Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg
Olin ihan järkyttynyt, kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, ihmisten nimittely läskipossuksi ja muu vihamielinen itsesi paremmaksi kuvittelu, tekee sut todella vastenmieliseksi. Siinä kuule jopa reilusti ylipainoinen ihminen on huomattavasti viehättävämpi. Kannattaisi tehdä jotain tuolle vihalle.
Osa päästää oman sisäisen rumuutensa valloilleen anonyymeilla foorumeilla.
En lihonu tippaakaa,se on vaa syy tulla lösöksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä itsekin järkyttynyt. Aktiivinen ja urheilutausta. Treenaan edelleen 6 pvää viikossa, voimaa ja kardiota, olen kasvissyöjä, en syö koskaan mitään burketi-rankis-sipsi-nacho-karkki -juttuja, en juustoja tai leikkeleitä. Paino on ollut aina normaalin alarajalla tai keskellä. Kun vaihdevuodet alkoi kolkutella, tiputin ruokavaliosta vielä loppujakin rasvoja ja sokereita pois. Niin ei hitto, kolmessa vuodessa muutosta tapahtuu nega suuntaan hirveää vauhtia, painoa tulee puoli kiloa kuussa. Näytän kyllä vielä ihan hyvässä tikissä olevalta kun lihasmassaa mukavasti, mutta sisäelinten ympärille kai kertyy laardia kun housut ja hameet tahdo enää mennä vyötäröltä. En olisi ikinä ikinä uskonut että pelkkä hormoonitasoja vaikuttaa näin. Ärsyttää.
Huono ruoka sulla on vaikuttanut.
Ei ole. Olen ollut niin pitkään valmennettavana että tiedän ravitsemuksesta varmuudella enemmän kuin sinä. . Luet selvästi tämän ketjun jankkaaja, joka heittää tuota väärää ruokavaliota kaikille, vaikka ei tiedä yhtään miten ihmiset syö. Hölmö olet.
Jotkut lihoavat lääkkeistä, jotkut hormonitoiminnan seurauksena. Osalla on lihavuutta aiheuttava geeniperimä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoa tai ei, niin kuolo korjaa ennemmin tai myöhemmin. On se jännä, miten joidenkin elämä vaan pyörii syömisten ympärillä. No, jokainen puuttuu siihen, mihin pystyy.
No onko se väärin, jos sattuu tykkäämään olostaan hoikkana, kun ei vaatteet kiristä ja näyttääkin paremmalle kuin syöttöpossuna? Sori siitä.
Älä luule, että hoikkuutesi on sinun ansiotasi. Kiitä niitä perimääsi noin tuhatta geeniä, jotka pitävät sinut luontaisesti hoikkana ja sitä, että nukut virkistävää unta riittävästi.Juuri näin läskipossut luulevat ja itselleen uskottelevat, että hoikalle tulee se hoikkuus taivaan lahjana. Sitten voivat itsesäälissä vetää kaksin käsin vielä kahta enemmän munkkia ja pizzaa ja voivotella, että kun
Kovasti on geenit muuttuneet 20 vuodessa??
Lihoo ne akat. Omastani näin miten rangan laiha tytsy lihoi 54 ikävuoden jälkeen muutamassa kuukaudessa ainakin tuon 10 kg. En ole uskaltanut painoa kysyä. Eikä ole syönnit muuttuneet. Ihan samat sopat meillä on kuin ennenkin. Ja pitäisi laihtua näin ollen koska itse olen nyt laihtunut 4 kg vuodessa tekemättä yhtään mitään asian eteen.
Niin tässä ketjussa moni on kertonut syövänsä. Silti joku jankuttaa "oikeasta" ruuasta/ruokavaliosta. Eli jonkun mielestä vaihdevuosien myötä on syötävä jotain erilaista ruokaa, kuin ennen niitä.
Rautalangesta väännettynä:
- vielä enemmän kasviksia
- vielä enemmän pehmeitä rasvoja: oliiviöljy, avokado, pähkinät, lohi jne
- vielä enemmän täysjyvää, palkokasveja
- paljon vähemmän höttöhiilareita ja sokeria
Jos olet syönyt näin ennenkin - syö lisää. Jos et ole syönyt tämä on sitten erilaista.
