IS Pörssisähkö on nyt halvinta pitkään aikaan tältä näyttää ensi talvi [hyvin synkältä jos on määräaikainen soppari]
"Elokuun keskihinta arvonlisäveroineen on ollut tähän mennessä noin 1,6 senttiä kilowattitunnilta." Millaiset hinnat teillä määriksillä?
Ja talvella pörssisähköläiset maksaa sitten suunnilleen saman kuin määräaikaiset. "Ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen eli tammi-maaliskuun hinnaksi arvioidaan jonkin verran alle kymmenen senttiä kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron."
Missä säästöt??? Eikös tässä pitänyt mennä niin että määräaikaisella on alemmat hinnat talvella???
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Jos on hinnan hyväksynyt, se on mikä on, eikä siinä harmittelu kannata. Pahempi tilanne se on, jos pörssisähkö on ja hinta karkaa käsistä.
Mikäs paha tilanne siinä on vetää töpselit seinästä pariksi tunniksi?
Vierailija kirjoitti:
Taas tää köyhien ulinaketju😂🤣
Ei köyhien vaan säästäväisten. Kyllä minullakin olisi varaa maksaa vaikka 1000€/talvikuukausi mutta miksi maksaisin jos saan 10€/kk? Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Hyvätuloiset tyhmät maksaa usein liikaa kaikesta ja itkee sitten mediassa miten 5000€/kk palkalla ei jää mitään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän ne onkin alemmat. Sanoit itsekkin, että pörssisähkö tulee huitelemaan jossain 10 sentin pinnassa. Minulla määräaikainen 5 senttiä/kWh
Tilanne on tietysti toinen jos joku pölhönä tehnyt jonkun kalliin sopparin.
Sinä se pölhö olet!
Hinta määräytyy ajankohdan mukaan, ei siinä älykkyydellä ole sijaa.
Eli jos olisit ostamassa nyt autoa niin ostaisit sen ensi viikolla etkä tänään? Koska ajankohta ja älykkyydellä ei ole sijaa? Jos otat kalliin kiinteän hetkellä x etkä odota niin olet pölhö. Kyllä siinä voi järkeäkin käyttää milloin ottaa tai ei ota.
Vierailija kirjoitti:
Kuules sähköapina!
Mikäs olisi sun valinta sähkösopimuksessa jos tillanne olisi tämä mikä itselläni.
50 000Kw vuosikulutus päivä/yö 45/55%
Ja 80% kulutuksesta neljän kylmimmän kuukauden aikana ja loput muulloin.
Muistatko mitä maksoi pörssisähkö tammikuussa keskimäärin? Mulla kuluu silloin +300kw päivässä ja näin kesällä noin 20kW päivässä.
Ottausitko pörssisähköllä?
Selitä nyt tyhmälle miten se määräaikainen tulee sulle halvemmaksi jos pörssisähkö on samoissa hinnoissa kuin määräaikainen talvella ja kesällä melkein ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
En aio pörssisähköä vaihtaa enää mihinkään. Olen säästänyt aika lailla nyt vuoden aikana kuin jos olisi määräaikainen soppari.
Minä en vaihda pörssisähköä mihinkään mutta oma tilanne ei varmasti päde moneenkaan muuhun sähkölämmittäjään.
Yösähkövaraajan parina on puukattila jolla saa siis tarvittaessa hoidettua koko tallon lämmityksen ja kuuman käyttöveden.
Järjettömiä hintapiikkejä on kuitenkin ollut talvessa vain parikymmentä päivää. Muuten vähintään yösähkö on ollut jotenkin siedettävissä hinnoissa.
Tuntuu synkältä tietää, että mun lasku on aina sen 20e kuussa anyway, vaikka käytän sähköä just siihen aikaan kun haluan.
-määrisläinen
Vierailija kirjoitti:
No niinhän ne onkin alemmat. Sanoit itsekkin, että pörssisähkö tulee huitelemaan jossain 10 sentin pinnassa. Minulla määräaikainen 5 senttiä/kWh
Vi tut sull mitään 5 senttiä kwh määräaikaista oo.
Ei missään ole ollut tuolla hinnalla tarjolla viimeiset 24kk. Joku 8.5 sent taisi olla halvin.
Kahdeksan centin kiinteä hinta, ei harmita yhtään. Tiedän joka kuukausi, mikä sähkölaskuni tulee olemaan, ja siihen on varaa. Ei tarvitse stressailla mistään yllättävistä ydinvoimalaremonteista.
Vierailija kirjoitti:
"tammi-maaliskuun hinnaksi arvioidaan jonkin verran alle kymmenen senttiä kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron"
Noh, silti maksan mielelläni 8snt/kWh määräaikaista. Kesällä kulutus 150kW/h ja talvella 1500kW/h kuussa, en jaksa alkaa yökyöpelinä olemaan ja pörssin hinnan heilahtelujen armoilla.
Tiesitkö että on keksitty pörssihintaohjattu rele? Jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu synkältä tietää, että mun lasku on aina sen 20e kuussa anyway, vaikka käytän sähköä just siihen aikaan kun haluan.
-määrisläinen
Samaa mieltä , ei mitään yllätyksiä luvassa vaan aina sama tasanen summa joka kuukausi satoi tai paistoi.
Kiinteitä ne sähköyhtiöt tuputtaa kun niistä tienaavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
-määrisläinen
Joo, ja kela maksaa sen sun 18m2 rotankolon sähköt eniwei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ole ollut tuolla hinnalla tarjolla viimeiset 24kk. Joku 8.5 sent taisi olla halvin.
Oomi möi juuri äsken 7,19 snt/kWh hybridiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuules sähköapina!
Mikäs olisi sun valinta sähkösopimuksessa jos tillanne olisi tämä mikä itselläni.
50 000Kw vuosikulutus päivä/yö 45/55%
Ja 80% kulutuksesta neljän kylmimmän kuukauden aikana ja loput muulloin.
Muistatko mitä maksoi pörssisähkö tammikuussa keskimäärin? Mulla kuluu silloin +300kw päivässä ja näin kesällä noin 20kW päivässä.
Ottausitko pörssisähköllä?
Olet tavan pöllö jos lämmittäisit pörssisähköllä joka ikinen tunti. Pörssisähköilijälle riittää ne vuorokauden kuusi halvinta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio pörssisähköä vaihtaa enää mihinkään. Olen säästänyt aika lailla nyt vuoden aikana kuin jos olisi määräaikainen soppari.
Minä en vaihda pörssisähköä mihinkään mutta oma tilanne ei varmasti päde moneenkaan muuhun sähkölämmittäjään.
Yösähkövaraajan parina on puukattila jolla saa siis tarvittaessa hoidettua koko tallon lämmityksen ja kuuman käyttöveden.
Järjettömiä hintapiikkejä on kuitenkin ollut talvessa vain parikymmentä päivää. Muuten vähintään yösähkö on ollut jotenkin siedettävissä hinnoissa.
Näissä sähkökeskusteluissa ihmiset eivät ymmärrä keskimäärin, että toisilla on erilaiset tarpeet sähkölle. Sanotaanko näin, että pörssisähkö silti tulisi suurimmalle osalle halvimmaksi vaihtoehdoksi, mutta ei ihan kaikille ja on paljon sellaisia, joille hintaero olisi niin pieni, että sillä ei ole merkitystä. Verrattuna siis siihen helppouteen ja mielenrauhaan, että voi tehdä asiat riippumatta sähköpörssin hinnasta.
Osa taas pitää melkein harrastuksenaan sähkön hinnan kyttäämistä.
Osa asuu kerrostalokämppää ilman saunaa ja pienellä sähkönkulutuksella, jolloin ei ole käytännössä mitään merkitystä paljonko sähkö maksaa.
Osalla on pelkkä suora sähkölämmitys ilman mahdollisuutta varata lämpöä mihinkään ja toisella taas tulisijoja, isot varaajat ja sähköautot joita lataa öisin. On sanomattakin selvää, että toisella pörssisähkö kannattaa ja toisella hyvään hintaan saatu määräaikainen sopimus antaa ainakin mielenrauhaa, vaikka joutuisikin muutaman euron enemmän vuositasolla maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tammi-maaliskuun hinnaksi arvioidaan jonkin verran alle kymmenen senttiä kilowattitunnilta sisältäen arvonlisäveron"
Noh, silti maksan mielelläni 8snt/kWh määräaikaista. Kesällä kulutus 150kW/h ja talvella 1500kW/h kuussa, en jaksa alkaa yökyöpelinä olemaan ja pörssin hinnan heilahtelujen armoilla.
Tiesitkö että on keksitty pörssihintaohjattu rele? Jo vuosia sitten.
Ei ne hitaat määrikset tuollaisista tiedä. Ne luulee ihan tosissaan että me maksetaan sitä pörssisähkön keskihintaa tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oomi möi juuri äsken 7,19 snt/kWh hybridiä.
Luuletko oikeesti että toi on joku hyvä diili?
Sähköyhtiöiden viimeisin keino rahastaa tyhmiä.
Talvella 8snt määräaikainen, nyt pörssisähkö. Best of both worlds.
8 snt / kk. Ei kiinnosta mitä muilla on. Käytän sähköä sen mitä tarvitsee silloin kun tarvitsee.
On kyllä rahaa mutta sitä ei ole syytä jakaa turhaan. Kiva lämmittää ilmalämpöpumpulla kun sähkö on halpaa. Nimittäin aamulla on kylmä.