Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"
"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."
Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"
Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen.
Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.
Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon.
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: älkäää miettikö liikaa ja mitä muut ajattelee vaan eläkää😊
Hah🤭Niimpä mä laitoin ainoan ylä👍 suomalainen selkeästi elää sen mukaan mitä muut ajattelee. Onneks mä en.
Mahtaa olla elämä pilalla kun miettii vaan mitä muut ajattelee ja käyttää aikansa muiden arvosteluun. Voivoi
Itsekkyyden aikakausi, ja liiallisen vatkaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus.
Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan.
M46
Johan sellaisia keinoja on ja valistuneet naiset niitä käyttävät, jos eivät halua kuukausittaista menkkarumbaa. Menkat itsessään eivät oikeastaan rasita kehoa, elleivät ole siellä patologisen vuodon tai kivun puolella.
Mä kuuntelin Puheenaihe podcastissa erään proffan selitystä menkoista ja siltä sain noi tiedot. Ei kai niihin menkkoihin sellaista hyvää fiksua tapaa oikein, millä niitä estettäis. Ja kyllä ne kuormittaa fyysisesti naista.
"JOS PUHUTAAN NORMAALEISTA MENKOISTA"
normaalit menkat ei laske ferritiiniä. naise keho on tottunut kuukautisiin ja normaalisti rautatasot kyllä normalisoituvat vuotojen välissä eikä vuoto ole NORMAALISTI niin runsasta, että se vaikuttaisi arvoja laskevasi
pitäisikö vielä laittaa varuilta tähän merkittävä sana viestissäni NORMAALISTI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sen on luonto suunnitellut ja ikiajat homma on toiminut hyvin, paitsi nyt 2000-luvulla on herätty siihen miten epäinhimillistä se muka on ja asiaan on saatava muutos. Voi elämä.
Voi että. Otatko vastaan hoitoa jos sairastut vaikka syöpään? Vai otatko kaiken vastaan luonnollisena ilman lääketiedettä niin kuin se tulee?
Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syöpään ja verenpainetautiin vain voi luonnollisesti
En tiedä millä vuosisadalla olet synnyttänyt, jo 1700-luvulla äideille annettiin opiaatteja helpottamaan kipua
Itse sain ainakin vaikka sun mitä puudutetta ja lääkettä. Sen ymmärsin ja ymmärrän, että tärkeintä on saada lapsi terveenä ulos. Eikö sen pitäisi olla kaikille keskeisintä? Ei kaikessa ole aina kyse äidin kiusaamisesta
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta.
Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty.
Luonnollista joo, niin kuin kipu ja kuolema. Vielä 1800-luvulla naisista kolmasosa kuoli synnytykseen tai lapsivuodeaikana. No kuolema ei ole enää kovin todennäköistä mutta vaurioita ja komplikaatioita ei vieläkään kyetä estämään.
Kolmaosa my ass
"Tuohon aikaan noin joka sadas syn
No suurin osa kuolikin lapsivuodeaikana eikä kirjaimellisesti synnytykseen. Tulehduskuolema ei tule heti vaan vasta päivien tai viikkojen kuluttua, samoin verenhukka voi viedä hengen vasta lapsivuodeaikana, eikä heti synnytyksessä. Osa kuoli jo ennen synnytystä raskauskomplikaatioon, esim. raskausmyrkytyksiin ei ollut mitään hoitoa. Ja millä olisit hoitanut kohdunulkoisen raskauden (2 % kaikista raskauksista) kun ei leikkauksia tehty? Se kolmasosa tarkoittaa kaikkia lisääntymiskuolemia, joskus se tapahtui vasta esim. naisen 10. raskaudessa.
Vuonna 2004, kun itse sain esikoiseni, 7 äitiä kuoli Suomessa raskauteen/synnytykseen.
Onko se pieni vai iso luku?
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyyden aikakausi, ja liiallisen vatkaamisen.
Nimenomaan, ja raskauskin on jo saatu väkivallaksi naisen kehoa kohtaan.
Ei taida olla ihan sattumaa tämä kuoleman kultin päivittäinen vahvistuminen. Tämänkin Annin mielestä ihanaa kun vauvojen "valmistus" saadaan pois naisen kehoa turmelemasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sen on luonto suunnitellut ja ikiajat homma on toiminut hyvin, paitsi nyt 2000-luvulla on herätty siihen miten epäinhimillistä se muka on ja asiaan on saatava muutos. Voi elämä.
