IS: "V**un äḿḿä, sano se hinta" - myyjän kokemukset nuorista asiakkaista vetävät hiljaiseksi"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010647322.html
"Siiri on tehnyt asiakaspalvelutyötä jo useamman vuoden. Tällä hetkellä hän on töissä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa koruliikkeessä. Siiri kertoo, että nuoret ovat yksi vaikeimmista asiakasryhmistä.
Nuorten käytös on monin tavoin epäkunnioittavaa. Teinitytöt esimerkiksi pyörittelevät palvelutilanteessa silmiään, hihittelevät ja supattavat selän takana.
- Juuri viime viikolla eräät noin 15-vuotiaat leidit napsuttelivat minulle sormia ja sanoivat, että "tule tänne myyjä".
Siiri kertoo, ettei tapaus ole ainoaa laatuaan. Teinitytöt ovat ennenkin napsutelleet hänelle sormiaan, kun haluavat palvelua. Siiri kuvailee, että nuorten asiaton käytös on useimmiten juuri tätä. Omaa itsetuntoa rakennetaan asiakaspalvelijan kustannuksella.
- He tekevät kaikkea, mikä saa minut tuntemaan itseni huonommaksi. He yrittävät osoittaa, että minä olisin jotenkin alemmalla tasolla kuin he: minä olen palvelija ja minun täytyy mennä heidän luokseen ja miellyttää heitä.
Teini-ikäisiä tyttöjä vielä ikävämmin käyttäytyvät teini-ikäiset pojat. Siiri kertoo erään esimerkin kolmesta teinipojasta, joiden käytös karkotti muut asiakkaat liikkeestä ja sai Siirin pelkäämään.
Vanhin nuorista oli noin 16-vuotias, muut muutaman vuoden nuorempia. Nuoret alkoivat yhtä aikaa osoitella eri vitriinien tuotteita ja kysellä niiden hintaa. Siiri oli yksin työvuorossa ja yritti parhaansa mukaan vastata kysymyksiin. Nuoret työnsivät käsiään vitriinien sisään, vaikka Siiri yritti sanoa, ettei niin saa tehdä.
Sitten nuoret kertoivat, että olivat nähneet Instagramissa paksun hopeisen rannekorun ja haluavat samanlaisen. Siiri kysyi, kuinka paksu ja pitkä korun pitäisi olla.
- He vastasivat "v**un levee". Sanoin, että se on vähän epämääräinen kuvaus ja että jos koru pitää tilata tai teettää sepällä, hintaan vaikuttaa moni asia enkä osaa sanoa hintaa vielä.
Siiri kuvailee, että keskustelu kiihtyi tämän jälkeen "nollasta sataan". Vanhin poika alkoi huutaa Siirille ja vaati saada tietää hinnan. Siiri selitti, ettei voi vastata kysymykseen, koska hinta pitäisi kysyä sepältä.
- Hän otti lompakon taskusta ja alkoi heilutella naamani edessä satasen seteleitä. Hän sanoi: "V**un äḿḿä, sano nyt se hinta. Luuletko, että se on rahasta kiinni"."
Miten nuorten käytös on mennyt tuollaiseksi?
Piti vähän muutamien sanojen merkkejä muokata, jotta menee palstan filttereistä läpi.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että ovat oppineet puhumaan suomea
Itse asiassa pääkaupunkiseudulla ei suomalaisetkaan enää puhu suomea. Se on jotain sekakielistä mongerrusta sihisevällä ässällä, puolet on englantia ja kielioppivirheet ovat tunkeneet jo mainoksiin ja musiikkiinkin.
Heillä on niin paljon huonoa suomea puhuvia m**h*nm**ttajia ympärillä, että se kieli tarttuu. Ja tietenkin somen yms. vaikutus siihen päälle, kun jo lapsesta asti katsotaan pääasiassa englanninkielistä sisältöä sieltä.
Pitkälle huono käytös on gangstojen ja rahan ihannointia mitä somesta ja tiktok-videoista jatkuvalla syötöllä oppivat. Somet ovat ulkomaisten valtioiden vaikutuskanavia, tekevät myyräntyötä mädättämällä nuorisoa sisältäpäin kehottamalla kaikenlaisiin hulluihin haasteisiin ja aivopesemällä huonoon käytökseen jatkuvilla videoilla. Samalla omissa valtioissaan samat palvelut on kielletty.
Kukaan ei enää suojele lapsia näkemästä jatkuvasti huonoja asioita. Lapset ja nuoret matkivat. Ennen sentään asiasta kannettiin julkisesti huolta ja yritettiin vaikuttaa ikärajojen yms merkeissä. Nykyään someaikakaudella ketään ei kiinnosta edes yrittää puuttua asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkälle huono käytös on gangstojen ja rahan ihannointia mitä somesta ja tiktok-videoista jatkuvalla syötöllä oppivat. Somet ovat ulkomaisten valtioiden vaikutuskanavia, tekevät myyräntyötä mädättämällä nuorisoa sisältäpäin kehottamalla kaikenlaisiin hulluihin haasteisiin ja aivopesemällä huonoon käytökseen jatkuvilla videoilla. Samalla omissa valtioissaan samat palvelut on kielletty.
Kukaan ei enää suojele lapsia näkemästä jatkuvasti huonoja asioita. Lapset ja nuoret matkivat. Ennen sentään asiasta kannettiin julkisesti huolta ja yritettiin vaikuttaa ikärajojen yms merkeissä. Nykyään someaikakaudella ketään ei kiinnosta edes yrittää puuttua asiaan.
Juuri näin. Kun some ja netti aukaistiin lapsille sensuroimattomana, niin tässä on lopputulos. Netti kasvattaa lapset. Tosimaailmassa lapsia ylisuojellaan, kuskataan ja paapotaan, mutta netissä he ovat omillaan jo lapsena. Somekielto alle 16-vuotiaille!
Vierailija kirjoitti:
4 kuudennen luokan juuri aloittanutta tyttöä K:n kaupungin N:n uimarannalla olivat uimassa pari viikkoa sitten (ovat lapseni luokalla joten tunnistin). V-sana oli todella kovassa käytössä. Kuulosti ihan kauhealta. En uskaltanut vanhempainillassa sanoa.
No tuossa nyt ei ole mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ma mu roskaa noistakin suurin osa... ei ne paskanaamat osaa käyttäytyä
Kuulostaa pikemminkin rikkailta kakaroilta, jos on lompakosta otettu nippu satasen seteleitä.
Mistäs sitä tietää vaikka on itse tulostettua feikkirahaa. Eihän noille ole tärkeintä muuta kuin se uhoaminen
Oikeeta rahaa mut likaista.
Luin ap:n tiivistelmän ja totean, että olis vanhalla kunnon koivuniemen herralla käyttöä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teini haluaa prässäillä rahoillaan 'on varaa ostaa'. Myyjä vastaa kohteliaasti ja kunnioittavasti 'kyllä, e
Jollaina asialla -brassaillaan-, eikä prässäillä. 😂 Mitä lie jälkimmäinen edes, jotain painotoimintaa?
Silittämistä, tarkemmin esimerkiksi siistien taitosten tekemistä vaikka puvun housuihin.
Myös kukkia voidaan prässätä, eli pistää paperien väliin ja painojen alle, jotta saadaan aikaan kasvio.
Sitä en ymmärrä miten joku sotkee prässätä ja brassailla. Ei nuo muistuta toisiaan edes etäisesti. Ei muodoltaan eikä tarkoitukseltaan.
Itse todistin Normalissa kun teinityttö paiskasi ostoskorin tiskille,huuteli vihaiseen sävyyn "myyyjäää!" ja napsutteli sormia. Mukana ollut kaveri alkoi myös napsutella ja vihelteli kuin olisi koiraa kutsunut! Myyjä ei varmasti ollut heitä paljon vanhempi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nää nuoret saa satasen seteleitä - vieläpä useita? Huumekauppaa, varastetun tavaran kauppaa? Eihän nykyään edes käytetä käteistä.
Työskentelen ravintola-alalla ja varsinkin nuorilla pari-kolmekymppisillä on lompakot täynnä sadan suuria seteleitä ja rahalla maksetaan. Vasta eräs asiakas valitti lehdessä kuinka ei voinut alkossa maksaa 500 euron setelillä.
Automaateista ei saa kuin 10,20 ja 50 seteleitä. Isommat pitää käydä nostamassa pankin tiskillä ja erikseen tilata sinne, jos ylipäätänsä onnistuu auki olevan konttorin löytämään. Vaikeaa siis on.
Kyllähän se vähän kysymyksiä herättää jos nuorella ihmisellä on näitä erittäin harvinaisia 100 tai 200 seteleitä niputtain. Etenkin jos kyseessä on joku teinix. Huume- tms. rahojen pesuhan tuossa tule
Itse sain viidellä tonnilla satasen seteleitä kun marssin konttorille ja sanoin että viis tonnii satasen seteleinä, kiitos. Eli ainakaan OmaSP:llä ei tarvinnut tilata. Tosin oli hieman suurempi konttori kyseessä.
Jos joku ihmetteli että miksi kukaan nostaisi noin suuren rahamäärän niin olin menossa ostamaan sen arvoista tuotetta ja käteisellä maksaminen on juhlavampaa ns. erikoistapauksissa.
Tähän se johtaa kun kansakunta luopuu terveistä kristillisistä arvoista. Ennen lapsille ja nuorille opetettiin mm. kymmenen käskyä ja niitä piti noudattaa koska se oli Jumalan laki. Tietenkään kaikki eivät ennenkään siihen uskoneet eikä totelleet, mutta kun 99% niin teki, niin rappio ei päässyt rehottamaan.
Nykyään lapset ja nuoret joutuvat kaivamaan moraalisääntönsä pinnalisilta tiktokin someinfluenssereilta ja keksimään loput itse. Tätä se on käytännössä kun "ihmisten hallitsemiseksi tehty" uskonto ei ole rajoittamassa perseilyä. Ja lisää muute tulee sitä mukaan kun loputkin uskonnosta saadaan juurittua irti ihmisten arjesta.
