Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Vierailija
01.09.2024 |

"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."

Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"

Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen. 

Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.

Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon. 

Kommentit (508)

Vierailija
61/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta. 

Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty. 

Tarpeetonta aivopesua?

Pahempaa on se, että peitellään ja vähätellään vauvanteon hankaluutta kaikkine brutaaliuksineen.

Vierailija
62/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkään esiintyy luonnon puolustajana? Miten hän arvelee, että muut nisäkkäät kuin ihminen lisääntyy? 

Muilla nisäkkäillä on tyypillisesti paljon helpompi synnytys. Synnytyskuolemat on muilla nisäkkäillä hyvin epätavallisia. 

Ei ole. Synnytykseen kuoleminen on erittäin epätodennäköistä kehittyneissä maissa, monilla eläimillä puolestaan tuikitavallisia. Lisäksi eläinemot joutuvat poikasten takia hengenvaaraan, ihminen ei.

Esimerkiksi on paljon tavallisempaa, että poikivalle lehmälle käy Suomessa huonosti, villieläimistä puhumattakaan, kun lisääntyminen on jo ympäristön kannalta vaarallista. Peto voi huomata heikon hetken jne vaikka ei mikään synnytyksen jälkeinen tulehdys iskisi.

Lapsen saaminen myös pienentää monien sairauksien riskiä, esimerkiksi imetys

Tässä taas tuhti annos sitä aivopesua ja manipulointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiselle on kova paikka se, että ihan kaikkea ei voikaan itse kontrolloida. Nykyihmisellä se kulminoituu lasten saamiseen. Siihen liittyy paljon epävarmuustekijöitä raskaaksi tulemisesta aina sen lapsen elämänkaaren loppuun saakka (lapsen terveys, persoona, kehittyminen jne). 

Onhan se pelottavaa, mutta sitä luonnollista elämän kiertokulkua kuitenkin. Nykyään onneksi voi tosiaan valita, haluaako lisääntyä vai ei. Sitä en ymmärrä että heitetään itkupotkuraivarit, ettei kaikille naisille voida luvata 100% vaaratonta synnytystä ja kaikille perheille 100% tervettä ja helppoa lasta. 

Vierailija
64/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jo 37v ja lasta ei ole eikä ole tarkoitus hankkiakaan. Minulla yksi syy on juuri se, että ajatus, että joku toinen valtaisi kehoni on kauhistuttava. Olen nähnyt siitä jopa pahoja unia. Minulla on erityisen tärkeää, että kehoni pysyy samanlaisena, johon olen tottunut, ehkä se, että minulla on syömishäiriötaustaa ja vieläkin käyttäytymistä lievänä vaikuttaa tähän. Uskon kuitenkin, että ilman sitäkin päätökseni olisi vakaa, tiesin jo hyvin nuorena, että minulle ei lapsia tule. Odotan kauhulla vaihdevuosiakin, koska pelkään, että en silloinkaan voi konrtolloida kehoani, mutta ne on sentään helpompi kestää kun tietää, että se on minun oma kehoni, eikä kukaan vieras alien, joka lihottaa ja imee voimani omaan käyttöönsä.

Vierailija
65/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, nämä HS:n ja Ylen kellokkaat tulevat aina vain hurjemmin aivoituksin mediaan. Suomessa saa tällä menolla raskaana oleva pelätä kivittämistä yksin liikkuessaan. Puhumattakaan nyt lapsivihasta, lapsi on syytön.

Häh? Kuinka väärin voi jutun ymmärtää? Eikö ennemmin aiheuta sen että raskaanaolevaa katsotaan myötätunnolla? Kun tiedetään kuinka paljon henkilö uhraa itsestään. 

Lasten hankinta on vapaaehtoista. Tuhannet naiset käyvät vuosittain kalliissa ja jopa kivuliaissa hoidoissa tullakseen raskaaksi. Eivät he tee sitä uhrautuakseen vaan halusta tulla raskaaksi.

Lisääntymisvietti on evoluution tuoma biologinen vietti ja niiden yksilöiden perimä karsiutuu geenipoolista, jotka ei jälkeläisiä tuota.

Lisääntymisviettiä ei ole olemassakaan, vain sukuvietti. Ei eläimet tiedä, mitä parittelusta seuraa.

Ihmisten halu saada lapsia on hyvin moderni ilmiö, vasta ehkäisyn mukana tullut. Kun ennen lapsia tuli, halusit tai et. Ei ihmisten mieleen edes juolahtanut että siinä olisi ollut jotain haluamisen tai haluamatta olemisen varaa. 

Vasta ehkäisyn myötä asiaan alkoi liittyä valinta, ja sitä myöten myös halu saada tai olla saamatta lapsia. Täysin kulttuurillinen ilmiö siis, ei ei biologinen.

Mutta mikään eläin ei tunne halua saada poikasia. Vietti käskee parittelemaan ja sitten myöhemmin toinen vietti hoitamaan niitä poikasia, niillä lajeilla jotka hoitavat. 

Ei eläin kykene ajattelemaan, että nyt kun annan Mustille pesää saan kahdeksan kääröä kahden kuukauden päästä.