Voi että. Otatko vastaan hoitoa jos sairastut vaikka syöpään? Vai otatko kaiken vastaan luonnollisena ilman lääketiedettä niin kuin se tulee?
Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syöpään ja verenpainetautiin vain voi luonnollisesti
Hengistysvinkki pohjaa ihan tieteelliseen tietoon. Synnytyskivuista suurin osa tulee kohdun supistumisesta. Siihen auttaa happi. happea saa hengittämällä. minä en saanut synnytyksessä livunlivetystä, mutta onneksi minulla on korkea kipukynnys, niin asia ei pelottanut. Sovittiin etukäteen, että koitetaan mennä näin ja otetaan lääkkeet vasta jos muuten ei toimi ja myös korostettiin, että ei tarvitse kuitenkaan yhtään liiallsiesti kärsiä, että itse sanot sitten, kun et enää kestä. Olen yliherkkä monelle lääkeaineelle, joten kipulääkkeet on minulle aina riski ja sitten lapsen vuoksi ei kaikkia voinut ottaa mitä muuten voisin ottaa. pahimpina kipuaikoina sain happea. Se auttoi hirveän hyvin enkä kokenut kaipaavani muuta kipulääkitystä. mahdollisimman paljon liikuin, koska sekin auttoi ja pystyasento ylipäätään.
ja disclaimer, kun tässä ketjussa näyttää olevan ammattilaisia väärinymmärtäjiä nyt paikalla, niin en väitä, että kaikkien naisten tulisi synnyttää samalla lailla ja kaikki kestävät saman asian, kunhan kirjoitin tuon mitä kirjoitin siksi, että ei kannata sen vuoksi uhriutua, jos joku kätilö vaikka kehottaa keskittymään hengittämiseen. Mitä luultavimmiin hän tietää mistä puhuu ja kehottaa sen vuoksi, että on kokenut, että se auttaa paljon monella. Sen jälkeen sitten kun ei enää auta, niin otetaan varmasti muut keinot käyttöön.
Noin minäkin ajattelin 35-vuotiaaksi asti. Sittemmin hankin kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syö
Ei
Ei naisia varmaankaan varta vasten kiusata mutta naisten kipua vähätellään ja mitätöidään: "ajattele lasta, älä itseäsi". Siihen sinäkin syyllistyt.
""JOS PUHUTAAN NORMAALEISTA MENKOISTA"
normaalit menkat ei laske ferritiiniä. naise keho on tottunut kuukautisiin ja normaalisti rautatasot kyllä normalisoituvat vuotojen välissä eikä vuoto ole NORMAALISTI niin runsasta, että se vaikuttaisi arvoja laskevasi
pitäisikö vielä laittaa varuilta tähän merkittävä sana viestissäni NORMAALISTI"
Ferritiiniä poistuu kuukautisten aikaan kylläkin naisen kehosta 1-2 mg/päivä. Suomeksi tietoa löytyy aiheesta huonosti, mutta englanniksi on helppoa löytää aiheesta lisää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen saaminen on vain yksi osa naisen runtelua lisääntymisen vuoksi. Menkat on myös todella kehoa rasittava ominaisuus.
Nykylääketiede saisi keksiä hyvän menkkojen lopetuskeinon, millä menkat saisi loppumaan kokonaan.
M46
Johan sellaisia keinoja on ja valistuneet naiset niitä käyttävät, jos eivät halua kuukausittaista menkkarumbaa. Menkat itsessään eivät oikeastaan rasita kehoa, elleivät ole siellä patologisen vuodon tai kivun puolella.
Mä kuuntelin Puheenaihe podcastissa erään proffan selitystä menkoista ja siltä sain noi tiedot. Ei kai niihin menkkoihin sellaista hyvää fiksua tapaa oikein, millä niitä estettäis. Ja kyllä ne kuormittaa fyysisesti naista.
silti ne estävät menkat
Ja ketä kiinnostaa jonkun melko tuntemattoman kirjailijan lapsen tekemättä jättämiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
M46
Ke
Olen ihan tuollaisten asiantuntijoiden varassa. Proffa sanoi, että kuukautiset aiheuttaa nsisille sairastavuutta ja siinä mulla kyllä on ihan empiiristä huomiointia. Naiset on useammin sairaana kun miehet keskimäärin.
