IS Pörssisähkö on nyt halvinta pitkään aikaan tältä näyttää ensi talvi [hyvin synkältä jos on määräaikainen soppari]
"Elokuun keskihinta arvonlisäveroineen on ollut tähän mennessä noin 1,6 senttiä kilowattitunnilta." Millaiset hinnat teillä määriksillä?
Ja talvella pörssisähköläiset maksaa sitten suunnilleen saman kuin määräaikaiset. "Ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen eli tammi-maaliskuun hinnaksi arvioidaan jonkin verran alle kymmenen senttiä kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron."
Missä säästöt??? Eikös tässä pitänyt mennä niin että määräaikaisella on alemmat hinnat talvella???
Kommentit (86)
Jos on hinnan hyväksynyt, se on mikä on, eikä siinä harmittelu kannata. Pahempi tilanne se on, jos pörssisähkö on ja hinta karkaa käsistä.
Olen tyytyväinen määräaikaiseen vaikkakin tulee tällä hetkellä roimasti kalliimmaksi .
Ei nuo futuurit paljon kerro jos kylmenee rajusti,pysyn pörssissä kuitenkin.
"tammi-maaliskuun hinnaksi arvioidaan jonkin verran alle kymmenen senttiä kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron"
Noh, silti maksan mielelläni 8snt/kWh määräaikaista. Kesällä kulutus 150kW/h ja talvella 1500kW/h kuussa, en jaksa alkaa yökyöpelinä olemaan ja pörssin hinnan heilahtelujen armoilla.
No niinhän ne onkin alemmat. Sanoit itsekkin, että pörssisähkö tulee huitelemaan jossain 10 sentin pinnassa. Minulla määräaikainen 5 senttiä/kWh
Tilanne on tietysti toinen jos joku pölhönä tehnyt jonkun kalliin sopparin.
Mietaalla tammikuun 5 päivä pörssisähkön hinnaksi tuli 189e että eipä kannata liikaa mesota ja itse kun en viitsi kytätä että milloin on edullisinta käydä saunassa niin kiinteä hinta.
Pörssisähkön suoranainen tuputus on todella epänormaalia siinä yritetään saada kuluttajat lankaan ja kun siinä on tarpeeksi porukkaa niin siihen keksitään takuulla kuluja jotka tulee kalliiksi.
OK-talo kulutus kesällä noin 10kw päivässä niin aivan sama mikä on sähkön hinta.
En ymmärrä miten se mun määräaikaisen sopimuksen synkkyyteen vaikuttaa, vaikka muut eivät maksaisi sähköstä senttiäkään. Sehän sen määräaikaisen sopimuksen idea onkin, sähkön hinta on etukäteen sovittu. Ei se halpene tai kallistu pörssin mukaan.
Vai onko se jotenkin multa pois, jos vaikka kaikki muut saavat sähkönsä puoli-ilmaiseksi? Pitäisikö sen haitata? Onko se joku kateellisten ajatusmalli jota en ymmärrä?
Kuules sähköapina!
Mikäs olisi sun valinta sähkösopimuksessa jos tillanne olisi tämä mikä itselläni.
50 000Kw vuosikulutus päivä/yö 45/55%
Ja 80% kulutuksesta neljän kylmimmän kuukauden aikana ja loput muulloin.
Muistatko mitä maksoi pörssisähkö tammikuussa keskimäärin? Mulla kuluu silloin +300kw päivässä ja näin kesällä noin 20kW päivässä.
Ottausitko pörssisähköllä?
Meillä pörssisähkö ok talossa, jossa arvioitu vuosikulutus 14500kwh viimeisimmät laskutetut sähköenergian hinnat:
Toukokuu 53,74
Kesäkuu 26,09
Heinäkuu 36,65
Elokuu nyt, kun kuukautta jäljellä pari päivää 27,40
Toki hinta on talvella jotain muuta, mutta kun lasken koko vuoden laskut yhteen, pörssisähkö on halvin vaihtoehto.
Vertailuna kesähintoihin katselin viime vuoden vastaavaa aikaa, jolloin meillä oli vielä edullinen määräaikainen 5,07 snt/kwh, hinnat laskuissa välillä 52-68 euroa.
Kun tuon kerron kahdella, saan tämän päivän "edullisen" määräaikaisen hinnan, eli pörssisähkössä pysytään.
Ei minun öky kiukaani mitään köyhien pörssisähköä edes huolisi. Sanos vaan, että hyh hyh en tällä lämpeä mihinkään. 😤
Vierailija kirjoitti:
Jos on hinnan hyväksynyt, se on mikä on, eikä siinä harmittelu kannata. Pahempi tilanne se on, jos pörssisähkö on ja hinta karkaa käsistä.
Pörssisähkön voi vaihtaa määrikseen koska vaan, sopimus näissä on voimassa toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No niinhän ne onkin alemmat. Sanoit itsekkin, että pörssisähkö tulee huitelemaan jossain 10 sentin pinnassa. Minulla määräaikainen 5 senttiä/kWh
Tilanne on tietysti toinen jos joku pölhönä tehnyt jonkun kalliin sopparin.
Sinä se pölhö olet!
Hinta määräytyy ajankohdan mukaan, ei siinä älykkyydellä ole sijaa.
Samat laulut kun on halpaa ja valitus kun on kallista.
Taas pörssisähköhullujen kokoontumisajot. Maksan sähköstä reilun kahdeksan senttiä, ja maksan vielä ensi talvenkin. Voin saunoa, kokata, tehdä mitä vain milloin haluan. Pörssisähköhullu istuu pimeässä talossa ja toistelee "pörssisähkö on halvin pörssisähkö on halvin pörssisäshkö on halvin...#
Vierailija kirjoitti:
En aio pörssisähköä vaihtaa enää mihinkään. Olen säästänyt aika lailla nyt vuoden aikana kuin jos olisi määräaikainen soppari.
Säästelyillä rahoilla voi mennä etelän lomille tammikuussa ja laittaa kämppä 15 asteiseksi siksi aikaa. Määrikset voi sitten hykerrellä täällä kylmässä kun luulevat että me ollaan maksamassa riistohintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön voi vaihtaa määrikseen koska vaan, sopimus näissä on voimassa toistaiseksi.
Tottahan tämä on, mutta silti kommentti kielii täydellisestä tietämättömyydestä - mikäli pörssisähkön hinta karkaa korkeaksi, kallistuvat myös samalla hetkellä määriksien hinnat.
En aio pörssisähköä vaihtaa enää mihinkään. Olen säästänyt aika lailla nyt vuoden aikana kuin jos olisi määräaikainen soppari.