Vierailija
66/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Kytömäki siihen tarvitaan munaa, että saa vauvan :D

Vierailija
67/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on jotkut niin täydellisen vieraantuneita aivan luonnollisista ja normaaleista asioista, ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
68/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänioikeus pitäisi olla vain synnyttäneillä ja armeijan käyneillä.

Miten v i t u s s a  tälläisia kommentteja voi olla tällä vuosituhannella. Enemmän ylä peukkuja. Kai tää on syrjäytyneiden mt ongelmaisen kokoontumis paikka. "miten olla ilkeä toiselle" 

Ois vaa hyökännyt se venäjä tänne. Ei tollaset elämää ansaitse

Vierailija
69/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt jo 37v ja lasta ei ole eikä ole tarkoitus hankkiakaan. Minulla yksi syy on juuri se, että ajatus, että joku toinen valtaisi kehoni on kauhistuttava. Olen nähnyt siitä jopa pahoja unia. Minulla on erityisen tärkeää, että kehoni pysyy samanlaisena, johon olen tottunut, ehkä se, että minulla on syömishäiriötaustaa ja vieläkin käyttäytymistä lievänä vaikuttaa tähän. Uskon kuitenkin, että ilman sitäkin päätökseni olisi vakaa, tiesin jo hyvin nuorena, että minulle ei lapsia tule. Odotan kauhulla vaihdevuosiakin, koska pelkään, että en silloinkaan voi konrtolloida kehoani, mutta ne on sentään helpompi kestää kun tietää, että se on minun oma kehoni, eikä kukaan vieras alien, joka lihottaa ja imee voimani omaan käyttöönsä.

Odotapas kun vanhenet!  Kirurgit pääsee kiristelemään.

Vierailija
70/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkään esiintyy luonnon puolustajana? Miten hän arvelee, että muut nisäkkäät kuin ihminen lisääntyy? 

Muilla nisäkkäillä on tyypillisesti paljon helpompi synnytys. Synnytyskuolemat on muilla nisäkkäillä hyvin epätavallisia. 

:D

Ai eläinten synnytyskuolemat epätavallisia, tuolla luonnossa? Mitä koulua sinä olet käynyt

Ihmisiin verrattuna kyllä. Evoluutio karsii aika hyvin luontokappaleita, joille on vaikeaa lisääntyä luontaisesti. Jalostetut kotieläimet poikkeuksena. Ihmisten pään koon kasvu ja lantion pieneneminen on vaikeuttanut synnyttämistä, puhumattakaan nykyajan lisääntyneistä ongelmista, mitkä liittyvät huonontuneeseen kuntoon ja ylipainoon.

Vierailija
71/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta. 

Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty. 

Luonnollista joo, niin kuin kipu ja kuolema. Vielä 1800-luvulla naisista kolmasosa kuoli synnytykseen tai lapsivuodeaikana. No kuolema ei ole enää kovin todennäköistä mutta vaurioita ja komplikaatioita ei vieläkään kyetä estämään. 

Kolmasosa? Ei kai nyt sentään. 

Vierailija
72/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriöhän liittyy keskeisesti juuri kontrollin tarpeeseen. 

Vierailija
73/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille neuroottisille tulee aina yllätyksenä elämän kaaottisuus ja hallitsemattomuus, sitten neurooseissaan kohdistavat suunnattomat paineet itseensä.

Vierailija
74/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista joo, niin kuin kipu ja kuolema. Vielä 1800-luvulla naisista kolmasosa kuoli synnytykseen tai lapsivuodeaikana. No kuolema ei ole enää kovin todennäköistä mutta vaurioita ja komplikaatioita ei vieläkään kyetä estämään. 

Mistä tuon kolmanneksen keksit? Synnytyksessä oli yhden prosentin todennäköisyys kuolla, ja sekin osin johtui huonosta synnytys hyg

Yhdessä synnytyksessäkin oli todellakin isompi kuin 1 %:n riski mutta tuo kolmannes tarkoittaa koko hedelmällistä ikää. Eli kolmannes (lisääntyvistä) naisista kuoli raskauden tai synnytyksen aiheuttamista syistä jossain kohtaa hedelmällistä ikäänsä. Joku kuoli jo raskauden alussa, kun oli kohdunulkoinen raskaus, joku synnytyksen verenhukkaan, kolmas kohtutulehdukseen jne. Mitään keisarileikkauksiakaan ei tietenkään ollut. Ja koska ehkäisyä ei ollut, raskaana oltiin usein ja sen myötä riski että jossain synnytyksessä/raskaudessa käy huonosti, tietenkin kasvoi.

Jos on tehnyt vaikkapa sukututkimusta on varmaankin törmännyt tähän miten hyvin monella naisella kuolinsyy oli lisääntymiseen liittyvä. 

Vierailija
75/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Synnytykseen kuoleminen on erittäin epätodennäköistä kehittyneissä maissa, monilla eläimillä puolestaan tuikitavallisia. Lisäksi eläinemot joutuvat poikasten takia hengenvaaraan, ihminen ei.