Proffa sanoo myös, että ei nainen tavallaan tarvitse itse menkkoja mihinkään...ne on vain lapsentekoa varten. Eli niiden poissaaminen fiksusti olisi naisen terveyden kannslta hyvä, jos ei sio lisääntyä.
M45
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin siitä miksi näitä raskausasioita tuodaan esiin, mutta kun tämä on näin systemaattista herää kysymys onko taustalla joku ihme politiikka, ehkä tarkoituksena aivopestä kantiksia siihen etteivät tulisi milloin mistäkin syystä lapsia hankkineeksi.
Kristinusko saatiin jo näyttämään typerältä uskonnottomuuteen nähden, ydinperheelle tehdään samaa versus seksin kertakäyttö- ja sinkkukulttuuri lieveilmiöineen ja nyt jo pelkkä raskautuminen nähdään jonain loiseläimen hyysäämisenä joka tuhoaa kehon.
Tiedoksi Kytömäen Anneille sun muille: siksi meillä on Suomessa niin vahva neuvolajärjestelmä, että äidin raskausajan vointi on tarkassa seurannassa. Kehitettävääkin siinä kyllä on esim. sen suhteen ettei ilta-aikoja neuvolaan vieläkään ole vaikka äidit tekevät töitä raskausaikana kaikissa vuoroissa ja kaikenlaisissa työpaikoissa.
Mitä äitiysajan ravitsemukseen, terveyteen ja lääkitykseen kuite
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin niin ristiriitaista. Synnytystä ja raskautta ja niiden aiheuttamia vammoja ja muutoksia pidetään aina niin luonnollisina eikä niitä joidenkin mielestä pitäisi hoitaa ollenkaan, koska se nyt vaan on luonnollista. Sen sijaan syövät, diabetekset, verenpainetaudit ja ylipaino ovat sellaisia, että niitä kyllä pitää hoitaa ja lääkitä. Miksei syö
Kipukynnys, my ass. Mulla on kaksi synnytystä, toinen komplisoitunut ns. supersupistiksineen ja järkyttävän kivulias, toinen varsin siedettävä. Muuttuiko mun kipukynnys yhtäkkiä? Ei muuttunut. Synnyksen kipu riippuu hyvin monista eri asioista, jollain mystisellä "kipukynnyksellä" ei siinä juuri merkitystä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiiniä poistuu kuukautisten aikaan kylläkin naisen kehosta 1-2 mg/päivä. Suomeksi tietoa löytyy aiheesta huonosti, mutta englanniksi on helppoa löytää aiheesta lisää tietoa.
" normaalisti rautatasot kyllä normalisoituvat vuotojen välissä"
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2004, kun itse sain esikoiseni, 7 äitiä kuoli Suomessa raskauteen/synnytykseen.
Onko se pieni vai iso luku?
Minusta aivan liian iso lukema, vaikka prosenteissa riski kuolemiseen on hyvinkin pieni. Ei kenenkään pitäisi enää nykypäivänä kuolla kuitenkaan raskauteen/synnytykseen. Suuri tragedia kuitenkin aina lähipiirille.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi moni nainen pitää menkkojaan normaaleina, kun ovat vuosikausia tottuneet niihin. Tavallinen ihminen ei juuri voi mitata vuodon määrään ja ajattelee näin ollen kaiken olevan normaalia.
Mulla kyllä jäi laskeumaa ja muuta pientä kremppaa raskaus- ja synnytysajoista, mutta koin silti ruumiillisesti molempina kertoina raskaudet ja synnytykset tosi upeina juttuina. Raskausajat olen ollut väsynyt, mutta muilta osin tosi hyvinvoiva. Enemmänkin on tuntunut ihan uskomattoman mielettömältä, että oma kroppa kykenee koko hommaan!!
Vanhemmuuden osalta huolehtisin ennemminkin sitä lapsen kanssa elettävää elämää ja kasvatusta ym. Raskaus ja synnytys ovat siihen suhteutettuna tosi pikku juttu.