminen. Synnyttäminen käynnistää maidon nousemisen, ja sen estämiseksi tarvitaan lääkitys. Kaksi lasta imettäneenä pääsin paljon helpommalla kuin pulloruokinnan kanssa äheltäjät. Kaikki eivät voi imettää, mutta se ettei HALUA imettä, koska pelkää että tissit venyy, on luonnotonta, yhtä luonnotonta kuin se ettei HALUA synnyttää alateitse, koska pelkää että pillu venyy. Tai ettei HALUA hoitaa lapsia itse, koska ura häiriintyy, Saman tien voi kieltäytyä hankkimasta lapsia kokonaan ja keskittyä luonnonsuojeluun."
Tämän kirjoittaja ilmeisesti haluaa saada vapaaehtoisesti nuorena ihmisenä mm. virtsan ja ulosteen pidätysongelmia ja muita alapään ongelmia kuten laskeumia, eikä oma eläkekertymä huoleta ollenkaan. No mikäs siinä, mutta moni kyllä miettii noitakin riskejä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus.
Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan.
M46
Johan sellaisia keinoja on ja valistuneet naiset niitä käyttävät, jos eivät halua kuukausittaista menkkarumbaa. Menkat itsessään eivät oikeastaan rasita kehoa, elleivät ole siellä patologisen vuodon tai kivun puolella.
Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus.
Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan.
M46