Esimerkiksi on paljon tavallisempaa, että poikivalle lehmälle käy Suomessa huonosti, villieläimistä puhumattakaan, kun lisääntyminen on jo ympäristön kannalta vaarallista. Peto voi huomata heikon hetken jne vaikka ei mikään synnytyksen jälkeinen tulehdys iskisi.

Lapsen saaminen myös pienent

Suojakeino se on tuokin että itselle epämieluisa fakta on "aivopesua". Yhtään argumenttia ei kuitenkaan löydy faktoja vastaan.

Vierailija
76/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä! ihmisillehän on ollut jo ennen modernia aikaa tyypillistä että joku auttaa naista synnytyksessä. Lapsenpäästäjä,vanhempi nainen. Muista kädellisistä en tiedä,mutta eihän esim. kissat ja koirat tee näin.

Vierailija
77/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin siitä miksi näitä raskausasioita tuodaan esiin, mutta kun tämä on näin systemaattista herää kysymys onko taustalla joku ihme politiikka, ehkä tarkoituksena aivopestä kantiksia siihen etteivät tulisi milloin mistäkin syystä lapsia hankkineeksi.

Kristinusko saatiin jo näyttämään typerältä uskonnottomuuteen nähden, ydinperheelle tehdään samaa versus seksin kertakäyttö- ja sinkkukulttuuri lieveilmiöineen ja nyt jo pelkkä raskautuminen nähdään jonain loiseläimen hyysäämisenä joka tuhoaa kehon.

Tiedoksi Kytömäen Anneille sun muille: siksi meillä on Suomessa niin vahva neuvolajärjestelmä, että äidin raskausajan vointi on tarkassa seurannassa. Kehitettävääkin siinä kyllä on esim. sen suhteen ettei ilta-aikoja neuvolaan vieläkään ole vaikka äidit tekevät töitä raskausaikana kaikissa vuoroissa ja kaikenlaisissa työpaikoissa.

Mitä äitiysajan ravitsemukseen, terveyteen ja lääkitykseen kuitenkin tulee niin sieltä annetaan kyllä selvät ohjeet siihen mitä ruokia tulisi välttää, mitä suosia ja millaisia lisäravinteita olisi hyvä käyttää. Esim. kalsiumia kehotetaan ottamaan myös purkista jotta sitä tulisi riittävästi, samoin foolihappoa, d-vitamiinia ja rautaa -raudan ja d:n suhteen määrät voisivat olla isompiakin, mutta näistä ei ole kiellettyä myöskään itse selvittää mikä on itselle hyväksi.

Lisäksi kaikista raskauteen liittyvistä asioista tiedotetaan, äidin vointia seurataan ja en keksi raskausajalta mitään mikä olisi jätetty täysin huomiotta. Okei, koronarokotetta en ottanut vaikka tarjottiin, koska pidin sitä turhana ja vaarallisena. Kaikkea saa neuvolasta ja äitiyspolilta silti myös kysyä ja psykologin palvelujakin on saatavilla.

En nyt oikeasti ymmärrä tätä vinkunaa kun Suomessa raskautta seurataan tarkkaan ja perheellisille on rahoitusta ja palveluita. Oikeiston ihailemassa Amerikan Yhdysvalloissa ei ole mitään tällaista. Ei ole monessa muussakaan kehitysmaassa. 

Sitten taas puheet äitiydestä ovat nykyään oudon lapsellisia. Totta kai se lapsi on kasvaessaan kohdussa kuin "loinen" ja sen kasvatus kohdussa syö voimavaroja. Sen imetyskin niitä myös vaatii, mutta miksei enää lainkaan puhuta siitä miten ihanaa on kokea lapsen läsnäolo jo niistä potkuista ja möyrimisistä lähtien joita lapsi kohdussa tekee? Tai puhuta siitä miten lapsen kasvu tuo elämälle tarkoitusta?

En mä ole ainakaan koskaan kokenut vaikka uran, matkailun tai minkään muunkaan tuovan samanlaista täyttymyksen tunnetta, mutta jos sanon nykypäivänä näin niin sen sanomisessa on nykyilmapiirissä jotain todella väärää. Olen matkustellut ja asunutkin ulkomailla, tehnyt töitä ja kehittänyt itseäni, mutta ei mikään ole tuntunut samalta kuin lapsen saaminen ja äidiksi tulo. 

Vierailija
78/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saaminen myös pienentää monien sairauksien riskiä, esimerkiksi imetys

En puhunut mitään ihmisen jalostamista epäluonnollisista eläimistä, enkä siitä että eläin joutuu luonnossa pedon syömäksi. Itse synnytystapahtuma on ihmisellä vaikea muihin nisäkkäisiin verrattuna. Se johtuu ihmisen anatomiasta. Löydät varmasti asiasta lisätietoa jos haluat etsiä. 

Vierailija
79/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rujoa, brutaalia ja ties mitä kaikkea??? 

Haloo, maailman luonnollisin asia. Mitenkä ne lapset pitäisi mielestänne sitten tehdä? Jossain hautomakoneessako???

Vierailija
80/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anni Kytömäki siihen tarvitaan munaa, että saa vauvan :D

Ei tarvita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi