Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Vierailija
01.09.2024 |

"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."

Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"

Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen. 

Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.

Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon. 

Kommentit (508)

Vierailija
441/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen ei kannata edes haaveilla lapsesta joka ei anna kehoa käyttöön. Eriasia jos adoptio. 

Vierailija
442/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa miten luonnonrakastaja vihaa maailman luonnollisista asiaa. Mistä lie kokemuksesta kumpuaa.

Varmaan sanoi kyllä haastattelussa paljon muutakin, mutta tuo tietenkin raflaavana laitettiin otsikkoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas päästään siihen että jos naisia arvostettaisiin terveydenhuollossa enemmän niin ei olisi tälläistä kammoja. Mulla raskaudet helppoja mutta synnytyskokemukset vaihtelevia. Naisten kohtelu ala-arvoista. Osastolla synnytyksen jälkeen hirveää, ei saa nukkua/syödä/lepoa/lääkettä, ei mitään tukea. Asenne on että mitäs läksit. Ihmekkään että tälläinen asenne leviää, raskaus/synnytys ja äitiys olisi jotenkin kauheaa.

Ei kauheaa, muttei siitä nyt jalustalle tarvitse nostaa. Raskaus, synnytys eivät ole sairauksia.

Hyvin monelle ne aiheuttaa silti sairauksia: raskausdiabetes, - hepatoosi, - toksemia. On paljon sairauksia joita vain raskaus voi aiheuttaa. Vähättely on typerää. Synnytysvammoista en nyt viitsi aloittaa edes. 

Vielä enemmän nainen saa terveysvaikutuksia, kvg.

Vierailija
444/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas päästään siihen että jos naisia arvostettaisiin terveydenhuollossa enemmän niin ei olisi tälläistä kammoja. Mulla raskaudet helppoja mutta synnytyskokemukset vaihtelevia. Naisten kohtelu ala-arvoista. Osastolla synnytyksen jälkeen hirveää, ei saa nukkua/syödä/lepoa/lääkettä, ei mitään tukea. Asenne on että mitäs läksit. Ihmekkään että tälläinen asenne leviää, raskaus/synnytys ja äitiys olisi jotenkin kauheaa.

Ei kaikille ole raskaudet helppoja, ne voi kulua jopa vuodelevossa.  

Vierailija
445/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kauheaa, muttei siitä nyt jalustalle tarvitse nostaa. Raskaus, synnytys eivät ole sairauksia.

Hyvin monelle ne aiheuttaa silti sairauksia: raskausdiabetes, - hepatoosi, - toksemia. On paljon sairauksia joita vain raskaus voi aiheuttaa. Vähättely on typerää. Synnytysvammoista en nyt viitsi aloittaa edes. 

poikalapset ainakin lyhentävät elinikää, siitä oli joku tutkimuskin tehty

Vierailija
446/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille ole raskaudet helppoja, ne voi kulua jopa vuodelevossa.  

Arvaa kumpia on enemmän?

Vierailija
447/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monelle ne aiheuttaa silti sairauksia: raskausdiabetes, - hepatoosi, - toksemia. On paljon sairauksia joita vain raskaus voi aiheuttaa. Vähättely on typerää. Synnytysvammoist

Juu ei.

Vierailija
448/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen käyttötarkoitus on lasten valmistus. Jos tätä piirrettä ei kaivattaisi, niin ei olisi valmistettu naisiakaan. Että tehkää valitus Luojalle tai sopeutukaa.

Vierailija
449/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin outo ajatusmaailma. En ole ikinä ajatellut, että lapseni ottaisivat jotain pois minulta, kun olivat vatsassani tai kun imetin. Päinvastoin, ajattelin että annan heille jotain. Annan elämän alun, niin hyvän kuin ikinä osaan ja pystyn. En ollut mikään sekopäisen tiukka, esim söin toisinaan salmiakkia vaikka verenpaine oli koholla. Vastapainoksi liikuin paljon, pitkiä kävelylenkkejä. Ajattelin, että haluan pitää huolta myös itsestäni, että jaksan vauvan kanssa ja hyvin jaksava ja ei stressaantunut äiti on vauvalle tärkein.

Mutta mulla ei olekaan koskaan ollut edes mitään mielenterveysongelmia, koska en jaksa stressata. Olen hoitanut lapseni parhaimmalla mahdollisella tavalla, omalla tavallani, tervepäisen normaalin ihmisen tavalla. Se ei ole rakettitiedettä, on turha masentua ja ruoskia itseään jos ei aina jaksa. 

Vierailija
450/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä minä ja minä.....

No mistä muusta on kyse kuin täysin henkilökohtaisesta asiasta jos puhutaan raskaudesta?

Ei täällä nyt jumankauta muiden mieliksi lisäännytä. 

:D.

Huvittaa tuo minä minä -kommentti. Ennen raskautta mitään sikiöä tai vauvaa ei ole, että jos et uhraa itsäsi mielikuvutusvauvan takia olet itsekäs! 

Voi kuule, tiesitkö että jo raskautta suunniteltaessa suositus on että nainen lopettaa tupakoinnin/alkoholin käytön ja aloittaa terveelliset elämän tavat jo ennen kuin mitään raskautta edes on. Eli valmistelet jo silloin kroppaasi toisen käyttöön. 

Muuten, meikattakkaan ei jonkun miesprofessorin mukaan raskaana oleva nainen saisi tehdä. Pitäisi olla kemikaaliton. Eli meikittömänä haisevana isomahaisena kuuluisi olla. 

Vierailija
451/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajatus antaa kehonsa lääketeollisuuden testikentäksi on ok? No ok.

Vierailija
452/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallisesti lapsettomat hepsankeikat ovat tavattoman luovia keksimään tekosyitä miksi juuri heidän ei tarvitsisi vaivautua täyttämään luonnon tarkoitusta.

Vierailija
453/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttaako näitä ihmisiä samalla lailla sit esim normaali vanheneminen, kun kehoon ei enää pysty luottamaan samalla tavalla? Ja sairastumiset pelottaa? Et voi mennä laskettelemaan, kun pelkäät vammoja, etkä sitten hallitsisikaan kaikkea?

Ihan turhanpäiväistä höpinää taas.

Vierailija
454/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mitä sanotte, mutta mielestäni suomalainen pikkulapsen äiti on yksi surullisimmista tapauksista kaikkinensa. Ennen äitiyttä nainen on useimmiten ollut älykäs, aktiivinen ja miehen kanssa tasavertainen yksilö. Naisella on ollut harrastuksia, sosiaalisia suhteita, etenevä työura ja toimiva keho.

Sitten tulee raskaus ja synnytys, jonka aikana naisen itsemääräämisoikeus kehoaan koskeviin valintoihin viedään vain pois. Isä pitää ehkä pari viikkoa isyyslomaa ja sitten synnytyksestä toipuva nainen jääkin yksin kotiin pärjäämään vauvan kanssa. Naisen harrastukset ja muut menot jäävät, sosiaaliset suhteet jäävät, hyvät yöunet jäävät, pidätyskykykin saattaa jäädä. Koko elämä muuttuu eikä tosiaankaan aina mitenkään ihanaan suuntaan. Siitä, miksi arjen tulee muuttua tällaiseksi, selitetään rintaruokinnan hyödyillä, lapsen edulla ja ihan suoralla äidin syyllistämisellä, koska pitäisihän vauvasta olla vaan onnellinen ja

Todella outo kirjoitus, kun lisääntyminen on ihan jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta, ei ole eikä tule mitään ulkoa annettua, jos ei ihan itse lisääntymistä valitse. Elämä on valintoja.

Vierailija
455/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anni on kirjoittanut fiktiivisen kertomuksen asiasta, josta hän ei tiedä mitään. Äitiydestä nimittäin ei voi tietää yhtään mitään, jos ei itse ole äiti. Äitiyteen liittyy niin suuria hormonaalisia ja emotionaalisia muutoksia, että sen käsittäminen ihmiseltä, joka on "aina tiennyt, ettei halua lapsia", on mahdotonta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirjailija saa kuvitella mitä tahansa ja kirjoittaa mistä tahansa. Mutta tämä teema vain sattuu liittymään tähän lapsi- ja äitivastaisuuteen, jota tuutataan nyt meille nyt ihan täysillä. Se on erittäin rasittavaa ja olen siihen lopen kyllästynyt. Soisin, että tämä velamuoti jo menisi ohi. 

