IS: "V**un äḿḿä, sano se hinta" - myyjän kokemukset nuorista asiakkaista vetävät hiljaiseksi"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010647322.html
"Siiri on tehnyt asiakaspalvelutyötä jo useamman vuoden. Tällä hetkellä hän on töissä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa koruliikkeessä. Siiri kertoo, että nuoret ovat yksi vaikeimmista asiakasryhmistä.
Nuorten käytös on monin tavoin epäkunnioittavaa. Teinitytöt esimerkiksi pyörittelevät palvelutilanteessa silmiään, hihittelevät ja supattavat selän takana.
- Juuri viime viikolla eräät noin 15-vuotiaat leidit napsuttelivat minulle sormia ja sanoivat, että "tule tänne myyjä".
Siiri kertoo, ettei tapaus ole ainoaa laatuaan. Teinitytöt ovat ennenkin napsutelleet hänelle sormiaan, kun haluavat palvelua. Siiri kuvailee, että nuorten asiaton käytös on useimmiten juuri tätä. Omaa itsetuntoa rakennetaan asiakaspalvelijan kustannuksella.
- He tekevät kaikkea, mikä saa minut tuntemaan itseni huonommaksi. He yrittävät osoittaa, että minä olisin jotenkin alemmalla tasolla kuin he: minä olen palvelija ja minun täytyy mennä heidän luokseen ja miellyttää heitä.
Teini-ikäisiä tyttöjä vielä ikävämmin käyttäytyvät teini-ikäiset pojat. Siiri kertoo erään esimerkin kolmesta teinipojasta, joiden käytös karkotti muut asiakkaat liikkeestä ja sai Siirin pelkäämään.
Vanhin nuorista oli noin 16-vuotias, muut muutaman vuoden nuorempia. Nuoret alkoivat yhtä aikaa osoitella eri vitriinien tuotteita ja kysellä niiden hintaa. Siiri oli yksin työvuorossa ja yritti parhaansa mukaan vastata kysymyksiin. Nuoret työnsivät käsiään vitriinien sisään, vaikka Siiri yritti sanoa, ettei niin saa tehdä.
Sitten nuoret kertoivat, että olivat nähneet Instagramissa paksun hopeisen rannekorun ja haluavat samanlaisen. Siiri kysyi, kuinka paksu ja pitkä korun pitäisi olla.
- He vastasivat "v**un levee". Sanoin, että se on vähän epämääräinen kuvaus ja että jos koru pitää tilata tai teettää sepällä, hintaan vaikuttaa moni asia enkä osaa sanoa hintaa vielä.
Siiri kuvailee, että keskustelu kiihtyi tämän jälkeen "nollasta sataan". Vanhin poika alkoi huutaa Siirille ja vaati saada tietää hinnan. Siiri selitti, ettei voi vastata kysymykseen, koska hinta pitäisi kysyä sepältä.
- Hän otti lompakon taskusta ja alkoi heilutella naamani edessä satasen seteleitä. Hän sanoi: "V**un äḿḿä, sano nyt se hinta. Luuletko, että se on rahasta kiinni"."
Miten nuorten käytös on mennyt tuollaiseksi?
Piti vähän muutamien sanojen merkkejä muokata, jotta menee palstan filttereistä läpi.
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijan tehtävä on nöyrtyä ja palvella,mikä siinä on niin vaikeaa.Asiakas on aina oikeassa.
Ei ole. Sanonta kuuluu alkuperäisessä muodossaan "The customer is always right, in matters of taste." eli asiakas on aina oikeassa makuasioissa. Todennäköisin lähde Harry Gordon Selfridge 1900-luvun alussa. Eli asiakkaalle voi myydä mitä vain asiakas pitää kivana, vaikka itse olisi toista mieltä. Mitään kaikkivoipaa oikeassa oloa sanonta ei tuota.
Jep. Itse olen ollut myyjänä, ja harvemmin on tullut vastaan todellisia konfliktitilanteita. Jos on, yleensä on ollut mu sta laisista kyse, tai muista ma muista. En anna kenenkään loukata kunniaani. Jos joku asiakas alkaa vit tuilemaan, annan samalla mitalla takaisin. Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä esimies tai muu taho saattaa asiasta ajatella.
Ajattelusta ei tarvikkaan välittää, mutta potkut saattaa pikkaisen kirvellä
Ovat todennäköisesti nähneet tiktokissa miten someinfluensserit aiheuttavat pahastusta kaupoissa öykkäröimällä myyjille ja toistavat samaa käytösmallia koska se nähdään coolina. Sieltä nuo käyttäytymistrendit ovat yleensä peräisin, tapakasvatus jätetty netille.
Kun ei niitä pikku papanoita saa enää raipalla ja remmillä kurittaa eikä pitää nälässä tai kotiorjina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuspentuja. Avarilla korville vaan ja niska-perse-otteella ulos liikkeestä.
Mistä lähtien Abdin ja Aishan vanhemmat ovat Kokoomusta alkaneet äänestää? This is a new, sanoisi Lauri Karhuvaara aamu-tv:n lähetyksessä. Me kun luultiin että vasemmistoa äänestäisivät.
Kyseessä ovat ihan kotimaiset Sebastianit ja Clarissat.