Ja tämä kaikki max 2/3 ennen syödyistä kaloreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa, mitä se aito ravinto ja kevytruoat ovat sinun mielestäsi? Minä aina ihmettelen täällä kevyen ruoan haukkumista. Miksi en söisi kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä satokauden aikana? Mitä niiden sijasta pitäisi syödä? Kannattaa nyt pekonifanin muistaa se, ettei vaihdevuosi-ikäisen terveys kiitä siitä, että syö suunnilleen pekonia ja pekonia kermakastikkeella. Siinä pumppu irtisanoo todella nopeasti YYA-sopimuksen irti. Jatkuvasti tuttavapiirissä kuolee noita pekonin- ja makkarankäristäjäihmisiä.
Mä käsitän erikseen kevyen ruuan ja kevyttuotteet. Jm en syostu syömään, ne on niin keinotekoisia ja haitallisia elimistölle.
Jm on "rasvaton", "sokeriton" ja kaikki minkä nimessä on "kevyt" tai joku pieni %-luku
En syö pekonia kuin ehkä kerran vuodessa mutta voita ja erityisesti oliiviöljyä kuluu. Paljon kasviksia, täysrasvaista juustoa, hyvää lihaa j
En puhunut maustamattomista rahkoista ja jugurteista - nehän on luonnollisinta ja parasta!
Vaan siitä että moni laihduttaja syö näitä sokerittomina ja rasvattomina mainostettuja maustettuja tuotteita (erityisedti jugurtit!) joissa luonnolliset aineet korvataan esim makeutusaineilla ja erilaisilla korvikkeilla mitkä ei todellakaan laihduta!
Tai vaikka joku 10% juustoinen ruokakerma. Juuston kaltaista esanssia kermankaltaisessa kasvirasvalitkussa. Ei todellakaan, mieluummin aitoa kermaa ja juustoa mutta pieni annos
Jatka ihmeessä tuota ravinnotonta syömistä.
Määrittele ravinnoton seuraavista:
- lihaa/kalaa/kanaa/broileria
- linssejä/papuja/pähkinöitä/siemeniä
- täysjyvää
- normirasvaiset jugurtit, täysrasvaiset juustot (cheddar, gruyere, parmesan jne)
- kasviksia, hedelmiä, marjoja, sieniä
- voi, oliiviöljy suoraan tilalta
Mikä tässä on se ravinnoton?
Oma listasi ravintopitoisesta??
Kiinnostaa kovasti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaikki yli 60-vuotiaat ovat kadottaneet vyötärönsä, vaikka olisivat laihoja kuin kuivan kesän oravat. Tämä koskee niin naisia kuin miehiä.
Ihan kaikilla vyötärö katoo väärin syömällä. Ei liity ikään.
Liittyy ikään siinä mielessä, että laihoillakaan yli 60-vuotiailla ei ole enää vyötäröä. Kroppa on tasapaksu pötkylä.
Höpö höpö...... minun mammalla ja äidillä oli kuolemaan asti hoikka vyötärö ja minulla on 65cm.
Ootko metrinlenkki?
Hänellä on todennäköisesti poikamainen vartalo. Ne
Mulla on sama vyötärö ja olen keskipituinen ja vartaloni on naisellinen tiimalasi. Toki tämä on vaatinut lukuisat tunnit rankkoja treenejä ja terveellisen ruokavalion. Mutta luonnostaankin minulla on pienempi vyötärö.
Tunnen 60+ -vuotiaita, jotka on siroja ja hoikkia. Auta armias, kuinka pieniä he olivatkaan nuorina. Eli hoikka kuusikymppinen on yleensä aina ollut vielä hoikempi parikymppisenä.
Uskon itse myös geeneihin. Kun katsoo oman sukunsa naisia, niin löytää itsensä sieltä helposti. Meidän suvussa ei olla siroja, mutta ei myöskään ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä ketjussa moni on kertonut syövänsä. Silti joku jankuttaa "oikeasta" ruuasta/ruokavaliosta. Eli jonkun mielestä vaihdevuosien myötä on syötävä jotain erilaista ruokaa, kuin ennen niitä.
Jos olet syönyt näin ennenkin - syö lisää. Jos et ole syönyt tämä on sitten erilaista.
Juuri näin minä olen aloittanut syömään. Tai, olen aina syönyt esim pehmeitä rasvoja ja täysjyvää, mutta vaihdevuosien jälkeen ja kilojen tulemisen jälkeen olen vahvistanut: Syön kolme kertaa enemmän kasviksia kuin vielä viisi vuotta sitten. En syö näkyvää sokeria (enka maustettuja jugurtteja, mehuja tms) enkä pullaa.
Lisäksi otin neljän kuukauden kalorinlaskukuurin ja katsoin, että syön max 1300-1400 kaloria (olen 176 cm pitkä). Silti paino ei pudonnut.
Jotain outoa tässä on, koska aina ennen laihduttaminen oli helppoa ja tämä tepsi. Totesin, että olkoon. Mennään tällä viiden kilon ylinääräisellä painolla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että vaihtareiden jälkeen pitää syödä kolmasosan vähemmän (ennen 1800 kcal, nyt 1200 kcal)?
Mammat vetää herneet nenuihinsa tästä mutta olkoon niin: hyvin vähän hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla on moni vaihdevuosi-ikäinen ja vanhempi onnistunut pudottamaan painoa varsin helposti. Kokemuksia voi lukea ao. keskustelupalstoilta.
Mutta jatkakaa riitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin minä olen aloittanut syömään. Tai, olen aina syönyt esim pehmeitä rasvoja ja täysjyvää, mutta vaihdevuosien jälkeen ja kilojen tulemisen jälkeen olen vahvistanut: Syön kolme kertaa enemmän kasviksia ku
Minullakin normiannos 1300kcal päivässä. Jos haluaisin laihtua joutuisin syömään 5pv viikossa max 1200kcal ja 2 päivänä max 1000kcal. Sitten paino putoaisi n 300g viikko.
Vierailija kirjoitti:
Mammat vetää herneet nenuihinsa tästä mutta olkoon niin: hyvin vähän hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla on moni vaihdevuosi-ikäinen ja vanhempi onnistunut pudottamaan painoa varsin helposti. Kokemuksia voi lukea ao. keskustelupalstoilta.
Mutta jatkakaa riitelyä.
Varmasti on. Samoin karppaamalla ja kaalikeitolla. Pointtihan on, että pitää tehdä elämäntapamuutos ja syödä koko loppuelämänsä valitsemallaan tavalla. Jos jaksaa syödä kaalikeittoa koko ikänsä, paastoamalla joka toinen päivä tai luopua hiilareista, niin ok. Mutta jos ei siihen pysty, niinnsitten pitää löytää toinen tapa. Se itselle ja omaan elämään sopiva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lihoavat lääkkeistä, jotkut hormonitoiminnan seurauksena. Osalla on lihavuutta aiheuttava geeniperimä.
Jotkut hyvin harvat, suurin osa lihovat koska syövät liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin minä olen aloittanut syömään. Tai, olen aina syönyt esim pehmeitä rasvoja ja täysjyvää, mutta vaihdevuosien jälkeen ja kilojen tulemisen jälkeen olen v
ja tuohon ravitsemusneuvojat ja pippalaukat sanoisivat, että syö enemmän. Kauhean ristiriitaista!
Ei kannata tiputtaa painoa liikaa, iho jää ryppyseksi joka puolelta. Polvet näyttää 70-vuotiaan polvilta ja ihonväri muuttuu. Sairastuin ja paino putosi muutamassa kuukaudessa 10 kiloa. En viitti edes katsoa vartaloa peilistä.
Mistä kukaan tietää miltä 10 kg toisella näyttää? Vai kysyttekö, että paljonko on tullut painoa.
Miksi kuvittelet kaikkien pitävän munkeista tai pizzasta? Tosielämässä aika harva syö munkkeja nykyaikana muulloin kuin vappuna. Pizzeriaankaan ei viitsi lähteä nykyisen hintatason aikana. Kotona saa tehtyä ruoan halvemmalla, koska on useampi syömässä. Se pizzeriareissu ei ole edes kaikille mahdollinen taloudellisista syistä johtuen.