Christiiina kirjoitti:
Tosi moni teini-ikäisistä kuitenkin tulee jossain vaiheessa , esim. Opiskeluaikana tekemään aspa työtä just esim. Vaikka Hesessä tai ruokakaupassa, joten olisiko heille sitten ok, että heitä kohdellaan noin kun he ovat työntekijöitä?
Ei tule.
Kaikki tilataan netistä ulkomailta.
Nää jää työttömiks ja jatkaa vtun huutelua.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli väärässä- Tunnistan tuon asenteen, ettei teineille haluta myydä, ei kerro edes hinata vaikka kysytään. Jos joku ketju on myynnissä, kyllä sille hinta löytyy. Myyjä vaan halusi olla vaikea ja estellä poikia ostamasta ketjua, juuri asenne ettei teineillä voisi olla tarpeeksi rahaa. Aivan oikein että pojat sanoi suoraan. Samanalainen myyjä kun Pretty womanissa ne akat hienosto liikkeessä. Katotaan asiakkaita nenänvartta pitkin, ei haluta palvella, ei kerrota hintaa, luullaan olevansa liian hyviä myymään tuotteita.
Liike ei tarvitse köyhiä huvisovittajia.
Lisäksi kiroilu ja huuto pelottivat muut asiakkaat pois.
Teinilauma=ongelma
Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Itse todistin Normalissa kun teinityttö paiskasi ostoskorin tiskille,huuteli vihaiseen sävyyn "myyyjäää!" ja napsutteli sormia. Mukana ollut kaveri alkoi myös napsutella ja vihelteli kuin olisi koiraa kutsunut! Myyjä ei varmasti ollut heitä paljon vanhempi..
Samaan aikaan minä 30v en kehtaa ilmoittaa kellolla että olen kassalla. Meillä siis lähikaupassa on sellainen heilutettava kello, missä lukee "soita myyjää". Mun mielestä se on jotenkin.. alentava. Ennemmin huhuilen niitä myyjiä siinä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän se johtaa kun kansakunta luopuu terveistä kristillisistä arvoista. Ennen lapsille ja nuorille opetettiin mm. kymmenen käskyä ja niitä piti noudattaa koska se oli Jumalan laki. Tietenkään kaikki eivät ennenkään siihen uskoneet eikä totelleet, mutta kun 99% niin teki, niin rappio ei päässyt rehottamaan.
Nykyään lapset ja nuoret joutuvat kaivamaan moraalisääntönsä pinnalisilta tiktokin someinfluenssereilta ja keksimään loput itse. Tätä se on käytännössä kun "ihmisten hallitsemiseksi tehty" uskonto ei ole rajoittamassa perseilyä. Ja lisää muute tulee sitä mukaan kun loputkin uskonnosta saadaan juurittua irti ihmisten arjesta.
Voi sitä kasvattaa kunnolla ilman uskontoakin, kuten moni minun ikäisistäni on kasvatettu. Olen syntynyt 80-luvun alussa. Oli jonkinlainen kuri (ei fyysistä tukistelua kummempaa) ja selkeät rajat siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Eikä onneksi altistuttu ihan noin paljon haitalliselle materiaalille mitä nykylapset ja nuoret, kun ei ollut nettiä eikä somea.
"- Hän otti lompakon taskusta ja alkoi heilutella naamani edessä satasen seteleitä. Hän sanoi: "V**un äḿḿä, sano nyt se hinta. Luuletko, että se on rahasta kiinni"."
Miten nuorten käytös on mennyt tuollaiseksi?"
Puhutaanko nyt yleisesti ottaen nuorista vai nuorista? Jotenkin tuo satasten nenän edessä heiluttelu viittaisi siihen, ettei nyt ollut välttämättä kyse Pertsasta ja Kilusta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää soittaa vartija tuossa kohtaa.
Ei kaikilla pienillä koruliikkeillä ole mitään vartija palveluita. Sellaiset maksaa.
Kultaseppä liikkeet ovat usein kadunvarrella olevia pieni liikkeitä, joissa on töissä 2-3 henkilöä, joista yksi on omistaja.
Eri asia jos koruliike on suuressa kauppakesluksessa, jossa lähes kaikki liikkeet osallistuvat palkatun vartiointiliikkeen kuluihin. Noissahan paikan päällä koko aukioloajan vartijoita.
Olisin korumyyjänä nauranu päin naamaa ja sanonu että hinta-arvio kledjullesi on 15 000€, vie nuo rupiset setelisi välittömästi hevonv...uun täältä.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijan tehtävä on nöyrtyä ja palvella,mikä siinä on niin vaikeaa.Asiakas on aina oikeassa.
Ei ole. Sanonta kuuluu alkuperäisessä muodossaan "The customer is always right, in matters of taste." eli asiakas on aina oikeassa makuasioissa. Todennäköisin lähde Harry Gordon Selfridge 1900-luvun alussa. Eli asiakkaalle voi myydä mitä vain asiakas pitää kivana, vaikka itse olisi toista mieltä. Mitään kaikkivoipaa oikeassa oloa sanonta ei tuota.
Tuskin tuonikäisillä nyt mitään poliittista kantaa on. Pissipäitä vain.