Jep, ystäväni on yläkoulun opettaja ja nimenomaan suomalaiset pikkupissaliisat- ja laurit tuota tekevät. Koulunsa pahimmat riehujat ovat "hyvistä perheistä" mutta vanhempia ei yksinkertaisesti kiinnosta, kaikki viestit koulusta tulkataan vain ilkeän opettajan v*ttuiluksi koska mamman ja papan kultamuru ei ikinä tekisi mitään pahaa. M*mutaustaiset saattavat olla äänekkäitä, mutta yleensä kuuntelevat kyllä opettajan torumista koska auktoriteettiasemaa kunnioitetaan ihan eri tavalla. Roadmantapaukset sitten erikseen, heissä on edustajia ihan kaiken värisistä.
Itse ottaisin nuorta perseilijää korvasta kiinni, taluttaisin ulos ja sanoisin että tervetuloa asiakkaaksi sitten kun osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ma mu roskaa noistakin suurin osa... ei ne paskanaamat osaa käyttäytyä
Kuulostaa pikemminkin rikkailta kakaroilta, jos on lompakosta otettu nippu satasen seteleitä.
Minä olen kyllä sivusta ollut näkevinäni, että hyvätuloisten perheiden lapset ovat keskimäärin niitä viimeisiä, joilla on käytöstavat hallussa.
(Itse olen köyhä ja lapseton, joten sinänsä ei ole oma lehmä ojassa. Pelottaa vaan, millaisiksi aikuisiksi nykylapset kasvavat.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan ma mu roskaa noistakin suurin osa... ei ne paskanaamat osaa käyttäytyä
Kuulostaa pikemminkin rikkailta kakaroilta, jos on lompakosta otettu nippu satasen seteleitä.
Minä olen kyllä sivusta ollut näkevinäni, että hyvätuloisten perheiden lapset ovat keskimäärin niitä viimeisiä, joilla on käytöstavat hallussa.
(Itse olen köyhä ja lapseton, joten sinänsä ei ole oma lehmä ojassa. Pelottaa vaan, millaisiksi aikuisiksi nykylapset kasvavat.)
Anteeksi, tuo "viimeisiä joilla on käytöstavat hallussa" oli vähän epäselvästi sanottu. Tarkoitin, että hyvätuloisten perheiden lapset kiittävät, tervehtivät, eivät pidä julmettua meteliä julkisilla paikoilla, jne. Noin keskimäärin.
Mutta puhun tässä alakouluikäisistä lapsista. En tiedä sitten, millaisiksi hirviöiksi teininä muuttuvat.
Kouluissa nuorilla näkee kuulemma asennetta että esim. siivoojat ja keittiöhenkilökunta ovat jonkinlaisia palvelijoita.
Lapsille toitetaan kaikkea pskaa tyyliin "ne piirtää kel on liituu" ja moni Suomi-räppärikin näyttää tätä nykyä joltain kävelevältä kultatelineeltä. Annetaan sen liidun niin sanotusti näkyä. Osa ihan tunnetuistakin räppäreistä tai somevaikuttajsta on jäänyt kiinni huumehommista tai veropetoksista. Ja joku pylly-Erna vain nauraa paskaisesti öky-Mersussaan parkkisakoille.
Tuota asennettahan penskat kai ihannoi ja toivovat että olisi itselläkin sitä liituu mil piirtää. Säälittävää ja surullista.
Mistäs alaikäinen on saanut tukun satasia käteisenä laillisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa nuorilla näkee kuulemma asennetta että esim. siivoojat ja keittiöhenkilökunta ovat jonkinlaisia palvelijoita.
Puistattavaa. Ajatelkaa, luokallinen Hyacinth Bucketteja!
Vierailija kirjoitti:
Myyjä on asiakasPALVELIJA! Kun asiakas napsauttaa sormia tai huikkaa niin silloin liikkuu!
Asiakkaalla on vastavuoroinen velvollisuus käyttäytyä kohteliaasti. Ei myyjä tai tarjoilija ole mikään koira. Myyntitilanteessa ollaan vuorovaikutuksessa toisen kanssa. Sivistynyt ihminen arvostaa toista ihmistä vähintään käyttäytymällä kohteliaasti aina ja kaikkialla.
He, jotka eivät ole oppineet elämään ja asioimaan kalustetuissa rakennuksissa ja huoneissa, voivat nykyään kätevästi netin kautta kysyä ketjun teettämisen hintaa suoraan kulta-/hopeasepältä. Ei koruliikkeen myyjä voi edes tietää pienyrittäjän tuotteen hinnanmuodostumista. Hopean maailmanmarkkinahinta vaihtuu joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin varmaan laillisesti. Kouluissakin nuuska-, nikotiinipussi-, vape- ja nappikauppa rehottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koivuniemen herraa noille paskapalleroille, niin oppivat olemaan.
Ihmiset eivät muutu väkivallalla, vaan ajatusmuutoksilla.
Jos saat remmistä persuksille aina kun perseilet, kauanko jatkat perseilyä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ala-asteikäisellä.Kerää pulloja ja kaikki 5 vuoden tienestit on kassalippaassa.
Korun hinta riippuu siitä kuinka leveä v i t t u on. Varmaan jotain 2000 - 4000 euroa. Satasia esittelemällä ei saa v tu n leveää korua.
Järkevää..tukasta kiinni ja ulos!
Teinitytöt on nykyään outoja hihittelijöitä ja tie mitä somehaasteita tekevät.