Yhtä hyvin voisi sanoa, että vapaaehtoisesta lapsettomuudesta saavat puhua vain velat. Jos ei ole itse tehnyt sellaista ratkaisua eikä elänyt vela-elämää, ei asiasta kyllä mitään tiedä.

Syntyvyys ei ole kuitenkaan

Syntyvyys on alentunut nimenomaan tämän "velamuodin" takia. Nykyään lapsilla ei useinkaan ole sisaruksia ja heitä valmistetaan elämään vain itseään varten. Avioliitosta ajatellaan jo alusta alkaen, että jos ei sovita toisillemme, niin sitten lusikat jakoon. Ennen oli paljon köyhempää ja silti ihmiset tekivät lapsia. Nykyajan individualismi ja sen lupaus onnesta, on syy siihen, että ihmiset eivät tee lapsia.

Ja kun sanon, että lapseton ei voi tietää äitiydestä mitään, en tarkoita sitä jotenkin kettuillen, vaan tarkoitan ihan faktuaalisesti sitä. Äiti on muuttunut ihminen. Se mielen ja kehon muutos on aika totaalinen. Elimistö valmistaa naisen äitiyteen systemaattisesti ja rajulla tavalla ja siinä vain mennään mukana. Ei siinä ole sijaa filosofoinnille ympäristön tilasta ja uusimmista feministisistä tuulista. Nykynaisten ongelma on se, että he eivät uskalla luottaa siihen, että luonto ihan ihka oikeasti tekee tehtävänsä ja valmistaa heistäkin äitejä, niin kuin naisista ennen heitä. 

Vierailija
456/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihminen pahasti eksyksissä, ei voi muuta sanoa..

Vierailija
457/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahallisesti lapsettomat hepsankeikat ovat tavattoman luovia keksimään tekosyitä miksi juuri heidän ei tarvitsisi vaivautua täyttämään luonnon tarkoitusta.

Onneksi siihen ei tarvita mitään tekosyitä. Sitä ei tarvitse perustella katkerille ja uupuneille mammoille millään tavalla.

Vierailija
458/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anni on kirjoittanut fiktiivisen kertomuksen asiasta, josta hän ei tiedä mitään. Äitiydestä nimittäin ei voi tietää yhtään mitään, jos ei itse ole äiti. Äitiyteen liittyy niin suuria hormonaalisia ja emotionaalisia muutoksia, että sen käsittäminen ihmiseltä, joka on "aina tiennyt, ettei halua lapsia", on mahdotonta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirjailija saa kuvitella mitä tahansa ja kirjoittaa mistä tahansa. Mutta tämä teema vain sattuu liittymään tähän lapsi- ja äitivastaisuuteen, jota tuutataan nyt meille nyt ihan täysillä. Se on erittäin rasittavaa ja olen siihen lopen kyllästynyt. Soisin, että tämä velamuoti jo menisi ohi. 

Velamuoti ei tule menemään ohi. Naiset etenevissä määrin ymmärtävät, että lisääntyminen ei ole kannattavaa / fiksua. Lapsivastaisuus johtuu siitä, että te lisääntyneet ette v tt u osaa kasvattaa niitä pershedelmiänne!!

Mikäs siinä, mutta sitten joutaa lopettaa sen jeesustelun kuinka boomerit ehostivat vain omia olojaan/etujaan, samalla heittäen seuraavan sukupolven junan alle, jos itsellä on ihan samanlainen "vtut muista" -asenne.

-eri

Vierailija
459/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velamuoti ei tule menemään ohi. Naiset etenevissä määrin ymmärtävät, että lisääntyminen ei ole kannattavaa / fiksua. Lapsivastaisuus johtuu siitä, että te lisääntyneet

Päinvastoin. Lapsettomuus on suurin mahdollinen ekoteko. Olkaa hyvät.

Vierailija
460/508 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa miten luonnonrakastaja vihaa maailman luonnollisista asiaa. Mistä lie kokemuksesta kumpuaa.

Varmaan sanoi kyllä haastattelussa paljon muutakin, mutta tuo tietenkin raflaavana laitettiin otsikkoon.

Sanoi mm. että kirjailijan ei kannata olla onnellinen, onnellisena kirjoittaminen ei suju. Ja muutenkin vaikuttaa ihmisenä hieman jäykältä, autistisia piirteitä omaavalta. Ehkä hyväkin ettei halua lapsia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan