Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esihenkilö puuttua työntekijän vapaa-ajan viettoon?

Vierailija
28.08.2024 |

Jos viettotapa on ihan laillinen.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voisi olla hyvä puuttua!

Vierailija
62/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle pomo huusi töissä että öisin nukutaan. Oli seurannut milloin olen watsapissa paikalla. Esitteli minulle oikein listan useammalta päivältä kellonaikoineen.

Ai hänkin oli valvonut? Ketään ei voi käskemellä pakottaa nukkumaan, älytön ajatuskin. Paljon on unettomuudesta kärsiviä.

Whatappailu kylläkin vain pahentaa sitä unettomuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et ole tuolloin vapaalla vaikka kyseessä onkin lepoaika."

Jopa vapaapäivä voidaan sijoittaa keskelle matkaa. 

Vierailija
64/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain tilanteissa kyllä voi.

Minkälaisissa tilanteissa?

Googleta, mm lojaliteettivelvollisuus, alkoholin käyttö, suhteet työpaikan toisen työntekijän kanssa

Kyllä alkoholia saa käyttää vapaa-ajallaan. Ei sitä voi kukaan kieltää. 

Itseasiassa voi. Esimerkiksi linja-autonkuljettajilla voi olla työpaikan sisäinen ohjeitus, ettei työhön liittyvien matkojen tauko-/lepoajallakaan nautita alkoholia (ainakaan asiakkaiden nähden). Itse sain huomautuksen, kun olin alkoholiton olut kädessä kassajonossa huoltoasemalla ja sattui pomo yhtäai

Jos on kyse esim vuorokautisesta tai viikkolevosta, niin kyllä se on silloin vapaa-aikaa. Jos taas on tauko työpäivän keskellä, niin se ei ole ns vapaa-aikaa vaikka palkaton tauko olisikin kyseessä. 

Eikö tuo ole tauko työpäivän keskellä jos taukoajalla on huoltoasemalla?

Vierailija
65/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta voi sopia rahalla, mutta se maksaa.

Vierailija
66/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle pomo huusi töissä että öisin nukutaan. Oli seurannut milloin olen watsapissa paikalla. Esitteli minulle oikein listan useammalta päivältä kellonaikoineen.

Millaisiin toimiin ryhdyit? Tuossahan pomosi on rikkonut useampaakin lakia.

Mainitse muutama lain kohta, joita on mielestäsi rikottu. 

Vierailija
67/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin hoitoalalla saattaa vielä tällaista esiintyä. Siis jossakin vanhanaikaisissa paikoissa. Muualla ei. Työntekijän oma syy jos alistuu tällaiseen mielivaltaan. Ei tarvitse olla täysi lapanen kuitenkaan.

Vierailija
68/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talolle kuuluu päivät ja työt, piialle illat ja yöt.

Näin se vaan on. Työnantaja jos haluaa puuttua työntekijän vapaa-aikaan, maksakoon siltä ajalta. Jos ei palkkaa tule, teen mitä mielin.

Vierailija
69/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai hänkin oli valvonut? Ketään ei voi käskemellä pakottaa nukkumaan, älytön ajatuskin. Paljon on unettomuudesta kärsiviä.

Whatappailu kylläkin vain pahentaa sitä unettomuutta. 

Varmasti joillain. Mutta on myös ihmisiä, joille on kokeiltu vaikka mitä lääkettä ja kikkaa ja uniongelma on ja pysyy. Mikä kukaan on silloin sanomaan, että makaat tunteja sängyssäsi vain ajatellen, vaikket saakaan unta. Se on kuitenkin sen ihmisen elämä, ei minkään työnantajan. 

Vierailija
70/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin hoitoalalla saattaa vielä tällaista esiintyä. Siis jossakin vanhanaikaisissa paikoissa. Muualla ei. Työntekijän oma syy jos alistuu tällaiseen mielivaltaan. Ei tarvitse olla täysi lapanen kuitenkaan.

Huoh... enemmän näitä kyllä ihan yksityisillä aloilla tapahtuu, hölmö. 🙄

Vierailija
71/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sanomaan että nappikuulottimia ei sitten kuunnella samalla kun tehdään hommia. Ihmettelin että miten se haittaa ketään että teen yksitoikkoista hommaa kuunnellen äänikirjaa, niin ei osanut perustella muutoin kuin että hän niin sanoo.

Totesin että korvista veloitan 200e kk lisää palkkaa, jos haluaa vuokrata korvani ilman nappeja.

Oli liian kallis taksa ja hiljeni.

Vierailija
72/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viime viikolla tuli oikeus uutinen, miten Turun kaupungin maankäyttö päällikkö Lappi oli antanut kirjallisen varoituksen, kun kaupungin insinööri oli somessa todennut, että Länsiranta ei ole fiksu hanke.

Tuosta oikeus sentään vapautti, mutta kovasti ei varmaan työnantajaa parane kritisoida.

Tuo ei kyllä Turun kaupungin työnantaja kuvaa kirkastanut.

Vierailija
73/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mummeli et tiedä mistään mitään tämän maailman menosta, säännöistä ja laeista.

Vierailija
74/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin toimiin ryhdyit? Tuossahan pomosi on rikkonut useampaakin lakia.

Mainitse muutama lain kohta, joita on mielestäsi rikottu. 

Se kyttäyksellä muodostettu lista on laiton henkilörekisteri. Työnantajalla ei ollut oikeutta muodostaa, säilyttää, eikä lukea sitä. Työnantaja ei saa ilman lupaa kerätä työntekijöistä tietoja, jotka eivät liity työn tekemiseen. Tuollainen aiheeton huutaminen tietenkin rikkoo työsopimuslakiin perustuvia työnantajan velvoitteita työntekijää kohtaan.

Vierailija
75/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pomo sanoi, että hänelle on ihan sama mitä tehdään vapaa-ajallamme, mutta töihin ei tulla päihteissä.

Pyysi myös ilmoittamaan (mikäli mahdollista), jos joku vapaa-ajan reissu jatkuu vaikka putkayöksi tms, joka estää töihin tulemisen, koska se olisi ihan kohteliasta.

Poissaolon syytä ei tarvitse kertoa eikä sitä edes kysellä, "koska kaikillehan näitä joskus sattuu"

Palkkaa tosin noilta omatoimipoissaoloilta ei saa. Saikkua varten vaaditaan terkkarin todistus. Ihan reilua meidän mielestä.

Vierailija
76/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä viime viikolla tuli oikeus uutinen, miten Turun kaupungin maankäyttö päällikkö Lappi oli antanut kirjallisen varoituksen, kun kaupungin insinööri oli somessa todennut, että Länsiranta ei ole fiksu hanke.

Tuosta oikeus sentään vapautti, mutta kovasti ei varmaan työnantajaa parane kritisoida.

Tuo ei kyllä Turun kaupungin työnantaja kuvaa kirkastanut.

Tarkemmin sanottuna "oikeus" ei "vapauttanut" insinööriä, koska asiaa ei käsitelty tuomioistuimessa rikosasiana. Sen sijaan eduskunnan apulaisoikeusasiamies katsoi insinöörin tekemän kantelun johdosta, että "kirjallisen huomautuksen antamisella on loukattu kantelijalle kuuluvaa perus- ja ihmisoikeutena turvattua sananvapautta ja menetelty Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artiklan ja perustuslain 12 :n vastaisesti".

https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/3100/2023

Vierailija
77/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryyppää perjantaisin niin että on aina lauantaiaamuisin "flunssassa", niin kyllä työnantaja saattaa puuttua...

Vierailija
78/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli sanomaan että nappikuulottimia ei sitten kuunnella samalla kun tehdään hommia. Ihmettelin että miten se haittaa ketään että teen yksitoikkoista hommaa kuunnellen äänikirjaa, niin ei osanut perustella muutoin kuin että hän niin sanoo.

Totesin että korvista veloitan 200e kk lisää palkkaa, jos haluaa vuokrata korvani ilman nappeja.

Oli liian kallis taksa ja hiljeni.

oon kuullu samalaista kans, totesin et tommost paskaa en ala kuuntelee, kuuntelen hyvää miuzaa ja ain laulain työtäin teen.

jammailen töissä ja saa antaa potkut, mutku oo niin vitu hyvä, ni jammailen ain ja nyökyttelen vittumaisesti päätäni ja nautin ajastani ähähähähähähäh

25h disko

Vierailija
79/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ryyppää perjantaisin niin että on aina lauantaiaamuisin "flunssassa", niin kyllä työnantaja saattaa puuttua...

saa antaa potkut mutta sehän vituttaa jos on hyvä työntekijä, niin hyvä saa tehdä vaikka mitä paskaa vapaallaan.

Vierailija
80/158 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin firmassa on ihan ohjeet siitä, miten työpaikasta ja työnantajastaan saa puhua esim omalla yksityisellä sometilillä. Nämä on myös käyty läpi koko henkilöstön kanssa.

Työhön tullessa piti myös kirjoittaa sopimus siitä, että en tee työsuhteen voimassaoloaikana ollenkaan töitä kilpailevalle yritykselle, anna konsultointia tms. Enkä myöskään tee vapaa-aikananikaan mitään sellaista, mistä voisi olla tavalla tai toisella haittaa työnantajalle.

Ja ei, kyse ei todellakaan ole mistään hoitolasta tai vanhanaikaisesta työpaikasta, vaan täysin päinvastoin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän