Voiko esihenkilö puuttua työntekijän vapaa-ajan viettoon?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin olen kohdannut työnantajalta tuollaista sairasta negatiivista asennetta harrastuksiani kohtaan. Harrastuksia, jotka ei kuulu työnantajalle mitenkään (Japanissa matkustelu ja anime). M28
Missä asut? Kerro kunta ja katuosoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain tilanteissa kyllä voi.
Minkälaisissa tilanteissa?
Esim. silloin jos vapaa-ajanvietto pilaa ja mustamaalaa yrityksen brändiä, luotettuvuutta, mainetta ja muuta vastaavaa.Etenkin julkisella puolella, virassa olevilta vaaditaan asiallisista käytöstä myös vapaa-aikana.
Örveltää voi sitten korpimökeillä, tai vaikka kaukana ulkomailla.
Niiku Arhinmäkin Vantaalla?
Vierailija kirjoitti:
Organisaatiossamme ei ole enää vuosiin ollut esimiehiä, vaan esihenkilöitä. Virallinen ohjeistus ja hyvä niin.
Ei mitään merkitystä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Pomo on siis vähän kuin mustasukkainen puoliso.. rajoittaa sosiaalisia suhteita, juomista ja tekemisiä, pukeutumista, kyttää milloin työntekijä on online whatsapissa. Jännä että näitä asioita katsotaan läpi sormien vain koska tekijänä esihenkilö.
Hän ajaa työnantajan etua.
Vierailija kirjoitti:
Se on kylläkin esimies, ei esihenkilö. :)
Tänä päivänä käsite on esihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Organisaatiossamme ei ole enää vuosiin ollut esimiehiä, vaan esihenkilöitä. Virallinen ohjeistus ja hyvä niin.
Mitäpä tuohon lisäisi.. mutta kyllä se silti vaan on niin, että..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä käsite on esihenkilö.
Riippuu yrityksestä tai yhteisöstä. Meillä se on esimies.
Vierailija kirjoitti:
Voi, jos vapaa-aika tuottaa mainehaittaa työpaikalle. Jos esim. tekee videoita, joissa halveksitaan työnantajaa/työnantajayritystä.
Tai vaikka puoltaa Venäjää, Britannian mellakoita, mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilö-sanaa on kylläkin jo ryhdytty vakiinnuttamaan virkakieleen. Finlexistä löytyy 4 esimerkkiä lainsäädännöstä, 2 esimerkkiä KKO:n ennakkotapauksista ja 2 esimerkkiä oikeuskanslerin päätöksistä. Myös Kotusin sivuilla otetaan kantaa sukupuolineutraalin termin puolesta https://www.kotus.fi/haku?searchterms=esihenkil%C3%B6 . Ei tämän tietenkään tarvitse kaikkia miellyttää, mutta tässäkin tosiasiat ovat mitä ovat.
Ei mitään merkitystä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joissain tapauksissa voi. Esimerkiksi monilta urheiljoilta kielletään vapaa-ajalla liian vaaralliset harrastukset. Samanlaisia kieltoja on joidenkin erittäin tärkeissä positioissa työskentelevien henkilöiden sopimuksissa.
Monilta urheilijoilta... no joltakin F1-kuskilta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä aloja, joissa ei voi vapaa-ajalla käyttäytyä ihan miten vaan. Jos esim. poliisi kännäilee julkisesti ja tekisi vaikka vielä tiktok-videoita örinoistään, niin varmasti työnantaja puuttuisi...
Tämä koskee kaikkia virkamiehiä. Jos esimerkiksi somessa huutelee mitä sattuu, niin tulee seurauksia. Ihmiset kun ei erota kommentoiko yksityishenkilönä vai virkamiehenä.
Siksi monet virkamiehet ei pidä somessa työpaikkaansa näkyvissä. Silloin ei edusta instituutiota niin vahvasti ja ei tarvitse varoa sanojaan ja tekemisiään niin paljon.
Toki sitten muuten pitää varoa töpeksimästä. Jos vaikka ajaa ylinopeutta, niin äkkiä ihan mitätönkin virkamies löytää itsensä lööpeistä. Ja taas on seurauksia.
Minä olen se jota pomo kyttäsi watsapissa.
Pomo esitteli minulle listaa kun olen ollut monena yönä yhdentoista ja kahdentoista välillä paikalla. Työni alkoivat aina aamulla kymmeneltä. No juu olen siihen aikaan hereillä koska koen että noin yhdeksän tunnin yöunet ovat riittävät.
Tämän listan esittelyn jälkeen laitoin asetukset niin ettei lue milloin olen viimeksi ollut paikalla. Ja aika pian vaihdoin työpaikkaa.
Mun tutulla esihenkilö on ottanut alaisiaan keskusteluihin mm. Vääränlaisen lounaan ja liian vähäisen liikunnan takia. Yksi vietti ko esimiehen kanssa liikaa aikaa festareilla. Samainen esimies oli tunkenut tutun luokse kesken isyysloman "tuomaan työpaikan tervehdystä" eli siis turisemaan työasioita, kun tuttu ei lomallaan vastannut esimiehelle puhelimeen.
Ei tuollaiset asiat kuulu esimiehelle, eikä esimiehellä ole mitään asiaa tunkea toisen luokse kesken loman. Ainakaan turisemaan jotain työasioita.
Suomi on täynnä umpisurkeita esimiehiä. Toki siksi, että esimiesasemassa ei saa riittävää palkankorotusta eli ne jotka olisi hyviä esimiehiä ei edes hae esimiehiksi.
Jossain määrin kyllä. Esim. meillä firmassa on some-etiketti, joka pitää allekirjoittaa kun tulee töihin. Siinä luvataan pidättäytyä työnantajalle mahdollisesti mainehaittaa aiheuttavan sisällön julkaisemisesta, tai sisältöä joka tekee haastavammaksi myydä minut konsulttina asiakasprojekteihin. Eli en saisi esim. kirjoitella nimelläni salaliittoteoriajuttuja tai edes kovin kärkästä kommenttia Hesarin kommenttiosiolle poliittiseen uutiseen - oletus on, että konsultin etsijät googlaavat nimellä, ja jos löytyy viitteitä että kyseessä on omituinen tai hankala ihminen, niin se voi estää palkkaamistani.
Tai esim univormun käyttäminen vapaa-ajalla,vaikkapa baarissa. Tai raksaäijä käyttää firman työkaluja toisella työnantajalla sivutyösään.
Pomo on siis vähän kuin mustasukkainen puoliso.. rajoittaa sosiaalisia suhteita, juomista ja tekemisiä, pukeutumista, kyttää milloin työntekijä on online whatsapissa. Jännä että näitä asioita katsotaan läpi sormien vain koska tekijänä esihenkilö.